Sivu 3/3
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 16:31
Kirjoittaja Pastori
Tämä haarukkahomma on taas mielessä ajankohtaisena.
Mietin juuri tätä samaa että riittäiskö tohon taakse yksi putki = se haarukan oma kaulaputki.

- takahaarukka.jpg (89.47 KiB) Katsottu 2187 kertaa
Vai pitääk tukevuuden nimissä olla kaksi kuten Jorilla?
Tekisi siis näin kuten aiemmin pohdin.
Olisko siis mahdollista niin että:

- Ton valmiin haarukan kaulaan liimaa eli hitsaa suoraan semmoisen vaakaputken kappaleen, esim vaikka penkin levyisen. Rälläköidään putken yläosa veke. Saadaan semmoiseen TEEn mallinen kappale jossa on yläosa avattu.
- Hitsataan runkoputken päähän samanmittainen vaakaputki joka on TEEn mallisen kappaleen vaakaputkea soveliaasti pienempi = avonainen putki siis ympäröi kivasti sen.
- Ympäröidään paketti remmillä.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 17:14
Kirjoittaja Pastori
Aika tanakalta toi haarukka jonka löysin lavalta vaikuttaa ja se on sporttinen TREK - katotaas mihin tää nyt lähtee.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 17:20
Kirjoittaja PW
Niin, Mikallahan on tuontapanen PikaMBB:sään. Takahaarukan kappaleet meni vaan suoraan tuohon halkastuun putkeen.
Tartteeko sitä kaulaa siinä, liität ne haarukan olkapäät siihen niveleen. Kestää varmemmin ja on kevyempi.
Petri
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 17:26
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Niin, Mikallahan on tuontapanen PikaMBB:sään. Takahaarukan kappaleet meni vaan suoraan tuohon halkastuun putkeen.
Tartteeko sitä kaulaa siinä, liität ne haarukan olkapäät siihen niveleen. Kestää varmemmin ja on kevyempi.
Petri
Joo. Mutta tarvii vähän pituutta kun aatelin tehdä minimipituisen runkoputken.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 17:40
Kirjoittaja Pastori

- pikambb.jpg (73.07 KiB) Katsottu 2148 kertaa
Mikan pyörässä oli just tää idis käytännössä.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 18:46
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Tämä haarukkahomma on taas mielessä ajankohtaisena.
Mietin juuri tätä samaa että riittäiskö tohon taakse yksi putki = se haarukan oma kaulaputki.
Liitetiedosto takahaarukka.jpg ei ole enää saatavilla
Vai pitääk tukevuuden nimissä olla kaksi kuten Jorilla?

Yksikaulainen haarukka asettaa halkaistulle putkelle ylimääräisiä vaatimuksia. Halkaistun putken pitää olla halkaistunakin riittävän jäykkä, jotta haarukka pysyisi napakasti suorassa. Laakeroinnin kannalta on parempi, että laakerointipinnat ovat niin kauakana toisistaan, kuin mahdollista. Tuollainen koko matkalta tuettu alkaa helposti keinua, kun vähänkin taipuu. Keskikohdan haarukan kaulan kohdalta tuota haarukkaa ei voi taivuttaa kovin jyrkkään kulmaan viikatessa pyörää kuljetusasentoon, sillä kaulaputki törmää runkoputkeen, koska sekin on runkoutken kanssa keskilinjalla, kuten kuvassa.

Jos välttämättä haluat yksikaulaisen rakenteen, tee poikkiputki ehjänä ja hitsaa sen päihin ylimääräiset, vaikka kapeatkin haarukat. Jotenkin näin.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 20:55
Kirjoittaja Pastori
Yllättävää on että mulla ei olekaan sorjaa ja kevyttä 622 haarukkaa - hirveitä murikoita on pari.
Pitää varmaankin askarrella sitten 559 kiekkoinen kone - no sitten voisi jättää QDS:n ehjäksi ja voisi verrata kahta pyörää keskenään. 559 kiekoissa olisi sitten jo valinnanvaraa. Esim. ne hienot kuudeen kiekot on tossa jemmassa = 7 vaihteiset, mutta sitten aika kivat 8 ja 9 napaisetkin. Hui. Valinnanvaraa. 559 kiekolla tulisi pari milliä pelivaraa tohon eteenkin.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 21:00
Kirjoittaja jviirret
622 kiekko ohuella kumilla menee lähes kaikkiin 26" kiekolle tarkoitettuihin haarukoihin. Lokasuoja tuosin ei mahdu...
Jukka
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 21:02
Kirjoittaja PW
Minkälaista 622 haarukkaa oot vaille, minkäpainonen pitäs olla? Voisin kattoo löytyykö miulta, ei nää mitään hirveen hienoi ole kyllä 
Petri
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 21:07
Kirjoittaja Pastori
Nou hätä. Mä just aattelin tota Jukan juttuu. Laitan sitten kisoihin tarvittaessa isommat kiekot. Etuhaarukka mulla on Sport mallissa aika hieno.
Kuinkahan isona se ero sitten oikeesti näyttäytyisi 559 > 622 kiekoilla. Jos olis vaikka noi vähän kireemmat paineet kestävät kumit alla - tai no - jos mulle noi Kojakin paineet riittäis vielä kuiteskin.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 06 Elo 2014, 23:43
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Kuinkahan isona se ero sitten oikeesti näyttäytyisi 559 > 622 kiekoilla. Jos olis vaikka noi vähän kireemmat paineet kestävät kumit alla - tai no - jos mulle noi Kojakin paineet riittäis vielä kuiteskin.
Luulen että se ero tulee esille vasta jos haluat kojakkia nopeammat kumit. 559 koossa ei ole juuri tarjolla 17-23millisiä 10-12bar kumeja, mutta 622:ssa on pilvin pimein kun se on maailamam yleisin kilpakumikoko 700c.
Jukka
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 07 Elo 2014, 11:49
Kirjoittaja jori
Etkös sinä joka tapauksessa joudu vielä sitä 559 etuhaarukkaa oikaisemaan, joka tuottaa vielä lisää tilaa 622 kilpakiekolle. Takahaarukan nyt ei tarvitsekaan olla kovin sorja, eikä senkään oikaisemisesta ole ainakaan haittaa. 
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 07 Elo 2014, 13:21
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Etkös sinä joka tapauksessa joudu vielä sitä 559 etuhaarukkaa oikaisemaan, joka tuottaa vielä lisää tilaa 622 kilpakiekolle. Takahaarukan nyt ei tarvitsekaan olla kovin sorja, eikä senkään oikaisemisesta ole ainakaan haittaa. 
Kyllä sen takusenkin pitää olla sorja. Suunnitelma on tehdä niin kevyt kuin roskalavalta löytyvistä matskuista saa.
Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.
Lähetetty: 07 Elo 2014, 13:48
Kirjoittaja PW
Sorja oliskin hyvä suomalaisen nojapyörän nimi.
Petri