Tuossa mallissa istuin on kaikissa säädöissä takapyörän yläpuolella. LWB, MWB ja SWB viittaavat jalkojen tapaan väistää etupyörää. C, eli Compact mallimerkinnän edessä, viittaa takapyörään, jonka ei tarvitse olla kaukana takana, koska se (yleensä pienen kokoisena) mahtuu istuimen alle lähemmäs etupyörää ja tekee siis rungosta Compactin.
Eli tuo minun CLWB:ksi kutsuma pyörä yo. kuvassa ei olekkaan CLWB vaan CMWB
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa mallissa istuin on kaikissa säädöissä takapyörän yläpuolella. LWB, MWB ja SWB viittaavat jalkojen tapaan väistää etupyörää. C, eli Compact mallimerkinnän edessä, viittaa takapyörään, jonka ei tarvitse olla kaukana takana, koska se (yleensä pienen kokoisena) mahtuu istuimen alle lähemmäs etupyörää ja tekee siis rungosta Compactin.
Mä luulen että penkin saa tuossa pois takarenkaan yläpuolelta jopa kokonaan ohjaustangon alle.
Ei ihme ettei nojapyöriä eroteta toisistaan, kun edes harrastajat eivät tiedä millä pyörätyypillä ajavat. Vaikeita nämä käsitteet
No ei se oo sen helpompa pystypyörä puolellakaan. Renagskuviosta/paksuudesta riippuu onko joku pyörä hybridi, 29er vai cyclocrossari
Jukka
Sotke mukaan vielä UCI ja huomaat ettei mummot ajakaan polkupyörillä
Taitaa olla turha yrittääkään lokeroida muita kuin päivän selviä SWB ja LWB tapauksia. Tähän väliin mahtuu ainakin puolen metrin aukko jolloin pyörä voi olla mitä sattuu
Taitaa olla turha yrittääkään lokeroida muita kuin päivän selviä SWB ja LWB tapauksia. Tähän väliin mahtuu ainakin puolen metrin aukko jolloin pyörä voi olla mitä sattuu
Siinähän se tuli, jos kaksipyöräinen kiinteäpuominen nojakki ei ole SWB tai LWB niin se on CLWB...
Taitaa olla turha yrittääkään lokeroida muita kuin päivän selviä SWB ja LWB tapauksia. Tähän väliin mahtuu ainakin puolen metrin aukko jolloin pyörä voi olla mitä sattuu
Siinähän se tuli, jos kaksipyöräinen kiinteäpuominen nojakki ei ole SWB tai LWB niin se on CLWB...
Jukka
Tuossahan se ongelma onkin. Milloin se lakkaa olemasta LWB tai SWB ja onkin CLWB? Yksiselitteistä rajaa on hankala vetää ilman että osa pyöristä mahtuu kahteen luokkaan.
PW kirjoitti:
Pitäskö kerätä kansalais alote jotta EU:ssa tekisivät direktiivin nojapyörämallien määrittelemiseksi? Selviäis tämäkin vääntö
Älä hitto vie anna ongelmia poliitikoille ratkastavaksi. Ne tekee vähintään viisi lisää ja alkuperäinen saattaa siltikin jäädä
Tuo päällä pomppimalla testattu kumijousi tuntui niin hyvältä, että kokeilin sen kanssa portaiden laskemista Hyvin onnistui. Tuumasin että mennään aluksi tällä ja vaihdetaan vasta jos tarvetta ilmenee. Penkin rungon läpi pultilla jousi kiinni ja iskarin kiinnikkeiden väliin nailonpala estämään niiden taipumisen. Ketjut sekä takavaihtaja paikoilleen ja eikun ajamaan.
Hyvin pystyi ajamaan pimeillä metsäpoluilla tuommoista hölkkävauhtia. Jos olisi valot, vaihteet ja jarrut niin kovempaakin. Kokeilin tikkurunkoisella samaa. Juuri ja juuri onnistui samoilla poluilla ajaminen. Vauhdista ei puhettakaan ja portaita en kokeile sillä toiste! Hämmentävää miten paljon pyörä tuntui muuttuneen pelkällä takahaarukan vaihdolla
Sen verran täytyy kommentoida takajousituksen toiminnasta että kaksi hyvää testiä on joilla selviää paljon ja portaiden lasku on niistä toinen. Loput selviää kun ajassa suht kovaa töyssyistä ja mutkaista pätkää.
Vaikuttaa tosiaan toimivan yllättävän hyvin Portaat ei kuitenkaan olleet mitkään eduskuntatalon portaat vaan kaksi noin 15cm porrasta melkein metrin etenemällä. Pitänee kokeilla tavallisissakin.
Ihmetystä tuottaa tuo vipusuhde. Jukalla on Geopyörässä noin 1:4 ja tässä on 1:2,35. Mun mielestä tää on kuitenkin oikea jousto eikä vain "tussukumi". Molemmissa pyörissä on kuvista päätellessä painopistekin yhtä takana. Kumeissa täytyy siis olla eroa tai se ettei tässä kumi litisty suoraan aiheuttaa tuon
Ihmetystä tuottaa tuo vipusuhde. Jukalla on Geopyörässä noin 1:4 ja tässä on 1:2,35. Mun mielestä tää on kuitenkin oikea jousto eikä vain "tussukumi". Molemmissa pyörissä on kuvista päätellessä painopistekin yhtä takana. Kumeissa täytyy siis olla eroa tai se ettei tässä kumi litisty suoraan aiheuttaa tuon
Mulla on aika kovat renkaat, Continental sport contactit jotka vastaa schwalben kojakkeja paineenkestoltaan, kuvioltaan ja rullaavudeltaan. Eli kaikki jousto tulee kumielementistä. Mun mielestä geopyöörässä istutaan ehkä vähän edempänä ja vaikuttahan sekin että siinä kumi litistyy vinoon ja sinulla ilmeisesti haarukan puoleinen kiinnitys on sellainen että kumi kääntyy siinä ja puristuu näinollen tasaisesti? Geopyörässä pitää rengaspaineen laskea paljon että tuntuu lisääntyneenä joustona, eli ehkä tuo on vähän enemmän kuin "tussukumi", mutta ei läheskään samanlainen josusitus kuin tuo ylläolevan 20/20clwb:n jousitus.
Yritin mittailla tästäkin kumin painumia kuljettaja päällä. Kuormitamattomana kumielementti ja sen alla oleva kumimaton pala on yhteensä 50mm paksuja. Päälle istuessa toinen jalka kevyesti maassa kumi painuu 2-3mm ja kun menee polvilleen penkille niin että voi lukea mitan kohtisuoraan sivusta niin kumi painuu 45mm mittaan, eli n. 10%. Tuollainen 5mm jousto on 4:1 vipusuhteella 20mm taka-akselilla.
Mittasin omani samanlailla kumin keskeltä polvilla penkillä ollen. Painuma oli 7mm/40mmx100=17,5% Tuntuu aika paljolta, kun kumissa on sentin upotetut mutterit kummassakin päässä eli se voi painua vain 20mm "Pohjaamaan" en sitä ole saanut. Liekkö tuolla ettei kumi ole suorassa isokin vaikutus? Tälleen vinoon asennettuna siihen taitaa kohdistua leikkausvoimaakin. Tuo nailonpala tuli vinottua turhan vähän, joten kumi painuu alareunastaan enemmän. Kumi on kiinni vain penkin rungossa. Mulla on joku maastokumi aika vähillä paineilla. Voi olla että näissä on samanlaiset jousitukset, mutta tuo kumi ylitti odotukseni niin reilusti että se hämää. Hankala verrata, kun tämä on ainoa kumieristinjousitettu mitä on kokeillut.
Eli sinulla on pienempi kumi? Omani on 50mm halkaisijalla ja 45mm paksu. Siksi sinulla joustaa enemmän vaikka vipusuhteen mukaan jouston pitäisi olla vähäisempi.
Eli sinulla on pienempi kumi? Omani on 50mm halkaisijalla ja 45mm paksu. Siksi sinulla joustaa enemmän vaikka vipusuhteen mukaan jouston pitäisi olla vähäisempi.
Jukka
On se pienempi. Pituus on 40mm, mutta halkaisija on kuitenkin sama 50mm. Mun järkeilyn perusteella lyhyemmän pitäisi joustaa vähemmän