Se on vähän kakspiippunen sääntö mutta jos pyritään tasapuolisuuteen niin ihan paikallaan vaikka sähköt olisi päällä vain osan lenkkiä, jos sähköllä saa ylämäet tasoitettua niin meno voi olla lähes puolet helpompaa..
Jos omaa työmatkaa mietin niin matkassa sähköt olisi vähemmän kuin 1/6 käytössä mutta se mäkien veivaaminen ja kova vastatuuli tekee väsyneen matkasta joskus raskaan.
Niin, ja jos asuinpaikkansa valitsemalla saa ylämäet tasoitettua, niin meno voi olla lähes puolet helpompaa. Pohjanmaan polkijoilta myös lähes puolet pois, kun on lähes puolet helpompaa.
Älä unohda Pohjanmaan peltolakeuksien tuulta ja Pohjanmaan polkioilta puuttuu alamäen vauhdinhurma
Se, että onko meno puolet helpompaa on yksilöstä ja pyörästä riippuvainen mutta onpahan ainakin helppo laskea kilometrit.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Niin, ja jos asuinpaikkansa valitsemalla saa ylämäet tasoitettua, niin meno voi olla lähes puolet helpompaa. Pohjanmaan polkijoilta myös lähes puolet pois, kun on lähes puolet helpompaa.
Eipä aleta kettuileen. Tässä linkki mun edelliseen, tämän viikon ensimmäiseen lenkkiin... pistäkääs paremmaksi ! Vaikka Oulussa joidenkin mielestä tasaista niin kyllä täällä voi lenkillä käydä jossa nousujakin on.
(Disclaimer: mitattu GPS-data oli puuta heinää joten niillä ei kunnolla pääse päätteleen miten kovaa tms lenkillä mentiin...)
Pohjanmaan polkijoilta myös lähes puolet pois, kun on lähes puolet helpompaa.
Älä ny, täällä pitää koko matka polkea, keskisuomessa puolet matkasta on alamäkeä jossa ei tarvi polkea.
Jukka
Hyvä havainto . Kun sitten vielä ylämäessä tarpeellisesta tehosta otetaan 95 % sähkömoottorista, niin johan on "liikuntaa", kuin urheiluautolla ajaessa. 50 % on aika jalomielistä tämän lajin "urheilijoille".
Eikö kukaan uskalla kommentoida mun lenkkiä ? Taitavat kaikki olla "tasamaan polkijoita"...
Ei oikein ammattitaito riitä kommentoimaan muuta kuin keskinopeutta ja siinäkin vaan omaa suoritusta/tuttua tietä kun vähemmän on tullut näitä hienommanpään mittareita käytettyä. Kumpiko kilometriluku on oikea 108 vai 85 km?
jviirret kirjoitti:
Älä ny, täällä pitää koko matka polkea, keskisuomessa puolet matkasta on alamäkeä jossa ei tarvi polkea.
Jukka
Mitä? Eikös alamäessä vedetä aina ihan täyttä vauhtia niin, että viimeisetkin energiarippeet lähtee jaloista?
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Eikö kukaan uskalla kommentoida mun lenkkiä ? Taitavat kaikki olla "tasamaan polkijoita"...
Ei oikein ammattitaito riitä kommentoimaan muuta kuin keskinopeutta ja siinäkin vaan omaa suoritusta/tuttua tietä kun vähemmän on tullut näitä hienommanpään mittareita käytettyä. Kumpiko kilometriluku on oikea 108 vai 85 km?
No se on noissa kommenteissa kaikki detaljit, 85 km on oikea matka... Stravassa on GPS-mitattu reitti joka on pielessä mutta muuten data on kohdallaan (kokonaisaika, reitti about suurin piirtein jne) ja RideWithGps-palvelussa on sillä suunniteltu reitti josta kirjasin lenkin ja syötin luvut sisään (jälleen näkyy siinä oikealla).
Ei ole pakko mutta suosittelen vähän perehtymään näihin kahteen palveluun. Kumpikaan ei vaadi mitään erityistä laitetta/softaa mutta voi tuoda paljon uusia ahaa-elämyksiä kun lenkkidataa on vähän karttunut. Ainakin minulle...
Hienot on kaverilla vehkeet ja lenkit. Ite en ole tommosesta tokumentoinnista innostunu, ajelen fiilis pohojalta ja mun keskarit on max puolet sun vauhteista. Ainut missä voitan sut reilusti on paino, mahat hävitä melekein puolella
Mikä merkitys sillä sähköavulla on kellekin. Ensin pitää huomioida ajajan kuntotaso , mikä on syy että miksi hän sellaisen on kokenut tarpeeliseksi. Onko syynä esim. vamma , tai joku muu rajottava tekijä. Pääasia että saadaan jokainen pyöräilemään ja sähköapu on hyvä syy alentaa kynnystä. Itse en käyttäisi jos ihan ilman pärjäisin. Mäki on jollekin haaste , jollekin ylittämätön este polkemalla. Jotku taluttaa mäe , minä en . Haluan ajaa kaikki ylös, kun rahkeet ei riitä , niin sit otetaan apua tekniikasta. Jotku katsoo sitä pahalla , jotkut ymmärtää. Mutta tekniikka on tehty ihmisille jotka sitä tarvitsevat. Muuten täksi kesäksi saanen peräkärryyn aurinkokennot , jotka lataavat pyörän akkuja loma reissuilla. Taas voidaan päästä pidemmälle , tekniikan avustamana.
Vielläkään en tajua sitä 0.5 rajausta, varsinkin kun tarkoitus olisi saada porukat pyöräileen. Kaikki vaan pyörän päälle , ajaa sit minkälaista avustettavaa kulkuneuvoo. Tärkeintä ei ole kilometrit, vaan liikkuminen.
Vielläkään en tajua sitä 0.5 rajausta, varsinkin kun tarkoitus olisi saada porukat pyöräileen. Kaikki vaan pyörän päälle , ajaa sit minkälaista avustettavaa kulkuneuvoo. Tärkeintä ei ole kilometrit, vaan liikkuminen.
Kun kyse on leikkimielisestä kisasta, niin mitä sen on väliä millä ne kilometrit jaetaan? Omaksi iloksi ajelee, ja sillä hyvä!
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Kyl määkin voisin osallistua... En tunnetusti lupaa mitään ja fiilis pohjalla mennään. Viime vuonna taisi tulla pikkasen alle 2000km... "Harjoitus kilometrit" tais olla n.1000km. Loput sitten näistä pyöräily tapahtumista... Toivottavasti tämä antaa lisämotivaatiota pyöräilyyn.
Kyl määkin voisin osallistua... En tunnetusti lupaa mitään ja fiilis pohjalla mennään. Viime vuonna taisi tulla pikkasen alle 2000km... "Harjoitus kilometrit" tais olla n.1000km. Loput sitten näistä pyöräily tapahtumista... Toivottavasti tämä antaa lisämotivaatiota pyöräilyyn.
Eikös siitä Mangostakin tuu lisää potkua, joo mukaan vaan
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siinä 0,5 kertoimessa on varmasti mietitty keskivertopystäriä sähköavuin ja helppoa kilometrien laskemista. Kerran olen kokeillut sähköjopoa ja oli hieno keksintö, pitäisi saada aikaiseksi ostaa ja laittaa äidin pyörään avut kans... Mutta sitten on meitä tosikoita jotka leikkii melkein tosissaan ja kun ei kaverille muuten pärjää niin pitäisi mennä sähkömoottorikaupan kautta, että jaksaisi ajaa enemmän ja silloin kaurapuuron voimalla ajavat kokisi leikin epäreiluksi eli isossa porukassa sääntöjä ei vaan saa ihan tasapuoliseksi.
Ja se on totta, että tarkeintä ei ole kilometrit vaan liikkuminen vehkeellä ei väliä kunhan meno on mukavaa
Lähde vaan mukaan, saadaan porukka isoksi ja kaikki kilometrit mitä tulee kokonaispottiin on plussaa ja boonusta, lisäksi tulee lisäilo omien kilometrien kertymisestä ja sen seurailusta mistä saa taas pienen lisämotivaation seuraavalle lenkille.