mikä on ylä ohjaus ja alaohjaus ja miten ne vaikuttaa ajamiseen
Nojapyörän valinta - taas kerran
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
ki kirjoitti:mikä on ylä ohjaus ja alaohjaus ja miten ne vaikuttaa ajamiseen
Täman wikin artikkelin avulla asia selvinnee: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nojapy%C3% ... Ohjaustapa
Ja pannaan kuvat perään. Yläohjaus:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... hoenix.jpg
Alaohjaus:
http://www.helsinki.fi/~tlinden/images/ ... ed_swb.gif
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
Älä ota sitä kohtaa vakavasti , että taluttaminen vaikeampaa. Ei muusta laisinkaan, jos kaikki säädöt kohrallaan . Senkun työntää istuimesta . Kyllä se ohjaus keskittää itseään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
Nojanalle kirjoitti:Älä ota sitä kohtaa vakavasti , että taluttaminen vaikeampaa. Ei muusta laisinkaan, jos kaikki säädöt kohrallaan . Senkun työntää istuimesta . Kyllä se ohjaus keskittää itseään.
Et ole tainnut koskaan kovin pitkästi työntää? Esim. puhjenneen kumin tai lumipöperön vuoksi? Tai työntää ahtaassa paikassa jossa pitää ohjata?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Älä ota sitä kohtaa vakavasti , että taluttaminen vaikeampaa. Ei muusta laisinkaan, jos kaikki säädöt kohrallaan . Senkun työntää istuimesta . Kyllä se ohjaus keskittää itseään.
Et ole tainnut koskaan kovin pitkästi työntää? Esim. puhjenneen kumin tai lumipöperön vuoksi? Tai työntää ahtaassa paikassa jossa pitää ohjata?
Heh, tuli kokemusta Winter Cycling Challenge -kilpailussa viideltä kierrokselta jalkautua kahdesti työntämään melkein 20-kiloista nojakkia umpihankeen tallottua polkua, ja niistä ensimmäisessä piti vielä vallin penkere kantaa sitä ylös.
Onnistuu se nojarillakin. Pari kolme kierrosta meni kantaminenkin ihan ok mutta sitte alko vissiin äijä väsyä... ei yhtään helpottanu maantie klossit ja polkimet touhua. Mutta oppipahan jalkautuun ja hyppäämään takaisin penkille todella nopeasti.
Mun vekotin onkin helppokäyttöinen näihin hommiin, muilla olis onnistunu paljon huonommin (paitsi kantaminen).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
Syväri kirjoitti:Ja jos ostat käytetyn niin kukkaro kevenee vähemmän ja saat tod.näk. pyöränkin nopeampaa alle
Nojapyörien rungot, mitä oon myynti-ilmoituksia kattonut on (yleensä) hyvässä kunnossa joten kulutusosia vaihtamalla saa uudenveroisen alle.
fuegon tyyppinen käy monelle kuskille.. jos kaupunkiajoa (=pysähtelyä) on paljon niin se on hyvä. Jos taas lähinnä maantietä, niin isommat renkaat alle ja rullaavuudesta nauttimaan.
Pituus ja jalan pituus on tärkeitä tekijöitä. Väärän kokonen penkki tai runko ei ole mukava. Kantapään kautta opittua ja silleen..
jos ostaa netistä niin miten tämän saa testattua, vai lukee että minkä pituisille tarkoitettu pyörä?
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
ki kirjoitti:Syväri kirjoitti:Ja jos ostat käytetyn niin kukkaro kevenee vähemmän ja saat tod.näk. pyöränkin nopeampaa alle
Nojapyörien rungot, mitä oon myynti-ilmoituksia kattonut on (yleensä) hyvässä kunnossa joten kulutusosia vaihtamalla saa uudenveroisen alle.
fuegon tyyppinen käy monelle kuskille.. jos kaupunkiajoa (=pysähtelyä) on paljon niin se on hyvä. Jos taas lähinnä maantietä, niin isommat renkaat alle ja rullaavuudesta nauttimaan.
Pituus ja jalan pituus on tärkeitä tekijöitä. Väärän kokonen penkki tai runko ei ole mukava. Kantapään kautta opittua ja silleen..
jos ostaa netistä niin miten tämän saa testattua, vai lukee että minkä pituisille tarkoitettu pyörä?
Arvaamalla/kysymällä/kokeilemalla, kysele pyörän myyjältä pituussuosituksia jos mahdollista.
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
pitää huolen että netistä ostetun pyörän saa kohtuulisilla kuluilla palautettua tai ostaa vaan sellasen jota saa kokeiltua olisi kaikista varmin
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Älä ota sitä kohtaa vakavasti , että taluttaminen vaikeampaa. Ei muusta laisinkaan, jos kaikki säädöt kohrallaan . Senkun työntää istuimesta . Kyllä se ohjaus keskittää itseään.
Et ole tainnut koskaan kovin pitkästi työntää? Esim. puhjenneen kumin tai lumipöperön vuoksi? Tai työntää ahtaassa paikassa jossa pitää ohjata?
Jukka
Kun varustaa pyörän ohjausakseliin kiinnitettävällä kädensijalla alaohjatun nojakin taluttaminen helpottuu:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
ki kirjoitti:pitää huolen että netistä ostetun pyörän saa kohtuulisilla kuluilla palautettua tai ostaa vaan sellasen jota saa kokeiltua olisi kaikista varmin
Vähän epäilen onko yhtään kivijalkakauppiasta verkossakaan joka varsinaisesti ottaisi palautuksena myydyn pyörän.
Googlea käyttämään, netistä löytyy ja yleensä juuri nojapyörien valmistajien toimesta, ohjeet miten mitataan kuskin kriittiset mitat joilla sitten valitaan sopiva runkoko ja penkki.
Tai valitaan semmonen jossa on vain yksi runkokoko ja penkki "arvotaan" sopivaksi.
Itse tilasin 2010 sokkona M5 CrMo lowracer nojapyörän, sitä oli tarjolla vain yhtä runkokokoa ja varoituksella että pituutta pitä kuskilla olla. Kuitenkin penkki tuli M-kokoisena eli liian pienenä. Ajoin tuolla silti kaksi kesää kunnes hankin jälleen yhden runkokoon Meta Bikes:n MetaPhysic:n Siihen otin L-koon penkin ja tein sitä muottina käyttäen uuden sopivan penkin lowraceriin.
Niin, toimiva vaihtoehto monelle on vaan hankkia se nojapyörä ja jos ei ole sopiva itselle niin myy eteenpäin ja hankkii seuraavan. Sopivalla tässä tarkoitetaan montaakin asiaa kuten pyörän malli, rengastus, osat, runko- ja penkin koko, paino jne.
Ja yksi tapa kohtuu kustannuksilla saada paljon kokeiltua erilaisia on tehdä itte. Kun itse aloitin viime syksynä niin nuo mainitut mahtanevat jäädä viimeisiksi kaupallisiksi, ellei sponsorit astu kehiin. Omatekoset kun on just sopivia ja jopa kisamielessä ihan kilpailukykyisiä kalliimmillekin kaupallisille.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08
Nojapyörän valinta retkeilyyn ja kaupunkiasiointiin
Lainaan aihetta kartoitukseeni. Olen nyt pari vuotta harjoitellut yläohjattavan 20/26-nojiksen ohjastamista jalostaakseni vähän käsitystäni siitä, mitä oikein haluan. Tarkoitukseni on löytää itselleni sopiva nojakki kevyeen retkeily- ja kaupunkikäyttöön. Ehkä parempi tuollainen yhdistelmäajoneuvo, niin se tulee paremmin tutuksi kun ajaa kaikki ajonsa sillä. Erittelen seuraavassa, mitä ominaisuuksia etsin ja miksi. Vastaväitteet ovat tervetulleita, kuuntelen mieluusti ajatuksia siitä, miksi kannattaisi valita toisin. Korostan, että kriteerini ovat subjektiivisia.
Kaksipyöräinen high racer, 26/26 tai 28/28
arvostan turvallisuutta: korkea ajoasento tuo näkyvyyttä liikenteessä
vakiokokoisten renkaiden ja vanteiden valikoima on hyvä
ei ehkä kaikkein kevein ratkaisu, mutta ei painavinkaan
ajoasennoksi toivoisin päätä selvästi ylemmäksi kuin jalkoja, ettei niska ole kovin jyrkässä kulmassa, kun eteenpäin pitäisi kuitenkin nähdä --> onko tällöin etukiekko väkisinkin pienempi?
runkorakenne SWB USS, lyhytrunkoinen alaohjattava, jousitettu ainakin takaa
Luulen, että pitkillä retkietapeilla alaohjaus on leppoisin. Miten on?
yksinkertainen runkorakenne säästää painoa, koska pyörää täytyy välillä kanniskella.
jousitus lisää painoa, mutta toisaalta ajomukavuudessa voittaa. Mielipidekysymys?
Olen valmis maksamaan kevyistä materiaaleista ja rakenteesta järkevissä rajoissa. Mahtaako jousitettua retkinojakkia löytää alle 15 kilon?
Arvostaisin myös kuljetettavuutta, esim. junassa tai bussin tavaratilassa. Ehkä jopa lentokoneessa...
Penkki saisi sopia lyhyelle kuskille, rakenteeltaan kevyt ja hengittävä, niskatuki tarvitaan ehdottomasti.
Varusteiksi paikat kuormalle ja muille retkivarusteille
Mieluusti järkevät paikat vakiomallisille sivulaukuille, esim. Ortlieb backroller tai vastaava
Myös oma erikoisvaruste houkuttelee, esim. M5 tailbag tai vastaava, mutta noissa erikoisratkaisuissa hinta tuppaa nousemaan kovin. Miltä valmistajilta löytyy tällaisia ratkaisuja?
Sadekate/tuulilasi ja muut retkivarusteet kiinnostavat
Kuinka järkeviä toivomuksia nuo ovat? Jos ostan tällaisen uutena kaupasta, hinta olisi ilmeisesti jossain 2000 - 3000 euron välillä enkä siihen hintaan ole erityisen innokas tinkimään vaatimuksistani. Tuolla hinnalla odotan saavani mitä haluan. Käytetystä ratkaisusta voin kernaasti tinkiä, jos se näkyy hinnassa. Nähtävästi ihan käyttökelpoisia retkipelejä saa selvästi alle tonninkin, jos ei odota luksusta. Mistä tuollaisia kannattaisi käydä etsimään?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Nojapyörän valinta retkeilyyn ja kaupunkiasiointiin
Juha Tretjakov kirjoitti:* Kaksipyöräinen high racer, 26/26 tai 28/28
- arvostan turvallisuutta: korkea ajoasento tuo näkyvyyttä liikenteessä
- vakiokokoisten renkaiden ja vanteiden valikoima on hyvä
- ei ehkä kaikkein kevein ratkaisu, mutta ei painavinkaan
- ajoasennoksi toivoisin päätä selvästi ylemmäksi kuin jalkoja, ettei niska ole kovin jyrkässä kulmassa, kun eteenpäin pitäisi kuitenkin nähdä --> onko tällöin etukiekko väkisinkin pienempi?
Kaupalliset suurirenkaiset eivät ole kovin näppäriä kaupunkipyöriä. Yleensä keskiön ja penkin välinen korkeusero on noin 20cm ja nojakulma pakostakin loiva jottei ajoasento ole kippura.
Omavalmiste mahdollista tehdä niin että ajoasento on pystympi ja istumakorkeus suurempi, mutta sitten se on auttamattomasti liian korkea alle pari metrisille jos kyseessä SWB. LWB:ssä mahdollista pitää penkin ja kampien korkeusero hallinnassa ja ajoasento pystynä, mutta ne ovat sitten pitkiä ja hankalempia ajaa tiukissa mutkissa tai hitaassa vauhdissa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 281
- Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
Itse Azubin 5:lla kohta neljä vuotta päivittäin ajaneena voin sanoa, että 20/26 USS SWB -kombo toimii hyvänä kompromissina, jos on tarkoitus ajaa sekä kaupungissa että pitkää matkaa maantiellä. Ei ole kaikkein aerodynaamisin, mutta kaupunkiajossa näkyvyys eteenpäin on todella hyvä. Alaohjaus on ainakin mun mielestä mukavampi, kädet roikkuu rentoina sivuilla. Lisäksi talvella kädet pysyvät paremmin lämpimänä. Jos on yhtään enempi ajoa kaupungissa, etujousto on todella mukava: ei tarvii joka kanttaria varten hidastaa kävelyvauhtiin. Kuljetettavuus tarkoittaa käytännössä taitettavaa runkoa (esim. HP Velotechnik Grasshopper) ja se maksaa. Alle 15-kiloisia retkipyöriäkin varmasti löytyy, tosin taas kukkaro kevenee, koska melkeinpä vain hiilikuiturunkoiset painavat tuon alle. Lähtisin katselemaan Azubia, Nazcaa, HP Velotechnikiä, Optimaa ja vastaavia. Tämä siis vain minun mielipide...
Timo
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
Jos alaohjauksesta ja takajousituksesta suostuu luopumaan niin Metaa suosittelisin. Se on tosin racer ja siten sen keula voi tuntua korkealta jos ei laita sihen esim. 26/28 kiekoja jolloin keula tulisi hieman alas, tai sitten 20/26(tai 28). Painon sais siihen 15 kg jopa täysin varusteltuna jos haluaa. Metan takahaarukkaan mahtuu melkein mikä tahansa rengas joten leveetä rengasta vaan pyörimään niin meno on pehmeää.
Itse käytän 28/28 Metaa ihan päivittäisiin työmatkoihin kaupungilla ilman ongelmia näkyvyyden kanssa koska se on niin korkea vaikka pidän penkkiä on hyvinkin matalassa kulmassa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Nojapyörän valinta - taas kerran
Ihan hauska lukea suosituksia... lähes kaikki natsaa mun maastonojakkiin. Etenkin jos siihen heittää sliksit kesäksi.
Ainoastaan painoa on enemmän mutta kulkee se noinkin ja nappularenkailla helposti pyöräteillä muiden vauhdissa ja ylikin.
Siinähän on täysjousto, 26" edessä ja 29er takana. Ajoasento vähän pystympi, pidempi akseliväli ja suora ohjaus. Kantapäät tai ketjut ei ota etupyörään. Etäohjauksesta huolimatta on riittävän ketterä urbaaniinkin ajoon.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.