Re: mäet nojapyörällä
Koitas arvata. Autossa on I-lupa. Pyöritys on ainoo tapa jota harrastan . Kyllä se 175 pyörii , kun niitä on pyörittänyt tarpeeksi . Mäet kyllä nousee, mutta ei voimalla. Kun sitä ei noissa kintuis paljon ole.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Koitas arvata. Autossa on I-lupa. Pyöritys on ainoo tapa jota harrastan . Kyllä se 175 pyörii , kun niitä on pyörittänyt tarpeeksi . Mäet kyllä nousee, mutta ei voimalla. Kun sitä ei noissa kintuis paljon ole.
kuinka merkittävää on pyörän paino ylämäissä, ajajan paino varmaan on se merkittävin?
ja onko eroa polkeeko kaksipyöräisellä vai trikellä ja tabdolella vai deltalla etenkin polvien kannalta?trikellä nyt voi vapaammin hidastaa vauhtia ainakin? Kun savenmaan matkaaja ei ole kuulemma kunnolla edes nojapyörä niin pääsisikö sillä helpommin mäet?
ki kirjoitti:kuinka merkittävää on pyörän paino ylämäissä, ajajan paino varmaan on se merkittävin?
Ei vaan kokonaispaino. Eli jokainen kilo on ylös poljettava, olipa se pyörässä, kuskissa tai kuormassa.
ki kirjoitti:Kun savenmaan matkaaja ei ole kuulemma kunnolla edes nojapyörä niin pääsisikö sillä helpommin mäet?
Se on huonoin kokeilemistani nojapyöristä tehokkaaseen polkemiseen, eli siis myös ylämäkeen. Penkin selkänoja on liian löysä/takana, kun polkee kunnolla valuu penkissä niin taakse että penkin reuna alkaa haittaamaan jalkojen liikettä reisien kohdalta. Hyvää siinä on mainio hitaastiajo kyky kun on niin korkea ja jalat alhaalla.
Jukka
Ajoasento on tärkeä. P38 on kuulemma hyvä nousemaan mäkiä http://www.lightningbikes.com/p38/ - voisi siis päätellä että riittävän pysty ajoasento ja poljinkeskiö sopivan alhaalla on hyvä vaihtoehto.
Kuudee sport nousee musta kivasti mäet, joten siitä voisi taas päätellä että motivaatio ja jonkunlainen kunto ovat vielä tärkeämpiä.
janx kirjoitti:Vaihteiden käyttö korostuu nojakilla mäkeä noustessa. Nykyään teen niin, että ennen mäkeä laitan yhtäaikaa edestä pienimmälle ja takaa pykälän isommalle ja nostan hieman kadenssia. Vauhti hidastuu, mutta se on kunnosta kiinni loppupeleissä.
miksi ei molemmat pienimmälle?mitkä vaihteet parhaimmat jos ajattelee polvia?
kun mua ei haittaa sotkea tiheään eikä vauhdin hidastuminen niin eikö sillon kannattas laittaa molemmat pienimmälle?
ki kirjoitti:janx kirjoitti:Vaihteiden käyttö korostuu nojakilla mäkeä noustessa. Nykyään teen niin, että ennen mäkeä laitan yhtäaikaa edestä pienimmälle ja takaa pykälän isommalle ja nostan hieman kadenssia. Vauhti hidastuu, mutta se on kunnosta kiinni loppupeleissä.
miksi ei molemmat pienimmälle?
Ajatus lienee se, että kun edestä pistää pienemmälle ja takaa yhden isommalle niin sen hetkinen polkimien pyöritysnopeus hiukan kiihtyy (mutta ei liikaa kuten monesti tapahtuisi jos pelkkää eturatasta vaihtaa). Tämän jälkeen tiputellaan takaa vaihdetta alaspäin sitä mukaa kun pyöritysnopeus meinaa pienentyä liiaksi (=ennen kuin menee runttaamiseksi).
Etuvaihteen vaihtaminen kannattaa tehdä ennen mäkeä (tai sen loivassa alkuvaiheessa), koska ketjuvaihteilla pitää aina olla veto pois (ei saa käyttää voimaa) kun vaihteita vaihtaa, ja eturattaan vaihto kestää pidemmän aikaa (on turhauttavaa kun ylämäkeen kerätyt vauhdit hiipuvat parissa sekunnissa kun odottelee ketjun siirtymistä toiselle rattaalle edessä). Takavaihteen vaihtaminen kestää yleensä huomattavasti vähemmän aikaa, ja hyppäys seuraavalle vaihteelle on maltillinen (=polkemisnopeus ei muutu liiaksi). Tästä syystä on mukavaa jos mäkeä ylös polkiessa ei tarvitse etuvaihdetta vaihtaa.
Varsinaiseen kysymykseen vastaus on se, että jos ylämäkeen tulee jonkun verran vauhdikkaasti niin pyörä tietysti nousee sillä vauhdilla jonkun verran mäkeä ylös. Sen sijaan että tässä vaiheessa pistäisi pienimmän vaihteen päälle (ja odottelisi polkematta että nopeus tippuu niin paljon että poljentanopeus on sellainen että siihen itse pystyy), on mukava avittaa sitä "omalla painollaan nousua" ja tiputella vaihteita sitä mukaan kun vauhti hidastuu.
Minusta näyttää, että tässä on käsitteissä sekaannusta. Puhutaan ristiin isommalle vaihteelle vaihtamisesta ja isommalle rattaalle vaihtamisesta. Takarattaalla (vetävä) isommalle rattaalle vaihtaminen pienentää välityssuhdetta, mutta etuvaihteissa taas päinvastoin isompi ratas tarkoittaa isompaa kokonaisvälityssuhdetta.
ki kirjoitti:miksi ei molemmat pienimmälle?mitkä vaihteet parhaimmat jos ajattelee polvia?
kun mua ei haittaa sotkea tiheään eikä vauhdin hidastuminen niin eikö sillon kannattas laittaa molemmat pienimmälle?
Mäet kun pyrkii ajamaan mahdollisimman kovaa niin niissä on vähemmän aikaa. Tähän tarvitsee vaihteiden käyttöä. Jos valitsee jo mäen alussa "sopivan" vaihteen, niin se on lyhyessä mäessä selvästi pienempi kuin pykältämällä valittu ja mäkeä ajaa paljon kauemmin.
Itse olen huomannut että kannattaa antaa mäessä kadenssin hieman laskea oppikirjamaisesti. Täten pääsen ajamaan mäen huomattavasti lujempaa. Jos taas pyrin pitämään kadenssin samana kuin tasaisella vauhti putoaa reilusti enemmän.
Juuri kuten jooseha, teen minäkin. Ylämäkeen otan niin kovan vauhdin kuin suinkin, että olen jo mäen alla aivan läkähdyksissä. Sitten poljen ylämäen hidastuvalla kadenssilla kohtalaisen kevyesti niin kauan kuin jaksan ja vauhtia piisaa ja vasta tämän jälkeen vaihdan pienelle (yleensä pienimmälle) vaihteelle, jolla lyllerrän mäen harjalle. Joskus loivemmissa mäissä saatan vaihtaa pienimmälle parissa vaiheessa, mutta en juuri koskaan vaihde kerrallaan. Missään vaiheessa en runttaa voimalla, paitsi ehkä suurimmalla vaihteella mäen alla, kun vauhti alkaa hidastua ja voimaa on vielä hitusen jäljellä.
Oikeastaan ainoat ylämäet, joissa joutuu käyttämään voimaa, ovat alikulkutunnelin tms. jälkeen jyrkästi kääntyvät nyppylät, joihin ei vauhtia pysty käyttämään hyväksi.
Itse kiihdytän ennen mäkiä kuten kaikkia kannattaisi. Yleensä ajan juuri mäen pohjalle vaihteen "loppuun" eli suunnilleen maksimi kadensseilla pyöritän sen minkä jaloista saan irti sitten mäessä annan kadenssiin laskea niin että laitan keveymmän pykälän silmään aina kun saavutan n. normaalin kadenssin ja tällä pääseen ylös oikein vauhdikkaasti. Suosittelen kokeilemaan, mutta tämä toki vaatii kohtuullista kuntoa tai paljon vaihteita
Minä taas etuvetosella käytän vaihteita verraten vähän. Muuten kuten Wacky ja jori eli pyrin nostamaan vauhdin ennen ylämäkeä mahdollisimman korkeaksi kohtuutehoilla, sitten tehoa lisäen pyrin pitämään vauhtia ainakin jonkin matkaa "puoliväkisin" ennen pienemmälle vaihtamista.
Tämä on perinteinen tempoajajan tekniikka jolla keskinopeuden saa pidettyä korkeampana kuin vakioteholla vauhtia vaihteilla säätäen ajaminen. Mulla ei onnistu kunnolla kuin vain etuvetosella, huonoiten lowracerilla jossa onkin 2x10 vaihteisto. Etuvetosella pärjäis 1x6:lla ihan hyvin (50-piikkinen ketjuratas, 12-17 pakka).
Vaatii asennetta ja kuntoa, molemmat kehittyy kun treenaa. Näin ajaen olen rikkonut kaikki omat ennätykseni viime- ja tänä kesänä...
Olen huomannut että niin nojakissa , kuin aikanaan kilpapyörällä ajaessa on pienellä asennon vaihtamisessa satulassa suuri merkitys noustessa ylämäkeen. Kun kilpapyörässä siirsin ylämäkeen noustessa asentoa satulalla taaenmaksi nousi pienet mäet sen suuremmitta vaihtamisia hyvin ylös. Sama pätee nojakkiin . Tosin silloin otan enenmän ristisellä ponnistuvoimaa jaloille ja nostan poljin nopeutta korkeammaksi .
mhelander kirjoitti:Minä taas etuvetosella käytän vaihteita verraten vähän.
Tarkkailin tuota tänään ja eilen samalla 11 kilometrin tien pätkällä. Eilen swb:llä käytin kolmea vaihdetta maastopakasta. Tänään mbb:llä en vaihtanut lainkaan. Hyvin nousee
mhelander kirjoitti:Etuvetosella pärjäis 1x6:lla ihan hyvin (50-piikkinen ketjuratas, 12-17 pakka).
Pienin välitys 6,2 metriä Mies on kunnossa!
jooseha kirjoitti:mhelander kirjoitti:Etuvetosella pärjäis 1x6:lla ihan hyvin (50-piikkinen ketjuratas, 12-17 pakka).
Pienin välitys 6,2 metriä
Mies on kunnossa!
Näkeehän sen viime vuotisista Nokian tuloksistakin
Jukka
jooseha kirjoitti:mhelander kirjoitti:Minä taas etuvetosella käytän vaihteita verraten vähän.
Tarkkailin tuota tänään ja eilen samalla 11 kilometrin tien pätkällä. Eilen swb:llä käytin kolmea vaihdetta maastopakasta. Tänään mbb:llä en vaihtanut lainkaan. Hyvin nousee
mhelander kirjoitti:Etuvetosella pärjäis 1x6:lla ihan hyvin (50-piikkinen ketjuratas, 12-17 pakka).
Pienin välitys 6,2 metriä
Mies on kunnossa!
On mies kunnossa mutta tekisi melkein mieli toivottaa tervetulleeksi Vääksyyn vääntämään nuilla välityksillä Voitais vaikka Kopsuontie käydä ajamassa
https://www.google.fi/maps/@61.219661,2 ... eKCsAw!2e0