Re: Lowrider Trike
pexi76 kirjoitti:
Tässäkin hyvä toteutus, mut mahottoman korkia
Eikä tuota voi polkia kukaan ihmisrotuun kuuluva. Penkkien istuinosa estää jalkojen liikkeen penkin järkevillä etäisyyksillä
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
pexi76 kirjoitti:
Tässäkin hyvä toteutus, mut mahottoman korkia
Eikä tuota voi polkia kukaan ihmisrotuun kuuluva. Penkkien istuinosa estää jalkojen liikkeen penkin järkevillä etäisyyksillä
Jukka
Atomic Zombien Kyoto Cruiser on edellistä matalampi. Tuollainen runko on varsin helppo valmistaa. Taka-akselit taas ovat hankalat tehdä. Helpompi olisi tehdä haarukat ja käyttää vakiokiekkoja, vaikkapa napamoottorilla.
jviirret kirjoitti:Eikä tuota voi polkia kukaan ihmisrotuun kuuluva. Penkkien istuinosa estää jalkojen liikkeen penkin järkevillä etäisyyksillä
Jukka
No en mie ihan tuollasta ole suunnitellutkaan, vaan paljon matalempaa, mut nuo alkaa muistuttaa sitä rakennetta jota halutaan..Vaikkakin mie tahon sen istuin korkeuden paljon alemmas ja renkaiden eteen..
Jos haluaa yksinkertaisen takapään niin mietin sitä, että kuski istuu suoraan takarenkaan edessä suoralla poljinlinjalla, ilman että tarvitsee rakentaa linjamuutoksia akseleilla..Vähän kuin tässä nelipyöräisessää KetjuOhjureita pitää tietty rakentaa kun ketju menee penkin alta mutkalla.. Eli tässäkin yksi tarvikelista lisää.. Pari ketjuohjuria.. Näitä ei varmaan saa mistään biltemasta tai fillariliikkeestä, mutta huomasin tuolla savenmaan liikkeen sivuilla näitä olevan..
Noita nojapyörien kuvia tsiikaillessa huomasin, että kaikille ei välttämättä ole rullavaa ohjuria ketjuille, vaan ketjut kulkee "muoviputken sisällä.. Näitäkin saanee tuolta savenmaalta..Kumpi lienee fiksumpi rakentaa, noilla rullilla vai muoviputkilla.. Kävi kyllä mielessä sellainenkin visio, että laitaisi laakerilla olevan normaalin pyörän rattaan linjalle ohjaamaan ketjua..Tuolloin pitänee olla jossain jokin joustava elementti ketjulinjalla jotta töissyissä ei ketjut ala venymään..
Jarcon linkissä oli taas yksi uusi etupään toteutus.. Rautakaupan kautta se on käytävä hakemassa jokunen putki rautaa.. Tosin, kun kävin K-raudassa vantaalla kysymässä putkia, niin eipä siellä ollutkaan enää "miljoona" valikoimaa, vaan muutama hassu putki siellä täällä..
Puuilossakin oli enemmän valikoimaa.. Biltemassa ei myöskään ollut rautaputkea, joten kai se on näihin teräksiin erikoistuneisiin puljuihin otettava yhteyttä.. Vaikka Timo Lehtimäkeen tattarisuolla, ellei teillä ole vinkkiä kohtuuhintaisesta raudasta pk-seudulla..??
Lainaus korjattu, t:MSK
pexi76 kirjoitti:Noita nojapyörien kuvia tsiikaillessa huomasin, että kaikille ei välttämättä ole rullavaa ohjuria ketjuille, vaan ketjut kulkee "muoviputken sisällä.. Näitäkin saanee tuolta savenmaalta..Kumpi lienee fiksumpi rakentaa, noilla rullilla vai muoviputkilla..
Nämä tekevät eri asiaa. Rullilla ohjataan kireän puolen ketju kuskin ali ja putkella suojataan sitä ettei kuski sotke itseään ketjuöljyyn. Putki on parempi suojaamiseen ja rulla ohjaamiseen.
Pyörä on helppo suunnitella niin ettei rullia tarvita, mutta silloin istumakorkeus on väkisin noin 10cm takanavan yläpuolella, eli 20" renkaalla noin 35cm:ssä. b) vaihtoehto on laittaa ketju kuljettajan viereen:
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm
Jukka
Kätevästi nimetty "Das Meufl Asphalttretboot" edustaa Jukan mobiilin kanssa samaa tyylisuuntaa, eli on sivuketjutrike. Laittaisin kyllä erilliset polkimet ja vedon molempiin pyöriin. Niin repsikan ei olisi pakko polkea samaan tahtiin.
http://s313.photobucket.com/user/Lieger ... t%20Carbon
Tuo laite miullakin oli mielessä, Jarcco löys hyvät kuvat. Kattelin miten se on vetäny ketjulinjan kun veto on oikeella puolella, eturatas on sisäpuolella ja takaratas rungon ulkopuolella. Tuo on kyllä hauska laite ja lisäksi kevyt.
Molemmille omat polkimet miekin laittasin, joutuskohan laitetta leventämään sen takia? Aika tiukka tilahan tuo kahdelle on.
Petri
Lisäksi joutuu keskelle rakentamaan tukirunkoa että saa molempiin kampiin omat laakerit. Voisi rakentaa niin että toisella paikalla kammet on lähempänä kuin toisella ja hienosäädöt penkeillä.
Alunperinhän tuo on tehty nimenomaan keveys mielessä, siksi osa ratkaisuista on sellaisia kuin ovat. Paino muistaakseni 12kg, suhteellisen vähän kahden henkilön katetuksi ajokiksi.
Jukka
Rekisteröidyin Facebookissa roskalava foorumille ja kävin aamulla hakemassa 3 fillarin raatoa. Osa kokonaisia, osa osissa.. Eilen sain kaverilta yhden kokonaisen ja aiemmin olin ostanut 20e yhden aihion. Nyt on 5 fillaria joista ottaa osia. Yhtään joustohaarukkaa ei ole, mutta ehkä sellainen vielä tulee vastaan.
Tänään rupesin mallailemaan ja sovittelemaan takahaarukkaa.. Tässä ensin 26" fillarin takahaarukka 3 vaihteisen napavaihteen 20'" renkaalla. Korkeahan tuo on ku mikä..
Piti käydä puuilossa hakemassa vähän materiaalia ja väkäsin sitten tuollasen joka laskee runkolinjaa n: 5cm. Nyt ainakin omaan silmään näyttää sopivan korkuiselta. Taka"jousena" käytän varmaan tärinänvaimenninkumia. Tuosta haarukasta voi lähteä modaamaan moneen suuntaan, mutta korkeus tuntuisi nyt hyvältä..
Pitänee käydä hakemassa vielä 50 x 50 x 1,5 huonekalu putkea runkoputkiksi., niin pääsisi jo vähän heppailemaan..
Tänään vähän jatkettin..
Takahaarukka tuli suurinpirtein muotoonsa ja keulan suunnittelua sen jälken lähinnä, kun ei ollu tuota runkoputkea tullu hommattua varastoon..
Tässä hahmottelua jos siitä tulisi kaksilinjainen trike..
Nyt mulla on tallilla 3kpl 20" takarenkaita ja kaikki perkule eri kokoa Eikö näissä ole mitään standardia..? Olisi se kiva saada taakse yhtäkorkeat renkulit..
Miten noissa vanteissakin voi olla niin paljon heittoa jos koko ajan on 20" rengas kyseessä..Ääh.. Mistähän sitä alkaisi noita takavanteita metsästämään..Eturengas tulee olemaan kuitenkin isompi kuin 20".. ..Siis näillä näkymin..
Tätä rengaskoko asiaa taitaa jokainen foorumille tullut kysyä
Ensinnäkin, unohda tuumat. Vanteen halkaisija on millejä ja se on tuossa numerosarjassa viimeisenä. Toiseksi viimeisenä o kumin nimellishalkaisija milleinä. Muut kokomerkinnät turhia.
Jukka
jviirret kirjoitti:Tätä rengaskoko asiaa taitaa jokainen foorumille tullut kysyä
Ensinnäkin, unohda tuumat. Vanteen halkaisija on millejä ja se on tuossa numerosarjassa viimeisenä. Toiseksi viimeisenä o kumin nimellishalkaisija milleinä. Muut kokomerkinnät turhia.Jukka
Niin ja 406mm on se yleisin koko. Siihen saa helpoiten renkaita.
Petri
Täytyy käydä metsästämään toista 406 kokoista vannetta, niin saisi symmetrisen takapään
Sellanen kysymys heräsi, kun näkee noita 20' vanteita joissa on rataspakat takana, että löytyykö jostain vanteita suoraan jossa on tollanen rataspakka vai pitääkö se tehdä irtonavasta ja pinnoittaa vanne sitten itse? Pari 20" maastopyörää löysin googletellessa, mutta harvinaista herkkua on.. Mietin, jos taakse laittaisi kuitenkin 6-7 ratasta..
Viime torstaina pääsin illaksi tallille ahertamaan, mutta tämä viikonloppu meni harakoille kun emäntä on töissä ja 2,5v tenavaa ei viitti tallille ottaa mukaan jossa on rasvamonttu ja paljon terävää.. Ehkäpä Maanantaina pääsee taas jatkamaan
Asiasta viidenteen. Minulla on torissa ostoilmoitus fillari aihioista ja sieltä oli tullut viesti jossa pyydettiin minua auttamaan triken rakentamisessa.. Ilmeisesti hesalainen kaveri, kun tietää kalliosta jonkun liikkeen joka myy choppereita ja varaosia.. Mitähän sitä sanoisi, kun tuo oma aika on kortilla ja eikä tuota kokemusta kuitenkaan fillareiden rakentamisesta ole, kun itsekin tekee eka kertaa.. Tallia hänelläkään ei ole.. Ehkä ohjaisin hänet eteenpäin jollekin "kokeneemmalle" jolla mahdollisesti olisi aikaa opastaa ja auttaa..
No torstain saavutuksia..
Kävin hakemassa 50x 50x1,5 putkea kangen ja jo kaupassa tuumasin, että ompa se jytyä.. Painoa tulee melkoisesti.. Ehkä vähän kapeammallakin olisi selvinnyt, kun poikkitukiakin tulee sen verran, että ei pitäisi päästä notkahtamaan..
Polkimet tulee siirtymään palkin etulaitaan, mutta kaksi ketjua yhdessä ei antanut enemäpää varaa, niin jätin sitten tuohon.. Ilmeisesti yläketjulle ei ohjuria tartte, mutta alaketjulle tarttis.
Takahaarukan linkku on vielä vaiheessa. Jukka ehdotti hienosti sitä poljinten laakerointi linkiksi, mutta tuo yksi poljinlinja jonka purin, ei itseäni vakuuttanut..Halpis pyörä se tosin oli, joten ei huippukunnossa ollut muutenkaan..Ehkä pitää katsoa joku lasten fillarin poljinkoneisto vielä erikseen..Nyt laitoin siihen takahaarukan loppupäät malliksi ja heppailin nuo tuet tuohon palkkiin.. Kaikkea voi vielä muuttaa..Linkkihan ei kuitenkaan liiku, kuin sen verran mitä tärinänvaimenninkumi antaa myöten..
Tästä sitä pitäisi mennä jatkamaan.. Kohtahan se pitää hommata se sähkösarjakin..
http://sahkopyora.weebly.com/e-spin4.html Tämähän se olisi kuningas kun siinä on pakki ja tehonsäätökin..Hintavakin on, mutta kun kävin jubailee keravalla näiden kavereiden kanssa, niin asiantuntemustakin on ja seisovat tuotteensa takana. Apuakin tulee tarvittaessa.. Katsottiin tuohon projektiin vääntävämpi moottori ja muut tarvikkeet ja ilman akkuja hinta jäisi 680e.
Tuolta saisi ilmeisesti suomen halvimman hinnan http://www.ebikewheel.com/ Hieman hoono soomi kirjoitusasussa, joten lieneekö suomenruotsalaisia kehissä 299e maksaa tieliikenne malli ja 319e tehokkaampi offroad malli jonka voi säätää katulailliseksi..
http://www.greencycle.fi/category/1/muunnossarjat Tuolta saa taas monenlaista sarjaa ja suomen tehokkaintakin sarjaa, mutta se tulee takafillariin.. Hinnatkin kohtuulliset. Noita tehosarjoja voi säätää myös niin että liikenteessä 250w ja offroadina se mitä irtoaa.. 500w sarja etupyörään 359e. 1000w ja 1500w taas on saatavilla vain takapyörään..
No täytyy pohtia tarvetta.. Etupyörään se tarkoitus oli kuitenkin laittaa, niin tulee all wheel drive..
En tiedä, mitä olet suunnitellut takalinkun laakeriksi, mutta tuollaisessa leveässä takakehässä riittäisi varmaan mikä tahansa laakerointi, jopa pultti latan reiässä, sillä laakeriväli on koko laitteen leveyden suuruinen. Käytä vain yhtä korvaketta puolellaan runkoputkien ulkopuolilla, niin vältyt rihtausongelmilta. Lisäksi nivelpiste kannattaisi siirtää lähemmäs vetävää ketjua, jottei takapää pompota ajaessa.
Kas..Kiitos ihan muokatusta kuvasta
Eli siis tuo 90asteen linkki kandee unohtaa ja tehdä suora tukivarsi runkoputken ulkoreunasta takahaarukkaan. mielestäsi riittää siis vain yksi tukivarsi per reuna ja molempiin päihin voisi tehdä ihan lattaraudasta vastapalat ja niihin pultit..Jos hätävarjelun liioittelua tekee, niin ehkä heppaa siihen vielä paksun prikan tukevoittamaan..Eihän tuossa systeemissä sitä liikerataa hirveesti tule ja tuota takapään pompotus ongelmaa en olisi osannut ajatellakaan..
Kiitos kovasti..Menen huomenna suunnittelemaan takalinkkua uudelleen
Niin ne suunnitelmat aina vaan elää ja kaikkea tulee kokeiltua. Keulan suunnittelu on vielä haaste..Takavanne ongelman taidan ratkaista niin, että otan joko 2 x BMX pyörän vanteita yksivaihteisena, tai sitten teettää esim: 3 tai 7 vaihteisena napavaihteina. Säästyy monelta murheelta
Ketjuohjurin taidan tehdä ihan noista varaosapyörien takavaihdelinkuista
Keskelle tein poikittaistuen ja kattelin, että ei ota polkimiin tai kantapäihin kiinni polkiessa. Tuosta keskituesta mietin pitkittäisputkea ohjausvarteen joko suoraan vinossa tai sitten linkulla niin, että ihan eteen tekee linkun ja linkun päästä toinen putki ohjausvarteen ja siihen väliin jousi. Silloin se koko keula joustaisi mukavasti..ehkä..
Yleiskuva jantunen
Heppailin keulaan tuollaista vanhan ajan mopon tyyppistä keulaa yhtenä joustovaihtoehtona. Tuli vaan, mieleen, että ehkä se joustaa toiseen suuntaan, mutta ei välttämättä toiseen, kun nythän tuo jousi taitaa olla ääripituudessaan tuossa asennossa..
Ja sama sivusta.. Nauretaan kimpassa ja suunnitellaan uudelleen..
Polkimien paikat alkaa löytyä ja ketjulinjat myös.. Penkin rungoksi taivuttelin 10 x 20 putkea niin saappi vähän suuntaa.. Kyllä se siitä etenee.. Juhannuksen jälkeen alkaa loma, niin voipi alkaa valmistua vauhdillakin