Sivu 3/5

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 15 Touko 2012, 18:46
Kirjoittaja Höregrö

Varmaan edullisimmaksi tulee hankkia mahdollisimman moni erikoisosista valmiina teettämisen sijaan. Tässä haarukassa on valmiina vaihtajankorvake ja kiinnikkeet kaikille mahdollisille jarruille. Samasta paikasta vielä edullinen stemmi/pinna. Keskiölaakeriputkiahan saa valmiina vaikka Pyörätohtorilta. Jos takahaarukkana vielä meinasitte käyttää etuhaarukoita niin tehtäväksi jää vielä päärunko, puomi ja ohjaustanko sekä penkin kiinnikkeet. Eikö polkimien säädönkin voisi oikeastaan hoitaa säädettävällä rungolla Raptobike Midracer tyyliin:

Kuva

Yksinkertaista ja kaunista.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 15 Touko 2012, 19:00
Kirjoittaja Ralii

Komppaan Högeröä siinä mielessä, että koska on olemassa jo iso liuta kaupallisia valmistajia, on heillä tietyt kehittyneet tavat hoitaa valmistusprosessi, joka on nähtävissä suoraan pyörän tekniikassa, kuten juuri tuossa raptobiken midracerissa. Näistähän voi sitten poimia kirsikat päältä.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 15 Touko 2012, 20:19
Kirjoittaja jori

Mitä osia tarkoititte teetettävillä osilla, jotka voi ostaa kaupasta. Tuo etuhaarukka toki ja kampipuomi. jos halkaisija on riittävän pieni tuonne kahden tuuman putken sisään. Toisaalta etuhaarukan saa mistä tahansa etuhaarukasta täydentämällä sen viiden sentin pituisella kaksireikäisellä latan pätkällä. Minusta kannattavaa, jos voi käyttää ilmaista romuhaatukkaa 80 euron ostohaarukan sijaan. Mutta kuten sanoin, osat hommaa kukin itse ostamalla tai tekemällä kuten kullekin parhaiten sopii. Tuohon malliin sopivat hyvin pitkälle tavallisen peruspyörän osat.

Rungon pituuden säätö ei sovellu suomen olosuhteisiin, eikä sen tekeminen ole ainakaan helpompaa kuin säädettävän kampipuomin. Liukkaalla alustalla on tärkeää, että kuskin painopiste on samalla paikalla etupyörään nähden, eli mahdollisimman lähellä sen takana. Lisäksi tuolla runkomallilla menetetään mahdollisuus viiden euron istuimeen.

Minusta, jos on varaa ostella monen kympin stemmejä ja haarukoita yksin kappalein, on edullisempaa ostaa koko pyörä. Kannattaa laskea jos ei usko. Sitähän tuo Jukkakin tuolla edellä -aivan oikein- esitti.
Ydinideana tässä kuitenkin on madaltaa kynnystä ensimmäisen nojapyörän hankintaan.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 15 Touko 2012, 21:19
Kirjoittaja PW

Jos oon ymmärtäny oikeen tässä on ideana kierrätys ja edullisuus ja siis juuri Jorin mainitsema matala kynnys nojailun aloittamiseen. Kannatan edelleen rojektia, joko ne piirrustukset löyty ett päästään vääntämään putkee ?

Petri


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 15 Touko 2012, 22:38
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

joko ne piirrustukset löyty ett päästään vääntämään putkee ?

Eikö tällainen auton takasillan ylitys käy suoraan kun katkaisee sopivasta kohti ja hitsaa suoraa putkea pätkän selkänojaksi?

Kuva

ei oo tullu tilaisuutta pyöritellä/mittailla tuommoista

Jukka


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 20:36
Kirjoittaja jori

Sain viimein kuviksi asti nämä pakoputkipyörän jalot muodot. Voisitko PW käydä kysymässä mitä mieltä ovat kuvan mukaisen venkuran taivuttamisesta. Paremmat kuvat löytyvät noista liitepeedeeäffistä. Käyrien säteitä en laittanut kuvaan, mutta mielelläni varmistaisin, mitat, kun taivuttimen tarkka säde saadaan tietoon. Aloitetaan tällä, mutta minulla on vähän modattu versiokin jo olemassa, jossa sylikulmaa on avattu reilut seitsemän astetta. Tämän voi tehdä kahdella tavalla: Avaamalla mutkaa 2 sen seitsemän astetta tai asentamalla suoraan 1 kampipuomi, jossa on mutka alas päin. Palataan näihin ja myös selkänojan säätöön sen jälkeen, kun saamme tietoa taivutusfirmasta.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 20:57
Kirjoittaja PW

Otin paperikopion tuosta ja vien sen taivutus firmaan. Äkkiseltään tuo penkin etuosan kohalla oleva lyhyt pätkä mutkien välissä näyttäs vaikeimmalta. Se taivutus kone kun tavallaan puristaa tai venyttää sitä putkee kapeemmaks, ni en tiijä voiko sitä taivuttaa noin läheltä toista mutkaa vai meneekö kurttuun.
Tää meijän taivuttamo ei todellakaan oo mitään korkeaa tekniikkaa mutt putki taipuu kyllä.

Petri


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 21:02
Kirjoittaja jori

Kysytään, niin sitten tiedetään enemmän. Voihan sen sitten soveltaa jotenkin, jos ei onnistu tuolla tavalla. Tärkeä tieto olisi se taivutuslestin säde, eli minkä sisä-säteisiä mutkia tulee. Päivitän ne sitten takaisin kuviin niin päästään kokeilemaan.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 23:49
Kirjoittaja PW

Takemmin kun kattelin tuota kuvaa niin on niin pilkuntarkkoja mittoja ja kulmia ett mietin miten nuo sitt saa just ? Ja varsinkin kaikki rungot samanlaisiks ?
Uskosin ett noi kulmien jyrkkyydet ei oo ongelma.

Petri


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 23:52
Kirjoittaja Pastori

Meenkö mä kysymään siltä Joensuun virmalta?


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 00:12
Kirjoittaja jori

Kysy vaan, mutta huomioi nuo epävarmuudet ja täydennykset, joita luettelin edellisissä viesteissä.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 00:18
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Takemmin kun kattelin tuota kuvaa niin on niin pilkuntarkkoja mittoja ja kulmia ett mietin miten nuo sitt saa just ? Ja varsinkin kaikki rungot samanlaisiks ?
Uskosin ett noi kulmien jyrkkyydet ei oo ongelma.

Ei ne niin kauhean tarkkoja nuo mitat tarvitse olla, mutta tuo piirros nyt on vain mahdollisimman tarkka kopio nykyisestä pakoputkipyörästä. Sentin tarkkuuskin varmasti riittää noissa pituusmitoissa, jos kulmat ovat suht. tarkkoja.

Laitoin siihen piirrokseen nimet kaikille osille: suora 2 ja käyrä 3 jne, jotta on sitten helpompi puhua, kun molemmat tietävät, mitä tarkoitetaan.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 08:54
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Takemmin kun kattelin tuota kuvaa niin on niin pilkuntarkkoja mittoja ja kulmia ett mietin miten nuo sitt saa just ? Ja varsinkin kaikki rungot samanlaisiks ?
Uskosin ett noi kulmien jyrkkyydet ei oo ongelma.

Ei ne niin kauhean tarkkoja nuo mitat tarvitse olla, mutta tuo piirros nyt on vain mahdollisimman tarkka kopio nykyisestä pakoputkipyörästä. Sentin tarkkuuskin varmasti riittää noissa pituusmitoissa, jos kulmat ovat suht. tarkkoja.

Laitoin siihen piirrokseen nimet kaikille osille: suora 2 ja käyrä 3 jne, jotta on sitten helpompi puhua, kun molemmat tietävät, mitä tarkoitetaan.

Kuva on selkee ja hyvä, yritän vielä ymmärtää miten tuo sillä taivuttajalla tehdään ? Pitääkö tehdä jigi, pahvimalli 1:1, kulmamallit jokaiseen kulmaan erikseen vai kui ?
Tähän astiset rungot oon tuolla tehny niin ett oon vieny "rautalankamallin" noin sormen vahvuisesta raudasta, ja sitten osin silmämääräsesti arvioiden väännetty, stop, vielä vähän hyvä !
Tulos on ollu suurin piirtein sinnepäin ku suunniteltu, tosin kuvatkin on ollu suurinpiirtein :oops:

Petri


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 11:35
Kirjoittaja jori

Normaalisti taivutuskoneessa on kulma-asteikko ja nuo suorien mitat voi mitata rullamitalla. Hienoimmissa koneissa nuo suoratkin osuudet saadaan 0,1 mm tarkkuudella. Ainoa vaikeampi homma on tuossa pitää kaikki kulmat samassa tasossa. Siihen vatupassi on hyvä ja oikelle korkeudelle rakennettu apupöytä paras.


Re: Rungon kimppatuotantoidea

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 13:08
Kirjoittaja PW

Tuossa kuvaa miun pyörän kulmista

P1011189.JPG
P1011189.JPG (68.03 KiB) Katsottu 2553 kertaa

Mutkasta mutkaan on noin 200mm eli saattas olla tuo kimpparungonkin mutkat ihan mahollisia.

Petri