Sivu 3/13
Re: SH23
Lähetetty: 28 Joulu 2013, 07:40
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.
Tuosta tuli mieleen että kuin kauan olet pulverimaalauttanut runkoja ja miten niissä on maali pysynyt? Tehtaissa ei näytä maalaus aina onnistuvan tai sitten tämän pintakäsittelyn ominaisuus on että jos maalipintaan tulee rikkein niin siitä pääsee kosteus maalin ja metallin väliin. Pinta pysyy pitkään hyvän näköisenä vaikka ruoste muhii maalin alla, sitten maalista lohkeaa kerralla iso pala ja paljastaa alla olevan ruosteen. Tai sitten osat on olleet öljyisiä maalaukseen mennessään ja maali ei ole tarttunut niihin kunnolla.
Jukka
Re: SH23
Lähetetty: 28 Joulu 2013, 08:55
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.
Tuosta tuli mieleen että kuin kauan olet pulverimaalauttanut runkoja ja miten niissä on maali pysynyt? Tehtaissa ei näytä maalaus aina onnistuvan tai sitten tämän pintakäsittelyn ominaisuus on että jos maalipintaan tulee rikkein niin siitä pääsee kosteus maalin ja metallin väliin. Pinta pysyy pitkään hyvän näköisenä vaikka ruoste muhii maalin alla, sitten maalista lohkeaa kerralla iso pala ja paljastaa alla olevan ruosteen. Tai sitten osat on olleet öljyisiä maalaukseen mennessään ja maali ei ole tarttunut niihin kunnolla.
Jukka
En nyt tarkkaan muista kuinka kauan olen maalauttanut runkoja. Muutaman vuoden ainakin. Vanhimmat pulverimaalatut nojakit olen myynyt pois. Itse en ole ainakaan tähän mennessä huomannut, että maali ei olisi pysynyt. Kestävyys on aivan toista luokkaa kuin spraymaaleissa, joita aiemmin käytin.
Maalauttaminen pulverimaalaamossa on yllättävän edullista. SH21:n rungon maalauttaminen maksoi vain 40 € ja SH23:n 80 €.
Re: SH23
Lähetetty: 25 Helmi 2014, 20:23
Kirjoittaja irakas
SH23 alkaa olla valmis:

- SH23 25.2.2014.1.jpg (142.09 KiB) Katsottu 3786 kertaa
Re: SH23
Lähetetty: 25 Helmi 2014, 22:51
Kirjoittaja jori
Nää on nykyisellään niin ammattimaisen komeita ilmestyksiä. Onneksi olkoon.
Joko olet ajellut kokeita? Uudesta penkkimallista olisin halukas näkemään yksityiskohtakuvia. Lähinnä kiinnostaa, miten hihna kiinnittyy putkeen. Samoin kiinnostaa yksityiskohta takajousen alapään asennuksista. Tästä kuvasta näyttää epäsymmetriseltä.
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 03:35
Kirjoittaja jviirret
Hienolta näyttää, en tosiaan hoksannutkaan heti että sakari vaihtanut puun metalliin penkin rungossa
Eikö tuo paina reisiä polkiessa on kammet on noin alhaalla, vai joustaako etureunan remmit riittävästi?
Jukka
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 08:18
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Nää on nykyisellään niin ammattimaisen komeita ilmestyksiä. Onneksi olkoon.
Joko olet ajellut kokeita? Uudesta penkkimallista olisin halukas näkemään yksityiskohtakuvia. Lähinnä kiinnostaa, miten hihna kiinnittyy putkeen. Samoin kiinnostaa yksityiskohta takajousen alapään asennuksista. Tästä kuvasta näyttää epäsymmetriseltä.
Kiitos! 
Olen ajellut sen verran kun kelit on antaneet myöten. Ohjaus on selvästi herkempi kuin alaohjatussa SH22:ssa. Kovemmassa vauhdissa saisi olla ohjausiskunvaimennin. Muuten pelittää hyvin.
Kuvia penkistä:

- Istuin 2014.jpg (229.53 KiB) Katsottu 3710 kertaa

- Istuindetalji 2014.jpg (204.35 KiB) Katsottu 3710 kertaa
Reunaputkissa on reijät 8 mm:n kumiköydelle. Olen käyttänyt tätä istuinta sekä SH23:ssä että SH24:ssä. Siksi kahdenlaiset yläkiinnitykset.
Takapään jousitus:

- SH23 takajousitus.jpg (261.54 KiB) Katsottu 3710 kertaa
Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 08:29
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Istuin 2014.jpg
Istuindetalji 2014.jpg
Reunaputkissa on reijät 8 mm:n kumiköydelle. Olen käyttänyt tätä istuinta sekä SH23:ssä että SH24:ssä. Siksi kahdenlaiset yläkiinnitykset.
Tämä on hieno keksintö! Itsekkin miettinyt putkikehikkoisen remmipenkin tekemistä, mutta ollut vähän hukassa miten remmit saa pysymään paikoillaan. Jos kumiköydet korvaa tavallisella köydellä niin penkkiin saa jämäkyyttä mikä "kuulemma" on joskus ongelma kovaa polkiessa.
Jukka
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 08:30
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Hienolta näyttää, en tosiaan hoksannutkaan heti että sakari vaihtanut puun metalliin penkin rungossa
Eikö tuo paina reisiä polkiessa on kammet on noin alhaalla, vai joustaako etureunan remmit riittävästi?
Jukka
Juuri sen vuoksi, ettei istuimen etureuna painaisi reisiä, etureunassa ei ole poikkirunkoa vaan se on taaempana alhaalla. Pelkät joustavat remmit eivät paina reisiä.

- Istuin 2014.jpg (229.53 KiB) Katsottu 3706 kertaa
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 09:03
Kirjoittaja mhelander
Hieno on koko laite.
irakas kirjoitti:Takapään jousitus:

Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.
Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 11:49
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:Hieno on koko laite.
irakas kirjoitti:Takapään jousitus:

Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.
Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.
Olen käyttänyt romutetun alamäkipyörän niveltä rälläköimällä sen irti rungosta ja takahaarukasta. On paljon keveämpi ja kapeampi kuin nelikanttikeskiö ja kuitenkin aivan tukeva.
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 12:58
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:Olen käyttänyt romutetun alamäkipyörän niveltä rälläköimällä sen irti rungosta ja takahaarukasta. On paljon keveämpi ja kapeampi kuin nelikanttikeskiö ja kuitenkin aivan tukeva.
Sitä vähän arvelinkin. Mistähän tommosen hajoituskuvan sais kaivettua... oma ajatus tehdä nivel on suurin piirtein tehdä samanlainen kuin WTB:n etunavoissa. Niissähän napa on pesä konelaakereille joiden sisään tulee 15mm:n putki ja putken päiksi täsmälleen sopivat 9mm:n "akselinpää" tulpat ja kiinnitys pikalinkulla. Tähän mun vehkeeseen vois jopa harkita pikalinkku-kiinnitystäkin.

- 2014-02-26_WTB_front_hub_exlosion.png (89.63 KiB) Katsottu 3650 kertaa
Nyt tässä olisi runko kuin napa jne...
Re: SH23
Lähetetty: 26 Helmi 2014, 13:28
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:mhelander kirjoitti:
Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.
SH24:ssä on nivel tällainen, kun ei löytynyt sopivaa romualamäkipyörää:

- SH24 nivel.jpg (280.81 KiB) Katsottu 3638 kertaa
Akselina on 10 mm:n kierretanko, laakereina 2 kpl 10 x 26 x 8 mm:n urakuulalaakereita, pulttikiinnitys. Laakeriputki on 29 x 1,5 mm. Laakereiden välissä holkki. Laakeriputkea joutuu (sauman vuoksi) hiukan sorvaamaan, että laakerit mahtuvat paikalleen.
Nivelen leveyden voi tehdä haluamakseen, ja voisi sen hyvin tehdä myös 12 x 32 x 10 mm:n vakiouralaakereista tai isommasta, jos vaan löytyy sopiva laakeriputki.
Re: SH23
Lähetetty: 09 Touko 2014, 17:18
Kirjoittaja irakas

- SH23 25.2.2014.1.jpg (142.09 KiB) Katsottu 3474 kertaa
SH23 joutui tänään tulikokeeseen, kun vein sen kutsusta aamulla Jyväskylän Luhtisenpuiston päiväkeskukseen, jossa aloitettiin pyöräilyviikko valtakunnallista teemaa ”Seniorit Satulaan” mukaillen. Sateisen sään vuoksi tilaisuus pidettiin sisällä ja koeajot kävivät kovin lyhyiksi. Media oli paikalla ja perästä kai jotain kuuluu.
SH23:n ohjauskäyttäytyminen tuntui muuttuvan kummasti, kun reilusti yli 100-kiloinen vanhus istui kyytiin. Täytyy vielä tarkistaa ohjauskulmia olisiko niissä jotain korjaamista. Yläohjaus suoraan haarukoista ei kaikilla oikein toiminut. 
Jälkeenpäin ajattelin, että olisi sittenkin pitänyt ottaa mukaan SH22 https://www.youtube.com/watch?v=1U32de3pPBs, jossa on alaohjaus.
Re: SH23
Lähetetty: 09 Touko 2014, 20:14
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti: Yläohjaus suoraan haarukoista ei kaikilla oikein toiminut.
Luulen että oli vauhdin puutetta ja tottumattomuutta. Normaali pyörähän kääntyy niin että toista kahvaa viedään eteen ja toista taakse, tässä kahvoja käännetään ranteilla ilman että ne siirtyvät juurikaan.
Jukka
Re: SH23
Lähetetty: 11 Touko 2014, 19:14
Kirjoittaja irakas
On löytynyt parikin syytä, miksi SH23:n ohjaus oli kankea ja omituinen ja miksi eteneminen ei oikein sujunut. Olin kokeillut aiemmin erilaisia etupyörien aurauskulmia ja olin viimeksi jättänyt sellaisen aurauskulman, jossa pyörien etuosan etäisyys oli 15 mm pienempi kuin takaosan etäisyys. Kun nyt vaihdoin aurauskulman nollaan ja siirsin keskiötä ja penkkiä n. 8 cm taaksepäin, rupesi homma pelittään aivan toisella tavalla. Painoa etupyörille oli liikaa ja noin iso aurauskulma hidasti menoa. Ehkä vieläkin enemmän siirrän penkkiä taaksepäin. Ohjaus toimii senkin vuoksi paremmin, kun kädet voivat olla suoremmassa asennossa. 