Sivu 3/8

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 13:08
Kirjoittaja Lizard100

Toki tietysti jos bensan loppumisen uhan alla aletaan autoilun turvallisuusnormeja alentaa voisi tällaisen polkukinnerin sähköavusteisena saada liikkumaan 60-70 km/t ja silti saada talutettua kaupasta ulos paljon huokeemmallakin kuin 30 000 euroa ( 2-paikkainen ).

Myös voi hieman spekuloida..jos joku ajaa nyt kevyttä kaupunkiajoa 25 000 km vuodessa jollain pick upilla tai maasturilla joka syä 12 litraa sadalle on pelkät bensat on jo 4950 euroa...siihen huollot ja vakuutukset niin ollaan 6 eurossa..sitten auton lainan lyhennykset esim 4 000 - 6 000 euroa vuodessa niin aletaan olla 10 000 - 12 000 ekun vuosikustannuksissa...siinä alkaa 25 000 - 30 000 euron sähkökinnerikin jo tulla huokeaksi.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 13:40
Kirjoittaja tavasti
pikametri kirjoitti:

Sähköautossa on kyllä hyvä olla polkimet niin ei mene pakkasella sähköä sisäilman lämmitykseen, vaikka eipä se lämmitys nyt kovin isoa osaa taida näytellä sähköauton energiataloudessa. Niin ja onpa jotain tekemistä työmatkalla.

Pakkohan siinä lämmitys olisi edes vähän olla, että lasit pysyy auki pakkasella. Twiken lisävarusteissa mainitaan webasto, tai joku muu polttoöljylämmitin. Tietysti se sama lämmitystarve tulee vähällä polttoaineella kulkeviin bensavehkeisiinkin. Litran satasellla syövän vehkeen kulutus tuplaantuu kun pitää sitä webastoa pyörittää myös, litra tunnissa tjsp. Webaston käyttäminen liikkeellä ollessa on jo nykyään arkipäivää pikkubusseissa.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 16:57
Kirjoittaja PW

http://car.pege.org/2006-eicma/light-car-ducati.htm Tuommosen löysin, jossa hinta on lähellä tämän ketjun tavoitetta. En häneen sen kummemmin tutustunnu ett montako mahtuu ym.

Petri


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 17:04
Kirjoittaja PW

http://car.pege.org/2006-eicma/light-car-interior.htm :D No joo rollaattoristako kehitelty ? Vieläkään ihan ymmärrä pitäskö tuohon toinen mahtuu viereen.
Mutt jos tuolla pääsee 50-60km/h, alkas kyllä pelottaa :oops:

Petri


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 17:05
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Tällä hetkellä ilmeisesti halvin "oikea" henkilö auto maksaa intiassa alle 2200€ (tata nano)

Joten siihen nähden nämä ovat kalliita nämä esitetyt sähkökikottimet...


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 18:08
Kirjoittaja Lizard100

Nämä päästöasiat on esimerkiksi Oulun rakentamisessa otettu hyvinkin todesta ja kohta ilmeisesti ollaan vaatimassa 0-energiataloja.

Eli ei kai liikenteessäkään joka kulkee 90%sesti öljyllä voida pitkään olla vaatimatta lainsäädännöllä puhtaampaa liikkumista ?

Eiköhän se laske hintoja jos autot saa jatkossa päästää vaikka vaan 30 grammaa / km CO2:ta ...eli silloin mm lihasvoima/aurinkoenergia ( aurinkosähköä akuista ) autojen tuotannon on pakko alkaa tosissaan isolla vaihteella ? tms tms


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 18:19
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:

Eiköhän se laske hintoja jos autot saa jatkossa päästää vaikka vaan 30 grammaa / km CO2:ta ...eli silloin mm lihasvoima/aurinkoenergia ( aurinkosähköä akuista ) autojen tuotannon on pakko alkaa tosissaan isolla vaihteella ? tms tms

Sähköautot isossa mittakaavassa vie kyllä ojasta alikkoon. Saastuttavat ehkä käytössä vähempi, mutta akkujen ja aurinkokennojen vaatima kaivosteollisuus tuohaa kyllä luonnon tottalisesti. Muutaman kilon hitech akkupakettia varten pitää louhia, murskata ja myrkyillä liottaa junavaunulline peruskalliota.
Yhteiskuntien muuttumisen vähemmän liikkumista vaativaan muotoon on pakko alkaa isolla vaihteella...

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 19:32
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Eiköhän se laske hintoja jos autot saa jatkossa päästää vaikka vaan 30 grammaa / km CO2:ta ...eli silloin mm lihasvoima/aurinkoenergia ( aurinkosähköä akuista ) autojen tuotannon on pakko alkaa tosissaan isolla vaihteella ? tms tms

Sähköautot isossa mittakaavassa vie kyllä ojasta alikkoon. Saastuttavat ehkä käytössä vähempi, mutta akkujen ja aurinkokennojen vaatima kaivosteollisuus tuohaa kyllä luonnon tottalisesti. Muutaman kilon hitech akkupakettia varten pitää louhia, murskata ja myrkyillä liottaa junavaunulline peruskalliota.
Yhteiskuntien muuttumisen vähemmän liikkumista vaativaan muotoon on pakko alkaa isolla vaihteella...

Jukka

Niin puhtaat sähköautot ei ole ratkaisu. Meillä nyt kuitenkin 250 wattia on maksimi mm. kinneriin...vaikka nelipaikkaiseen..ei oo iso akku se.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 22:28
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Sähköautot isossa mittakaavassa vie kyllä ojasta alikkoon. Saastuttavat ehkä käytössä vähempi, mutta akkujen ja aurinkokennojen vaatima kaivosteollisuus tuohaa kyllä luonnon tottalisesti. Muutaman kilon hitech akkupakettia varten pitää louhia, murskata ja myrkyillä liottaa junavaunulline peruskalliota.
Yhteiskuntien muuttumisen vähemmän liikkumista vaativaan muotoon on pakko alkaa isolla vaihteella...

Ei saa asettaa kaksoisstandardia. Akkujen vaatima louhinta tarvitaan vain kerran. Tämän jälkeen materiaali on täysin kierrätettävissä. Autossa on litiumia vain muutama kilo, kun taas terästä on tonni. Lisäksi osa teräksestä ei ole kierrätettävissä, vaan ruostuu ja varisee tielle. :) Toisaalta Litiumia on malmissa prosentin verran, kun taas rautaa voi olla esim. 40%. Tonni jaettuna 40%:1% on 25 kg, joka on silti moninkertaisesti enemmän, kuin sähköauton akuissa on litiumia, joten litiumkaivosten volyymi on lopulta monta kertaa vähäisempi, kuin rautakaivosten. Öljyteollisuuskaan ei sekään ole mitään ympäristöystävällistä ja öljyn vähetessä aina pahemmaksi menee. Sehän tässä on se vaihtoehto "oja".


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 08:15
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Akkujen vaatima louhinta tarvitaan vain kerran. Tämän jälkeen materiaali on täysin kierrätettävissä.

Jostakin syystä se kierrättäminen vain vaihtuu jossakin kohti ketjua "kehitysavuksi" Afrikkaan :roll:

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 08:33
Kirjoittaja Lizard100
jori kirjoitti:

Öljyteollisuuskaan ei sekään ole mitään ympäristöystävällistä ja öljyn vähetessä aina pahemmaksi menee. Sehän tässä on se vaihtoehto "oja".

Joo aiemmin kannatin kovasti junia kun ne kulkee sähköllä, mutta ilmeisesti höyryjuna on tulevaisuuden ainoa vaohtoehto, koska myös ydinvoimaloiden tarvima uraani on loppumaisillaan.

Pelkkä kinneri 250 watin 24 voltin akulla..haloo se on sama akku mikä on autossa....jääkö mitään yli ( vinkki: noin 1000-2000 ccm ja 50-200 hv ) ?


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 09:59
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:

Pelkkä kinneri 250 watin 24 voltin akulla..haloo se on sama akku mikä on autossa....jääkö mitään yli

Älkää verratko 250w vehkeitä 250hv vehkeisiin! Jos sähkökulkuneuvo puolelta otetaan alle kilowatin vehje niin pitää polttomoottori puolelta ottaa saman tehoinen ja verrata ympäristövaikutuksia siihen. Ei vain vielä ihmiset suostu tuollaisilla liikkumaan, aivan sama kulkeeko se bensalla vai sähköllä. Pitää olla 1000kg rautaa ympärillä...

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 12:38
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Pelkkä kinneri 250 watin 24 voltin akulla..haloo se on sama akku mikä on autossa....jääkö mitään yli

Älkää verratko 250w vehkeitä 250hv vehkeisiin! Jos sähkökulkuneuvo puolelta otetaan alle kilowatin vehje niin pitää polttomoottori puolelta ottaa saman tehoinen ja verrata ympäristövaikutuksia siihen. Ei vain vielä ihmiset suostu tuollaisilla liikkumaan, aivan sama kulkeeko se bensalla vai sähköllä. Pitää olla 1000kg rautaa ympärillä...

Jukka

Tästä tuleekin pian loppu...lentokoneetkin LSA luokassa saa painaa vain 560 kiloa ( ihmiset sisällä ) ja tehoa on 100 hv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Light-sport_aircraft

Autojen paino yli 1000 kiloa ei joudu siitä, että autovalmistajat haluaa niiden painavan yli 1000 kiloa..ne ei vaan osaa tehdä alle 1000 kiloista 4 paikkaista säädetyin määräyksin.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 13:22
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Akkujen vaatima louhinta tarvitaan vain kerran. Tämän jälkeen materiaali on täysin kierrätettävissä.

Jostakin syystä se kierrättäminen vain vaihtuu jossakin kohti ketjua "kehitysavuksi" Afrikkaan

Ei kun ne on ne käyttökelvottomat roskat, jotka sinne rahdataan. Litiumi on sen verran kallista, että sitä ei kannata viedä Afrikkaan mereen upotettavaksi vaan ihan oikeasti kierrättääkin.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 11:43
Kirjoittaja Tehdastehdas

Mutta mikä olis sopiva käyttäjäkunta ? Ruuhkavuosia elävä perheenäiti/isä kuskais lapsia ja ruokatarpeita vai nuoriso ajelis pimpparallia kaverit kyydissä keskustassa mopoauton asemesta :?: :D

:idea: Tämä on tärkein kysymys, koska jos ensimmäinen malli ei mene kaupaksi, firma menee nurin.

ja pohjan pitää olla auki jotta myös pakittaminen onnistuu.

Mieluummin peruutetaan moottorilla, niin saadaan ehjä lattia ja vältetään nilkkavauriot.

täällä hitsaaja/sähköauto/-asentaja olisi kiinnostunut tulemaan töihin mahd. sähköfillarityöpaikkaan !

Kasvuyritys ei ole palkanmaksukunnossa pitkään aikaan aloittamisen jälkeen, tarvitaan sellaisia ihmisiä jotka käyvät osakkeilla ja pysyvät hengissä surkealla ruokarahalla.

Entäs TWIKE ?

Täysihintainen Twike ei oikein vertaudu 5000 € polkuautoon.

Twike on moottoripyöräksi rekisteröity mopoauto, jossa voi kuntoilla polkemalla:
-Se on lähes mopoauton painoinen (246 kg) ja tehoinen (3 kW).
-Se on hankalan leveä pyörätielle (1,2 m).
-Sitä on pakko ajaa autotiellä, ja se vaatii ajokortin.
-Vain noin 10 % ajotehosta tulee 1-2 polkijasta.
Ajoneuvon kannattaa olla poljettava vain jos se on niin kevyt ja pienitehoinen, että tavallisesta ihmisestä saatava 150 W kannattaa kerätä polkimilla ja käyttää auton työntämiseen. Pyörätiellä moottoritehorajoituksen takia kannattaa olla poljettava.
Twiken hinta laskisi jos siitä poistaisi polkimien voimalinjat. Kantomatka ei paljon lyhenisi, mutta kuntoilu ja lämmitys toteutuisivat.
Miksi ihmeessä kolme pyörää? Kannattaa panna neljä pyörää, jotta auto ei kaadu joka kerta kun joutuu jarruttaessa väistämään jotakin.
Twiken istumajärjestys ei ole hyvä pyörätielle. Matkustajan paneminen tasan ohjaajan viereen tuo kyynärpäät kohdakkain, ja leveyttä tulee liikaa.
Ainoita polkuautoon sovellettavia asioita Twikessa ovat pieni ilmanvastus ja matkustajan polkimet.

autokaupat ovat pullollaan jonkin verran käytettyjä, mutta aivan käyttökelpoisia 5000-8000 €:n autoja.

Ei siis kannata yrittää kilpailla suoraan autoylitarjontaa vastaan, vaan tarjota jotakin parempaa (pyörätie, kuntoilu, saasteettomuus, pysäköinnin helppous).

Tällä hetkellä ilmeisesti halvin "oikea" henkilö auto maksaa intiassa alle 2200€ (tata nano)

Joten siihen nähden nämä ovat kalliita nämä esitetyt sähkökikottimet...

Tata Nanon hinta vihjaa, paljonko Nanoa yksinkertaisempi polkuauto maksaisi, jos sitä tehtäisiin yhtä isoissa sarjoissa. Aluksi polkuauto maksaa yhtä paljon kuin Nanon euroversio, mutta polkuauto ei ole maantiellä ajettavan moottoriauton suora kilpailija.

Tuommosen löysin, jossa hinta on lähellä tämän ketjun tavoitetta.

Ducati Energian Free Duck -mopoauto painaa vain 100 kg ilman akkua (akku 120 kg), vaikka siinä on teräsrunko ja abs-levykori. Se antaa tuntumaa siihen, paljonko saman kokoinen ja hintainen polkuauto painaisi, jos akkua kevennetään 100 kg ja pysytään pyörätiellä välttäen mopoautoluokan säännöt.

Eli ei kai liikenteessäkään joka kulkee 90%sesti öljyllä voida pitkään olla vaatimatta lainsäädännöllä puhtaampaa liikkumista ?

Valmistautuisin tuohon riskiin tekemällä kevyen ja virtaviivaisen ajoneuvon, oli käyttövoima mikä tahansa.

Niin puhtaat sähköautot ei ole ratkaisu. Meillä nyt kuitenkin 250 wattia on maksimi mm. kinneriin...vaikka nelipaikkaiseen..ei oo iso akku se.

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.