Kuppi-istuin ei tarkoita juurikaan etukumaraista asentoa, vaan muotoiltua tukea. Melkein aina istuin on muotoiltu selkärangan mukaan ja vastaa hyvin paljon selän levossa olevaa suoraa muotoa. Eli ristiselkätuki ja yläselän selkärangan kaari. Ikäänkuin muotoiltu sänky.
Se yläpään kaarevuus on suht luonnollinen ja auttaa pitämään niskaa ja päätä suorassa/ylhäällä ajamista varten. Niskatuen kanssa kokemus ei ole ollenkaan eteenpäin kumarainen, vaan hyvinkin levollisen makaavainen. Joskin tietysti riippuu siitä selkärangasta jotta miten se asian kokee, mutta ainakin normaalilla nuo valokuvat eivät ehkä anna hyvää mielikuvaa.
Yllä kuvaamasi perusteella arvelisin "kuppi-istuimen" mahdolliseksi ongelmaksi yläselän kaaren aiheuttamaa, ei kumaraa asentoa, vaan painon keskittymistä alaselän kohdalle selkärankaa pitkin. Tosin normaalissa selässä se ei tunnu yhtään ristiselän tuen vuoksi. Huomattavasti pystyasentoa kevyempi se kuitenkin on! Samoin sinun tapauksessasi penkin päällystemateriaali varmasti vaikuttaa, mikä on kitka vaatteita vasten. Kovat penkit ovat luistavampia, ja joku toinen voi tarttua hyvin kiinni koko matkalta?
Meitsi kyllä itse valitsi ehdottomasti niskatuen, pään pitäminen ylhäällä rasitti minulla koko ylävartaloa. Niskatuen kanssa se on ihan lepoilua.