Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä
Melkonen "klenkka" ,hieno.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Melkonen "klenkka" ,hieno.
Petri
PW kirjoitti:Melkonen "klenkka" ,hieno.
Klenkan vaatii, jotta kiekolla on tilaa kääntyä. Muuten olisi pitänyt tehdä pyörästä selvästi pitempi, jolloin kiekkojen olisi pitänyt kääntyä vieläkin enempi, johon ei oikein ole tilaa. Kokeiltiin kompromissina nyt noin. Voisi se varmaan lähes yhtä hyvin mahtua vähän pystymmässäkin.
Mihinkäs tässä saataisiin 'matkatavarat''?
tavasti kirjoitti:Mihinkäs tässä saataisiin 'matkatavarat''?
Reppuselkään ? Tai taakse koppa roikkumaa, "kapsäkki" .
Petri
Pitikö ohjata vasemmalla kädellä, kun oikea olisi ottanut kääntyvään takapyörään?
Sakari
irakas kirjoitti:Pitikö ohjata vasemmalla kädellä, kun oikea olisi ottanut kääntyvään takapyörään?
Ei, vaan esitin, että sekin on mahdollista. No, oikeasti tuo kyllä vaatii lokasuojan vetävän pyörän päälle, jotta villapaita pysyy ehjänä. Ei vain ole aivan helppo löydettävä jämäkkä metallinen 406 kiekon lokasuoja.
Jori käyppä Nokian Pyörä Ky:sä. Pitäs olla vaik kui paljon. Soita ja kysy puh. 0400 335 636 .
PW kirjoitti:tavasti kirjoitti:Mihinkäs tässä saataisiin 'matkatavarat''?
Reppuselkään ? Tai taakse koppa roikkumaa, "kapsäkki" .
Petri
"tuotantomalliin" kannattaisi penkin taakse tavaratila suunnitella/tehdä, kuvan perusteella tilaa on hyvin. Onnistuneen oloiselta ja käyttökelpoiselta laitteelta vaikuttaa.
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Pitikö ohjata vasemmalla kädellä, kun oikea olisi ottanut kääntyvään takapyörään?
Ei, vaan esitin, että sekin on mahdollista.
No, oikeasti tuo kyllä vaatii lokasuojan vetävän pyörän päälle, jotta villapaita pysyy ehjänä. Ei vain ole aivan helppo löydettävä jämäkkä metallinen 406 kiekon lokasuoja.
On toki. Helkama myy lastenpyörien metallisia irtokappakeina. Setti maksoi jotain parisen kymppiä, muistaakseni.
Yksityiskohta kuvia, otin Nokialla vakoilu mielessä, piraattikopiota varten Sori multaset varpaat (puutarhuri)
Petri
Sarja jatkuu. Ensimmäistä kertaa ku kokeilin tätä, ihmettelin kun takapyörä oli aika kallellaan vaikka etupyörä oli suorassa mutta ohjaussauvoista säätämällä oikeni. Ohjaus oli jäykähkö mutta selitys: laakerit puuttuu - parannusta luvassa. Yhden sauvan ohjaus luonteva ja helppo.
Tahtoo rakentaa tämmösen, ohjaavien kiekkojen kulmat vaan pelottaa, kuinka ne saa samoiksi.
Petri
Kyllä minäkin sitä kovasti killistelin ja sain Jorilta tarkan selostuksen akselilinjojen asetuksista. Jos rupeaisin tekemään, käyttäisin joko 24" tai 26" kiekkoja. Kampiakselin laakerointi oli hienosti toteutettu. Ongelmallisin kohta on lukkopolkimien laakerointi niinkuin kaikissa tämän tyyppisissä nojakeissa. Tässä versiossa oli ainakin minulle melkein mahdoton saada polkimia lukituksi, kun vielä lukitukset oli säädetty liian tiukalle (tai ehkä säätämättä).
Se jäi kokeilematta, miten nojakki käyttäytyy kovemmissa vauhdeissa.
Mutta kaiken kaikkiaan jännä vekotin!
Sakari
Niin, ja KIITOS PETRI hyvistä kuvista!
Sakari
Joo, polkimet oli yksin mahdoton saada klosseihin koska pyörivät altapois. Ehkä osaltaan vaikutti korkea laakeri ja kun siihen yritti polkasta klossia, lipsahti lukko toiselle puolelle.
En miekään kauheen kovaa tällä ajanut mutt vakaalta vaikutti eikä varmasti helposti kaadu.
Jos laittaa isommat kiekot täytyy varmaan leventää tai pidentää jotta kiekot mahtuu kääntymään. Nytkin kääntyvä takakiekko kutitteli kainaloa kurvissa. Vasen kiekko menee kainaloon 20" sena mutt isompi ei ehkä.
Petri
Poljinkampi on paksumpaa ku esim. miun 20mm hydrauliikkaputki, miksi ?
Rungon vasemmalla puolella on mutka niin ett eturatas on sisällä ja takaratas ulkona, mikä tässä on ajatuksena ?
Petri