Re: 2-pyöräinen peräkärry
Tämmöinen siitä sitten tuli. Ihan mukavasti tuntuu toimivan. Otin kuvia tuossa iltahämärässä Lumia 900:lla. Ei valo oikeen riittänyt, jäivät hämäriksi.
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tämmöinen siitä sitten tuli. Ihan mukavasti tuntuu toimivan. Otin kuvia tuossa iltahämärässä Lumia 900:lla. Ei valo oikeen riittänyt, jäivät hämäriksi.
Sakari
Näppärän näkönen kärry ja hyvä väri niin erottuu...
Mikäs sinulla oli ideana panna vetoaisa oikealle puolelle. Tavallisesti se on vasemmalla. Ota vielä lähikuva kiinnityksestä.
jori kirjoitti:Mikäs sinulla oli ideana panna vetoaisa oikealle puolelle. Tavallisesti se on vasemmalla. Ota vielä lähikuva kiinnityksestä.
Haa, minä oikein odotin huomaako kukaan, että se on oikealla puolella.
Olisihan sen sen takia luontevampi olla vasemmalla puolella, kun takavaihtaja on oikealla puolella ja se vaikeuttaa aisan lukitusta.
Alunperin vetoaisan oli tarkoitus olla vasemmalla puolella, mutta kesken tekemisen käänsin kärryn ylösalaisin, jotta saisin lavaa leveämmäksi. Siinä vaiheessa en hoksannut, että vetoaisa tuleekin silloin oikealle puolelle.
Periaatteessa lavan rakenne sallii vetoaisan vaihtamisen puolelta toiselle, mutta tässä tapauksessa joudun tekemään vetoaisan siirrettävän jatkeen uudestaan pitemmäksi jotta se onnistuisi.
Oli jo tuolla aiemmin lähikuva kiinnityksestä:
Sakari
Kyllä minä tuon kuvan jo olen nähnyt, mutta kiinnostaisi, miten tuo soveltuu oikealle puolella ja tuleeko siitä ahtaita paikkoja tai muita ongelmia.
jori kirjoitti:Kyllä minä tuon kuvan jo olen nähnyt, mutta kiinnostaisi, miten tuo soveltuu oikealle puolella ja tuleeko siitä ahtaita paikkoja tai muita ongelmia.
Kyllä jouduin aika tavalla muokkaamaan taka-akseliin kiinnitettävää sovituskappaletta ennenkuin sain sen sijoitettua niin, ettei se ottaisi kiinni takavaihtajaan. Vaikeutta lisäsi takakiekon pikalukitus, jonka vastamutteria jouduin leikkaamaan matalammaksi.
Kyllä vasemmallakin puolella joutuu sovitusta justeeraan jos taka-akseliin on kiinnitetty seisontatuki.
Nostellaan vanhaa hyvää aihetta. Kärrille olisi ollut usein tarvetta ja nyt se pitää tehdä. Kun on siihen pyörätkin hommattu.
Itse teen sen takia että kunnolliset maksaa rahaa ja halvat rimpulat ei innosta. Koplingin voisi hankkia valmiinakin.
Carry Freedom näyttää 2-pyöräisistä parhaalta. Niitähän on kahta kokoa, tuolla mittakuvat: http://heavypedals.at/verkauf/carry-freedom-y-frame/
Taidan tehdä lavan 600x500mm, eli noiden välistä. Kai siihen pari ostoskassia mahtuu.
Onko Sakarilla millaiset kokemukset omasta kärristä? Aisa varmaan toiselle puolelle mutta onko muuta muutettavaa? Onko kiinnitys toiminut?
Ohoh, enpä ollut huomannutkaan tätä jatkojuttua. Tekemäni peräkärry on ollut Maija-tyttäreni käytössä koko talven. Hän kun on valokuvaaja ja kuljettaa kamojaan kärryllä. On ollut omien sanojensa mukaan ihan tyytyväinen.
Olen tehnyt uudemmankin saman muotoisen kärryaihion. Putkena olen käyttänyt 30x1,5 mm:n AL-putkea. En vain ole vielä löytänyt sopivia pyöriä. Ne kun pitäisi olla 20":n takapyöriä, joihin voisi asentaa tukevammat akselit.
Hyvän kokoinen roiskeläppä kannattaa asentaa vetävän pyörän takalokasuojaan, ettei kaikki rapa lennä kärryssä olevien tavaroiden päälle.
irakas kirjoitti:Ohoh, enpä ollut huomannutkaan tätä jatkojuttua. Tekemäni peräkärry on ollut Maija-tyttäreni käytössä koko talven. Hän kun on valokuvaaja ja kuljettaa kamojaan kärryllä. On ollut omien sanojensa mukaan ihan tyytyväinen.
Olen tehnyt uudemmankin saman muotoisen kärryaihion. Putkena olen käyttänyt 30x1,5 mm:n AL-putkea. En vain ole vielä löytänyt sopivia pyöriä. Ne kun pitäisi olla 20":n takapyöriä, joihin voisi asentaa tukevammat akselit.
Hyvän kokoinen roiskeläppä kannattaa asentaa vetävän pyörän takalokasuojaan, ettei kaikki rapa lennä kärryssä olevien tavaroiden päälle.
Minkä kokoinen runkoputki on sun ekassa versiossa? Meinaan laittaa 25x25x1,5 huonekaluputkea. Laita pyöristä osto-ilmoitus foorumille. Mulle tuli useita tarjouksia rullatuolin pyöristä. Niistä saat ainakin navat mikäli ovat muuten liian isoja.
Jarcco kirjoitti:irakas kirjoitti:Ohoh, enpä ollut huomannutkaan tätä jatkojuttua. Tekemäni peräkärry on ollut Maija-tyttäreni käytössä koko talven. Hän kun on valokuvaaja ja kuljettaa kamojaan kärryllä. On ollut omien sanojensa mukaan ihan tyytyväinen.
Olen tehnyt uudemmankin saman muotoisen kärryaihion. Putkena olen käyttänyt 30x1,5 mm:n AL-putkea. En vain ole vielä löytänyt sopivia pyöriä. Ne kun pitäisi olla 20":n takapyöriä, joihin voisi asentaa tukevammat akselit.
Hyvän kokoinen roiskeläppä kannattaa asentaa vetävän pyörän takalokasuojaan, ettei kaikki rapa lennä kärryssä olevien tavaroiden päälle.
Minkä kokoinen runkoputki on sun ekassa versiossa? Meinaan laittaa 25x25x1,5 huonekaluputkea. Laita pyöristä osto-ilmoitus foorumille. Mulle tuli useita tarjouksia rullatuolin pyöristä. Niistä saat ainakin navat mikäli ovat muuten liian isoja.
Käytin ekaversiossa 30x1,5 mm:n teräsputkea. Arvelen, että hyvinkin voisi riittää 25x25x1,5 mm:n teräsputki. Mutta koska ei tarvitse juuri hitsailla, käyttäisin ehdottomasti AL-putkea.
Joo, hyvä idea laittaa ostotarjous sekä foorumille että huuto,nettiin!
Kun lomalla pääosin satoi, oli aikaa puuhastella kärrin kimpussa. Toimintakuntoon sen sainkin, mutta maalaukset jää odottamaan parempaa aikaa kuten tapana on ollut.
Mitoiltaan vastaa muuten Carry Freedomin isompaa, mutta kavensin raidevälin 600 milliin että mahtuu 70 cm ovesta.
Teilläpäin on vara laitella peräkärryynkin aika hienot renkaat. Hieno on muutenkin. Viimeviikon kärryä vetäneenä ymmärrän 2 pyöräisen edut - toki myös haitat.
Kaupunkien tuiskeessa hyvä. Pitkällä reissulla ehkä 1 pyöräinen on mulle hyvä.
Mulla on siis kaksipyöräinen itellä. Terpan Bobi oli se mitä männäviikolla vedin.
Jarcco kirjoitti:Carry Freedom näyttää 2-pyöräisistä parhaalta. Niitähän on kahta kokoa, tuolla mittakuvat: http://heavypedals.at/verkauf/carry-freedom-y-frame/
Tuossa noiden manuaali. Auttanee myös rakentamishommissa.
Kärri maalattuna
Samantapainen peräkärry oli viime kevään Spezissä. Monikäyttöinen: peräkärry, käsikärry, kaljakärry...
Tässä valmistajan sivu:
http://www.hinterher.com/produkte/funktionen.php
http://www.hinterher.com/
Eipä ole näkynyt Suomessa eikä taida näkyäkään. Valmistettu Saksassa.
Esko