Sivu 3/9

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 10:40
Kirjoittaja Syväri

Eikös tuossa pitäis modata oikeanpuoleista napaa aika lailla et saa vedon vasemmalle puolelle?


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 10:48
Kirjoittaja PW
Syväri kirjoitti:

Eikös tuossa pitäis modata oikeanpuoleista napaa aika lailla et saa vedon vasemmalle puolelle?

Tavoitteena olis tehdä veto oikeelle puolelle, on tässä ajellessa tullu jotenkin semmonen olo ett olis vähän parempi ku vasemmalla, kuten nyt on.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 11:25
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tavoitteena olis tehdä veto oikeelle puolelle, on tässä ajellessa tullu jotenkin semmonen olo ett olis vähän parempi ku vasemmalla, kuten nyt on.

Kyllähän sille noin vähän paremman pidon saa kun tiet ovat yleensä oikealle kaltevia. Takakiekko taas kestää oikealla puolen huonommin samasata syystä, niissä kun pinnat ei ole symmetrisesti ja napakin on pinnakehien kohdalta kapeampi.

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 11:43
Kirjoittaja irakas

Minulla on SH18:ssa ketjut ja rattaisto oikella puolella ja tiettyjen korjausliikkeiden jälkeen on toiminut ihan hyvin. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=315

Luulisi olevan ongelmallista asentaa rattaisto kiekon vasemmalle puolelle.

Kyllä ei kannata tinkiä tilan leveydestä ajajan kohdalla. Ahtaassa tilassa ajo käy epämieluisaksi.

Sakari


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 12:37
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Luulisi olevan ongelmallista asentaa rattaisto kiekon vasemmalle puolelle.

Kyllähän siinä ongelmansa on. Jos homman oppii tekemään niin minusta se näin toteutettuna menee ihan hukkaan.
Itse rakentaisin vedon vasemmalle puolelle, korin ulkopuolelle. Vasen takarengas akselin päähän kuten higracerissani ja sama akseli selkänojan takana oikealle takapyörälle ja siihen pyörä kiinni liitetiedoston mukaisella jousikuormitteisella kitkalukolla. Siinä vasemmalta renkaalta tulevan akselin päälle on laitettu paksumpi putki johon on hitsattu pinnalaipat kiinni. Akselissa ja "navassa" on "kitkalevyt" joiden välissä on kuulia ja koloja niille. Pakettia painetaan kasaan jäykällä jousella jolloin käännöksissä lukko päästää renkaat pyörimään eri tahtia mutta suoraan ajaessa pyörä on kaksipyörävetoinen. Laaerointi pyörään on jousen vasemmalla puolella.
Toki sama rakenne jossa kuulien tilalla on hammastus mahdollistaisi vipukäyttöisen lukon, jolloin normaaliajossa olisi lukko auki ja tiukan paikan tullen sen voisi vivulla lukita.

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 17:54
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Luulisi olevan ongelmallista asentaa rattaisto kiekon vasemmalle puolelle.

Kyllähän siinä ongelmansa on. Jos homman oppii tekemään niin minusta se näin toteutettuna menee ihan hukkaan.
Jukka

Siis millä tavalla hukkaan :roll: tetysti vaikeempi tehdä ku normaali napa haarukkaan.
Voihan sen tehdä noin ku Sakari mutt ketju tulee rungosta aika kauas :? jota asiaa yritän tässä ratkoa ja kehitellä parempaan suuntaan.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:00
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Luulisi olevan ongelmallista asentaa rattaisto kiekon vasemmalle puolelle.

Kyllähän siinä ongelmansa on. Jos homman oppii tekemään niin minusta se näin toteutettuna menee ihan hukkaan.
Jukka

Siis millä tavalla hukkaan :roll: tetysti vaikeempi tehdä ku normaali napa haarukkaan.

Sillä tavalla hukkaan, että kun olet valmis erottamaan navan, pakan ja akselin sekä teet yhdeltä puolen kiinnitetyt renkaat niin samalla vaivalla teet molemmista takapyöristä vetävät. Kun molemmat vetää niin voi penkkiä pistää vähän edemmäs ja saat parannettua ohjattavuuttakin.

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:21
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Luulisi olevan ongelmallista asentaa rattaisto kiekon vasemmalle puolelle.

Kyllähän siinä ongelmansa on. Jos homman oppii tekemään niin minusta se näin toteutettuna menee ihan hukkaan.
Jukka

Siis millä tavalla hukkaan :roll: tetysti vaikeempi tehdä ku normaali napa haarukkaan.

Sillä tavalla hukkaan, että kun olet valmis erottamaan navan, pakan ja akselin sekä teet yhdeltä puolen kiinnitetyt renkaat niin samalla vaivalla teet molemmista takapyöristä vetävät. Kun molemmat vetää niin voi penkkiä pistää vähän edemmäs ja saat parannettua ohjattavuuttakin.

Jukka

Ok, ihan hienoja ajatuksia kaksvetosen toteuttamiseksi, itte oon pähkäilly jotain saman tapasta - vivusta tarpeen vaatiessa toinenkin pyörävetämään. En ihan ymmärtäny mikä tuossa kuulaversiossa aiheuttaa sen ett kurvissa se ei vedä ? Ja mites toiseen suuntaan kurvatessa ?

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:27
Kirjoittaja PW

Runkoa sivulta päin hahmottelin näin

P1011340.JPG
P1011340.JPG (56.7 KiB) Katsottu 2377 kertaa

Runko seurailis penkinlinjaa. Mutta vääntääkö ketjuvoimat tuon rungon poikki, ilman lisätukia ? Runko materiaaliksi edelleen suunnitteilla 30301,5mm teräsputki.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:38
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

En ihan ymmärtäny mikä tuossa kuulaversiossa aiheuttaa sen ett kurvissa se ei vedä ? Ja mites toiseen suuntaan kurvatessa ?

Se on kitkalukko, toimii kuin jäykkä akseli kunnes renkaiden välillä on riittävän iso voimaero jolloin päästää toisen renkaan pyörimään eri nopeutta kuin varsinainen vetopyörä.

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:41
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mutta vääntääkö ketjuvoimat tuon rungon poikki, ilman lisätukia ?

Kai tähän tulee jo joku korirakenne runkoa jäykistämään?

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:48
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mutta vääntääkö ketjuvoimat tuon rungon poikki, ilman lisätukia ?

Kai tähän tulee jo joku korirakenne runkoa jäykistämään?

Jukka

Kori olis tarkotus tehdä, tukeeko se mitään on sitten toinen juttu.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 20:33
Kirjoittaja Jarcco

Penkin kulma on sulla hurjan loiva, pystyykö tuolla ajamaan? Ainakin näkeminen jää heikoksi.
Kaksipyöräveto kannattaisi minusta myös tehdä joko kytkettävä tai sitten vapaakytkimillä joksi käyvät esim. BMX-pyörien vetorattaat. Jukan esittämää kitkalukkoa vähän epäilen että ajovastukset lisääntyy havaittavasti aina lukon luistaessa kaarreajossa.
Runkoon voisi vielä pientä tukiaista harkita.


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 20:56
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Jukan esittämää kitkalukkoa vähän epäilen että ajovastukset lisääntyy havaittavasti aina lukon luistaessa kaarreajossa.

Joo, se voi olla. Muutenkin oikealla kireydelle säätö haastavaa, pitäisi mutkissa löysätä riittävän kevyesti, mutta pitää tiukasti äkäisessäkin polkaisussa :roll:

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 21:23
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:

Penkin kulma on sulla hurjan loiva, pystyykö tuolla ajamaan? Ainakin näkeminen jää heikoksi.
Kaksipyöräveto kannattaisi minusta myös tehdä joko kytkettävä tai sitten vapaakytkimillä joksi käyvät esim. BMX-pyörien vetorattaat. Jukan esittämää kitkalukkoa vähän epäilen että ajovastukset lisääntyy havaittavasti aina lukon luistaessa kaarreajossa.
Runkoon voisi vielä pientä tukiaista harkita.

Joo, se on "Suomen loivin" 8) kesän oon tuossa asennossa ajanu ja tykänny. Eteenpäin näkyvyys - miusta näkyy riittävästi.
Minkälaiset nuo BMX-vetorattaat on ?

Petri