Sivu 3/4
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 29 Touko 2014, 22:24
Kirjoittaja ihmo
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 29 Touko 2014, 22:32
Kirjoittaja jori
Sikahieno!
Pyöristä kuitenkin penkin etukulma, ettet nirhaa siihen reittäsi rikki, ennen kuin enemmän rupeat harjoittelemaan ajamista. Paksuhkon näköinen penkkilevy. -Ainakin kestää. 
Saisitko kuvan kuskin kanssa niin että näkyy, millainen ajoasento tuli.
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:06
Kirjoittaja ihmo
Polkimet sen verran ylempänä nottei hinkkaa nytkään.ja tulee viä pehmuste
4mm koivuvaneria 3 pääletysten. Ylimitoitettu mutta materiaali pyöri nurkissa
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:31
Kirjoittaja jori
ihmo kirjoitti:Polkimet sen verran ylempänä nottei hinkkaa nytkään.ja tulee viä pehmuste
Ei se ajaessa nirhaakaan, mutta esim. valoihin pysähtyessä voi niin tehdä. Riippuu kuitenkin kuskin säären pituuden suhteesta istuimen korkeuteen.
Saisitko otettua kuvan kuskeineen.
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:34
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti: oliko jollain käytössä semmonen napavaihde 3v. johon saa 8 lehtisen pakan 
SRAM Dual Drive on tuollainen yhdistelmä: http://www.sram.com/sram/urban/products/sram-dd3-24
En tiedä mistä saa ja paljoko maksaa...
Jukka
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 10:34
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Mitähän runko painaa, saako alumiinillä mitään painon säästöä ?
Täysin muussa yhteydessä oli tarve selvittää teräs- ja alumiiniputkien painoja. Jos putket ovat halkaisijaltaan yhtä suuria ja jäykkyydeltään samoja, niin teräs- ja alumiiniputket painavat saman verran. Alumiinilla on kuitenkin mahdollista säästää painossa, jos käyttää niin isoja putkia että ne olisivat teräsrakenteisina liian ohutseinäisiä.
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 13:23
Kirjoittaja ihmo
Kiitos jukka just tollanen
pitänee otta ajokuva kunhan saa tukan kammattua.
Ei vaan maalimalla nyt. Meinaa 80h.n työviikko rajottaa rakentelua
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 15:56
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:Jos putket ovat halkaisijaltaan yhtä suuria ja jäykkyydeltään samoja, niin teräs- ja alumiiniputket painavat saman verran. Alumiinilla on kuitenkin mahdollista säästää painossa, jos käyttää niin isoja putkia että ne olisivat teräsrakenteisina liian ohutseinäisiä.
Totta. Toisaalta käyttämällä alumiinia hankkii itselleen pari todellista ongelmaa:
Etenkin ohuemmille seinämille onnistuu hitsaaminen kunnolla vain vaihtovirta-TIG:llä. Eikä lähde halavalla...
Hitsaaminen on täysin erilaista kuin minkään teräksen hitsaaminen millään menetelmällä... joten parempi varata aikaa ja raakki materiaalia sekä opetella kunnolla ennen materiaalien pilaamista
Jos on tarkoitus myös ajaa, ja pidempään, alumiinista hitsaamalla rakennetulla pyörällä niin parempi lämpökäsitellä. Ja siinäpäs vasta ongelma että mistä löytää riittäviä lämpötiloja tuottava uuni johon vähän isompaakin mahtuu sisälle.
Tuolla mun etuvetosen ketjussa on sitten tillitystä miten hommat voi mennä poskelleen ilman lämpökäsittelyä, silti käsittelemättä sillä on kuitenkin korjaamalla ja aikavanhentamalla saatu ajettua yli 2600 kilsaa.
Ei paha prototyypiltä, kunhan kestäis vielä vähän kuritusta niin teen uuden. Siihen ei tule itse hitsailtuja alumiiniosia, korkeintaan tästä protosta lainaan.
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 30 Touko 2014, 17:36
Kirjoittaja KPS
mhelander kirjoitti:Tuolla mun etuvetosen ketjussa on sitten tillitystä miten hommat voi mennä poskelleen ilman lämpökäsittelyä, silti käsittelemättä sillä on kuitenkin korjaamalla ja aikavanhentamalla saatu ajettua yli 2600 kilsaa.
Ei se nyt ihan ehkä noin suoraviivaista ole ... jos rakenteen lujuustekninen mitoitus on puissa niin pelkkä lämpökäsittely ei riitä. Vähän järeempää putkea ja mahdollisesti pienet lisäjäykkärit jännitysmaksimeita alentamaan voisi olla toimiva vaihtoehto jos haluaa käyttää alumiinia.
Lisäksi osa palikoista on mahdollista tehdä ilman hitsaustarvetta, jolloin alumiiniseoksista löytyy potentiaalisia vaihtoehtoja.
KPS
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 31 Touko 2014, 13:08
Kirjoittaja ihmo
dodiin nyt on tukka kammattu
ja "ajokuvaa" pukkaa
puntarissakin on käyty ja painoa 15,8kg että köykäsempi tuli eka pyörä kun oli noin 50kg,kansainvälisesti melko laimee suoritus mutta on tän kylän köykääsin nojapyörä
alta satasen panostuksella saa noin 3,5kg pois kiekoista mutta kattoo ny pysyykö tän kanssa hengissä 
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 31 Touko 2014, 15:21
Kirjoittaja jori
Hoo, sehän on raaseri!
Opetteleminen helpottuu, kun laitat istuimen selvästi pystympään. Voit kokeilla vaikka laittamalla tyynyjä selän taakse.
Ensin vain potkuttelet vauhtia ja sitten varovasti poljet selkä irti selkänojasta. Vasta kun tämä tuntuu tukevalta, sitten kannattaa nojata selkänojaan. Se etupää tosiaan länksähtää linkkuun, kun tangosta ei pidä kiinni. Syy siihen on positiivinen jättö, vino ohjausakseli ja etukolmion painopiste ohjausakselin etupuolella.

- IhmoMBB1.jpg (69.17 KiB) Katsottu 4181 kertaa
Aika pieni ilmaväli jarrutusta ajatellen rungon ja renkaan välissä. Saattaa toimia jarrutehostimena.
PS. Lyhyemmillä kammilla povet eivät nouse niin pahasti näkökenttään. 
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 31 Touko 2014, 16:07
Kirjoittaja ihmo
saattaa olla nopeekin uskaltas vaan polkee vauhdilla, ja toi nojakulma noin 18 astetta ei takuulla helpota hommia mutta kun se on niiiiiiin mukava sama kun soffalla jalat pöyrällä 
kyllä sillä jo pikkupätkiä etenee mutta vauhtia ei tohdi oikein nostaa vaikka olovanaan vauhdissa vakautuukin, sillä meinasin tuon flevon tyylisen kumin laittaa josko se rauhottais liikettä ja hermoja,kun ei tällä ole tarkoituskaan kylillä pyöriä riittää kun menee samasta kun modullimittainen rekka 
tuollaista flevon tyyppistä vaimenninkumia ei vaan tahdo löytyä ovat liian pieniä tai jos korkeus riittää niin halkaisija on yli 50mm,jos tietoa noin 45-55mm korkeesta ja 25-35mm halkaisija kumista niin linkkivinkkiä tai mikä tuo on englanninkielellä sais haettua muualtakin kun suomi haukkas tyhjää 
kammet on 152mm jotenkin mulle sopeva mitta 122mm kokeilin tytön pyörästä mutta ei oikein tuntunut hyvältä (liian vähä nopeita lihasoluja tai yleensäkkään lihaksia),eikä polvet häiritse siinä on jalkojen välistä riittävä näkyvyys (lie länkisääret) 
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 31 Touko 2014, 16:12
Kirjoittaja jviirret
En usko että tuo kumi helpottaa mitään. Se ei keskiasennossa keskitä ja kun sen vaikutus alkaa tuntua ohjauksessa on keula kääntyt jo liikaa. Jaloilla ohjaamista ei kovin nopeasti opi ja jos et jaloilla ohjaa niin eihän niitä jalkoja käsin eikä millään kumeilla käännellä yhtään mihinkään. Jorin neuvo kuulostaa hyvältä, rullailet vain ajoasennossa jalat pois polkimilta. Kun mäki loppuu polkaiset lisää vauhtia ja jatkat rullailua. Siitä vain sitten hissun kissun polkimilla pito aikaa lisää kun alkaa sujumaan 
Jukka
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 31 Touko 2014, 16:47
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:En usko että tuo kumi helpottaa mitään. Se ei keskiasennossa keskitä ja kun sen vaikutus alkaa tuntua ohjauksessa on keula kääntyt jo liikaa. Jaloilla ohjaamista ei kovin nopeasti opi ja jos et jaloilla ohjaa niin eihän niitä jalkoja käsin eikä millään kumeilla käännellä yhtään mihinkään. Jorin neuvo kuulostaa hyvältä, rullailet vain ajoasennossa jalat pois polkimilta. Kun mäki loppuu polkaiset lisää vauhtia ja jatkat rullailua. Siitä vain sitten hissun kissun polkimilla pito aikaa lisää kun alkaa sujumaan 
Joo, ei. Kumin vaikutus on vain käsittelyn helpottaminen, kun ei etupää limpsahda poikittain aina kun vähänkin kallistaa pyörää. Helpompi jättää nojalleen jne. Ajamiseen tuolla kumilla ei ole vaikutusta. Ajettaessa ohjauskulmat ovat niin pieniä, ettei sen kumin vaikutus riitä mihinkään. Jos tekeen niin ison välityksen, että kumin voima riittää, ei sitten käänny riittävästi.
Reeniä vaan, niin kyllä se siitä. 
Re: köykääsempää yrittämäs
Lähetetty: 31 Touko 2014, 18:51
Kirjoittaja ihmo
Ok.kiitos motivoinnista
ilmeisesti tuo penkin kulma sekoittaa tasapainoaistia melko tehokkaasti
ja malttamaton luonne psyykettä.