Sivu 3/33
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 18:43
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Suurempi vaikeus on saada siihen noinkin pieni jättö (13 cm). Kuten Petri tuossa äsken kertoi hänen ohjauskulmillaan olisi jättö luontojaan ollut 17 cm.
Vendettassa on jättöä vain normaalit 8 cm, mutta silläkin mennään kovaa. Väitän yhä, että ne ranskalaisten ohjeet suuresta jätöstä ovat tarvikkeiden tulosta, ei niinkään harkinnan ja suunnittelun tulosta. Miksi muuten Cruzbiket, Vendettat ja muut pystymmät MBB-pyörät voisivat toimia. Vino ohjausakseli aiheuttaa vielä suuremman efektiivisen jätön jalkojen painon takia, eli siinä riittäisi Vendettaakin pienempi jättö.
-Luulisin.
En tiedä, kun en ole kokeillut. Uskon kuitenkin, ettei ole kukaan muukaan kokeillut. Ei edes ne ranskalaiset, jotka ohjeita laativat.
Nii, ajetaanhan sillä pyhtonillakin ja jättö on puoli metriä ranskalaisten oppien mukaisesta
Tuolla aiemmin maintulla tavalla tuo suuri jättö on perusteltu, ainakaan minä en väitä että se toimisi jotakin muuta paremmin. Useimmille riittää että se toimii.
Taitaa jalkaohjauksessa olla aika yhdentekevää kuinka suuri se jättö on, jalkojen voima suhteessa pyöräilynopeuksien aiheuttamiin etupään voimiin on niin suuri että kaikki toimii. Rajat toki löytyy, ängeslevän python nakkasi puolen metrin negatiivisella jätöllä pyörän nurin alle 30km/h nopeudessa, magesin pythonilla 30cm negatiivisella jätöllä rajanopeus oli jossakin 50km/h nopeammalla puolella, bonen baby python on 20cm negatiivisella jätöllä stabiili kaikissa tanskan mäissä... Positiivisen jätön rajanopeuksista en ole lukenut, flevo on muistaakseni aika isolla jätöllä myös...
Jukka
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 19:12
Kirjoittaja PW
Jos nyt rupeisin koekaniiniks ja koeilisin "normaalijättöä" 55 asteen ohjauskulmalla niin 32 mm kumeilla laskuri antoi 160 mm offsettiä jolloin jättö olis 48 mm. Ehkä tuosta sais katovalle motiiville jatketta, ei olis pelkkää toisten apinointia.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 19:43
Kirjoittaja PW
Pienet mittailut kiekon ympärillä osottivat ett 150mm offsetti on aika paljon
Pyörän geometria tai etuhaarukan muuttuu paljon. Jos dropoutit laittaa keskiöltä tuleville putkille ja taaksepäin niiden jatkeisiin kiinnittää haarukan - ohjausnivel tulee lähes nivusten kohdalle
haarukaksi riittäs varmaan joku 20":sen haarukka.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 20:24
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Pienet mittailut kiekon ympärillä osottivat ett 150mm offsetti on aika paljon
Pyörän geometria tai etuhaarukan muuttuu paljon. Jos dropoutit laittaa keskiöltä tuleville putkille ja taaksepäin niiden jatkeisiin kiinnittää haarukan - ohjausnivel tulee lähes nivusten kohdalle
haarukaksi riittäs varmaan joku 20":sen haarukka.
Toinen mahdollisuus tehdä iso offsetti on taivuttaa haarukkaa heti sieltä kruunun alta. Sahalla melkein poikki pala pois välistä ja hitsaamalla kiinni. Haarukkaputki on ihan hyvää hitsattavaa. Eikös syväri tehnyt juuri näin.
ED. Syväri tekikin koko haarukan "pitkästä tavarasta".

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 20:44
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Pienet mittailut kiekon ympärillä osottivat ett 150mm offsetti on aika paljon
Pyörän geometria tai etuhaarukan muuttuu paljon. Jos dropoutit laittaa keskiöltä tuleville putkille ja taaksepäin niiden jatkeisiin kiinnittää haarukan - ohjausnivel tulee lähes nivusten kohdalle
haarukaksi riittäs varmaan joku 20":sen haarukka.
Toinen mahdollisuus tehdä iso offsetti on taivuttaa haarukkaa heti sieltä kruunun alta. Sahalla melkein poikki pala pois välistä ja hitsaamalla kiinni. Haarukkaputki on ihan hyvää hitsattavaa. Eikös syväri tehnyt juuri näin.
Minä ainakin olen kahteen pyörään tehnyt noin:


Nuo tosin paljon takapainoisempia...
Jukka
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 21:20
Kirjoittaja PW

- 2013-07-13 20.08.10.jpg (212 KiB) Katsottu 2925 kertaa
sommitelmaa.
Haarukan taivutus on tietyst yks mahollisuus
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 11:56
Kirjoittaja PW

- 2013-07-14 11.48.50.jpg (192 KiB) Katsottu 2902 kertaa
väänsin ohjeen mukaan haarukan ja nyt se näyttää miusta aika hyvältä eikä semmoselta sätökseltä jos oisin tehny "omastapäästä"
Jättö n. 50 mm ohjausjulma n. 55 astetta ehkä kuvassa vähän alle.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 12:47
Kirjoittaja jori
Hee, nyt näyttää hyvältä. Yläputki vielä tuohon siteeksi, niin pääset koeajamaan ja sitten kirjoittamaan koajoraporttia, jota nyt tuon muutoksen jälkeen kuumeisesti odotan. 
ED: Puuttuuhan sieltä takaakin jotain ja alta näkyy vielä olevan poikki. 
ED2:
Kuvan perusteella mittasin jätöksi 66 mm ja ohjauskulmaksi 57 astetta haarukan offsetti oli 135.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 13:43
Kirjoittaja PW
Tähän asti sommittelua, nyt alan hitsailla jotta pääsen koeajolle.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 15:04
Kirjoittaja PW
Eka mäki alas, ilman ketjuja. Käsillä pysty ohjaan, kuinka sitt ku jaloilla sotken lisäks. Nyt ettimään ketjuva.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 16:00
Kirjoittaja PW
Pyörä on valmis
hyvin suunniteltu niin ite valmistaminen kesti vajaan työpäivän.
Ajamaan 
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 16:14
Kirjoittaja jori
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 16:27
Kirjoittaja Pastori
Täähän on sesonkiviikko näiden pyörien valmistumisessa.
Onnea. Heh.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 17:23
Kirjoittaja PW
Eka kilsa ajettu eestakasin. Lähteminen vaikeaa varsinkin ylämäkeen, sitä haukkausongelmaa ei todellakaan ole, Ohjauksessa "alkujäykkyyttä" mutta sitten kääntyy aika tarkasti hiljasessakin vauhdissa. Opettelemista vaatii tietysti mutta uskon että kulkee sen jälkeen.
Pyörä ei varmastikaan ole suora, ohjaus puoltaa oikeelle ja kääntäminen on vaikeempaa/jäykempää vasemmalle.
Kammet on liian pitkät 170mm, pitäs vaihtaa lyhyemmiks niin paremmin yläsin polkemaan - nyt on ihan sillä hilkulla ett yletän. Etureisi ottaa hiukan ohjaustankoon, joka ei todellakaan oo lopullinen kunhan heppasin kiinni.
Takareisi ottaa haarukan olkapäihin, varsinkin käännöksissä, pitäskö penkkiä nostaa tai keskiötä ?
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 17:45
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Eka kilsa ajettu eestakasin. Lähteminen vaikeaa varsinkin ylämäkeen, sitä haukkausongelmaa ei todellakaan ole, Ohjauksessa "alkujäykkyyttä" mutta sitten kääntyy aika tarkasti hiljasessakin vauhdissa. Opettelemista vaatii tietysti mutta uskon että kulkee sen jälkeen.
Pyörä ei varmastikaan ole suora, ohjaus puoltaa oikeelle ja kääntäminen on vaikeempaa/jäykempää vasemmalle.
Kammet on liian pitkät 170mm, pitäs vaihtaa lyhyemmiks niin paremmin yläsin polkemaan - nyt on ihan sillä hilkulla ett yletän. Etureisi ottaa hiukan ohjaustankoon, joka ei todellakaan oo lopullinen kunhan heppasin kiinni.
Takareisi ottaa haarukan olkapäihin, varsinkin käännöksissä, pitäskö penkkiä nostaa tai keskiötä?
Ohjauksen puoltamista voi taklata etupyörää kallistamalla. Oikealle puoltavaa pyörää pitää kallistaa rungossa oikealle, jolloin renkaan ja tien kosketuskohta siirtyy vasemmalle ja vähentää puoltamista. Dropoutteja viilaamalla, tai jos on paljon säädettävää, rälläkällä poikki ja uudelleen kiinni parempaan paikkaan.
Minusta sinun kannattaa ensin nostaa istuinta ja vaihtaa lyhyemmät kammet. Kun panet lyhyemmät kammet, vähenee tuo olkapäiden tuntuminen takareisissä muutenkin, koska jalat eivät joudu kurottamaan niin suoraksi.
Onneksi olkoon! Taas näki uusi nojapyörä päivänvalon itäsuomessa. Jo toinen tänään.
Ex oriente lux! 