4.6
158 km
23,8 km/h
53.1 km/h max
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 7wUKD447Tk

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... tpe8EjpjNo

Joku kysyi miksi Raumalle? koska se on siellä
No kerran elämässä pitää nähdä vanha Rauma ja semmoinen kutina jäi, että näen sen toistekin.... Jos seuraavana kesänä ajaisi etelän/länsirannikon kierroksen etelästä käsin niin Raumalle voisi jäädä viettämään välipäivää...upea paikka, ihmeellistä se on miten noin kaunis miljöö on säilynyt. Hatunnosto entisille ja nykyisille käsityöläisille ja jotka haluaa säilyttää vanhaa ja kaunista (voipi sitten tällainen laiskajaakko vaan käydä ihastelemassa...)
Ohjelmassa oli kruisailua kapeilla kujilla, yllättäen en paheksunut mukulakiviä jotka nopeuden rajoitti 10 kmh
kerkesipähän katsella paremmin... Jossain vaiheessa hylkäsin pyörän ja vaihdoin apostolin kyytiin. Rauman museon kävin, Rauman pitsi tai laivanvarustajan "palatsi" ei hirveitä intohimoja herättänyt mutta tavallisen tallaajan talomiljöö sykähdytti kun sain vielä niin hyvän opastuksen.
http://sdrv.ms/11kckt6

http://sdrv.ms/16Jq6xv (eipäs näemmä näy kun naapurikaupan oven jos linkkaa kuvan näkyviin...)
Muutes tosi pätevän oloinen tavarapyörä tuli bongattua myös, kuulema 90 kg taakkaa saa kuljettaa, muotoilu hiveli ainakin mun silmää.
Lounas ja parit kahvit kuului ohjelmaan kunnes maantie kutsui kulkijaa... Rauman papat piti minun suuntaa huonona kun kuulema Porin kautta joudun ajamaan
naapuri"rakkaus" elää vielä... kertoivat, että vesitornin mäellä on kylttejä tyyliin Pariisi 3214 km ja sitten on Pori 39678 km, pitää joskus käydä tarkistamassa
Papat olisi kyllä taputtaneet karvaisia käsiään jos olisivat reittini tienneet, en tosin tiennyt sitä itsekään, jos ei ole huolta huomisesta niin ei aina tästäkään päivästä 
Löysin syherötien joka vei Porin ohi. Tylsä kaupungin läpisuunnistus jäi väliin, oliko Se nyt Meri-pori tai jotain mihin tie vei ja ehdin justiin pitsalle kun taas huikoi, raejuustolla ja maidolla ajaa aikansa mutta kait sitä rasvaakin tarttee, Lounaspaikkoja olen tietoisesti suosinut mutta iltanälkään ei ole vielä trangiahommat auttaneet koska illat on aika pitkälti olleet siirtymätaivalta ja maiseman katselua ja aika myöhään on jäänyt riippumaton viritys.
Poriin mennessä kävin katsomassa muuan muinasilinnan ja vähän parempi mielikuvitus olisi pitänyt olla (tai vähemmän hyttysiä
), että olisi jäänyt kuvittelemaan miltä siellä näytti 1300 luvulla, oli vaan eräänlainen kumpu ja opastetaulu mutta tulipa kurkattua ja vähän käppäiltyä ympäristössä.
Eurajoella sain runsaasti yleisöä kun siellä oli jokin moottoripyörien kokoontuminen ja hyö lähtivät letkassa ajelemaan samaan suuntaan ja kansaa oli kokoontunut tienvarsille katsomaan. Kiva kun oli myötätuuli ja kiva kun oli tasaista niin jaksoi pitää mukavaa vauhtia tavaroista huolimatta
eihän minulla mikään esittämisen tarve ole, ei toki 
Jossain vaiheessa tuli tyyntä, taivaalle kun katseli niin sen voi tulkita sanonnalla "tyyntä myrskyn edellä" ja kunnon rankkasade alkoi off/on tyyliin ja tipan koon perusteella voi määritellä läpimäräksi kastumisen kestävän n. 15 sekunttia, onneksi aukkopeitteen kaivaa 10 sekunnissa. Nippa nappa eteensä näki kun ajoi 20 km/h tunnissa, katto ei mahtunut mukaan joten naama sai ropinat ja naamalta valui vesi rinnuksille, kinnerikuskin kuitenkin kannattaa pientä vatsakumpua pitää niin se veden valuminen töppää "luonnolliseen esteeseen", ei tarvitse nivuset märkänä ajaa
Käsivarsille tuli vettä myös ja tuli mieleen, että lisää tarranauhaa pitää virittää aukkopeitteen etureunaan. Onneksi varsinainen ukkonen ei tullut ihan päälle koska minulla on jäänyt sellainen mielikuva, että hiilikuituvekottimella ei kai ukkosella kannattaisi ajaa? Heinälatoromantiikka on katoavaa kansanperinnettä mutta maitolaiturisellaisen soisi yleistyvän niin siinä olisi oiva sadekatos kulkijalle. Sellainen näppituntuma on jäänyt, että enemmän idässäpäin maitolaitureita ovat viritelleet uudelleen? no somia ne on myös.
Ahlaisten kohdalle karttaan on painettu teksti "kylämiljöö" ja iltamyöhällä sen kävin kurkkaamassa, Haukibaarin kohdalla minulle alettiin huutelemaan, että poikkeisin pihassa ja kolme hämmästyneen ja innostuneen oloista ihmistä tutki pyörää, "keskellä hiljaista kesäiltaa yht'äkkiä ufo tulee Ahlaisten kylätietä". Yksi heistä oli maantiepyöräilijä niin osasi arvostaa kulkinetta ja aikoi kuvan laittaa baarin facebook sivulle... joo, kaunis miljöö kesäillassa... Rauman paras lohkaisu taisi olla "tolla voi varmaan sukeltaakin" Vastasin siihen, että joo, voi sukeltaa mutta pinnalle on enää vaikea nousta.
Sillä hyvän tuulen energialla mitä baarin pihasta sai, ajoi pätkän matkaa mutta yöpuun etsintä alkoi olla mielessä, joskus se riipumaton kanssakin on vaikeaa kun metsät oli hieman rääseikköisen oloiset ja kun oli hyvä metsä ja liittymä, että saa pyörän piiloon niin eikös siellä ole talo, kaikkialle ne niitä punaisia tupia ovat pykänneetkin
yli 5 yritystä mutta ehkäpä alle 10 ja vaatimustaso alkoi laskea, johtuen jyrinästä ja salamoista jotka edessä näkyi ja ihan nukuttavan pesäpuun löysin, eikä sadekkaan tullut yöllä päälle, Köörtin kylän liepeillä majailin. Teksti jäi kesken kun silmä alkoi luppasemaan mutta niinhän ne sanovat, että on se päivä huomennakin ja näin se on, vatsa turvoksissa merikarvialaista lihakeittoa tätä naputtelen ja hämärä mielikuva mielessä elää, että karttaan oli kalastusmuseon kuva painettu niin ehkäpä sitä tutkimaan, kalastus on minulle aika vierasta niin silläkin kiinnostaa käydä katsomassa ja kun rannikolla ollaan... Sen verran hyvin nukitti, että lounas oli taas aamupala... Veroeuroille haen taas vastinetta eli tätämän päivityksen loppuun suoritin Merikarvian kirjastossa
Mietteitä Mangosta:
Saateella on oiva peli, kaksipyöräisellä olisi eilen kastunut läpimäräksi kun sade alkoi niin yllättäen vaikka sadekamat olisikin hollilla. Helteelläkin ajaa eli vähän siellä ilma kiertää, nyt tosin huonommin kun toinen pvc-ilmanohjain ei tykännyt maastoajosta ja meni poikki. "Maastoajosta" ei tykkää eikä sitä kovin vesakkoista tietä työnnä katseilta syrjään eli se rajoittaa enemmän yöpaikan valintaa kuin kaksipyöräisellä. Kapea takarengas vetelee enemmän aurakuskin urissa ja ei ole yhtä mukava eli todennäköisesti Nokian jälkeen 35 mm rengas tulee kompromissiksi. Osaako muuten joku sanoa onko jossain päin rannikkoa pyöräliike joka jotain 406 kokoista, kovaa painetta kestävää päällikumia pitää varastossa? Sisävalot on kivat kun aukkopeite on päällä, saattaa karttaa lukea ja mittarista ottaa välimatkoja kun muuten olisi hämärää.