Sivu 3/6

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 25 Elo 2010, 21:21
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Nojapyörässä kun ketju on pitkä ja suunnilleen yhtä kallis kuin takapakkakin, olen yleensä ajanut ketjulla niin kauan kuin se suinkin toimii, unohtanut mittailut, ja lopulta vaihtanut ketjun ja rattaat kerralla. Kaikista helpoin mittaustapa on ei mittausta ollenkaan.


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 26 Elo 2010, 08:56
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:

Nojapyörässä kun ketju on pitkä ja suunnilleen yhtä kallis kuin takapakkakin, olen yleensä ajanut ketjulla niin kauan kuin se suinkin toimii, unohtanut mittailut, ja lopulta vaihtanut ketjun ja rattaat kerralla. Kaikista helpoin mittaustapa on ei mittausta ollenkaan.

Takapakka on itseasiassa halvempi kuin kolme pakettia ketjua.

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 26 Elo 2010, 15:12
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tavasti kirjoitti:

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Pari vuotta menee, eturattaita ei tarvitse vaihtaa.


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 26 Elo 2010, 15:29
Kirjoittaja optimistx
Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Pari vuotta menee, eturattaita ei tarvitse vaihtaa.

:), joo, mutta matkaa?

Tuli tuosta mieleen, kun tuttavaporukassa muinoin ihmeteltiin henkilöautojen kulutuslukemia. Joukkoon tupsahti sivummalta henkilö, joka tuohtuneena sanaili: "Joo, just niin, tuo meidän Volvokin on aivan hirveä kuluttamaan pensaa! Yli 100 markkaa viikossa, voitteko kuvitella?'

(ennen sanottiin henkilön kohdalla jotain muuta, mutta nykyään kai ei uskalla sanoa, ettei tapahtuisi kamalia)


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 09:23
Kirjoittaja Premnas

Eli onko ketju vaihtamiskuntoinen kun nojakilla ajettu esim. 1500km (ja jos ketjuna on 9-pakan ketju), ja tästä 1500km olisi varmaan n. 300km kai maksimissaan talviajoa? Ja jos ketjuja on putsannut ja öljyillyt säännöllisesti, tarpeen vaatiessa? Eli mitäköhän noilta ketjuilta voi ylipäätään odottaa kestoikää. Jos olisi vaikka 1500km raja niin kerran vuodessa ketjut menis kyllä vaihtoon ellei jopa useemmin (täällä siis).


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 10:02
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Eli mitäköhän noilta ketjuilta voi ylipäätään odottaa kestoikää. Jos olisi vaikka 1500km raja niin kerran vuodessa ketjut menis kyllä vaihtoon ellei jopa useemmin (täällä siis).

Minä väitän että koko ketjurtaspaketin vaihtoväli oikein huollettuna on nojapyöräkäytössä paljon lähempänä 15000km kuin 1500km.

Jukka


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 10:35
Kirjoittaja kauralyhty11

Kannattaa ostaa toiset ketjut heti ensimmäisen 1000km jälkeen ja vaihtaa ne , ja vanhat ketjut silläaikaa pestä ja laittaa säilöön ja vaihtaa taas takasin kun tarvitsee puhdistusta noin 2000 km jälkeen esim. näin rataspakkakin kestää huomattavasti pidempään ja ketjut venyy tasaisesti mutta puolta hitaammin !!?? Onko 2000km ketjunvaihto liian aikainen ehkä , ja kommentteja tähän kiitos,


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 11:15
Kirjoittaja jviirret
kauralyhty11 kirjoitti:

Onko 2000km ketjunvaihto liian aikainen ehkä , ja kommentteja tähän kiitos,

Ei, jos ajaa kuivalla kesäkelillä. Jos taas kevätalven, suolasorasohjossa niin on liian pitkä.
Yks ed. työkaveri kertoi vaihtavansa työmatka pyöränsä ketjun ed. kuvaamallasi tavalla n.500km välein. En toimitusta koskaan ole nähnyt, mutta sanoi sen sujuvan helposti kun katkaisee ketjun pikalukolla ja vetää "uuden" ketjun vanhalla paikoilleen.

Jukka


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 14:27
Kirjoittaja Teemu Kalvas
optimistx kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kuinkas pitkästi sinulla kestää tuolla metodilla, ja meneekö eturattaatkin samalla vaihtoon?

Pari vuotta menee, eturattaita ei tarvitse vaihtaa.

:), joo, mutta matkaa?

En tiedä enkä välitä. Se nyt on selvää että puhutaan ihan eri magnitudilla olevista määristä kuin tässä aiheessa muuten. Minulla on kuitenkin töihinkin jo melkein 13 km.


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 14:46
Kirjoittaja Stapani

Yep

Mulle tulee kohta 1,5 vuoteen 8000 täyteen,
tuon Jukan mainitseman rajapyykin 15.000 arvioon meinaan
ainakin pyrkiä eli ensi kesä vielä ainakin, huollatan sitä säännöllisesti.......
Ja useamman kerran vuodessa vielä pesen ja rasvaan härvelin.....
toivottavasti saan hivenen lisäkilometrejä tuolla tapaa.....


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 28 Elo 2010, 21:40
Kirjoittaja pikametri

Luulisi että pidempi ketju kuluu prosentuaalisesti hitaammin kuin lyhyt. Eikös kulmuminen tapahdu lähinnä ketjun taipuessa? Eli jos nojiksessa olisi vaikka kolmet normaalin fillarin ketjut, eikä ketjulinjalla ole turhia rissoja, niin luulisi ketjun kestävän kolme kertaa enemmän kilometrejä kuin normaalissa fillarissa, paitsi jos eturatas on paljon isompi ja ketjunopeus on suurempi.


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 08:14
Kirjoittaja Premnas

Ehkä onneksi tuli kuitenkin hankittua CRC:stä se venymämittari. Oli venynyt jo 0,5% ohi muttei vielä 0,75:een. Nyt varmaan kandee vaihtaa ketjut, mutta meneekö tuolla jo takapakkakin vaihtoon? Ketjun kuluman huomaa aika hyvin vähemmän käytetyillä uloimmilla pikkurattailla kun ei ne oikein pelitä enää. Jos uusii vaan ketjut niin pomppiiko se sitten vanhalla pakalla keskimmäisillä rattailla? Pakka ei kyllä näytä kuluneelta mutta ei kai se paljoa tarviikaan kulumista, vai?

Muoks. Olis varmaan kannattanut etsiä vastausta noista ketjujen laaduista suoraan CRC:n sivuilta :roll: . Siellähän se oli selvästi sanottu..kun mietin vaan mitä ketjua kannattais ostaa.


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 08:32
Kirjoittaja jviirret

mun mielestä nojapyörissä kannattaa ketju ja pakka ajaa pakettina loppuun ja vaihtaa molemmat kerralla. Jos vertaat hintaeroa 3ketju+pakka pelkkään 3ketjuun niin ei ole kovin suuri. Prosentuaalinen ero vain 1/3osa siitä mikä pystypyörissä(yksi ketju) joissa ketjunvaihtoa suositellaan. Aina on toimimattomuusriski jos uusien osien kans käytetään vanhoja.

Premnas kirjoitti:

Ketjun kuluman huomaa aika hyvin vähemmän käytetyillä uloimmilla pikkurattailla kun ei ne oikein pelitä enää.

Tuo kuulostaa kyllä oudolta. Jos ketju on noin vähän venynyt niin ei pitäisi kyllä hyvillä rattailla vielä hyppiä. Enempi epäilisin vaihtaja, tai lähinnä vaihdevaijerin säätöä.

Jukka


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 08:46
Kirjoittaja Premnas

Täytyy katsoa vielä niitä säätöjä. Mietin myös, voiko kulunut ylempi vaihtajan rissa aiheuttaa tuollasta pomppimista? Vaihdoin sen uuteen eilen mutta en ole vielä kokeillut ajaa joten en tiedä vielä auttoiko. Siksikin epäilytti tuo rissa, aiheuttiko se ongelmat kun kuoppaisella tiellä saattoi ketju alkaa hyppiä välillä. Joten oliko ongelmat vaan tuosta rissasta kiinni että se ei jaksanut piikeillään pitää ketjua sopivassa linjassa rattaalle (lisäksi se pääsi jotenkin muljuamaan sivusuunnassa, kuuluuko sen edes tehdä niin)?


Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 09:40
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Täytyy katsoa vielä niitä säätöjä. Mietin myös, voiko kulunut ylempi vaihtajan rissa aiheuttaa tuollasta pomppimista? Vaihdoin sen uuteen eilen mutta en ole vielä kokeillut ajaa joten en tiedä vielä auttoiko. Siksikin epäilytti tuo rissa, aiheuttiko se ongelmat kun kuoppaisella tiellä saattoi ketju alkaa hyppiä välillä. Joten oliko ongelmat vaan tuosta rissasta kiinni että se ei jaksanut piikeillään pitää ketjua sopivassa linjassa rattaalle (lisäksi se pääsi jotenkin muljuamaan sivusuunnassa, kuuluuko sen edes tehdä niin)?

Jos ketju menee oikealle rattaalle ja vaihtaja on oikein säädetty niin se vaihtajan ratas ei sitä muljuamisellaan ja kulumisellaan saa pois siirrettyä. Mutta jos vaihtaja(vaijeri) on väärin säädetty vedättää se ketjua koko ajan sivusuuntaan, pois rattaalta. Se kuluttaa sekä vaihtajan ratasta, ketjua ja rataspakkaa, sen lisäksi aiheuttaa ketjun ylihyppimistä kun se välillä nousee piikkien harjalle.
Oma kokemus on että sitä vaijerin kireyttä täytyy säätää monta kertaa vuodessa. Ei sen säätämisestä ole turhaan tehty niin helppoa. Lämpötila laajentaa vaijeria eri tavalla kuin pyörän runkoa, eli vähintään keväällä ja syksyllä senkin vuoksi. Sitten vaijerin kuori ja ohjurit kuluu joten sisus kulkee suorempaa reittiä kuin uutena ja tämän oikaisemisen vaikutus täytyy kiristää siitä pois.

Jukka