Re: Pumpuista / hyvä pumppu?
noita AIM / spectra ym halpispumppja ei kannata ostaa. Nyt hommasin SKS airworx pumpun, maksoin noin 30 euroa ja toimii hyvin ja kumiosa johon tulee venttiili on vaihdettavissa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
noita AIM / spectra ym halpispumppja ei kannata ostaa. Nyt hommasin SKS airworx pumpun, maksoin noin 30 euroa ja toimii hyvin ja kumiosa johon tulee venttiili on vaihdettavissa.
Ei-matkapumpuista sen verran, että kaksi halpisjalkapumppua hajotin, sitten maksoin vähän enemmän tämmöisestä:
Eli Lezyne Steel Floor Drive.
Tuo on rakenteeltaan vakuuttava, veikkaan että kestää pitkään. Huonoksi puoleksi voisi laskea sen, että pään joutuu ruuvaamaan venttiiliin. Toisaalta se on sitten tukevasti paikallaan pumpatessa, eikä tarvitse varoa presta-venttiilin taittumista samalla tavoin kuin sellaisissa pumpuissa jossa joutuu voimalla vääntämään lukitusvipua.
ukram2 kirjoitti:http://www.topeak.com/products/pumps/turbomorphg
Tuommoinen Topeak turbo morph on ollut mukana jo useita vuosia. Toimii jalkapumpun tapaan, eli saa helposti sen 6-7 baria mitä on tullut käytettyä. Ja on sen verran pieni että mahtuu laukkuun. Ja on painemittari.
Komppaan. Hommasin tämmösen pumpun just ennen SyöteMTB:tä ja olihan suorastaan mukavaa pumpata kisassakin verrattuna minipumpulla nylkyttämiseen. Muutaman kerran kun piti rengasta täyttää ja ekalla kerralla nostaa 0-paineet ylös niin että saa kumin kunnolla vanteelle niin sanoisin että hintansa arvoinen värkki. Ja painaa noin 100g enemmän kuin minipumppu.
Painemittari ei ole tarkka ja etenkään noin 1bar paineilla mutta selvitin mittauksen eron käyttäen Schwalbe:n digitaalista painemittaria niin pärjään mettässäkin sen kanssa.
Painemittareista...
Alan pikku hiljaa taipua sille kannalle että kopressoreihin myytävät renkaantäyttölaitteet mittareineen ovat kalibroitu autojen rengaspaineille(2-3bar). Vaikka asteikkoa on kuinka pitkälle niin en usko että ainakaan omani näyttää oikein enää +5bar paineilla. Monta tuollaista yli 5bar rengasta(Schwalbe, Continental...) on alkanut pinnasta murtumaan vaikka olen käyttänyt vain maksimi paineita. Luulen että syy on mittarissani jonka täytyy näyttää liian vähän suurilla paineilla.
Toisaalta, voihan se mittarin toleranssi olla jotain +/-10%. 2bar autonregans paineessa on vain 0,2bar jota ei edes huomaa, mutta 6bar paineessa todellinen samalla virheellä voi olla 6,6bar...
Jukka
Oisko ne irtomittarit parempia?
Pastori kirjoitti:Oisko ne irtomittarit parempia?
Schwalbe Airmax Pro niin oikeat paineet selkiää:
Sitten kun on aikansa selvittänyt mitä muut mittarit näyttää tämän lukemia vasten pärjääkin jo vaikkapa jalkapumpun väärin näyttävällä mittarilla, tai Tokpeak Turbo Morph:n. Ei ole edes mahdottoman kallis...
jviirret kirjoitti:Painemittareista...
Alan pikku hiljaa taipua sille kannalle että kopressoreihin myytävät renkaantäyttölaitteet mittareineen ovat kalibroitu autojen rengaspaineille(2-3bar).
Nuo halvat ja normaalihintaiset ovat luultavasti kokonaan kalibroimattomia. Harva ostaa niitä kalliita malleja, jotka on kalibroitu näyttämään oikein. Olen autonrengas paineita tarkistanut vanhalla laatumittarilla ja verrannut sen näyttämää letkussa oleviin mittareihin. Normaali letkumittari näyttää parhaimmillaankin vain sinne päin ja pahimmissa virhe ei ole edes systemaattinen Valitettavasti tuon mittarin mittausalue on vain henkilöauton paineille
Pastori kirjoitti:Oisko ne irtomittarit parempia?
Halvat irtomittarit ovat samaa kuraa Painemittarin pitää olla laatukamaa, jos haluaa varmasti oikean lukeman. (tai tosi hyvää tuuria halvan yksilön kanssa)
Halvallakin saa tietysti oikean lukeman, kunhan sen "kalibroi" Mikan tyyliin tarkalla mittarilla. Edellyttää tietysti että virhe on systemaattinen.
jooseha kirjoitti:Halvallakin saa tietysti oikean lukeman, kunhan sen "kalibroi" Mikan tyyliin tarkalla mittarilla. Edellyttää tietysti että virhe on systemaattinen.
Mulla on instrumenttiasentajan pohjakoulutus... ja olen liian laiska kalibroimaan fillarin pumppujen mittareita. Pari tollasta halpis auton mittaria olen tuunannu näyttämään tarkasti 2-4.5 bar paineilla joita meidän ajoneuvoissa käytetään. Kun niitä kohtelee suhtkoht asiallisesti niin näyttävät riittävän tarkasti ja toistettavasti.
mhelander kirjoitti:Pari tollasta halpis auton mittaria olen tuunannu näyttämään tarkasti 2-4.5 bar paineilla joita meidän ajoneuvoissa käytetään
Tarkoitin siis tuolla "kalibroimisella" virheen suuruuden ja suunnan tietämistä. En oikeaa kalibrointia. Se vaatisi jo paljon enemmän
jooseha kirjoitti:mhelander kirjoitti:Pari tollasta halpis auton mittaria olen tuunannu näyttämään tarkasti 2-4.5 bar paineilla joita meidän ajoneuvoissa käytetään
![]()
Tarkoitin siis tuolla "kalibroimisella" virheen suuruuden ja suunnan tietämistä. En oikeaa kalibrointia. Se vaatisi jo paljon enemmän
Auton painemittarit saa auki tyypillisesti vetäsemällä ympäröivän kumireunuksen pois lasin päältä. Jos painetta näyttää vain liikaa tai liian vähän voi viisarin nypätä irti kun on mittaamassa ja asettaa oikean luvun kohdalle, sitten vertaa eri paineilla että näyttää (tai paljonko on pielessä) oikein.
Parin ruuvin irroituksella (voi vaatia mittarin irroituksen ilmantäyttölaitteesta) saa myös takapuolen näkyville jolloin pääsee oikeasti kalibroimaan mittaria, jos sen rakenne moisen sallii.
Eilisellä lenkillä oli jännitystä matkassa kun en ajoissa nähnyt että sivutien liittymässä oli sepeliä. Siis Seinäjoki - Jalasjärvi tiellä, jossa on kohtuu paljon liikennettä. Sepelin yli ajaessa kuului paukaus. Oli tosi ikävä fiilis kun lowracerin eturengas tyhjeni nopeasti 36 nopeudessa. Meno ei ollut enää kovin vakaata. Onneksi ei tullut takaa juuri tuolla hetkellä rekkaa... Vastaantulijoita oli kyllä helminauhana ja näin mahdollinen rekka olisi ajanut aika läheltä...
Sisurissa oli tuon jäljiltä reikä siinä kohtaa kun ulkorenkaassakin - sekä muutama käärmeen purema. Ja kaiken kukkuraksi onnistuin katkaisemaan venttiilinjatkeen pumpatessa.
Nyt päätin tilata pumpun jolla ehkä venttiili (ja jatke) pysyisi todennäköisemmin ehjänä.
ukram2 kirjoitti:http://www.topeak.com/products/pumps/turbomorphg
Tuommoinen Topeak turbo morph on ollut mukana jo useita vuosia. Toimii jalkapumpun tapaan, eli saa helposti sen 6-7 baria mitä on tullut käytettyä. Ja on sen verran pieni että mahtuu laukkuun. Ja on painemittari.
Tässä vaiheessa ajattelin tuota tilata. Pitää vielä tarkistaa että se mahtuu lowracerin runkolaukkuun.
TKorho kirjoitti:Myös tuo Nojanallen samalta Clas Ohlsenin sivulta löytyvä isompi musta jalkapumppu on erittäin hyvä. Ostin sellaisen ja minulla olikin kamerassa odottamassa valokuva siitä että saisin raportoitua tänne.
Se isompi pumppu on tukevan ja laadukkaan oloinen, ja käytettävyys on minun pumpuistani paras. Siinä on kaksipuolinen pää, Schraederille ja Prestalle (käynee myös Dunlopiin). Mitään muokkausta ei tarvitse, vaan käy suoraan ja nopeasti molempiin tyyppeihin. Ilmeisesti lukituspäästä on kiinni kumpaa puolta käytetään. Ja tässä pumpussa on mekanismi jolla Presta aukaistaan ja jää auki. (Vrt edellinen postaus jossa puhun toisesta pumpusta joka saa saman aikaan jotenkin vastapaineen avulla?) Pumpun mittari on selkeä ja suhteellisen vakaa, ja pumppaus tehokasta ja nopeaa. Hieman tuhahtaa irrotettaessa ennenkuin Presta lukittuu, mutta ei ole minun paineitani haitannut.
Siihen nähden että tämä on kolmas jalkapumppu (Biltema halpis, Biltema arvokkaampi ja tämä) ja kahdeksas nojaillessa ostettu, niin tämä on se mikä olisi pitänyt suoraan ostaa. Suosittelen. Iso versio on tosin varsin kookas, ei mikään matkapumppu kuten Nojanalle kertoo tuosta toisesta.
Ostin aikanaan tän isommankin version . Hyvin on pumpannut tähän päivään . Mutta kyseisen pumpun painemittari ei enään kerro totuutta paineista . Onneksi huomasin missä vika , kun aina tuntu pyörä vierivän hitaasti . Renkaat oli aina pikkusen vajaat . Nyt kun pumpaan sillä noin 7.5bar . Tuntuu vierintäkin vanhallaiseslta ja samalta kuin ennen renkaiden vaihtoo .
SKS Rennkompressor on mun valinta. Adapteripää on vaihdettavissa. Käy Dunloppiin, Schraderiin ja Prestaan. Painetta saa max 16 bar. Ihmiset ovat valittaneet pumpusta että kestää aktiivikäytössä vain 15 vuotta.
yritin pumpata jalkapumpulla 20 tuumaseen renkaaseen ilmaa. Pumpun suukappale jonka pitäisi kiristää renkaan venttiilin ympärille on liian löysällä eikä suukappale pysy venttiilissä. Pitäisikö tuossa olla jokin välikappale vai onko pumppu rikki?Luulis että venttiilit on standardikokoisia ja pumppu ko standardin mukaan tehty
Onhan ne standartoitu, mutta useammalla standardilla