Sivu 3/3

Re: Aurausmittari

Lähetetty: 09 Touko 2013, 09:53
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Oikeastaan olisi ollut niin monesti tarpeen aurausmittari, joka mittaa aurauskulmat kuormatusta ajoneuvosta todellisessa tilanteessa, joten piirsin skeeman.

Eikö tuo vaadi senkin että ohjaus on tismalleen suorassa?
Jos pyörän aurauskulmat muuttuu joustoliikkeen aikana niin nehän ei ole käytännössä oikein kuin siinä kuormitustilanteessa jossa ne ovat säädetty. Muuttuvat ylämeässä, alamäessä, kuskin vaihtuessa, jarrutettaessa ja jopa ohjatessa kun ajokki kallistuu niin toinen puoli joustaa ulos jatoinen sisään. Sama kaltevalla pinnalla ajaessa.

Jukka


Re: Oma tekemä kinneri

Lähetetty: 09 Touko 2013, 11:17
Kirjoittaja mhelander

Hienot on pyöräntuennat tässä kinnerissä.

Kyllä ainakin autot ja niiden pyöräkulmat mitataan paino päällä. Vasta hiljattain näin telkussa kulmamittauksvehkeet jossa laite kalibroitiin paino pyörillä mutta sitten säätöä varten voitiin nostaa ylös, laite mittasi kulmien muutokset noston jälkeen ja näin pysy mukana missä mennään.

Esimerkiksi mun jenkki painaan otteen mukaan 2260 kg. Siitä reippaat 1500 kg on etuakselilla ja kokonaispaino 2990 kg. Helppo kuvitella että pari ihmistä sisällä ei muuta pyöräkulmia kun painon lisä on muutaman prosentin luokkaa.

Sen sijaan pyörässä tai kinnerissä tilanne on toinen. Jopa vaikkei jousitustakaan olisi, jos edes vähänkään jossakin on joustoa. Laite painaa alle 50 kg yleensä mutta kuski yleensä reippaasti enemmän ja painon jakauma muuttuu taatusti kun kuski on mukana.

Onneksi noissa on niin paljon helpompaa mitata heitot kuin tuossa mun jenkissä...


Re: Oma tekemä kinneri

Lähetetty: 09 Touko 2013, 16:50
Kirjoittaja JEF-40

Pikkuhiljaa muisti palautuu ja oivalsin että nyt on jäykemmät jouset verrattuna viime kesään. Aikaisemmat jouset oli hyvin löysät, omapaino jo pudotti koria alas ja kuormattuna lähes pohjasi. Joustovara n. 45 mm. Nyt on jäykempi jousi, sama pituus. Kori on ylempänä, kaikki tangot eri asennossa. Lähtökohtana auraus sama n. 2 mm. kuin aiemmin. Voisko tästä päätellä syytä renkaan kulumaan? Ajelen nyt ja tarkkailen kulumista.


Re: Oma tekemä kinneri

Lähetetty: 09 Touko 2013, 23:03
Kirjoittaja jori
JEF-40 kirjoitti:

Aika näppärä oivallus tämä aurausmittari, mutta sehän näyttää suunnan onko aurausta vai haritusta? Säätö pitää tehdä mittaamalla. Muistan jostain lukeneeni että aurausta pitäs olla 1-3 mm. Mutta se ei tullut mieleeni, että onko kyse kuormatusta ajoneuvosta. Ilmeisesti ei, jos kaikki ripustukset on oikein suunniteltu. Mulla ne on syntyny tehdasrakenteita katselemalla ja niissä on eroja. Mutta hyvä oppia uutta.

Ajossa pyritään tilanteeseen, että pyörä ei auraa eikä harita. Aurauskulmat ovat olemassa mm. välysten ja joustojen takia, jotta ajossa menisivät pyörät suoraan. Pienillä kulmilla hienosäädetään sitten ajokäyttäytymistä, mutta se koskee lähinnä autoja ja muita leveärenkaisia. Lihasvoimalla kulkevien tapauksessa kannattaa pyrkiä minimivastukseen, joka löytyy menosuuntaan vierivistä pyöristä.


Re: Oma tekemä kinneri

Lähetetty: 10 Touko 2013, 08:51
Kirjoittaja Lizard100

Vähintäänkin mielenkiintoinen..hattua nostan.