Sivu 3/4

Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 16:50
Kirjoittaja janx

Mikähän olisi hyvä trikeperän enimmäisleveys? EskoM piti ongelmana junassa 90cm leveyttä ja suunnitteli Hipparion 4:seen säädetävän akselileveyden, jotta päästäisiin 60 cm leveyteen tarvittaessa. Ja mihin kulmaan takapyörät voi tai pitää laittaa?


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 17:01
Kirjoittaja Mustasudenkorento

125 on maksimi kuten varmaan tiedät...
Käytännön kannalta alta 80 olisi sulavin.

Eikös teoriassa akselivälin pituus tai takarenkaiden etäisyys painopisteen keskeltä vaikuta suorassa suhteessa tarvittavaan leveyteen...
Mitä likempänä painopistettä sen kapeampi riittää....

Minä tekisin keula osan valmiiksi ja koittaisin takapään siten että pito ja tasapaino säilyy siedettävänä 80cm taka akselilla..sen mukaan määrittäisin takapään pituuden...

Oma kikotin oli alta 70 leveä ja silläkin löysi paikkoja jolloin tuli vauhdissa ahtaanpaikan kammo. :lol:


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 18:09
Kirjoittaja jviirret

Pythonin pitää olla vähän leveämpi kuin muut delta triket saman vakauden saavuttamiseksi. Tässä kun eturengas siirtyy ohjatessa sisäkurvin puolelle.

Jukka


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 23:06
Kirjoittaja janx

Muistaako joku onko EskoM:n hipparionista takaapäin mittakuvaa? Jossa näkyis akselileveys ja pyörien kulma jne.
Tuossa kun olen suunnitellut, niin tuo 900mm ääreisleveys on kyllä melkoinen mammuttiperä. :) Ja tavallisilla etukiekoilla tehdessä renkaiden välinen etäisyys on noin 800mm.


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 23:24
Kirjoittaja jviirret

Pyöräkulma ainakin on täällä: http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5.html

takapyörien kallistus pystysuorasta n. 4 astetta

on siellä mitatkin:

pituus n. 1950 mm, suurin leveys n. 920 mm, korkeus n. 800 mm

Jukka


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 31 Joulu 2012, 10:54
Kirjoittaja Esko M

Jukan linkki viittaa Hipparion Protohippus Ykköseen, jossa oli isot (26") takapyörät, joiden kallistus oli 4 astetta. Protohippus Kakkosessa (20") kallistus on n. 5 astetta. Kallistuksen (sillä on hienompikin nimi, mutta mikä?) tarkoituksena on se, että renkaan alimman osan ulkopinta on pinnoja ja napaa ulompana, jolloin pyörän napa ei takerru ovenpieliin, reunakiviin yms. 20" pyörän pitää olla hieman enemmän kallellaan kuin 26". Toimii.

Toinen syy kallistukseen on teoreettinen, mutta luultavasti toimiva sekin: Kaarteissa deltan takapyörille tulee lisäkuormaa ulkokurvin puoleiseen pyörään. Kuorma vääntää pyörää ja venyttää pinnoja vähemmän, kun puristus on mahdollisimman lähellä pinnojen suuntaan. Toispuolisen lisäkuorman kuulee helposti asvaltilla ja varsinkin soratiellä lisääntyvästä suhinasta ja kahinasta. Pystypyörässähän ei ongelmaa ole, koska puristus- ja vetovoimat ovat aina pinnojen suuntaiset. Kolmipyörässä pienet pyörät kestävät paremmin kuin isot, sen kertoi jo Ian Sims (Greenspeedin kehittäjä ja valmistaja) 1990-luvulla; siksi Greenspeedissä oli alusta lähtien 20" pyörät. Kyllä Hipsu Ykkösessäkin isot (26") kestivät, kunnes joku hörhö potkaisi rajusti toisen takapyörän mutkalle, kun odotin Mannerheimintien liikennevaloissa, ja kun auto kolautti Sörkässä päin punaisia toiseen takapyörään, jolloin pinnat alkoivat myöhemmin katkeilla vähän isomman ostoskuorman alla. Pienet pinnapyörät ovat joka tapauksessa lujemmat ihan normaali pinnoilla varustettuina. Hipsujen 20" pyörien kanssa ei ole ollut lujuusongelmia (n. 90.000 ajokilometriä).

Raideväliä voisi pienentää oleellisesti tekemällä kallistuvan deltan. Olen sitä ajoittain miettinyt, mutta en ole keksinyt sopivaa vipumekanismiä, jolla kallistusta voidaan säädellä/jarrutella käsivoimin. En nimittäin usko ajotaitoihini, että tulisin toimeen vapaasti kallistelevan (= tasapainolla ajettavan) kolmipyörän kanssa -- refleksini eivät ole kovin kummoiset. Mielestäni paras tapa olisi tehdä kaksi pystykampea istuimen molemmin puolin; kallistusta säädeltäisin -- tasapainon ohella -- kampia vääntämällä eteen-taakse. En vain ole keksinyt, miten liike välitettäisiin takapyöriin ja kammet kytkettäisiin toisiinsa. Pyörän ohjaus tapahtuu jaloilla ja lisänä olisi keskellä oleva ohjauskampi ja jarrukahvat kaikissa kolmessa kammessa. Ian Simsin poika on rakentanut etuvetoisen kallistuvan deltan, mutta sitä ajetaan ilmeisesti pelkällä tasapainolla ja kallistusta hillitään jarrulla/lukituksella. Minulle liian vaarallista, ainakin hässäkkätilanteissa.

Erittäin yksinkertainen kallistusmekanismi oli esillä jokin aika sitten tällä palstalla, kun joku oli löytänyt kuvan pyörän polkimista ja keskiölaakerista tehdystä systeemistä. Se voidaan kytkeä helpostikin keskellä jalkovälissä olevaan pystysauvaan. Ongelma on se, että sauvan liike on eteen-taakse, mikä voi aiheuttaa ongelmia, kun hässäkässä ei muista, kumpi suunta kallistaa vasemmalle ja kumpi oikealle. -- Ideoita otetaan vastaan!

P.S. Kaikenlainen lisämekanismi tuo lisää painoa ja syö simppelin rakenteen etuja ja keveyttä.

Esko


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 03 Tammi 2013, 18:26
Kirjoittaja Jajångå
Esko M kirjoitti:

Jukan linkki viittaa Hipparion Protohippus Ykköseen, jossa oli isot (26") takapyörät, joiden kallistus oli 4 astetta. Protohippus Kakkosessa (20") kallistus on n. 5 astetta. Kallistuksen (sillä on hienompikin nimi, mutta mikä?) tarkoituksena on se, että renkaan alimman osan ulkopinta on pinnoja ja napaa ulompana, jolloin pyörän napa ei takerru ovenpieliin, reunakiviin yms. 20" pyörän pitää olla hieman enemmän kallellaan kuin 26". Toimii.

Olisiko tarkoittamasi "hienompi nimi" camber, jota näytetään käytettävän monissa suomenkielisissäkin lähteissä? Jossain puhutaan myös kallistuskulmasta.

Esko M kirjoitti:

auto kolautti Sörkässä päin punaisia toiseen takapyörään, jolloin pinnat alkoivat myöhemmin katkeilla vähän isomman ostoskuorman alla.

Vai noin kävi Sörkassa? 8)


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 20 Helmi 2013, 18:37
Kirjoittaja janx

Vihdoin keula on saanut saumaa niskansa. Nyt pyörä odottaa sorvarilta nivelen laakeriputkea. Hitsari tykkäs jigistä, joten ei sit ihan mennyt metsään rakentelut. :D

Kuva


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 19:45
Kirjoittaja janx

Nojakin rakennuskuvia lisää... Sorvari teki nättiä pojille niveliin. Vielä kun sais kouramateriaalin. :wink:

Kuva


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 22:54
Kirjoittaja jori

Sorvuutit sitten saman tien neljä niveltä?


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 07:55
Kirjoittaja jviirret
janx kirjoitti:

Nojakin rakennuskuvia lisää... Sorvari teki nättiä pojille niveliin. Vielä kun sais kouramateriaalin.

Käskeppä sorvarisi pistää myynti-ilmoitus tänne. Uskoisin että noille saattaisi olla kysyntää. Eivät olleet mun mielestä kalliita, jos se irc:ssä esille tullut hinta pitää paikkaansa.

Jukka


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 09:01
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Käskeppä sorvarisi pistää myynti-ilmoitus tänne. Uskoisin että noille saattaisi olla kysyntää. Eivät olleet mun mielestä kalliita, jos se irc:ssä esille tullut hinta pitää paikkaansa.

Mulleki olis kelevannu kun möykkäriä suunnittelin... kasettikeskiön sijaan takaharukan nivelöintiin.


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 15 Joulu 2013, 12:10
Kirjoittaja janx

Tämä projekti nytkähti taas hieman. Kävin sahailemassa runkopalkkia 50cm ja otin kouran ja laakeriputken auton konttiin. Jos kävis hitsarin luona kääntymässä, niin pääsis kairaa etuhaarukkaan laakeriputkelle tilaa. :) Ei se taida kuitenkaan ensi vuoden tammikuussakaan olla ajossa. :roll:


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 19 Tammi 2014, 14:03
Kirjoittaja janx

Tämä venäläinen nojakkivalmistaja sai taas tarttumaan hiireen ja CAD:n pariin. Siitä tuli nyt tulevan xTailin esikuva. Laippa on tarkoitus saada tuonne runkoon väliin, että periä voi vaihtaa. Mikähän olisi python triken minimi akseliväli? Tässä kuvassa se on noin 85 cm: http://denedi.com/images/stories/Articl ... 2216-1.jpg


Re: Python xTail (20/20)

Lähetetty: 01 Helmi 2014, 23:20
Kirjoittaja janx

Nytkähti tämäkin projekti taas eteenpäin. Tänään sahailin runkoputken päähän 60-asteen kulmaan, johon saa kouraa hitsailla kiinni. Kouran pyöristelin kuvan mallin tapaan. Eli runkoon olis laippaan asti kaikki osaset hitsausta varten valmiita pois lukien laakeriputken upotus etuhaarukkaan. Jostain pitäis nyhtästä 406:set toispuoleiseen kiinnitykseen taipuvat kiekot - lienee ainoa vaihtoehto kasailla osista. Pyörätohtorille laitoinkin postia osien toivossa.
Kuva
Kuvassa freeCAD-harjoittelun tulosta. Tarkoituksena piirrellä koko pyörä, mutta saapi nähdä.