Sivu 3/11
Re: YesCom
Lähetetty: 08 Elo 2013, 08:45
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tuota haarukan tekemistä olen jo vähän suunnitellutkin.
Itseasiassa taitaa olla yllättävän helppo tehdä tuollainen kapea haarukka. Tämmöisissä 80-luvun pyörissä on haarukan ulkoleveys yläpäässä vain 95mm

Tuollaista kun puristaa vähän kasaan, lyhentää ja hitsaa uudet dropoutit haarukkaputkien ulkopintaan saa sen koko pituudeltaan pidettyä alle 100mm leveänä ja ketjulle riittävästi tilaa ilman keskiön siirtämistäkin.
Jukka
Tommosista mie oon tehny etuvetosten haarukat. Niin katkasin välistä pätkän pois ja hiomalla alapään tumppeja sain ne ylemmän putken sisään, vähän matkaa - hitsasin kiinni. Kylmänä vääntelin muotoonsa.
Petri
Re: YesCom
Lähetetty: 08 Elo 2013, 12:11
Kirjoittaja Mahe
Sori kun kaappaan toisen rakenteluketjun, tän voi vaikka repästä erilleen jos joku mode viitsii?
Mitkä noi jarrukahvat on tuossa pistoolikahvakuvassa? Semmoset kippurasarven kylkeen laitettavat, vai? Toimisko tuollaset vaijerilevyjarrun kanssa (samat kahvat käy kun V-jarruihin)?
Oon tässä miettinyt että millanen viritys pitäisi tehdä midraceriin että sais kahvat kapeammalle ja joku tuommonen olis kiinnostava, bar-end -vaihdenupikat kun kiinnostaa kanssa.
Itsekin olen joskus noita miettinyt mutta kun mun kisanojakeilla pitää pystyä ajamaan myös maanteillä ja lenkkejä
Mitä tarkoitit tällä? Kokeilin eilen lenkillä pidellä kapealla otteella kahvan keskeltä kiinni, ja tuntuihan se tottumattomasta huteralta muttei mitenkään mahdottomalta kuitenkaan...
Re: YesCom
Lähetetty: 08 Elo 2013, 14:47
Kirjoittaja mhelander
Mahe kirjoitti:Mitkä noi jarrukahvat on tuossa pistoolikahvakuvassa? Semmoset kippurasarven kylkeen laitettavat, vai? Toimisko tuollaset vaijerilevyjarrun kanssa (samat kahvat käy kun V-jarruihin)?
Oon tässä miettinyt että millanen viritys pitäisi tehdä midraceriin että sais kahvat kapeammalle ja joku tuommonen olis kiinnostava, bar-end -vaihdenupikat kun kiinnostaa kanssa.
Jarrukahvat ovat mitä ilmeisemmin aika-ajopyörän tangonpää tyyppiä. Toimii ne levyjarrun kanssa mutta niissä on todennäköisesti maantievannejarruille paremmin sopiva vipusuhde. Itselläni on tuollaiset MP:ssä ja takana on "road" tyyppinen Avid BB7 joka toimii kuten pitääkin mutta edessä on "MTB" tyyppinen jonka tuntuma on huonompi.
Mahe kirjoitti:Itsekin olen joskus noita miettinyt mutta kun mun kisanojakeilla pitää pystyä ajamaan myös maanteillä ja lenkkejä
Mitä tarkoitit tällä? Kokeilin eilen lenkillä pidellä kapealla otteella kahvan keskeltä kiinni, ja tuntuihan se tottumattomasta huteralta muttei mitenkään mahdottomalta kuitenkaan...
Tuo jenkkien pistoolikahvojen vieminen jalkojen väliin ei ole käytännöllinen eikä edes mukava vaihtoehto lenkkikäyttöön. Hurjimmat tekivät siitä vielä etäohjattavan tähän tyyliin:


Sen verran varoituksen sanaa että tämä "n/a" henkilö esiintyi ennen nimimerkillä "AA" aka Alan, joka ajoi ko NoCom:lla todella lujaa kunnes harjoituslenkillä veti kyljelleen tällä tankovirityksellä ja murti lonkkansa.
Tuosta lopullisesti kettuuntuneena ilmoitti WISIL:ssä, BROL:ssa sekä CruzBike foorumeissa että nojailut on nyt tässä, laittoi värkit myyntiin ja ne jotka ei heti menneet kaupaksi rälläköi pätkiksi ja maan täytteeksi menivät kuulemma.
Mitä tulee tähän NoCom:iin niin se on oletettavasti kaikkein nopein kisoissa ajettu kattamaton sellainen.
Re: YesCom
Lähetetty: 08 Elo 2013, 16:50
Kirjoittaja Syväri
Ei kai niitä pistoolikahvoja tarvi aivan jalkojen väliin viedä, mutta mun mielestä hyvinkin ergonominen ratkaisu, kunhan kädensijat on yläpuolella ja sopivasti viistossa. Eipä siinä suurta eroa ole, kannattaa rakentaa joka tapaukses sen mukaan että kädet saa kroppaan tuettua .. Tuntui nuo hyvältä omassa streamlinerin virityksessä, itse pyörä on nyt paloina mutta säästin kahvat.
Muoks; kuva vielä tueksi:

Re: YesCom
Lähetetty: 08 Elo 2013, 18:16
Kirjoittaja jviirret
Joo, tangon mallia ja paikkaa pitää mallata kun pääsee pyörän pälle pötkölleen.
Mutta onkohan sitä tulossa vanhaksi kun pohtii sitä mitä tuo tanko tekee purukalustolle törmäys tilanteessa...
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 08 Elo 2013, 19:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:
Mutta onkohan sitä tulossa vanhaksi kun pohtii sitä mitä tuo tanko tekee purukalustolle törmäys tilanteessa...
Jukka
Se on merkki siitä että itsesuojeluvaisto on olemassa...
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 14:48
Kirjoittaja jviirret
Nyt sain tätä räpsittyä vähän aluilleen. Aloittelin etuhaarukasta, otin haarukan nokasta tuollaiset 6cm pätkät, puristin haarukkaa kapeammaksi ja hitsasin tumpit kylkeen. Näyttää itse tehdyltä jo nyt vaikkei ole vielä edes valmis:

Sitte tein runkoputken piirrustuksen mukaan ja kahtoin että sen saa halutulle korkeudelle ja akselivälin esikuvan 145 senttiin:

Kun homma näytti selvältä pistin haarukat, etuhaarukan reiän tekeminen on suhteellisen helppoa "pirralla" kun on ennen putken taittamista tehnyt sisäkurviin aloituskolot:

Istumakorkeus noin 20cm ja nojakulma 25astetta.
Seuraavaksi oli tarkoitus laittaa taakse dropoutit, mutta rälläkän laikka jumittu niin lujaann kiinni että työkalut vaan hajosi kun yritin sitä vaihtaa, päätin lopetella tältä päivältä.
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 15:21
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:Nyt sain tätä räpsittyä vähän aluilleen.
päätin lopetella tältä päivältä.
Jukka
Jahas jukka pääsi vauhtiin...
Tällä menolla jos rälläkkä tokenee kapistus on maanantaina testi kunnossa 
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 15:34
Kirjoittaja PW
Mikä on pirra, emäputken reijän tekeminen ollu aina vaikeaa.
Petri
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 16:45
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:Mikä on pirra, emäputken reijän tekeminen ollu aina vaikeaa.
Petri
En tiiä mikä se raahessa on mutta täälläpäin tollanen pikkanen monitoimilaite...

Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 17:48
Kirjoittaja irakas
Isompien reikien teko metalliin onnistuu hyvin sähköpistosahalla:
,
jossa on kohteeseen sopiva terä. Laite on muutenkin tosi kätevä kaikenlaisissa puutöissäkin. Sillä voi tehdä kuviosahausta paksuunkin puuhun ja vaneriin.
Sakari
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 19:02
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Mikä on pirra, emäputken reijän tekeminen ollu aina vaikeaa.
Tämmönen paineilmatyökalu:

Tällaisella terällä:

irakas kirjoitti:Isompien reikien teko metalliin onnistuu hyvin sähköpistosahalla:
Tuollakin pitää reikä osata tehdä ennen putken taivutusta, tuonne 90-asteen mutkan pohjalle ei onnistu.
Mustasudenkorento kirjoitti:Tällä menolla jos rälläkkä tokenee kapistus on maanantaina testi kunnossa 
Ei nyt sentään, aluksi tulee paljon näkyvää kun muutamalla putken pätkällä saa muodot tehty. Seuraavaksi työjärjestyksessä:
-Taakse dropoutit
-Keskiö laakereineen
-Penkin kiinnikkeet ja mahdollisesti penkin levyt
-Ohjain rulla
-Etuhaarukan muokkausta jos ei ketju mahdu meneen
-Stemmi ja tanko, tämän jälkeen pääsee vasta rullaileen
-Ennen tekniikan asennusta pitää laittaa V-jarrutapit ja vaijerinippeleitä sek äkoittaa kaivella ne jarrut ja vaihteet jostakin...
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 19:04
Kirjoittaja jviirret
Näkyvyys epäilyttää edelleen, tässä kun terävän mutkan vuoksi stemmi on ainakin 5, jollei jopa 10cm nocomia korkeammalla 
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 20:23
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:Näkyvyys epäilyttää edelleen, tässä kun terävän mutkan vuoksi stemmi on ainakin 5, jollei jopa 10cm nocomia korkeammalla 
Jukka
Testaa se , ota kylmät ennen kuin vedät joka saumaa umpeen...
"äkkiähän" tuon loiventaa useaan osaan, samalla lyhentää etuhaarukan yläpäätä niin saa vielä lisää näkyvyyttä keulan tipahtaessa rungon osalta...
Toisaalta jos kisa rassi tulossa niin onko sillä niin kauheasti merkitystä... (Toki riippuu kuin paljon se peittää...)
Re: YesCom
Lähetetty: 10 Elo 2013, 21:05
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Mikä on pirra, emäputken reijän tekeminen ollu aina vaikeaa.
Tämmönen paineilmatyökalu:

Jukka
Hämäläisellä murrealueella toi on vinku 