Sivu 3/3

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Lähetetty: 30 Syys 2014, 09:42
Kirjoittaja Hopea

Pois kulumisen toteaa siitä, että ketju alkaa kitisemään. Lujaa. Nojapyörässä takavaihtajan rissat ovat sen verran lähellä korvaa, ettei sitä viitsi kovin kauan kuunnella...

Eikös voiteluaineen keskeinen ominaisuus pitäisi olla se, että se voitelee?


Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Lähetetty: 30 Syys 2014, 09:58
Kirjoittaja mhelander
Hopea kirjoitti:

Eikös voiteluaineen keskeinen ominaisuus pitäisi olla se, että se voitelee?

Itse asiassa päätarkoitus on pitää kuluttava lika pois ketjun liikkuvien osien välistä. Kun voimansiirron häviöitä on mitattu niin on tutkittu myös miten paljon voideltu tai liuottimilla pesty ketju eroaa häviöiltään. Eroa ei ole, paitsi melussa ja kunhan molempia käytetään puhtaissa olosuhteissa.

Kun ajetaan sitten niissä vaikeimmissa olosuhteissa kuten mitä mun maasturi näkee niin tuo vesiohenteinen vaha-"öljy" jossa ei liene lainkaan voiteluainetta pelittää jopa paremmin kuin voitelevaa ainesosaa sisältävät. Ainakaan ketjun kulumista tarkkailemalla ei eroa ole, melussakin niin että kun "voitelu" loppuu alkaa vahapohjaista käytettäessa ketju lähinnä helisemään kun Teflon-pohjaisella se alkaa ensin helisemään ja pian kitisemään.

Oli öljy mikä hyvänsä niin kuivakin ketju on hiljainen sateessa ja toimii ihan hyvin. Veden kuivuttua tulee sitten likaakin pahemmat seuraukset eli pintaruoste sivulevyjen pintaan ja jos sitten lähtee ajamaan niin ketju pitää hiovaa ääntä joka taatusti kuluttaa sekä ketjua että rattaita.

Sateen jälkeen ravistelen aina vedet pois ketjusta, kuivaan ketjun rätillä ja jos oli muuta kuin vahaa käytetty niin suihkautan rättiin WD40:stä jotta saan ohuen öljykalvon veden tilalle. Ruoste pysyy pois ja ketju toimii sekä kestää.


Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Lähetetty: 01 Loka 2014, 08:14
Kirjoittaja Hopea

Vesi vanhin voitehista.

Selvähän se on ettei märkä ketju kitise. Tässä tulee hyvin suojatun ketjun ongelma esiin. Märkä ketju putkessa tekee todella kaikkea kivaa, jos sitä ei jotenkin ole ennen pysäköintiä huoltanut...

Tuo oli toinen niistä ikävistä jutuista, joita dry-luben kanssa koki. Pienenkin sateen jälkeen, tai pahimmillaan rankasta sumusta kotiuduttua ketju oli muutaman tunnin kuluttua joka paikasta ruosteessa. Pitää varmaan vaan uskoa, ettei ko. aineesta ole pyörän ketjuihin. Jos tässä jotain hyvää yrittää nähdä, eipä se purkki kovin kauan kestänyt kaikkien näiden kokeilujen ja lisäilyjen kanssa. :)