Oli niin pitkästi kommentteja, etten viitsi lainailla, vaan laitan tähän hajahuomioita.
Pastori, pidän tuosta kertoimien merkintätavasta ja ihmettelen, mitä ihmettä ovat autokauppiaiden tkm yksiköt. Minusta ne ovat Mm, eli megametrejä. Kilo kuitenkin kirjoitetaan pienellä koolla. K askeleet ovat Kelvin askeleita.
Petri, mihin tarvitaan 12 mm kiintolenkkiä?
Pari asiaa, jotka olen huomannut hyviksi ihmisten ilmoilla liikkuessa. Haarukkaa en koskaan ole retkellä kaivannut, mutta lusikka täytyy olla. Millä muuten syöt jogurttia. Minulla on reissuilla kulkenut mukana pitkävartinen jälkiruokalusikka. Eivät ota pois käsimatkatavaroista lentokoneeseen mennessä.
Toinen, mikä on osoittautunut hyväksi on ohut pitkä salamimakkara. Siinä on mukana suolat ja magnesiumit ja tehoaa hyvin säärikramppeihin ja nälkään. Amerikkaan ym. kauas mennessä se pitää kuitenkin muistaa syödä pois koneessa. Sitä kun ei saa viedä maahan muutoin kuin mahassaan. Tuo varamakkara minulla on laukun pohjalla kiinteästi asennettuna pelastusveneenä joka reissulla. Matkan päältä ostelen kovia juustoja ja siivutettua salamia, punaviiniä ja olutta ja hedelmiä. Niillä pärjää vaikka missä. 
Muutoin periaate on, että päällä kulkee ne vaatteet, joilla päivällä liikutaan ja laukussa on yksi kierros alusvaatteita ja pitkälahkeiset iltakuteet ja aina myös varakengät. - Crocsit. Joka ilta pesen pienen nyrkkipyykin, t-paidan (ajopaidan) ja sukat.
Uikkarit kuuluvat myös kiinteästi asennettuihin matkavarusteisiin lusikan ja salamimakkaran ohessa.
Tällä periaatteella saan kaiken tarpeellisen mahtumaan normaaliin 8 kg käsimatkatavaramäärään. Työreissuilla on mukana läppäri ja sen romppeet, pyöräreissuilla pyöräremonttivehkeet.