Nojakin huolto

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojakin huolto

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Itse suoritin tänään syys huollon omalle Metalle.

Asiaa. Oma Meta on muutettu 29er säädöille mutta toissa perjantaina kun vesisateessa ajoin ei tullu värkkiä pestyä ja kun tallissa kuivu niin ketju ei ollu häävissä kunnossa... mutta WD40-puhdistus auttoi.

Tahtoo olla sama vika, mutta melkein päivittäin kun kelit on ollu pelkästään vetisiä täällä.

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Lisäksi puhdistin ketjun, takapakan ja vaihdoin vaihtajan rissat koska ne oli jo selvästi kuluneet ja uudelleen rasvasin ketjun.

No miten ne nyt noin vähillä ajoilla :wink: ?

Mutta ihan tosi, aika nopsasti on kuluneet. Mulla on sekä Metan että lowracerin X.9 vaihtajilla jotain 5000 kilsaa kummallakin ja mitään kulumista ei rissoissa ole nähtävillä. 9-vaihteisen ketjua on siirretty pyörästä toiseen ja vieläkään ei ole kulunut lähellekään vaihtokuntoa.

Mulla on suunnilleen tuplakilmetrit metalla joista myös huomattavasti sorapätkiä yms. enkä ole putsannut rissoja riittävästi nyt syksystä kun niihin on kertynyt vähän liikaa likaa ja kuluminen on ilmeisesti tehostunut. Ketju ja pakka näyttää kyllä edelleen oikein hyvä kuntoiselta vaikka onkin nähnyt kilometrejä ihan tarpeeksi ja olenkin ihmetely miten se on kestänyt niin hyvin.

mhelander kirjoitti:

Mönkkärissä näyttää ketju ja vaihteisto ylipäätään saavan ihan eri lailla kyytiä. Joka lenkin jälkeen joutuu peseen ja tahtoo ketjutkin hyppiä kun soratuilla pyöräteillä ajaa, meneeköhän pakan ja ketjun väliin jotakin soramurikoita ?

Niitä sinne just tuntuu kertyvän ja ketjuja saa olla putsaamassa ihan jatkuvasti.

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Toissa viikolla vaihdoin jarrupalat samalla kun vaihdoin ärsyttävät avidin jarrulevyt pois.

No mikäs niissä Avideissa ?

Rohisevat ja keräävät likaa ihan hirveesti jos ajaa sateella ja/tai soralla

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Toissa viikolla vaihdoin jarrupalat samalla kun vaihdoin ärsyttävät avidin jarrulevyt pois.

Joo. Mulla on mönkkärissä edessä se Hayes nestejarru ja takana BB7 mtb. Takajarrussa on tehoa enemmän mutta tosiaan sinne eksyy kaikkea likaa ihan mahdottomasti. Kuluu palat ja rahisee. Edessä Hayes taas on tehottomampi mutta tunnokkaampi ja ei läheskään niin herkkä keräämään kuraa tms.

Mönkkärin joutuu näillä keleillä pesemään joka kerta. Kun muistaa rätillä kuivata ketjun ja sitten kuivuttuaan kunnolla rättiin vähän WD40:stä niin avot. Liika rasva ketjussa houkuttelee vielä lisää likaa ja siellähän se pysyy. Tässä on vielä tehtaan rasvat mutta nyt ollaan lähellä että heitän ne "kuivarasvat" sisään, eli ne teflon-ohennetut ketjuöljyt joilla muillakin ajan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Joo. Mulla on mönkkärissä edessä se Hayes nestejarru ja takana BB7 mtb. Takajarrussa on tehoa enemmän mutta tosiaan sinne eksyy kaikkea likaa ihan mahdottomasti. Kuluu palat ja rahisee. Edessä Hayes taas on tehottomampi mutta tunnokkaampi ja ei läheskään niin herkkä keräämään kuraa tms.

Mulla on edessä ja takana maantie BB7, mutta vain takana ongelmia lian ja kuran kanssa. Uudet jarrulevyt auttoi vähän, mutta ei missään nimessä ratkaissut ongelmia. Palat kuluu todella nopeasti märällä kelillä jos asfalttilla on vähänkin hiekkaa saatika jos erehtyy ajelee soralla tai hiekassa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Mulla on edessä ja takana maantie BB7, mutta vain takana ongelmia lian ja kuran kanssa. Uudet jarrulevyt auttoi vähän, mutta ei missään nimessä ratkaissut ongelmia. Palat kuluu todella nopeasti märällä kelillä jos asfalttilla on vähänkin hiekkaa saatika jos erehtyy ajelee soralla tai hiekassa.

Just ton takia on sekä Spiritissä että Azubissa rullajarrut. Ajoin muuten just loppuun etujarrun. Yli kaksi vuotta kesti, aika hyvin...uusi jarru maksoi Kunnon Kaupassa kympin :D . Avideihin sai olla kolme kertaa vuodessa hommaamassa uusia paloja ja säätämistä oli rospuuttokeleillä ihan tarpeeksi. Tosin rullajarrut ei sovi maastoajoon, kun ovat niin tehottomat.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kissaniitty kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Just ton takia on sekä Spiritissä että Azubissa rullajarrut. Ajoin muuten just loppuun etujarrun. Yli kaksi vuotta kesti, aika hyvin...uusi jarru maksoi Kunnon Kaupassa kympin :D . Avideihin sai olla kolme kertaa vuodessa hommaamassa uusia paloja ja säätämistä oli rospuuttokeleillä ihan tarpeeksi. Tosin rullajarrut ei sovi maastoajoon, kun ovat niin tehottomat.

Joo. Mutta juuri maastossa niitä jarrutehoja tarvitaan, jopa etujarrulta. Kun on renkaat jotka todella pitää. Sen verran vähän sitä ja pyöräteillä jarruttelua mulla tulee että aikalailla ihan sama miten kuluu. Mutta jännä verrata miten Hayes edessä kuluu ja pelaa verrattuna BB7:ään takana...

Eli ei ole vielä mulle haitta vaan paremminkin havainto. Maantiellä ajaessa ei mulla mitkään jarrut juuri kulu, muutenhan sitä ei pääsis näitä mun keskinopeuksia lenkeillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

janx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Hopea kirjoitti:

Kokeile seuraavalla kerralla esim. Duosporttia Metsäpurontiellä. Sieltä ainakin minä olen saanut erittäin hyvää palvelua. Työ on tehty silloin kun oli sovittu ja hyvin. Tilat siellä ovat hankalat (huolto mutkaisten portaiden takana kellarissa), mutta jos kaveri ottaa pyörän sisään niin hän sen myös huoltaa. ...

Rupesin kaivelemaan kiekon rihtauspaikkoja, niin kumpi näistä nyt oli hyvä paikka?

• Duosport Oy Lohkopellontie 3 00650 Hki (09)7286 244 Pyöräkorjaamo

• DeeSport Metsäpurontie 29, 00630 HELSINKI Puhelin: 09 488066, 050-5855536 ma-pe 10-18, la 9-15 pyörähuoltoa

Lähde: http://maunula.net/vanha-palvelut-mainm ... inmenu-198

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pastori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eikse tohtori ollu siinä jossain lähellä?

MikaL
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Minä veisin Herttoniemeen Hi5bikesiin, ainakin, jos on hankala tapaus.

MetaPhrastic 2012

janx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Pastori kirjoitti:

Eikse tohtori ollu siinä jossain lähellä?

Tohtori ei kasaa kiekkoja saati rihtaa. Eikä muutakaan perushuoltoa tee, kun valikoiden. Vain erikoisjutut, joita ei muut tee.

MikaL kirjoitti:

Minä veisin Herttoniemeen Hi5bikesiin, ainakin, jos on hankala tapaus.

Siellä mä olen käyttänyt aikaisemmin. Kohtuuhintainenkin, mutta sijainti todella huono. Joutuu sitä varten sinne ajamaan pari kertaa edestakas. Toi taannoin Nokialla kasattu etukiekko pitäis keskittää, kun Tohtori sorvas toista mutteria kapeemmaksi. Paseosta jossain vaiheessa täytyy takakiekko rihdata ja kiristää pinnat.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Äskettäin uudestaan aloittanut
Vartiokylän pyörä, (Linnavuorentie 28
Itäväylän Teboilin takana).
On hyvät tilat ja ottaa mielellään
myös nojapyöriä.

http://www.vartiokylanpyora.fi/

Tapani