Re: Talvi nojapyörä
Talvella ajan tuommoisella maastopyörällä. Kuva on kehäI:n pyörätiestä, jota ei viitsitä aurata viikonloppuna. Pyörä seisoo pystyssä lumihangen tukemana.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Talvella ajan tuommoisella maastopyörällä. Kuva on kehäI:n pyörätiestä, jota ei viitsitä aurata viikonloppuna. Pyörä seisoo pystyssä lumihangen tukemana.
Olen varustanut nastarenkailla SFpyörän (vai mikä se oli tyypiltään) eli SH17:n talvipyöräksi.
Otin pois selkänojan, kun oli enemmän haitaksi. Asento on pysty ja selkänoja haittasi liikkeelle lähtöä, kun jalkaa ei voinut heittää pyörän takaosan yli. Toimii ihan letkeesti.
Pitkän rungon vuoksi takavaihteen vaijerin kuori kävi lyhyeksi. Kun en ruvennut hankkimaan pitempää, asensin vaijerin jatkeeksi V-jarrussa käytetyn kaarevan putken. Toimii hyvin.
Sakari
irakas kirjoitti:Pitkän rungon vuoksi takavaihteen vaijerin kuori kävi lyhyeksi. Kun en ruvennut hankkimaan pitempää, asensin vaijerin jatkeeksi V-jarrussa käytetyn kaarevan putken. Toimii hyvin.
Ja modulaattori hoitaa, ettei mene vaihde väkisinkään painamalla isolta rattaalta yli pinnojen väliin.
Pyörä on ihan viksun olonen. Mutta tuo takavaihtajan tilapäinen ratkaisu on vähän hullu, kun siellä sisällä on systeemi joka estää lukkojarrutuksia. Voi olla että se ei toimi vaihteensiirossa, kun kyseessä on pienenmät voimat.
Palataaan tuohon SH17:ta , siinä on paljon apinoitavaa minun projekstiin. Sillä erolla että itse laitan joustoa takapäähän. Tuovanhojen runkojen kierättäminen on hyvä idea, sillä kuka nyt maasturia kaipaa . Kun pyörätkin on keksitty.
Nyt on kolme maastopyörää kohdanneet karmean kohtalon. Minun kynsi rälläkkä raasto ne palasiksi. Nyt sit on kolme vähemmän noita halpis nojaria tienpäällä.
Jotenkin siittä tuli hyvä olo , kuin mestauslavan olisi kaatanut.
No asiaan . Onko parempi tehdä yläohjaus niin että siihen laittaa ristinivelen ja kääntää ohjausta sen kautta. Vai tuo pitkä heiluri ohjaustankojen välissä. Tämmöstä tässä mietiskelen. Te jotka tähän oravapyöräilyyn olette jo tottuneet, niin kertokaa mielipiteitä. Kohta laitan kuvia kun saan nuotelotetut maasturit kasattua jikinväliin. Niin pääsette sanoon ratkaisusta mielipiteitä.
Nojanalle kirjoitti:Nyt on kolme maastopyörää kohdanneet karmean kohtalon. Minun kynsi rälläkkä raasto ne palasiksi. Nyt sit on kolme vähemmän noita halpis nojaria tienpäällä.
![]()
Jotenkin siittä tuli hyvä olo , kuin mestauslavan olisi kaatanut.![]()
No asiaan . Onko parempi tehdä yläohjaus niin että siihen laittaa ristinivelen ja kääntää ohjausta sen kautta. Vai tuo pitkä heiluri ohjaustankojen välissä. Tämmöstä tässä mietiskelen. Te jotka tähän oravapyöräilyyn olette jo tottuneet, niin kertokaa mielipiteitä. Kohta laitan kuvia kun saan nuotelotetut maasturit kasattua jikinväliin. Niin pääsette sanoon ratkaisusta mielipiteitä.
Kyllä ainakin SH17:ssa on suora yläohjaus ilman nivellystä toiminut ihan hyvin.
Sakari
Nojanalle kirjoitti:Pyörä on ihan viksun olonen. Mutta tuo takavaihtajan tilapäinen ratkaisu on vähän hullu, kun siellä sisällä on systeemi joka estää lukkojarrutuksia. Voi olla että se ei toimi vaihteensiirossa, kun kyseessä on pienenmät voimat.
Kyllä se toimii vaihteensiirrossa ihan hyvin. Millähän systeemillä tuollainen modulaattori voi estää lukkojarrutuksia?
Sakari
irakas kirjoitti:Kyllä se toimii vaihteensiirrossa ihan hyvin. Millähän systeemillä tuollainen modulaattori voi estää lukkojarrutuksia?
Siellä on sisällä siihen putkeen esipuristettu jousi. Jos vaijerivoima nousee esipuristusvoiman yläpuolelle, nousee myös vaijerikuoren puristusvoima ja painaa jousta kasaan, mikä estää läpi menevää vaijerivoimaa nousemasta juurikaan jousen esijännitysvoimaa suuremmaksi.
https://plus.google.com/photos/11823088 ... 9837103473 Tämän verran sain tänään aikaiseksi ja vähäsen Stern3:ta.
Tiisataina hitsaan ja pähkäilen sen jälkeen lisää, mitä muutetaan . Uutta putkea meni 50cm noin , kaikki muu kierätystä.
Nojanalle kirjoitti:https://plus.google.com/photos/11823088 ... 9837103473 Tämän verran sain tänään aikaiseksi ja vähäsen Stern3:ta.
![]()
Tiisataina hitsaan ja pähkäilen sen jälkeen lisää, mitä muutetaan . Uutta putkea meni 50cm noin , kaikki muu kierätystä.
Ennen kuin hitsaat, kannattanee iskarin yläpäätä laskea alemmas ja edemmäs, enemmän vaakasuoraan siis, jolloin joustomekanismista tulee progressiivinen. Nyt se on hiukan regressiivinen. Iskarin asento kannattaa laatia niin, että aivan pohjaan painettu iskari istuu alapäästään tasan 90 asteen kulmassa takahaarukan nivelpisteeseen piirrettyyn linjaan. Pidempänä se on siis vinossa ikään kuin sisään päin, mutta painuman myötä kääntyy enemmän kohtisuoraan. Tämä tekee mekanismista progressiivisen ja rakenne toimii hyvin myös lineaarisella kierrejousella. Kaasujousella progressiivisuus vielä lisääntyy.
Nyt tuo rakenne on sellainen, että kulma on jo kuormittamattomana yli 90 astetta ja puristettuna kulma vielä suurenee, vipusuhde pienenee ja painuma kasvaa lisää. Tee pahvimalli ja kokeile. Liioitella ei tarvitse, mutta kannattaa käyttää progressiivisuuden mahdollisuus, kun sellainen on. Iskarilinjan kohtisuora etäisyys haarukan nivelestä on se ratkaiseva mitta.
https://plus.google.com/photos/11823088 ... 7561305809 Olisko tää parempi. Laskin 35mm alemmaksi.
jori kirjoitti:Ennen kuin hitsaat, kannattanee iskarin yläpäätä laskea alemmas ja edemmäs, enemmän vaakasuoraan siis, jolloin joustomekanismista tulee progressiivinen. Nyt se on hiukan regressiivinen. Iskarin asento kannattaa laatia niin, että aivan pohjaan painettu iskari istuu alapäästään tasan 90 asteen kulmassa takahaarukan nivelpisteeseen piirrettyyn linjaan. Pidempänä se on siis vinossa ikään kuin sisään päin, mutta painuman myötä kääntyy enemmän kohtisuoraan. Tämä tekee mekanismista progressiivisen ja rakenne toimii hyvin myös lineaarisella kierrejousella. Kaasujousella progressiivisuus vielä lisääntyy.
Saako suomentaa? Eli laita korvakot niin että silmukat osuu yhteen kun haarukka käännetään yläasentoon ilman jousta.
Jukka
Jos haluaisi että kiertoliike oli yhtä suuri kuin tuon iskarin korvan kiinityskohta , joustoliikkeen lähtöpisteestä . Pitäs rungon korvan pistettä laskea viellä noin 20mm. Että oltaisiin tuossa ihanne progresiivi pisteessä johon Jori viittaa. Eli nyt mennään tällä ja kokeillaan , tehdään lisä korva jos liian velton tuntunen.
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Ennen kuin hitsaat, kannattanee iskarin yläpäätä laskea alemmas ja edemmäs, enemmän vaakasuoraan siis, jolloin joustomekanismista tulee progressiivinen. Nyt se on hiukan regressiivinen. Iskarin asento kannattaa laatia niin, että aivan pohjaan painettu iskari istuu alapäästään tasan 90 asteen kulmassa takahaarukan nivelpisteeseen piirrettyyn linjaan. Pidempänä se on siis vinossa ikään kuin sisään päin, mutta painuman myötä kääntyy enemmän kohtisuoraan. Tämä tekee mekanismista progressiivisen ja rakenne toimii hyvin myös lineaarisella kierrejousella. Kaasujousella progressiivisuus vielä lisääntyy.
Saako suomentaa? Eli laita korvakot niin että silmukat osuu yhteen kun haarukka käännetään yläasentoon ilman jousta.
Joo, hemmetti, kun on vaikea selostaa geometrisia asioita sanallisesti.
Kaikille rakentelijoille neuvo: Ottakaa ainakin yksi kuva pyörästä suoraan sivulta, niin nämä ohjaus- ja joustogeometria-asiat on paljon helpompi selittää ja piirtää kuvaan.