Kannattaa piirtää siittä kuva 1:1 ja sitten miettiä mitkä ovat vaikuttavat voimat tähän korvaan. Miten tämä lisälehti vääntää sitä korvaa pustysuunassa ja mihin kohdistuu suurimmat väänöt sivusuunissa. Sillain pääsee kartottaan kiinitysten ja tukipisteiden sijainit. Ei tarvitse heittää arvioita pultien paikoista.
Baron 451-->700
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Optima Baron, erot
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Pohdiskelin lopullista ratkaisua noille jatkokappaleille. Kestäisiköhän rakenne jossa tuon haarukan sisäpuolella menevän alumiinilevyn kaveriksi tulisi toinen levy haarukan ulkopuolelta? Eli kuten Jukka ehdotti, haarukka jäisi taskuun.
Kiinnitys siten että nuo puristuvat akselin päästä yhteen ja sitten päällislevy tekee mutkan haarukan ympäri. Siellä kiinni dropouttiin "kuningaspultilla" ja sitten parilla muulla pultilla noihin kevennyksiin.
Kyllä kai se noin onnistuu, ainut vaan ett miten saat pultattua noiden kevennysten kohdalta niin ettei tuu klappia ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Optima Baron, erot
Kokeilin mitä tuo näyttäisi.
Väsäsin siis noista levyistä toiset kappaleet ja porasin niihin akselille reiän. Pultti läpi ja levyt kohdalleen dropoutin suhteen, sitten puristimella ylhäältä kiinni. Tuo ylempi levy taipui sitten paikalleen ja sai porattua reiän ensimmäiselle kiinnitykselle.
Jäljensin kevennysten reiät levyyn, eli niihin seuraavaksi reiät ja kiinni. Pitäisi tulla tiukka ja pysyä ihan puristuksella paikallaan, mutta parempi laittaa pultit niin että estää kiertymisen.
Arvoin siis voimat niin, että akselin kohdalta paino pyörän päällä pyrkii kiertämään tuota jatkopalaa pultin ympäri myötäpäivään. Muita voimia? Ketju kiskoo oikeaa puolta eteenpäin, eli painoa vastaan.
Suoraan pitäisi tulla. Katsoin että 28mm kumi mahtuu vielä.
Jos levyjen välin hitsaisi umpeen..? Eli tuosta tulisi kotelo.
Rautakaupasta tarvii hakea isompia pultteja.
t.Ville
Re: Optima Baron, erot
Voisihan noihin kevennys aukkoihin sahailla tuosta samasta levystä aukkoihin sopivat levyt. Kaikki kolme levyä sitten läpipulteilla yhteen. Ei olisi reikkien paikoilla sitten niin tarkkaa...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: Optima Baron, erot
Ehkä kannattaa hitsata levyt yhteen. Oisko kannattanu käyttää nuo nyt vapaana näkyvät reiät jatkodropouttien kiinnitykseen ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Optima Baron, erot
eemeli kirjoitti:Voisihan noihin kevennys aukkoihin sahailla tuosta samasta levystä aukkoihin sopivat levyt. Kaikki kolme levyä sitten läpipulteilla yhteen. Ei olisi reikkien paikoilla sitten niin tarkkaa...
Mainio ajatus! Näinpä tehdään.
Re: Optima Baron, erot
PW kirjoitti:Ehkä kannattaa hitsata levyt yhteen. Oisko kannattanu käyttää nuo nyt vapaana näkyvät reiät jatkodropouttien kiinnitykseen ?
Petri
Niihin tulee lokasuoja ja tavarateline kiinni. Tarkoituksella jätin pois tästä rakennelmasta. Noissa kevennyksissä on kiinnitysmahdollisuuksia.
Re: Optima Baron, erot
Onkohan tavalliset rautakauppapultit, kokoa M10 ja kovuutta 8.8, tarpeeksi kestäviä tuohon kuningaspultin hommaan? Eli alkuperäisen dropoutin paikalle... Pitäisi voida vetää kireälle ihan siekailematta.
Laitoin lisäksi kaksi pulttia akselin yläpuolelle puristamaan levyjä yhteen. Kaikki sivusuuntrainen notkuminen katosi ja levyt muotoituivat dropoutien mukaan. Tää hommahan valmistuu käsiin.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Onkohan tavalliset rautakauppapultit, kokoa M10 ja kovuutta 8.8, tarpeeksi kestäviä tuohon kuningaspultin hommaan? Eli alkuperäisen dropoutin paikalle... Pitäisi voida vetää kireälle ihan siekailematta.
Sanoisin että jos rungon dropoutit on alumiinia niin et tarvitse kovempia pultteja. Menee se väliin jäävä jo lyttyyn jos vedät niin tiukkaan... Itse hankkisin jos vaan halapalasta saa ruostumattomia... eivät ole yhtä lujia mutta vähän joustavampia ja eivät sitten ruostu. Ovat vähän kalliimpia mutta eihän näissä ole tarkoitus kilokaupalla pultteja ripustella.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Optima Baron, erot
Jep - haponkestäviä oli K-raudassakin, mutta ei kuusiokoloina. Espoon pultti ja mutteri kutsuu vielä..
Pohdiskelin pyörän mittasuhteita - laitoin M5 Carbon High-Racerin samaan kuvaan. Aika samalta näyttää, M5:ssa keskiö on jopa hieman ylempänä.
Re: Optima Baron, erot
Edistystä. Leikkasin kevennyksiin sopivat palat 3.5mm alumiinista, kaksi molemmille puolille. Sopivasti viilaamalla tuli tiukka sovitus. Kuvassa pala on vinossa..
Poralla reikä levyihin ja noihin palikoihin. Sitten haponkestävä pultti läpi. Jatkopalat ei enää kierry akselin suunnassa.
Sitten vanha haarukka irti ja uusi tilalle. Nyt se on pyörillään. Istumakorkeus taisi olla 51cm, keskiö 63cm ja akseliväli 126cm - 6cm enenmmän kuin 451 versiona. Kuvasta näkee että etupyörän ja polkimien välillä on mahdollisuus kosketukseen. 155mm kammet on tulossa, mutta silti. Tosin ennenkin pystyin jalan sinne työntämään että ehkä se ei haittaa?
Vielä on hommia:
- Haarukan putken lyhennys että saa laakerin tiukkaan
- Etujarrun kiinnitys haarukkaan. Jarru tulee haarukan taakse, mutta haarukan reikä ei ole sopiva, varmaan ratkeaa 8mm terällä reikää suurentamalla. Voi vaatia jonkun holkin myös.
- Takavaihtajalle korvake; vaatii muutostöitä tuohon levysysteemiin.
- Jatkopaloihin sahattava dropoutit, nyt on vain reiät ja siihen on pyörää vaikea laittaa.
- Takaosa on nyt jäykkä pituussuunnassa ja tuntuu tukevalta sivusuunnassa kun akseli on paikallaan. Mutta jos yhdestä jatkopalasta ottaa kiinni ja vääntää sivulle niin varmaan vääntyy. Jos levyt hitsaa yhteen niin tulisikohan tukevuutta lisää? Joku profiili voisi myös auttaa. Toisaalta, akseli jäykistää rakenteen, joten haittaako tuo?
t.Ville
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Optima Baron, erot
Hyvältä näyttää ! Juuri noin saat nuo laajennuspalikat pysymään paikallaan. Etenkin jos saat tuon väliin tulevan palikan hieman rungon korvakkoa kapeammaksi että pultilla puristuvat nippuun kunnolla.
Pari ideaa jäännös homma listalle:
Tee alumiinipalikasta sovitin haarukan taakse tulevalle vannejarrulle. Sellainen josta menee pultti haarukasta läpi, ja jarru tulee holkki mutterilla haarukan puolelta sovittimeen kiinni. Sellanen on MetaPhysic:ssä.
Hommaa takavaihtajalle maastopyörien (alumiini- ja hiilikuitu-) rungossa oleva irrallinen korvakko. Jopa mun 90-luvun Kuwaharassa oli sellanen ja sitä oli tarkoitus käyttää kun tein etuvedolle palikat joustohaarukkaan. Tai sitten homma M10x1 kierretappi ja tee tuosta levystä... silleen tein diy-Vendettaan korvakon alumiiniseen ketjuhaarukkaan.
Hitsaaminen jäykistäisi taatusti noi sovittimet. Mutta saman tekee myös riittävän tukeva takanavan akselin kiinnitys. Ja ei nojakissa tule pystypyörän sivuttaisvoimia takapyörään kun kuski ei pääse painoa siirtämään eikä runttaamalla polkemaan. Munkin diy-Vendetan takahaarukka on aika aladoobia kun yhtä korvakkoa käpistelee mutta kun vetäsee pyörän pikalinkun tiukalle niin johan tulee jämäkkä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Optima Baron, erot
Täytyy katsella kuvia noista sovittimista. 451 haarukka on sellainen johon jarru menee suoraan, eli saatan muutella samanlaiseksi.
Mulla on kaksi noita irtokorvakkeita, pitää sovitella jatkeisiin ja jos samalla lisäisdi ohuemmasta levystä vielä vähän tukea. Tai vie hitsaajalle... Paljoa ei viitsisi muutella geometriaa enää, menee sitten muutakin uusiksi. Pitäähän noita vielä siistiä leikkaamalla ylimääräiset pois ja pyörustämällä muotoa.
Kiitos vinkeistä!
Re: Optima Baron, erot
Ei hullumman näkönen tulos kätevä tapa, yhellä rungolla kaks erilaista pyörää.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Optima Baron, erot
Mietin vielä noiden jatkeiden lisätukemista. TUlisiko päheät, jos kieputtaisi ne hiilikuitunauhalla ja laminoisi tiukkaan? Eli tuleeko vain sotkua, vai tulisiko tuolla myös lisätukea?
Rulla 10cm leveää hiilikuitunauhaa ei maksa maltaita ja tullainen kappale on vielä aika helppo laminoida kotikonstein. Tavoitteena siis lisätä sivusuuntaista tukevuutta. Ja peittää toki tuo käsityön jälki.
t.Ville