MetaPhrastic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Kattelin kans sitä takanapaa, mutta hintaa tulee ja dynamo etunavan kanssa en ala panostaa hurjan kevyeen takanapaan joten taidan ostaa simpan XT sarjan kalliimmasta päästä takanavan tai Hopen vastaavan. Painoa tulee väkisin, mutta rakentelen sitten ensi kesänä tohon kevyet kiekot jos alkaa kiinnostaa hurjasti.
Olisko noi vaihdevisut sitten helpompi vaihtaa kun joutuu soveltelee niiden kanssa. Vaikuttivat vaan sopivalta vaihtoehdolta ja ovat kevyet.

Joo, noilla perusteilla tein itsellekin talvikiekon taakse, painosta viis kunhan saa avorenkaan alle. Pelkkä ratas paino sitten 2kg ja gummin kanssa melkein kolme... Seuraavaksi tein nää levarikiekot, lähti jotain puoli kiloa pois kevyemmän navan ja gummin takia. Vasta WTB:n navoilla rattaita kehtaa sanoa käyttö- ja kisakiekoiksi.

Mutta jostakin pitää aloittaa, ja mulla oli Metalle vain kevyet kisakiekot tuubivanteilla. Piti talvella taipua ja alkaa laitteleen avovanteisia että on enemmän renkaissa valinnan varaa.

Nuo DT-kahvat ei varsinaisesti ole kevyet, "normaalit" SRAM:n indeksikahvat (joissa kaksi vipua) on kevyemmät. Mutta nämä on ehdottoman parhaat käyttää. En enää vaihtaisi pois, viis hieman suuremmasta painosta. Kattele tästä vähän ajatusta miten kahvat on stemmiin kiinnitetty, ergonomiamielessä siis. Laittelin tangonpää jarrukahvat joissa vaijerit menee tangon sisään ja porasin reiät stemmin lähelle josta stemmiä pitkin alas. Näin vaijerit pysyvät tiukasti paikallaan nipussa stemmissä eivätkä tule eteen.

Tällä hetkellä ei Metassa ole klemmaria vaan tein uuden kiinnikkeen joka tulee pullon kiinnityspulteilla kiinni. Jatkona ajajaan päin on ranteen mallinen koukku jolla tangon alapuolelle saa kiinni rannemallisen sykemittarin, minulla siis T6c ja T1c. Talveksi tuo rannekoukku on irroitettavissa, lujemman siitä sais jos olis kiinteä.

Lowraceriin tein Garminia varten myös uuden DT-telineen, se on kiinni yhdellä pultilla pohjastaan stemmissä ja tangon kiinnityspultti pitää sen sivusuunnassa paikallaan. Teline jatkuu tangon mallisena kaarena alhaalta ylös jotta Edge 500:n teline pysyy siinä niillä kumilenkeillä kiinni ja jää yläreunaltaan tangon tasalle pois näkökentästä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä olin suunnitellu laittaa vaihtaja kädensijojen viereen tangolle eikä stemmiin kuten sä oot laittanut, mutta kuvien perusteella ahdasta tulee olee ihan mieten tahansa mä laitan jos en ota aerotankoa :D joka näyttää vaan niin hassulta etten pysty siihen. Mulla on selkeesti asenteessa vikaa.

Mikä on "satulaputken" ulkohalkaisija? Veikkasin että kuvien perusteella se kapeampi vakio koko.

Tässä olis vähän hiotumpi komponenttilista. Tuosta puuttuu vielä ainakin kädensijat ja vanhaan pitäis hankkia etuvalo jota en ole vielä päättänyt.
vaihdoin tosiaan X.9 sarjan vaihtajiin ja 3x10 linjastoon.

Tuli hieno ajatus että pyörään punaiset jarrukahvat jotta ohjeeksi voi antaa sitten: When you get scarred of the speed just pull the red handles :D

Pinna laskuri antoi tällaiset tulokset:
Taakse 294 mm & 294,6 mm
Eteen 291,5 mm
Ja pitäis vissiin ottaa seuraava pidempi mitta kun ei saa tarkkaa mittaa.

Bike-Discount.de:

Wire for dynamo light systems Ø 0.75qmm / 2,20m
1 x 2,50 € 2,50 €

TOPLIGHT Flat plus diode rear light
1 x 9,95 € 9,95 €

Matrix Pro Carrier
1 x 29,90 € 29,90 €

Bell Loud&Clear BBB-1 black
1 x 4,90 € 4,90 €

BB7 Road™ Mechanical Disc Brake 160mm
2 x 49,90 € 99,80 €

Hub Dynamo DH3D80 32 h silver
1 x 59,90 € 59,90 €

Gear Cable SISSP41 1 metre black
4 x 2,79 € 11,16 €

Brake Cable 1 metre SLR System black
4 x 2,39 € 9,56 €

End Caps Sealed 4,5mm red
3 x 1,49 € 4,47 €

X10-93 Chain 10-speed
3 x 19,90 € 59,70 €

X.9 Rear Derailleur 10-speed long white
1 x 74,90 € 74,90 €

Ultegra Front Derailleur FD-6703 Braze On
1 x 34,90 € 34,90 €

Braze On Front Derailleur Clamp 31,8mm
1 x 8,90 € 8,90 €

SLX Cassette 10-speed CS-HG81-10 11-32
1 x 39,90 € 39,90 €

Bottom Bracket Cups Hollowtech II Ultegra SM-BB6700 BSA
1 x 16,90 € 16,90 €

Ultegra Crankset FC-6703 3 x 10 170mm silver without bottom Brackets
1 x 179,90 € 179,90 €

Centerlock to 6-hole Adaptor 15mm IS 2000

1 x 27,90 € 27,90 €

Sub Total: 675,14 €

Bike24.com:

SRAM X9 Trigger Shifting Levers Set-speed black/grey 3x10
€ 89,90

SRAM X9 MTB Rear Hub Disc Quick Release 32 Holes
€ 49,90

DT Swiss X 470 Disc 29er MTB Rim
€ 71,80

Aero brake Lever TT500 red
€ 49,90

DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8 silver 292 mm
€ 14,72

DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8 silver 294 mm
€ 7,36

DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8 silver 296 mm

€ 7,36

Sub Total: € 290,94

Total: 966,08 €

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Mä olin suunnitellu laittaa vaihtaja kädensijojen viereen tangolle eikä stemmiin kuten sä oot laittanut, mutta kuvien perusteella ahdasta tulee olee ihan mieten tahansa mä laitan jos en ota aerotankoa :D joka näyttää vaan niin hassulta etten pysty siihen. Mulla on selkeesti asenteessa vikaa.

Mulla on pakkomielle tuunata pyörät ja ajoasento niin aerodynaamiseksi kuin suinkin. Nojakin tapauksessa sen saa tehtyä vielä mukavaksi kuten lowracerissa on. Metan tanko kun on stemmissä kiinteästi ei sitä saa riittävän eteenpäin sojottavaan kulmaan joka olis ranteille parempi ja pitäis kyynärpäät paremmin kylkiluiden päällä/sivulla.

Kun laitoin tangonpää jarrukahvat ja vaihdevivut stemmiin sain leikattua Metan tangosta 6cm:ä pois molemmista päistä. On nyt yhtä kapea kuin lowracer ja melkein yhtä mukava.

Ja mitä tulee "aero"-tankoon, on siinä tuota vain nimi. Painoa on enemmän, ilmanvastusta takuulla enemmän. Todellinen hyvä puoli voi olla parempi kainaloiden tuuletus. Ja jotkut sanoo pystyvänsä pitämään kätensä rentoina noissa, mulla ei ole oravatangon kanssa mitään rentousongelmia...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:

Pinna laskuri antoi tällaiset tulokset:
Taakse 294 mm & 294,6 mm
Eteen 291,5 mm
Ja pitäis vissiin ottaa seuraava pidempi mitta kun ei saa tarkkaa mittaa.

Oman kokemuksen mukaan sanoisin että ota mielummin seuraava lyhyempi mitta (riippuu tietysti mitä mittoja on saatavilla), minulla on ainakin pääsääntöisesti ollut kiekoissa liian pitkät pinnat kuin lyhyet. Taakse ei tuolle toiselle puolelle ainakaan kannata ottaa 296 mm pituisia.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TMS kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Pinna laskuri antoi tällaiset tulokset:
Taakse 294 mm & 294,6 mm
Eteen 291,5 mm
Ja pitäis vissiin ottaa seuraava pidempi mitta kun ei saa tarkkaa mittaa.

Oman kokemuksen mukaan sanoisin että ota mielummin seuraava lyhyempi mitta (riippuu tietysti mitä mittoja on saatavilla), minulla on ainakin pääsääntöisesti ollut kiekoissa liian pitkät pinnat kuin lyhyet. Taakse ei tuolle toiselle puolelle ainakaan kannata ottaa 296 mm pituisia.

Jos vanne on mallia profiili jossa nippa tulee reilusti vannenauhan alapuolelle niin ota pidempi mielummin kuin lyhyempi. Jos taas vanne on perinteistä tuubivanne tyyppiä jossa pinna ei saa yhtään tulla nipasta läpi niin sitten lyhyempi.

Ja tarkista viidenteen kertaan navan mitoitus (ja -tapa) sekä vanteen ERD. Mielummin lähteistä jotka kasaavat itse vanteita. Niin ei käy kuten mulle että on pinnasettejä sitten varastossa kun eivät yltäneetkään...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pinnojen mitat meni uusiks kun päätin vaihtaa vanteet tällaisiksi: DT Swiss TK 540 Disk
Päätin ottaa tuon kestävämmän vanteen koska nää ekat kiekot tulee olee pääosin arkipyöräilyä varten ja kevyemmät rakentelen sitten aikanaan.
Vanteen paino nousee 470 g -> 540 g mutta painorajoitus nousee huomattavasti 90 kg -> 130 kg
Uudet pinna mitat on:
Taakse 291 mm & 291,6 mm -> 292mm
Etteen 288,6 mm -> 290mm tai 288mm

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Hub Dynamo DH3D80 32 h silver
1 x 59,90 € 59,90 €

SRAM X9 MTB Rear Hub Disc Quick Release 32 Holes
€ 49,90

Mistä muuten sait kaivettua näiden napojen dimensiot ? Vai löytyivätkö käyttämästäsi pinnalaskurista ? Mitä muuten käytit ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Hub Dynamo DH3D80 32 h silver
1 x 59,90 € 59,90 €

SRAM X9 MTB Rear Hub Disc Quick Release 32 Holes
€ 49,90

Mistä muuten sait kaivettua näiden napojen dimensiot ? Vai löytyivätkö käyttämästäsi pinnalaskurista ? Mitä muuten käytit ?

Laskurista löytyis takanavan mitat ja simpan napadynamon löysin googlettamalla. Laitan linkin illalla.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Näköjään joudun ottamaan pyörän sinisenä vaikka ajattelin että erilaisuus vois olla kohdillaan ja ottaisin valkoisena :D
jos haluun muun kuin sinisen niin saan odottaa n. 3 kuukautta :/ ja maksaa enemmän kun kyseessä olis uusi tuotantoerä..

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Wacky kirjoitti:

Näköjään joudun ottamaan pyörän sinisenä vaikka ajattelin että erilaisuus vois olla kohdillaan ja ottaisin valkoisena :D
jos haluun muun kuin sinisen niin saan odottaa n. 3 kuukautta :/ ja maksaa enemmän kun kyseessä olis uusi tuotantoerä..

Ostat rungon erillisenä, ja toimitat heti tuoreeltaaan maalattavaksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Näköjään joudun ottamaan pyörän sinisenä vaikka ajattelin että erilaisuus vois olla kohdillaan ja ottaisin valkoisena :D
jos haluun muun kuin sinisen niin saan odottaa n. 3 kuukautta :/ ja maksaa enemmän kun kyseessä olis uusi tuotantoerä..

Ostat rungon erillisenä, ja toimitat heti tuoreeltaaan maalattavaksi?

Eikös tämä olekin framekitin osto kun osat tulee kahdesta eri lähteestä ?

Maalia Metassa ei paksulti ole joten et varmaan paljoa sitä lihota jos maalautat vielä kerran yli. Kokemuksesta voin kertoa ettei valkoinen ole sitten helpoin väri saada valumatta tasaiseksi, ainakaan automaaleilla.

Myös puomissa maali pysynee hyvin, rungon sisäpuolella on muovikelmu joka tulee puomia vasten. Jälkiä toki tulee jos yhtenään säätää (kuten mulla kun tyttärelle tökkään puomia sisään ja itselle ulos).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Näköjään joudun ottamaan pyörän sinisenä vaikka ajattelin että erilaisuus vois olla kohdillaan ja ottaisin valkoisena :D
jos haluun muun kuin sinisen niin saan odottaa n. 3 kuukautta :/ ja maksaa enemmän kun kyseessä olis uusi tuotantoerä..

Ostat rungon erillisenä, ja toimitat heti tuoreeltaaan maalattavaksi?

Eikös tämä olekin framekitin osto kun osat tulee kahdesta eri lähteestä ?

Maalia Metassa ei paksulti ole joten et varmaan paljoa sitä lihota jos maalautat vielä kerran yli. Kokemuksesta voin kertoa ettei valkoinen ole sitten helpoin väri saada valumatta tasaiseksi, ainakaan automaaleilla.

Myös puomissa maali pysynee hyvin, rungon sisäpuolella on muovikelmu joka tulee puomia vasten. Jälkiä toki tulee jos yhtenään säätää (kuten mulla kun tyttärelle tökkään puomia sisään ja itselle ulos).

Kyseessä on tosiaan frame-kit eli sen vois maalauttaa, mutta antaa olla sininen kun vaimo oli sitä mieltä että se on paras väri. Jos maalauttaisin sen niin tuskin valkoista käyttäisin vaan jotain hienompaa laittaisin.
Mikähän siinä sinisessä hameväkeä kiehtoo oikean?

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kiitos MikaL koeajosta. Oli mukava ajella metalla. Nyt voi poistaa tilauksesta niskatuen koska sillä metan niskatuella ei tosiaan tee mitään. Laitan siihen sitten azubin huomattavasti paremman niskatuen. Pyörän hinta oli huokeampi kun odotin. Olin arvioinu että menee yli 2000e mutta jäi alle ja säästää vielä 77e niskatuesta.

Ja tässä se mun käyttämä pinna laskuri: http://lenni.info/edd/

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Ollos hyvä vain. Oli myös hauska päästä koeajamaan toista nojakkia.

Niskatuki vaatii, hmm, vaihtamista. Rataspakan voisi myös vaihtaa paljon tiukemmaksi tai siirtyä 1 x 10 välityksiin. Ja 700c kiekot. Siinä varmaan seuraavia päivityksiä. Mitä nyt parempaa peiliä ja taakse jonkinlaista heijastinta tai valoa voisi myös harkita heti kättelyssä.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nyt on frame-kit tilauksessa. Lisukkeiksi vain hiilikuitu penkki ja ventisit.
Osalistaa olen jos niin moneen kertaan liittänyt tänne etten aio enää laittaa, mutta lyhyesti menee suunnilleen näin:

Shimano ultegra (52-39-30) kampisarja, keskiö ja etuvaihtaja
Shimano SLX 11-32 kasetti
SRAM x.9 vaihtaja, takanapa ja vaihdevivut
SRAM TT 500 jarrukahvat ja avid BB7 maantielevyjarrut
Shimanon napadynamo DH-3N80
DT Swiss vanne TK 540, 2,0-1,8-2,0 pinnat
Schwalbe 2x Maraton Racer 35-622 ja 4x SV18 sisäkumi

Hinta runkosarja lisukkeineen 1845 €
Osat toimituskuluineen 1163,74€
Kokonaisuus: 3008,74€

Toivotaan että paino jää 13 kg tienoolle ilman lokareita, tarakkaa ja valoja ns. kisakuntoisena, tarkoitus on talveksi hankkia fat-bike kumit alle ja jossain vaiheessa rakennella keveyt maantiekiekot kunhan uskaltaa vaimolle perustella uusia hankintoja :oops:

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin