Sivu 3/5
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 13 Syys 2013, 23:51
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Hurjan näköstä menoo tuossa juurakoiden ylityksessä, näyttää kuitenkin aika korkeelta.
Pitäskö alkaa harrastaa maastopyöräilyä, vanhoilla päivillä 
Joo kävin äsken ajamassa tuon 6h MTB-reitin läpi, oli pimeetä ja kiinavalolla mentiin. Suosittelen aloittamaan, en mäkään enää ihan räkänokka ole, aivan mahtava lenkki tänäänkin pitkin ulkoilureittejä, metsäpolkuja ja teitä. 72 kilsaa kirjasin km-kisaan, 2/3 maastoajoa tuosta.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 11:52
Kirjoittaja a_aatsinki
mhelander kirjoitti:
Kiva nähdä että mun maastonojakki kiinnostaa. On tullut sanottua ja toistetaan vielä, että se on ehdottomasti paras mulla koskaan ollut pyörä ympärivuotiseen käyttöön.
Joo, täähän on tosi hieno peli, mutta ekaks nojakiksi varmaan turhan monimutkanen tehä.
Ja ei mulla kyllä tota maastoajoakaan tuu tehtyä, jos ei nyt sitten innostu harrastamaan. Pitkään mietin, että saisinko rakennettua tämän mun tekeleen niin että läskit sais alle ihan heittämällä, mutta päätin viikonloppuna että jos läskinojakille tulee tarvetta tekee sitten rungon erikseen ihan siihen käyttöön. Liitteenä olis mun piirrustus, kommentteja vaan tulemaan. Oon piirtäny ton näiden http://www.jetrike.com/ergonomics.html ohjeiden pohjalta. Istuimen alin kohta tuli tossa 72cm:iin, joka vaikuttaa aika korkealta. Mietiskelin kanssa voisko ton ohjauksen toteuttaa pylpyröillä, joihin kiinnitetään teräsvaijeri. Pylpyrät sitten kiinni vaan etuhaarukkaan ja ohjaintankoon, joka on penkin takana. Penkin kiinnityksestä/tukemisesta mulla ei oo mitään hajua miten se kannattas tehä.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 12:18
Kirjoittaja mhelander
a_aatsinki kirjoitti:Joo, täähän on tosi hieno peli, mutta ekaks nojakiksi varmaan turhan monimutkanen tehä.
Ja ei mulla kyllä tota maastoajoakaan tuu tehtyä, jos ei nyt sitten innostu harrastamaan. Pitkään mietin, että saisinko rakennettua tämän mun tekeleen niin että läskit sais alle ihan heittämällä, mutta päätin viikonloppuna että jos läskinojakille tulee tarvetta tekee sitten rungon erikseen ihan siihen käyttöön.
Hyvä suunnitelma. Tee vaan nojakki ilman jousitusta niin on helpompi. Ei tarvita välttämättä etäohjausta, kattele Syvärin toteutusta tai muita LWB tai CLWB tyyppisiä malliksi. Kun pistät alle leveämpää rengasta niin voit ajaa myös matalammilla paineilla ja näin meno on mukavampaa, myös ilman jousitusta.
Jos se ei enää riitä tai tahtoo vaan pehmeempää kyytiä niin sitten läskigummia ja/tai jousitusta kehiin uuden rungon muodossa...
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 12:26
Kirjoittaja PW
On aika korkeella penkki, rungon ja lokarin välissä olis kyllä tyhjää tilaa eli runkoa vois laskea. Ja/tai siirtää penkkiä taaksepäin samalla keskiö taaksepäin.
Jos penkki vanerista niin pakoputkilemmareilla mie oon sen putkeen kiinnittäny tai hitsaat putkeen kiinnikkeet ja pultilla vanerin läpi kiinni.
Petri
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 12:45
Kirjoittaja irakas
a_aatsinki kirjoitti:
Joo, täähän on tosi hieno peli, mutta ekaks nojakiksi varmaan turhan monimutkanen tehä.
Ja ei mulla kyllä tota maastoajoakaan tuu tehtyä, jos ei nyt sitten innostu harrastamaan. Pitkään mietin, että saisinko rakennettua tämän mun tekeleen niin että läskit sais alle ihan heittämällä, mutta päätin viikonloppuna että jos läskinojakille tulee tarvetta tekee sitten rungon erikseen ihan siihen käyttöön. Liitteenä olis mun piirrustus, kommentteja vaan tulemaan. Oon piirtäny ton näiden http://www.jetrike.com/ergonomics.html ohjeiden pohjalta. Istuimen alin kohta tuli tossa 72cm:iin, joka vaikuttaa aika korkealta. Mietiskelin kanssa voisko ton ohjauksen toteuttaa pylpyröillä, joihin kiinnitetään teräsvaijeri. Pylpyrät sitten kiinni vaan etuhaarukkaan ja ohjaintankoon, joka on penkin takana. Penkin kiinnityksestä/tukemisesta mulla ei oo mitään hajua miten se kannattas tehä.
Joo, ihan hyvä suunnitelma, paitsi...
Jos ohjaustanko on noin, joutuu käsiä pitämään koukussa ja aika ylhäällä. Jos siirrät ohjaustangon runkoputken alle ja eteenpäin ja sellaisen ohjaustangon, jossa kädensijat ovat vaakasuorassa, voivat kädet olla kohtalaisen suorassa ja käsien asento on rento. Jarru- ja vaihdevaijerien asennuskin on silloin paljon helpompaa mikäli käyttää kohtuuhintaisia vaihtajia. Ohjauksen teräsvaijerien kanssa olen sen verran paljon rassaillut, että en suosittele ollenkaan. Kyllä tukivarsilla ja kulmanivelillä saa välillisen ohjauksen hyvin toimimaan.
Se minkälaisen istuimen laitat, ratkaisee sen miten sen kiinnität.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 14:00
Kirjoittaja a_aatsinki
mhelander kirjoitti:a_aatsinki kirjoitti:Joo, täähän on tosi hieno peli, mutta ekaks nojakiksi varmaan turhan monimutkanen tehä.
Ja ei mulla kyllä tota maastoajoakaan tuu tehtyä, jos ei nyt sitten innostu harrastamaan. Pitkään mietin, että saisinko rakennettua tämän mun tekeleen niin että läskit sais alle ihan heittämällä, mutta päätin viikonloppuna että jos läskinojakille tulee tarvetta tekee sitten rungon erikseen ihan siihen käyttöön.
Ei tarvita välttämättä etäohjausta, kattele Syvärin toteutusta tai muita LWB tai CLWB tyyppisiä malliksi.
Halusin tähän pyörään alaohjauksen ja sitä ei varmaan pysty toteuttamaan ilman etäohjausta..
PW kirjoitti:On aika korkeella penkki, rungon ja lokarin välissä olis kyllä tyhjää tilaa eli runkoa vois laskea. Ja/tai siirtää penkkiä taaksepäin samalla keskiö taaksepäin.
Ketjulinjaa ja istuimen korkeutta mietin kaikista eniten tässä suunnitelmassa. Halusin vetopuolelle rissattoman ketjulinjan ja noilla rataskoilla se ei onnistunut muuten kuin laittamalla istuin tosi ylös. Tietysti tota vois vielä rukata jonkin verran, aika varman päälle oon tuon ketjulinjan piirtäny. Lisäks suunnitelin pyörien painojakauman niin, että 70% tulee takapyörälle, joten tuo rajottaa penkin ja takapyörän siirtämistä.
PW kirjoitti:
Jos penkki vanerista niin pakoputkilemmareilla mie oon sen putkeen kiinnittäny tai hitsaat putkeen kiinnikkeet ja pultilla vanerin läpi kiinni.
Penkin materiaalia en oo ehtiny miettiä vielä yhtään, mut vaneri kuullostaa hyvälle. Ainakin haluun siitä suht kapeen, keveen ja jämäkän, siinä sun etuvetosessa lowracerissa oli musta hyvä penkki. Mites sen penkin tukeminen, täytyykö selkäpuolelle laittaa teräsputki penkin suuntasesti ja tukea se vielä jotenkin runkoon?
irakas kirjoitti:
Jos ohjaustanko on noin, joutuu käsiä pitämään koukussa ja aika ylhäällä. Jos siirrät ohjaustangon runkoputken alle ja eteenpäin ja sellaisen ohjaustangon, jossa kädensijat ovat vaakasuorassa, voivat kädet olla kohtalaisen suorassa ja käsien asento on rento. Jarru- ja vaihdevaijerien asennuskin on silloin paljon helpompaa mikäli käyttää kohtuuhintaisia vaihtajia.
Joo, kädensijat tuli noin koska tuolla ohjeessa muistaakseni sanottiin että ohjainten hyvä etäisyys olkapäistä on etäisyys olkavarresta ranteeseen-10cm. Ja lisäks tota talviajoa ajatellen kädet ei saa olla tiellä, jos joutuu jalalla nopeasti ottamaan tukea. Jos kädet on tosi suorassa tulee mun mielestä se ongelma että käsien säde ei riitä ainakaan kovin jyrkkien käännösten tekemiseen. Tai sitten joutuu käyttämään yhtä kättä. Jonkinlainen kompromissa pitää varmaan löytää tässä...
irakas kirjoitti:Ohjauksen teräsvaijerien kanssa olen sen verran paljon rassaillut, että en suosittele ollenkaan. Kyllä tukivarsilla ja kulmanivelillä saa välillisen ohjauksen hyvin toimimaan.
Joo, varmasti tukivarsilla onnistuu tuon ohjauksen tekeminen. Aattelin vaa, että toi vaijerisysteemi ois helpompi rakentaa, ei tarvi tehä nivelluksia ollenkaan.
Mites nuo rungon materiaalit, Sakarin kanssa puhuttiin että 5cm halk. teräspurki ois hyvä pääputkeks ja sellasen oon tuohon nyt piirtänytkin.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 14:34
Kirjoittaja PW
Alaohjauksesta, Sakarihan on tehnyt alaohjauksensa suorana eli ei oo mahoton - onko hyvä siihen en mee sanomaan mitään.
Painopiste, miten päädyit siihen ett tuossa takapyörällä tulis 70% painosta ? En osaa laskea mutt silmämääräsesti näyttäs penkki olevan lähes etuvetopyörän säädöillä.
Penkki, Vanerista on suht helppo tehdä mutt ei välttämättä tule maailman kevyin 1,5 - 2kg taitaa noi miun olla. Lowracerissa penkki makaa lähes koko matkan rungon päällä, lapaluiden kohalla puupalikka tukena joten täysin erilainen. Vinotuet penkin yläosasta takahaarukkaan vois riittää. Helanderin maastonojakissahan on pelkät putket vai putki penkin takana, penkin suuntasesti - vois ottaa mallia siitä.
Alaohjauksen käsien asennosta on kait ennenkin "väännetty kättä" muistaakseni ainut kenen ranteet taipuu sakarin ohjaustangolle on Sakari itse
Kokeilemalla löydät itselles oikeet ranteen asennot.
50mm runkoputki 1,5 mm seinämällä taitaa oll yleisin rakennusmateriaali.
Petri
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 14:59
Kirjoittaja Wacky
Ihmettelen suuresti jos tossa on painopiste tosiia niin takana kun väität kun PW:n kanssa olen samaa mieltä että selvästi etupainotteinen. Muista että kehon painopiste on vähän lantion etupuolella koska jalat painaa aika paljon ja ylävartalo on suhteellisen pystyssä.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 15:17
Kirjoittaja a_aatsinki
PW kirjoitti:
Painopiste, miten päädyit siihen ett tuossa takapyörällä tulis 70% painosta ? En osaa laskea mutt silmämääräsesti näyttäs penkki olevan lähes etuvetopyörän säädöillä.
Wacky kirjoitti:Ihmettelen suuresti jos tossa on painopiste tosiia niin takana kun väität kun PW:n kanssa olen samaa mieltä että selvästi etupainotteinen. Muista että kehon painopiste on vähän lantion etupuolella koska jalat painaa aika paljon ja ylävartalo on suhteellisen pystyssä.
Oikeessa ootte molemmat, olinkin laskenu ton painopisteen etupyörälle
takas piirruspöydän ääreen..
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 15:21
Kirjoittaja PW
a_aatsinki kirjoitti:PW kirjoitti:
Painopiste, miten päädyit siihen ett tuossa takapyörällä tulis 70% painosta ? En osaa laskea mutt silmämääräsesti näyttäs penkki olevan lähes etuvetopyörän säädöillä.
Wacky kirjoitti:Ihmettelen suuresti jos tossa on painopiste tosiia niin takana kun väität kun PW:n kanssa olen samaa mieltä että selvästi etupainotteinen. Muista että kehon painopiste on vähän lantion etupuolella koska jalat painaa aika paljon ja ylävartalo on suhteellisen pystyssä.
Oikeessa ootte molemmat, olinkin laskenu ton painopisteen etupyörälle
takas piirruspöydän ääreen..
Helppo ratkasta ku siirrät vetävän kiekon eteen
Ketjulinja, Jos ohjausputken kohdalta laskee runkoa noin 100mm joka siinä on ainakin tyhjää niin ei kai tuo ketjulinja tuota mitään ongelmia ?
Petri
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 15:29
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Alaohjauksesta, Sakarihan on tehnyt alaohjauksensa suorana eli ei oo mahoton - onko hyvä siihen en mee sanomaan mitään.
Painopiste, miten päädyit siihen ett tuossa takapyörällä tulis 70% painosta ? En osaa laskea mutt silmämääräsesti näyttäs penkki olevan lähes etuvetopyörän säädöillä.
Penkki, Vanerista on suht helppo tehdä mutt ei välttämättä tule maailman kevyin 1,5 - 2kg taitaa noi miun olla. Lowracerissa penkki makaa lähes koko matkan rungon päällä, lapaluiden kohalla puupalikka tukena joten täysin erilainen. Vinotuet penkin yläosasta takahaarukkaan vois riittää. Helanderin maastonojakissahan on pelkät putket vai putki penkin takana, penkin suuntasesti - vois ottaa mallia siitä.
Alaohjauksen käsien asennosta on kait ennenkin "väännetty kättä" muistaakseni ainut kenen ranteet taipuu sakarin ohjaustangolle on Sakari itse
Kokeilemalla löydät itselles oikeet ranteen asennot.
50mm runkoputki 1,5 mm seinämällä taitaa oll yleisin rakennusmateriaali.
Petri
Jos haluat oikein vähällä päästä, tee tällainen suora ohjaus:
Ohjaustanko voisi olla enemmän kaareva ja lähempänä etukiekkoa..
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 16:55
Kirjoittaja Nojanalle
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 19:53
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:a_aatsinki kirjoitti:Oikeessa ootte molemmat, olinkin laskenu ton painopisteen etupyörälle
takas piirruspöydän ääreen..
Helppo ratkasta ku siirrät vetävän kiekon eteen
Petri
Petri, tämän piti olla ympärivuotiseen ajoon ja siihen etuvetoinen ei todellakaan ole paras ratkaisu.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2013, 22:02
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Alaohjauksesta, Sakarihan on tehnyt alaohjauksensa suorana eli ei oo mahoton - onko hyvä siihen en mee sanomaan mitään.
Alaohjauksen käsien asennosta on kait ennenkin "väännetty kättä" muistaakseni ainut kenen ranteet taipuu sakarin ohjaustangolle on Sakari itse
Kokeilemalla löydät itselles oikeet ranteen asennot.
50mm runkoputki 1,5 mm seinämällä taitaa oll yleisin rakennusmateriaali.
Petri
Se jäi sanomatta, että kyllä suora alaohjaus tuossa SH14:ssa toimii hyvin.
http://www.youtube.com/watch?v=7HG3JyVJfoY
Silloin, kun keskusteltiin käsien asennosta oli kysymys SH11:n suorasta yläohjaustangosta.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 17 Syys 2013, 13:23
Kirjoittaja a_aatsinki
Wacky kirjoitti:PW kirjoitti:a_aatsinki kirjoitti:Oikeessa ootte molemmat, olinkin laskenu ton painopisteen etupyörälle
takas piirruspöydän ääreen..
Helppo ratkasta ku siirrät vetävän kiekon eteen 
Petri, tämän piti olla ympärivuotiseen ajoon ja siihen etuvetoinen ei todellakaan ole paras ratkaisu.
Etuvetosta mä suunnittelin alussa, mutta kyllä toi takaveto on talvella varmempi peli. Kyllä taas huomas kun piirtelin uutta versiota miten paljon helpompi noi ketjulinjat ois suunnitella etuvetoon... Piirsin tuohon nyt ketjulinjat kahdessa tapauksessa, eli suurimmalta rattaalta suurimmalle ja pienimmältä rattaalta pienimmälle kun ne tuossa ekassa versiossa meni alaketjulinjan kanssa vähän päällekkäin. Tiiän et ketjuvaihteet ei toimi ihan ääriasennoissa, mut toi nyt antaa suuntaa. Painojakauma on nyt suurinpiirtein 50/50 ja ohjeessa sanottiin että vähintään 30% pitäs olla etupyörälle.
Nojanalle kirjoitti:Olen ratkaisut tällä tavalla alaohjauksen. 
Ton tyylistä kattelin Sakarin tadpolessa, mut täytyy toteuttaa varmaan mun suunnitelmassa toispuoleisesti niinku tässä http://www.englishcycles.com/custombike ... recumbent/, kun tulee tuo ketjulinja ikävästi tielle muuten.
irakas kirjoitti:Se jäi sanomatta, että kyllä suora alaohjaus tuossa SH14:ssa toimii hyvin.
Mä yritin tota suoraa ohjausta sovitella tähän mun tekeleeseen, mutta en tuntunu saavan sopimaan niin että tanko ois ollu riittävän lähellä ohjainakselia.