Sivu 3/5
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 19:25
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Se minkä tästä reissusta opin on, että nojapyörällä ei kannata lähteä edes yrittämään lakeutumista jyrkkää irtosoramäkeä alas varsinkaan kuorman kanssa. Siinä joutuu kuitenkin joka tapauksessa jarruttamaan ja siitä sivuluisuun ja kaatumiseen.
Tästä syystä suosin talvi- ja sortie ajossa korkeampia ja yläohjauksella olevia pyöriä. Korkeassa pyörässä aikaa reagoimiseen on paljon enempi ja jalka on paljon suorempana ottaessaan maahan.
Jukka
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 10:16
Kirjoittaja janx
Ensimmäinen kunnon kaatuminen tapahtui Paseolla muutama viikko sitten. Metsässä kulkeva pyörätie kääntyi 90 astetta ja oikaisin hieman sisäkulmasta. Takarenkaasta katosi pito, joten sitten oltiin kyljellään. Takavaihtaja tais saada pahimmat osumat, mutta sekin toimii vielä. Tulee kyllä ajettua aika varoen, kun ainakin etelä-Suomessa tota liikennettää piisaa noilla kevyenliikenteen väylilläkin. Pari kertaa on mutkan takaa tullut mopoilija aikamoista kyytiä vastaan, joten kevyenliikenteenkin on hyvä ajaa omalla "kaistallaan". Kaikki eivät tunnu tätä valitettavasti tajuavan.
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 10:55
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:Ensimmäinen kunnon kaatuminen tapahtui Paseolla muutama viikko sitten. Metsässä kulkeva pyörätie kääntyi 90 astetta ja oikaisin hieman sisäkulmasta. Takarenkaasta katosi pito, joten sitten oltiin kyljellään. Takavaihtaja tais saada pahimmat osumat, mutta sekin toimii vielä. Tulee kyllä ajettua aika varoen, kun ainakin etelä-Suomessa tota liikennettää piisaa noilla kevyenliikenteen väylilläkin. Pari kertaa on mutkan takaa tullut mopoilija aikamoista kyytiä vastaan, joten kevyenliikenteenkin on hyvä ajaa omalla "kaistallaan". Kaikki eivät tunnu tätä valitettavasti tajuavan.
Nenikö housut lonkan kohdalta rikki tai henkilövaurioita. Jos tuli, laita kertomus (Noja)pyöräonnettomuusrekisteriin, jotta se pysyy kattavana.
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 10:57
Kirjoittaja Wacky
janx kirjoitti:Kaikki eivät tunnu tätä valitettavasti tajuavan.
Ei tosiaan porvoossa käydessä perjantaina tuli alikulkitunnelin mutkan takaa vastaan fillaristi joka ajoi vasenta laitaa ja väisti vielä vasemalle. Onneks olin sen verran keskellä ettei törmätty vaikka väistin vaiston varaisesti aluksi oikealle ja sitten vasemalle kuten tämä sankari. Taisi saada kuulla pari valittua sanaa ajolinjastaan Stapanilta joka ajoi n. 10 m perässä. Jäi kuulematta mitä sille sanottiin.
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 11:06
Kirjoittaja jori
Tuotekehitysidea: Saisiko kännykän radion toimimaan dobblertutkana siten, että tutkamoodissa lähistöllä nopeasti lähestyvät kännykät saisivat ohjelman varoittamaan. Kaikilla kevytväylällä tolloilijoillahan on kännykät taskuissaan. Osaisi varautua, että tunnelin suulla on joku tulossa tai mutkan takana. Vapaasti käytettävissä, Olkää hyvä!
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 11:14
Kirjoittaja PW
Riistavedellä tunneliin mennessä Jolaes töräytti aina torvea, kyllä läks vaikut korvista edessä polkijaltakin.
Petri
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 12:31
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Riistavedellä tunneliin mennessä Jolaes töräytti aina torvea, kyllä läks vaikut korvista edessä polkijaltakin.
Näinhän sitä tehdään etelän- ja kehitysmailla autoillessakin. Euroopassa kuitenkin noudatetaan ns. hiljaisen liikenteen periaatetta, joka perustuu sääntöihin ei huutamalla ja muuten metelöimällä varoittamiseen. Kehitysmaatkin ovat alkaneet tässä mielessä kehittyä.


Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 19:51
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:Tuotekehitysidea: Saisiko kännykän radion toimimaan dobblertutkana siten, että tutkamoodissa lähistöllä nopeasti lähestyvät kännykät saisivat ohjelman varoittamaan. Kaikilla kevytväylällä tolloilijoillahan on kännykät taskuissaan. Osaisi varautua, että tunnelin suulla on joku tulossa tai mutkan takana. Vapaasti käytettävissä, Olkää hyvä!
Kuvittelin ensin, että toisen puhelimen paikannukseen tarvittaisiin käyttäjän lupa, mutta doppler-ilmiön käyttöönhän ei tarvitakaan sitä.
Jos lähestyn mutkaa ja ko. keksintö olisi minulla käytössä, niin miten ulkopuolinen huomaisi pyöräni liikkumisesta, onko minulla ko. keksintö käytössä vai eikö ole?
Toisin sanoen, jos pitää varautua kännyttömien liikkujien ryntäilyihin joka tapauksessa, niin enhän voi hurauttaa pimeän
mutkan läpi täyttä vauhtia vain siksi, että ohjelmisto ei ilmoittanut lähestyvistä kännyköistä. On saatava pyörä pysähtymään pyörätien näkyvällä osalla.
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 20:00
Kirjoittaja jori
optimistx kirjoitti:jori kirjoitti:Tuotekehitysidea: Saisiko kännykän radion toimimaan dobblertutkana siten, että tutkamoodissa lähistöllä nopeasti lähestyvät kännykät saisivat ohjelman varoittamaan. Kaikilla kevytväylällä tolloilijoillahan on kännykät taskuissaan. Osaisi varautua, että tunnelin suulla on joku tulossa tai mutkan takana. Vapaasti käytettävissä, Olkää hyvä!
Kuvittelin ensin, että toisen puhelimen paikannukseen tarvittaisiin käyttäjän lupa, mutta doppler-ilmiön käyttöönhän ei tarvitakaan sitä.
Jos lähestyn mutkaa ja ko. keksintö olisi minulla käytössä, niin miten ulkopuolinen huomaisi pyöräni liikkumisesta, onko minulla ko. keksintö käytössä vai eikö ole?
Toisin sanoen, jos pitää varautua kännyttömien liikkujien ryntäilyihin joka tapauksessa, niin enhän voi hurauttaa pimeän
mutkan läpi täyttä vauhtia vain siksi, että ohjelmisto ei ilmoittanut lähestyvistä kännyköistä. On saatava pyörä pysähtymään pyörätien näkyvällä osalla.
Jo toki pitää olla varovainen ja lakikin sanoo juuri noin, kuten lopetit. Tällä voisi kuitenkin saada mielenrauhan, kun signaali kuuluu, voi luottavaisesti jarruttaa, ei mene vauhdit hukkaan turhan takia.
Eihän tuo tietenkään mitään varmista, mutta onhan rikkana rokassa. Vähän niin kuin silmien lisäksi korvat ja nenä. 
Suuntakuuloa olen joskus myös kehitellyt polkupyöräilyn avuksi. Kunnolla tuulen kohinalta suojattu suuntamikrofoni olisi monipuolinen lisäapu sekin. Sellaisen suuntaaminen tunnelin suulle kertoisi rengas- tai kävelyääninä, että siellä on joku. Näinhän eläimetkin tekevät. Kun sitten tietää, että siellä on todella joku tulossa, voi erityisesti varautua siihen ja keskittää huomionsa tunnelista tulijoihin. Hirmu hyvä tällainen suuntakuulo olisi myös pyöräretkellä keskustellessa. Liikenteen kohinassa pitää muuten huutaa, eikä sittenkään keskustelusta tahdo tulla oikein mitään.
Sellaiset suuret karvaiset lisäkorvanlehdet olisivat tietenkin mainot ja niitä pystyisi suuntaamaan päätä kääntämällä, mutta ilmanvastuksen lisääntymistä vähän pelkään. Lisäksi oman pyörän äänet pitäisi jotenkin suodattaa pois. Koira ja ilmeisesti joku gaselli tai muu semmoinen pitkäkoipi tekee tämän siten, että se elukan perässä tai elukka perässään juostessaan se hyppää korkean hypyn, jolloin omat askeläänet hetkeksi vaimenevat ja kaverin äänet kuuluvat paremmin. Tiedä sitten, miten tämän nojapyörällä tekisi. 
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 22:24
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:Nenikö housut lonkan kohdalta rikki tai henkilövaurioita. Jos tuli, laita kertomus (Noja)pyöräonnettomuusrekisteriin, jotta se pysyy kattavana.
Ei. Kuraantuivat vaan. Eikä sattunut kyllä kaatuminenkaan. Melko pehmeästi pyllähdin pois penkiltä metsähallituksen puolelle. Onneks Ralii oli hereillä, kun perässä ajoi. 
Hieman nauratti tämä mielikuva pomppivasta nojakista... 
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 20 Helmi 2013, 16:51
Kirjoittaja PW
Ekan kerran kaaduin korkeella nojakilla, auton urassa ajoin - vastaan tuli auto, siihenkö huomio kiinnittyi - eturengas otti jääreunukseen ja pyörä läks alta ja etupää käänty keskelle tietä. Oikee jalka jäi lukkoon kiinni.
No ei siinä mitään käyny, hävetti vaan ku oli silminnäkijöitäkin paikalla. Jää polanne ei ollu mitenkään korkee, silti läks vaikka oli nastatkin alla.
Petri
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 20 Helmi 2013, 17:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti: Jää polanne ei ollu mitenkään korkee, silti läks vaikka oli nastatkin alla.
Petri
kulkusuuntaan viistoon osuttaessa ei tarvi olla kummonenkaan anike jotta etunen lipeää... hyvä ettei nolotusta kummempaa sattunut...
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 20 Helmi 2013, 19:49
Kirjoittaja mhelander
Joo, en enää laskenu montako kertaa lippasin off-roaderilla kun sillä ja nappularenkailla opettelin ajamaan talvikeleillä.
Nyt ei ole pitkään aikaan ollut edes lähellä kunnes sunnuntain yhteislenkillä alikulun reuna olikin aurattu puoli metriä sivuun, takapyörä lipes ja kylelleen. Takana tulija tökkäs etupyöränsä renkaan ja penkin väliin ja veti OTB:t...
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 09 Syys 2015, 11:30
Kirjoittaja PW
Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?
Lähetetty: 09 Syys 2015, 12:11
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Joko se kulku on tehty mahdottomaksi, tai sitten rikkoo jotain liikenne sääntöä
Siis Mansikkalan vanhan sillan kun ylittää ja kääntyy Ritikan rantaan, liikenne suunnittelijan aivoituksia on tuossa kohtaa mahdoton ymmärtää 
Ei tuossa mitään vaikeutta ole. Se on psykologinen menetlmä, jossa jostain toiminnasta pyritään tekemään hallinnollisilla ja markkinoinnillisilla toimilla epäsuosittua. Jos jokin toiminta tehdään säännöksillä ja suunnitelmilla epämääräisen tuntuinen ja vielä lisätään päälle ristiriitainen säännösryöppy, jota on teoriassakin mahdoton noudattaa, saadaan aikaan kriittistä suhtautumista tuota tekeviä kohtaan ja lopulta kyseisen toiminnan väheneminen. Tämä on aikanaan 50-luvulla yhdysvalloissa autoteollisuuden kehittämä poliittinen operaatio, joka tuntuu toimineen erinomaisesti, vaikkei kukaan enää tunnu ymmärtävän noudattavansa noita suunniteltuja periaatteita, jotka satavat autoteollisuuden laariin. 