Sivu 3/4
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 15 Syys 2012, 19:26
Kirjoittaja jori
Nivel on jakkaran alla ainakin siinä tapauksessa, että kaytetään suurempaa etukiekkoa, jolloin normaalijalkaisen ulottuvuus rajoittaa istuimen paikan nivelen päälle. Sinä olet käsittääkseni tekemässä välikoon pyörillä, joten vapauksia istuimen sijainnille on enemmän.
terppa kirjoitti:Laitetaan kuva vielä kourasta, on 3 mm matskua.

On kyllä enemmän tuo haarukka, kuin 3 mm vahvuudeltaan. Noin kuusi sanoisin.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 15 Syys 2012, 19:29
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:onko siinä joku pointti, että tuo nivel lähes kaikilla on jakkaran alla?
Kun nivel on takamuksen alla saa eturenkaan ihan haaroperiin asti suoraputkisella etuhaarukalla. Mahtuu mahdollisimman suuri rengas. Jossakin oli että nivel ois hyvä olla selkärangan jatkona, mutta ei sillä taida isoa merkitystä olla. Eihän Cruzbikessäkään ole ja silti kääntyy.
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 15 Syys 2012, 19:52
Kirjoittaja terppa
Jepu, 20 tuumainen tulee, jääköön toistaiseksi tuohon. Koitan saada huomenna etupäätä kasaan ja jakkaralle kiinnikkeet niin voi katsoa sitten uudelleen. Jos tämän saa ensiviikolla läjään niin harjoituspyörät taitaa olla 16 tuumaiset kun tähän tulevat on vielä ostamatta, siskonpojan vanha fillari näytti roikkuvan varaston seinällä josta lainaan.
Pilkoin oman vanhan 22 tuumaisen (josta ei sitten montaa osaa talteen saanutkaan...) ja vähän yllätyin: joskus n. 25 vuotta sitten sitä tuunasin, kovaa rossipeliä tein ja silloin laitetut Nokialaiset oli vielä melkein priimana, ei ollut renkaan kyljissä murtumia ja etupäässä oli vielä henkäys ilmaakin sisällä 
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 15 Syys 2012, 19:59
Kirjoittaja terppa
jori kirjoitti:
On kyllä enemmän tuo haarukka, kuin 3 mm vahvuudeltaan. Noin kuusi sanoisin.
Reuna vähän hämää
leikkasin sen neliöraudasta (olisiko ollut 40x40mm), yhden sivun otin ja kolmesta osasta sen lopulta kokosin, leikatessa jätin aavistuksen reunaa jäljelle ajatellen näin siitä tulevan jämäkämmän.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 15 Syys 2012, 20:53
Kirjoittaja jori
Ninnpäs hämääkin. Se onkin u-profiilista tehty u-profiili. 
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 15 Syys 2012, 20:56
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti: Se onkin u-profiilista tehty u-profiili. 
Hetki piti miettiä että mitä vattua, mutta katsomalla kuvaa meni jakeluun... 
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 16 Syys 2012, 20:51
Kirjoittaja terppa
Tämänpäivän tuotos, mitä lie nuo härpäkkeet nimeltään mihin napa tulee kiinni mutta toisin päin olisi pitänyt "reiän" kallistus tehdä, no joo... pitää katsella huomenna virkeämpänä eikä se sieltä itsestään putoa... aina jotenkin olen kiristänyt
Melkein puolille päivin meni tänään aloitus kun oli niin nätti auringonpaiste ja Pulkkilaharju houkutteli polkiaa mutta ihan täysi työpäivä tuli... tuotokseen nähden aikaa tärvääntyy ihan tajuttomasti mutta onneksi ei ole kiire. Täytyy taas todeta, että millihomma homma ei minulta oikein luonnistu mutta lopputulos navan kohdalta on 136mm... aika hyvä tuuri
Saas nähdä meneekö rälläköintihommiksi kun tulee kiekot (tai ne on vielä tilaamatta) ja rupeaa vaihtajan ja jarrujen kiinnitystä miettimään? voi olla, että elämän helppouden vuoksi eteenkin tulee maantiejarrut, Tohtorilta tilasin molempiin päihin kun sai niin halavalla.
Jos sitä huomenna vähän virkeämpänä valossa katseleisi miten muu suoruus on ja jos vaikka jotkut vanteet saisi kiinni, kouraa en vielä hitsannut kunnolla kun en ihan satavarma ole keskiön asemoinnista, pitää nähdä kokonaisuus kytkettynä, Jos rupeaa siltä tuntumaan niin kouran alta voi senttejä rälläköidä pois mikäli akseliväli ahdistaa: 201cm oli epätarkka mittaus. Toinen juttu on sitten lyhennys takapäästä tavaratilan kohdalta mutta ihastuin ajatukseen rinkan kuskaamisesta niin pitää katsella, jos vaikka rinkkatestin huomenna tekisi? Takahaarukkaa olen miettinyt, että pitäisikö siihen joku kolmiotukihässäkkä vielä rakentaa? tukevuutta ja kestävyyttä lähinnä mietin.
Aamupäivällä tilailin myös Pyörätohtorilta kaikkea jänskää mm. keskiömuhvin ja pari laakeria ym. kivaa. Tohtori on sairaslomalla mutta laittaa tavarat huomenna postiin, hattua nostan palvelualttiudesta. Huomenna on pekkaspäivä ja tarina jatkuu, hioskelen huonoimpia hitsisaumoja ja räin niitä uudelleen ja jos penkin kiinnikkeet tekisi niin pääsisi hahmottelemaan etupuomia, kun muhvi tulee niin keskiviikkona ehkä renkaita ja vaihteita vaille koeajokunnossa? Sepä vaan onkin jänskää kun ei tuolla osaa ajaa 
Päivän kovin homma oli muuten keskiömuhvin kierteiden elvytys, paljon isompi hiki tuli kuin aamuisella pyörälenkillä, tiedä sitten mitä tusatessa tapahtui kun tuo Bilteman laakeri muuttui paljon nahkeammaksi kun sen vihdoin ja viimein sain paikalleen.
Painoja mittailin, takaosa n.5150g ja etuosa n. 2950g jos nyt oikein muistan 
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 16 Syys 2012, 20:55
Kirjoittaja Pastori
Nyt kun puuhastelen perinteisemmän rungon kanssa, niin ei toi python tunnukaan enää niin simppelin helpolta. Kyllä tommoinen suora runko iisimpi.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 16 Syys 2012, 20:56
Kirjoittaja jviirret
Kuinka lähelle haarukkaa tarkoitus kammet laittaa? Näyttää kovin leveältä etupäästä hammasrattaita ajatellen.
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 16 Syys 2012, 21:03
Kirjoittaja terppa
Pastori kirjoitti:Nyt kun puuhastelen perinteisemmän rungon kanssa, niin ei toi python tunnukaan enää niin simppelin helpolta. Kyllä tommoinen suora runko iisimpi.
Paljon helpommalta tuntui tehdä takapäätä ja se olisi ollut vielä helpompaa jos olisi kuunnellut vinkkejä neliöputkesta tekemisestä, tän päiväset tuntui aika paljon hankalammalta.
Jukka kirjoitti:Kuinka lähelle haarukkaa tarkoitus kammet laittaa? Näyttää kovin leveältä etupäästä hammasrattaita ajatellen.
Jukka
En osaa vielä sanoa, pitää saada ensin penkki kiinni, niin voi tehdä kokeita.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 17 Syys 2012, 18:16
Kirjoittaja terppa
Ei sitten homma jatkunutkaan kun pukkasi ykskaks yllättäen työpäivän, vieläpä vähän lyhyellä varotusajalla ja pelipaikoilla ei jaksanut kuin käydä sohvalle pötkölleen
... repputestin kävin kuitenkin tekemässä:
Sinne se hyvin sujahti mihin oli tarkoitettukin ja jos sattuu olemaan vähän tiineempi rinkka eikä halua sulloa niin lisätilaa saa kun ottaa rinkasta yläputken pois. Pitää vaan ostaa joku räikeän värinen sadesuoja jo ihan senkin takia, että saa nuo tuulessa lepattavat hihnat piiloon. No jospa keskiviikkona tarina jatkuisi, tosin sadetta lupaillaan eli hitsaukset saattaa siirtyä myöhemmäksi.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 19 Syys 2012, 17:49
Kirjoittaja terppa
Tämmöstä tänään, säätö ja tuumaus päivä
penkin tukia tein. Kun ensimmäiset tuet olin saanut valmiiksi niin pääsin koeistumaan ja ei ylttäisi jalat polkimille kun on tämmöinen persjalkainen. Päätin vähän lyhentää pyörää ja tein uudet tuet jolla sain penkin etureunan vietyä reilusti eteenpäin. Pitää huomenna hakea tohtorin muhvit postista niin saa "etupuomin" tehtyä niin näkee lopulliset etäisyydet pyörittäessä, ketjut ja rattaat mahtuu kivasti mutta hinkkaako jalka/nilkka mihinkään eli joutuuko kaventamaan keulaa tai sitten laittaa puomin vähän yläviistoon? aatos oli kyllä pitää poljinkorkeus mahdollisimman matalana mutta onko sillä sitten vaikutuksia ohjattavuuteen? tässä vaiheessa elämää se on vielä aika nopea muokata ja mukavampi muutos kuin kavennus.
Penkin ylätuki tulee ylemmäs mutta kuvassa se on roiskaistu vanhoihin reikiin. Eilen pistin penkin ja kiekot tilaukseen recumbentpartsista mutta jos viikonloppuna saisi rakkineen muuten suht valmiiksi, perjantain vapaat palo mutta kait tässä kerkeää, oisin vaan halunnut Pioneerin tuunailla samoilla tekoenergioilla. Tankoa vivuille hahmottelin kun vekottimen päällä istuksin ja käsille tuntui mukavimmalta suora tanko, parista satulaputkesta saan hitsattua riittävän leveän (penkin levyisen), kokeilin nousukahvoja ja vanhaa ohjaustankoa mutta jostain syystä suora putki tuntui kivoimmalta. Kaatuessa se ei ota ensimmäisenä maahan kun on nuo "tavaratilan" kannattimet.
Yhdet tukiraudat laitan vielä takahaarukan sivulle ja saan samalla kierteelliset reiät juomapullotelineille. Samoin pari telinettä pitää askarrella penkin alapuolen täytteeksi.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 19 Syys 2012, 20:00
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:... aatos oli kyllä pitää poljinkorkeus mahdollisimman matalana mutta onko sillä sitten vaikutuksia ohjattavuuteen?
Ei ole hirmuisen vino tuo ohjausakseli, joten aika alas voit laittaa etusilmukan sojottamaan. Muuta vaikutusta ohjattavuuteen ei kampikeskiön korkeudella ole. Lyhyemmät kammet auttavat nekin, ettei kantapäät heti maahan nappaa, kun käännät jyrkemmin.
Jos joudut kaventamaan etupäätä jalkatilan takia, suosittelen, että harkitset myös muutoksen tekemistä kääntämällä koko silmukka toisin päin ja vaihtamalla keskiölaakerin toiseen päähän silmukkaa. Näyttää nimittäin niin kapealta tuo silmukan nivelen puoleinen pää, että et saa niveltä kovin lähelle etukiekkoa, joka pidentää negatiivista jättöä ja vaikeuttaa ajoa ja varsinkin sen opettelua.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 19 Syys 2012, 20:48
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Muuta vaikutusta ohjattavuuteen ei kampikeskiön korkeudella ole.
Minä koin aikoinaan että kampikeskiön korkeudella on vaikutusta hallittavuuteen, mutta tykkään kyllä muutenkin ajella enempi pyörällä jossa kammet ovat penkin korkeudella kuin 20cm sitä ylempänä. Ehkä alempana olevat kammet ja jalat eivät ohjaa niin herkästi kuin ylempänä olevat ja siksi python tuntui vakaammalta.
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 19 Syys 2012, 21:09
Kirjoittaja jori
Korkealla olevat jalat tekevät ohjausliikkeestä enemmän selkärangan kierron, kuin lantion taivutuksen, matalat päinvastoin. Sama vaikutus on selkänojan kulmalla. Myös pystympi selkänoja tekee pythonista ketterämmän. Pienempi sylikulma helpottaa laajoja ohjausliikkeitä, mutta toisaalta matala kampikeskiö ja loiva selkänoja suurentaa sylikulmaa ja tekee ohjausliikkeestä enemmän vartalon taivutuksen, joka rajaa liikkettä pienemmäksi. Muistaakseni, Jukka, laskit polkimia jälkeenpäin ja olit tyytyväinen tulokseen.