Onko varma että haluat polkimet noin korkealle ? Nimittäin pyörä on kuitenkin verraten korkea, kuten MetaPhysic, enkä haluaisi polkimia enää yhtään ylemmäs. Se tekee stop-go ajamisen vähemmän miellyttäväksi.
Kannattaa mitata tarkkaan, etenkin jos etäisyys säädetään penkillä, että poljinkammet juuri-juuri välttää eturenkaan. Näin saat kaupan tekijäisinä lyhyemmän puomin ja sitä kautta jäykemmän rungon.
Olen samaa mieltä. Kammet ovat mielestäni liian korkealla ja takavetoiselle liian kaukana edessä. Takapuoli jää sekin niin korkealle, että painopiste on siinä ja siinä, että etujarrulla on mahdollista kipata etuvoltti. En halua pelotella tällä, mutta sekin kannattaa ottaa huommioon tässä vaiheessa, kun se on vielä helppoa. Vähän peppua alemmas ja taaksemmas parantaa tilannetta heti merkittävästi. Yleisesti ottaen riittää, kun kuskin painopiste on 45 asteen kulman alapuolella eturenkaan maakosketuspisteeseen nähden. Noissa sinun kuvissasi se on mielestäni vähän liian hilkulla 45, jolloin voi hyvällä asfaltilla alamäessä varomaton jarrutus nostaa takapään ilmaan. Tavallisesti renkaiden kitkakertoimet ovat selvästi alle 1, joten edes 45 asteen painopistekulmalla volttivaaraa ei ole muualla kuin alamäessä.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 07 Touko 2012, 11:56
Kirjoittaja mhelander
Kannattaa katella Metan geometria jos haluat tehdä madalletun highracerin. Kopioi siitä korkeussuhteet ja etuhaarukan kulma. Saat kerralla pyörän jolla oppii helpolla ajamaan ja toimii sekä hitaassa että kovassa vauhdissa. ja tarvittaessa eri kokoisilla rattailla.
Meta-Bikes sivulta voit katsella speksit, samalla rungolla kun on kasattu 2x700c rattailla ja äärimmäisenä on 20" / 26" rattaat.
Metassa tehdään kuskin pituuden säätö pääosin poljinpuomilla, penkin etäisyyden säätö on lähinnä jotta kaltevuuden muutosta painopisteeseen voi kompensoida. Mun nojakulmalla on penkki mahdollisimman edessä...
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 07 Touko 2012, 13:00
Kirjoittaja joonas
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Onko varma että haluat polkimet noin korkealle ? Nimittäin pyörä on kuitenkin verraten korkea, kuten MetaPhysic, enkä haluaisi polkimia enää yhtään ylemmäs. Se tekee stop-go ajamisen vähemmän miellyttäväksi.
Kannattaa mitata tarkkaan, etenkin jos etäisyys säädetään penkillä, että poljinkammet juuri-juuri välttää eturenkaan. Näin saat kaupan tekijäisinä lyhyemmän puomin ja sitä kautta jäykemmän rungon.
Olen samaa mieltä. Kammet ovat mielestäni liian korkealla ja takavetoiselle liian kaukana edessä. Takapuoli jää sekin niin korkealle, että painopiste on siinä ja siinä, että etujarrulla on mahdollista kipata etuvoltti. En halua pelotella tällä, mutta sekin kannattaa ottaa huommioon tässä vaiheessa, kun se on vielä helppoa. Vähän peppua alemmas ja taaksemmas parantaa tilannetta heti merkittävästi. Yleisesti ottaen riittää, kun kuskin painopiste on 45 asteen kulman alapuolella eturenkaan maakosketuspisteeseen nähden. Noissa sinun kuvissasi se on mielestäni vähän liian hilkulla 45, jolloin voi hyvällä asfaltilla alamäessä varomaton jarrutus nostaa takapään ilmaan. Tavallisesti renkaiden kitkakertoimet ovat selvästi alle 1, joten edes 45 asteen painopistekulmalla volttivaaraa ei ole muualla kuin alamäessä.
Ahaa.. kiitos kommenteista!
Olen ymmärtänyt että takapainoinen pyörä ohjautuu huonommin ja akselipainojen olisi hyvä olla n. 50/50. Siksi toin kuskia eteen.
Stop-go ajamisen mukavuus on kyllä osaltaan aika tärkeää kun on paljon esim liikennevaloja, eli taidan yrittää muuttaa mallia, mutta tuon voltin vaaraa en nyt ihan osaa pelästyä. Painopistehän on alkuperäiseen maasturiin verrattuna roimasti alempana. mjaa... no toisaalta kun mietin lentäväni voltin...
Alla on kuvaa. Pidensin pikkasen akseliväliä, äijä laski hieman ja puomi myös. Painopiste näyttäis edelleen olevan 45 asteen kulman edessä. Ketju ottaa ihan justiinsa etuhaarukkaan, että seuraavaksi tuosta tulee etuvetoinen
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 07 Touko 2012, 16:44
Kirjoittaja Mustasudenkorento
tuosta viimeisestä kuvasta kun nostat penkkiä vielä himpun niin ei tarvitse vetopuolelle välttämättä rissapyörää ollenkaan.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 08 Touko 2012, 01:44
Kirjoittaja joonas
Mustasudenkorento kirjoitti:
tuosta viimeisestä kuvasta kun nostat penkkiä vielä himpun niin ei tarvitse vetopuolelle välttämättä rissapyörää ollenkaan.
Niin tässä sitä ollaan optimoimassa penkkiä samaan aikaan ylös ja alas Vaihtoehtoina rissapyörätön pyörä tai volttipyörä.
Kävin romarilla kyselemässä putkea, silityslautaa ja löytyi myös hyvä pyöränraato, MUTTA eivät myyneet mitään... pelkästään ostavat. Kyllä alko vähän vihmomaan
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 13 Touko 2012, 10:21
Kirjoittaja jori
En halua sekoittaa ajatuksiasi, tai tietenkin haluan -nimenomaan sitä , mutta olisikohan Cruzbike matalin kynnys sinun tarpeisiisi.
Huomaa kampikeskiöhaarukan kiinnitys etuhaarukan drop outtiin nivelellisesti ruuvilla (videolla 3:15)
Tässä vielä versioita aiheesta. Videolla, jossa näkyy hiukan rakenteitakin.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 15 Touko 2012, 13:01
Kirjoittaja joonas
jori kirjoitti:
En halua sekoittaa ajatuksiasi, tai tietenkin haluan -nimenomaan sitä , mutta olisikohan Cruzbike matalin kynnys sinun tarpeisiisi.
Huomaa kampikeskiöhaarukan kiinnitys etuhaarukan drop outtiin nivelellisesti ruuvilla (videolla 3:15)
Tässä vielä versioita aiheesta. Videolla, jossa näkyy hiukan rakenteitakin.
No nyt on kyllä myöhäistä. Ostin marketista 50x1,2mm krominhohtoista kaideputkea, kun normi pakoputkea ei ollut lähistöltä saatavilla, ja hitsasin puomin ja alarungon. Mahtaakohan 1,2mm vahva kestää?
Hitsaaminen oli kyllä hankalaa mutta muuten oikein kivaa. Migin kahvassa heiluneena tuo puikkohitsaus ei ihan tuosta vaan suju ja sen kyllä huomaa "saumasta" ..melkoinen harjurakenne tuli. Tekemällä oppii. Senttiäkään en hitsannu harjotus- tai koesaumaa ja kaikki osat on sovitettu viilalla ja sahalla, kun rälläkkää ei ole käsillä.
Tuo takahaarukan kiinnitys ei oikein ottanut onnistuakseen kuin tuolla kuvassa (kuvattu alta) näkyvällä tavalla. Sahailin perän poikki liian läheltä rengasta, jalan kiinitysreijän kohdalta, kun saha ei muuten olisi mahtunut. Konnen saanut kampea irti kampitsydeemin purkamiseksi.
Toi Cruzbike näyttää kyllä komialta ja kun kattelin videoita niin voih.. olis kyllä ollut houkutteleva rakenne Tässä nyt tulee sellainen noidankehä, että ei oikein tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Suosittelen luettavaksi "The Paradox of Choise: Why More is Less". Loistava kirja.
Ai niin.. suoristin etuhaarukan kahden seinän välisessä ravossa auton hydraulitunkilla. Ei inahtanutkaan kun yritin jalka/hartiavoimin.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 15 Touko 2012, 15:05
Kirjoittaja jori
Ja heti vaan tuumasta toimeen. Oikea asenne.
Ja ennen kuin edellinen on vielä valmiinakaan, kiinnostaa uuden mallin tekeminen. SInulla on tuolla asenteella vaara päätyä Varsovan Jukka Viirretiksi. http://www.nojapyora.tk
Näyttäisi olleen vähän liian suuri kuljetusnopeus puikolla. Yritä katsoa sitä hehkuvaa sulaa kuonan alla ja venytä sitä puikolla vetämällä ikään kuin houkutellen puikon perässä. Aika hyviä videoita löytyy Youtubesta haulla "Arc welding". Jos seinämä on liian ohutta ja palaa puhki, paras keino on ohentaa puikkoa. Puikko pitäisi olla enintään seinämän paksuinen. Tuo pätkiminen ja nopeampi kuljetusnopeus on MIGin menetelmä välttää läpi palamista.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 15 Touko 2012, 15:33
Kirjoittaja Syväri
Tuttu ongelma tuo puikolla hitsaaminen noihin vahvuuksiin.. ohuin puikko kaupoissa on yleensä 2.0mm, mistään en ole vielä 1.6 tai 1.2 löytänyt. Siihen nähden aika hyvin hitsattu.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 15 Touko 2012, 17:07
Kirjoittaja jviirret
Kuulemma ruostumattomilla puikoilla on ohuen teräksen hitsaaminen "oikeita" puikkoja helpommin. Omaa kokemusta ei ola.
jori kirjoitti:
Ja heti vaan tuumasta toimeen. Oikea asenne.
Ja ennen kuin edellinen on vielä valmiinakaan, kiinnostaa uuden mallin tekeminen. SInulla on tuolla asenteella vaara päätyä Varsovan Jukka Viirretiksi.
Siinä sitä oppii, tunti autotallissa opettaa paljon enempi rakentamisesta kuin viikko intternetissä.
Jukka
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 15 Touko 2012, 17:41
Kirjoittaja PW
Mie oon käyttäny ruostumattomia 2mm puikkoja, on helpompaa ainakin kun ei osaa
Ja heti vaan tuumasta toimeen. Oikea asenne.
Ja ennen kuin edellinen on vielä valmiinakaan, kiinnostaa uuden mallin tekeminen. SInulla on tuolla asenteella vaara päätyä Varsovan Jukka Viirretiksi. http://www.nojapyora.tk
Näyttäisi olleen vähän liian suuri kuljetusnopeus puikolla. Yritä katsoa sitä hehkuvaa sulaa kuonan alla ja venytä sitä puikolla vetämällä ikään kuin houkutellen puikon perässä. Aika hyviä videoita löytyy Youtubesta haulla "Arc welding". Jos seinämä on liian ohutta ja palaa puhki, paras keino on ohentaa puikkoa. Puikko pitäisi olla enintään seinämän paksuinen. Tuo pätkiminen ja nopeampi kuljetusnopeus on MIGin menetelmä välttää läpi palamista.
Äläs nyt... kyse on vain siitä, että tällä nojapyöräkokemuksella on vaikea suunnitella tarpeita vastaavaa konstruktiota ihan tuosta vain. Kaikki kulmat, painojakauma, etäisyydet jne tuntuu vaikuttavan kaikkeen (hallittavuuteen eri nopeuksissa, ajotuntumaan, ajomukavuuteen, ilmanvastukseen, rakenteen monimutkaisuuteen...)
Jostain on aloitettava. Tuli tätä jo pari viikkoa suunniteltua ja Cruzbikessä olisi varmasti taas omat haasteensa ja heikkoutensa, joita on paha arvioida etukäteen kun "riittävän ohjattava" ja "riittävän mukava" jne ovat hyvin subjektiivisia reunaehtoja ...jos tästä ei tule riittävän hyvä niin pitää parannella.
Puikot on 2millisiä, vois kattoo löytyykö ohkasempia. Sauman kauneudella ei varmaan pitkälle poljeta, mutta jos pettää alta niin se on ikävämpi juttu ...eli pääasia että ajaa asiansa.
Tota perää hitsatessani hokasin että vedin puikkoa mielestäni paremminkin liian hitaasti ja siitä syystä muodostui kasoja. Nopeemmin vetämällä tuli tasaisempaa ja matalaprofiilisempaa saumaa.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 15 Touko 2012, 20:41
Kirjoittaja jori
joonas kirjoitti:
Tota perää hitsatessani hokasin että vedin puikkoa mielestäni paremminkin liian hitaasti ja siitä syystä muodostui kasoja. Nopeemmin vetämällä tuli tasaisempaa ja matalaprofiilisempaa saumaa.
Jaa, jos kyse oli valokaaren tukehtumisesta. Se tosiaan käyttäytyy eri tavalla kuin MIGissä valokaaren pituus pysyy automaattisesti oikeana, puikolla se täytyy tehdä käsin. Pidä valokaarta vähän pidempänä, laita vähän lisää virtaa ja/tai tiheän siksakin tai silmukan muotoisialevitysliikkeitä puikon kärjellä. Kyllä se siitä.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 18 Touko 2012, 16:14
Kirjoittaja joonas
Ai ihanuutta Pyörä oli ekaa kertaa pystyssä kun sain hitsattua rungon kasaan.
runko.JPG (72.28 KiB) Katsottu 3043 kertaa
Ostin 1,6mm hitsuutikkuja ja oli aivan eri hommaa hitsata. Saumasta tuli selvästi siistimpää ja homma oli paljon helpompaa.
Avasin myös kampikeskiön puhdistettavaksi kun se ritisi ja ratisi. Poljinkammet oli aivan tajuttoman tiukassa. Yhden illan pieksin tuloksetta vasaralla kun en omista sellaista irroitukseen tarkoitettua sisäkkäistä ruuvia. Eilen ajattelin epätoivoissani lämmittää kampea kynttilällä. Vartin lämmityksen jälkeen lähti parilla napakalla iskulla irti ...en kyllä ihan luottanut homman toimivan.
lämmitys.JPG (76.87 KiB) Katsottu 3043 kertaa
Toisen kammen kiinnityspultti tuli kyllä lyötyä mutkalle ennen lämmityskokeilua