Joo laskin 2,4 hv kennoilla ja 6,6 hv polkemalla.
...
Otitko huomioon, missä kulmassa aurinkoon nähden kennot ovat?
Laskettu siis optimaaliselle kulmalle optimiolosuhteissa ( Mojave Nevada, korkealla jossa ilma ohuempaa ). Aiemmin kerroin että kennoja voisi kallistaa 20 jopa 70 astetta menosuuntaan nähden oikealle tai vasemmalle ( tuuli voi kaataa sen jos keliä ei ota huomioon ).
Ilmailussa on kennoilla saavutettu 70 km/h nopeus 15 kilometrissä 1600 kiloiselle laitteelle joka käytti 7 heppaa tehoa ( Solar Impuls ) lentäen myös yöllä.
Suomessa kennoilla saatava energia olisi lentokoneessa rajallista koska kulmaa ei voi säätää. Tosin erinomainen maissa kuten Australia, Egypti, Marokko, Meksiko jne.
Niin, kylläähän niitä päitä mahtuu, meinasin vaan hartioiden kohalla saattaa ahasta tehä - ihan vaan mutu pohjalta arvailen - ehkä oot sen oikeen mitottannu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Niin, kylläähän niitä päitä mahtuu, meinasin vaan hartioiden kohalla saattaa ahasta tehä - ihan vaan mutu pohjalta arvailen - ehkä oot sen oikeen mitottannu.
Petri
Aikomus olis tehdä 1/6 kokoinen r/c malli tästä..jossa penkit johon 1/6 kokoista action mania voisi mallata. Voisi olla hyvä kun kauppaa ideaa toimijoille jotka voivat tällaisen tuotteistaa. Yksi firma EP:llä jo kieltäytyi kunniasta.
Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.
Tuotekehitysvaiheessa sähkökäyttöisyydestä olisi se etu, että aerodynaamisten muutosten vaikutukset saisi mitattua sähkövirrasta, eikä tarvitse neljän hengen henkilökuntaa jokaiseen testiin. Jos tavoittenopeus on tosiaan tuo 100 mph, aerodynaamista hieromista katteen yksityiskohdissa on kosolti. Sähköllä jaksaa myös samana iltana tehdä useamman heatin ja kehitysideoita ehtii kokeilemaan useamman. Sitten kun nopeus on saavutettu sähköllä, voi alkaa miettiä, miten se polkemalla tuotetaan. Perusmitoituksessa pitää tietenkin ottaa huomioon, että sisällä mahtuu jotenkin polkemaan.
Tällaisen erittäin pienen aerodynaamisen vastuksen maakulkuneuvoissa ilmanvastus koostuu pääasiassa pyörien, pyöräaukkojen ja tuuletusilman sisään ja ulos puhallusten aiheuttamista vastuksista.
Tottakai olennaista on myös katteen mahdollisimman pieni pinta-ala. Virtaviivakappaleilla, kuten huolellisesti muotoillut sreemlinerin katteet, on ratkaisevassa asemassa katteen ulkovaipan ala. Vähemmän virtaviivaisilla kappaleilla, joissa virtaus irtoaa ja perään jää selvä pyörrevana, on olennaista pienentää otsapinta-alaa. Tämä tarkoittaa, ettei katteesta kannata tehdä yhtään pitempää, kuin on välttämätöntä virtauksen pitämiseksi katteen pinnassa myös sen takaosassa.
Vaipan pinta-alan lisäksi erittäin merkittävää osaa pieniin ilmanvastuskertoimiin pyrittäessä ovat läpiviennit ja muut yksityiskohdat. Esim nopeusnojapyörissä yksityiskohdat pyörien läpiviennissä ja jäähdytysilman otossa merkitsevät enemmän kuin koko muun katteen vastus yhteensä. Maakulkuneuvosta on erittäin vaikea saada yhtä liukasta ilman suhteen, kuin lentokoneesta, jossa pyörät voi vetää rungon sisään ja vielä sulkea luukkut.
Tuossa videossa tulee ydinasia noin 30 sekunnissa videon alusta:
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.
Vaipan pinta-alan lisäksi erittäin merkittävää osaa pieniin ilmanvastuskertoimiin pyrittäessä ovat läpiviennit ja muut yksityiskohdat. Esim nopeusnojapyörissä yksityiskohdat pyörien läpiviennissä ja jäähdytysilman otossa merkitsevät enemmän kuin koko muun katteen vastus yhteensä. Maakulkuneuvosta on erittäin vaikea saada yhtä liukasta ilman suhteen, kuin lentokoneesta, jossa pyörät voi vetää rungon sisään ja vielä sulkea luukkut.
Tuossa videossa tulee ydinasia noin 30 sekunnissa videon alusta:
Jep Jori tämä on täyttä asiaa ja pitkälti SW:n ajokki on ollut tässä innoittajana ja omat ilmailuinnoitukset. On nimittäin paljon muitakin asioita jotka vaikuttaa kuin nämä mainitsemasi.
Tässä Lizard zydeemissä on varaa myös muutamalle tosi isokokoiselle ( siis painavalle )..ja tilaa on tehdä myös todella kevyitä rakenteita ( hiilari ja kevlar ei ole kevyttä..lähes betonin tiheys ) ja sitä myöten myös huokeita.
Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.
Sähköllä ei pääse kuin 1-2 h ja tämä Valmet Automotiven kehityspäällikön suulla..on neuvoteltu senkin tahon kanssa...ja olivat erittäin kiinnostuneita.
Kuka muu olisi valmis askartelemaan tämän kanssa täyspäiväisesti tulevaisuudessa ?
Tässä voisi olla ase myös suomalaisten ylipaino-ongelmaan !?
Jep Jori tämä on täyttä asiaa ja pitkälti SW:n ajokki on ollut tässä innoittajana ja omat ilmailuinnoitukset. On nimittäin paljon muitakin asioita jotka vaikuttaa kuin nämä mainitsemasi.
Tässä Lizard zydeemissä on varaa myös muutamalle tosi isokokoiselle ( siis painavalle )..ja tilaa on tehdä myös todella kevyitä rakenteita ( hiilari ja kevlar ei ole kevyttä..lähes betonin tiheys ) ja sitä myöten myös huokeita.
Hiilikuitu ei kevyttä? Miksi kevyimmät fillarit on joko hiilikuitua tai tölkinohutta alumiinia?
Älä nyt sentään vakavalla naamalla väitä noin. Kevyimmät kinnerit on tehty hiilikuidusta yhdistämällä runko ja kate
Jep Jori tämä on täyttä asiaa ja pitkälti SW:n ajokki on ollut tässä innoittajana ja omat ilmailuinnoitukset. On nimittäin paljon muitakin asioita jotka vaikuttaa kuin nämä mainitsemasi.
Tässä Lizard zydeemissä on varaa myös muutamalle tosi isokokoiselle ( siis painavalle )..ja tilaa on tehdä myös todella kevyitä rakenteita ( hiilari ja kevlar ei ole kevyttä..lähes betonin tiheys ) ja sitä myöten myös huokeita.
Hiilikuitu ei kevyttä? Miksi kevyimmät fillarit on joko hiilikuitua tai tölkinohutta alumiinia?
Älä nyt sentään vakavalla naamalla väitä noin. Kevyimmät kinnerit on tehty hiilikuidusta yhdistämällä runko ja kate
Osa kinnereistä ovat osittain styrsaa jossa vain ohut hiilarikuori päällä...umpirauta ja hiilari ovat todella raskasta materiaalia...komposiiteista saadaan ½ kevyempiä ja 1/10 hinnaltaan...tää on tärkeä pointti ymmärtää..muuten me jäädään polkemaan paikallaan ! Whittinhamin laite on kevlaria ( ja hiilaria ) koska ne kaatuu niillä niin usein....4-pyöräinen voi olla aivan eri tavalla konstruoitu.
Osa kinnereistä ovat osittain styrsaa jossa vain ohut hiilarikuori päällä...umpirauta ja hiilari ovat todella raskasta materiaalia...komposiiteista saadaan ½ kevyempiä ja 1/10 hinnaltaan...tää on tärkeä pointti ymmärtää..muuten me jäädään polkemaan paikallaan ! Whittinhamin laite on kevlaria ( ja hiilaria ) koska ne kaatuu niillä niin usein....4-pyöräinen voi olla aivan eri tavalla konstruoitu.
Muutama streamliner on tehty tuolla tavalla. Useimmat laminoimalla riittävän luja kerros lasi- tai hiilikuitua.
Tiedän jotain tuosta hiilarista koska mun nojapyörä on siitä tehty.. kevyin Suomessa, nojapyöräilyn sm-2012 mittausten perusteella. Loukkaat mun pyörän tunteita jos sanot että hiilari on raskasta
Jos puhut komposiiteista, tarkoitat juurikin myös hiilikuitua.
Tuon runko olisi varmaan järkevin tehdä alumiinista, vaikka kuidusta saataisiinkin kevyempi.
Hiilikuitua on monenlaista. Tässä hyvä yleisesitys hiilikuidusta: http://off.tkk.fi/KT69676D.pdf
Muitakin aineita voi käyttää, mutta tahtoo olla, että jäykkyyden ja lujuuden huommioon ottaen hiilikuitu puolustaa paikkaansa vahvasti. Hiilikuitu sinänsä ei vielä ole rakenne, eikä oikein rakennemateriaalikaan, vaan siitä täytyy tehdä suunnattu laminaatti, joka muotoillaan kuorirakenteeksi. Vasta tässä vaiheessa voidaan puhua rakenteen painosta, jäykkyydestä ja lujuudesta. Selluloosakuoitukin on teoriassa (nanomateriaali) samaa lujuusluokkaa hiilikuidun kanssa, mutta senkään paino ei paljon poikkea hiilikuidun painosta valmiina rakenteena punnittuna.
Liitteet
Materiaalien vertailu tiheyden mukaan
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma