Re: Tikkurunkoinen
jooseha kirjoitti:Tein myös paluupuolen ohjaimen. Pultti, kaksi prikkaa ja aurauskepin pätkä.
Tämä pyöri vasten ketjua ja piti vielä ääntäkin. Vaihdoin moottoripyörän ketjunohjainrullaan.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jooseha kirjoitti:Tein myös paluupuolen ohjaimen. Pultti, kaksi prikkaa ja aurauskepin pätkä.
Tämä pyöri vasten ketjua ja piti vielä ääntäkin. Vaihdoin moottoripyörän ketjunohjainrullaan.
jooseha kirjoitti:Mielessäni sovittelin jo 24 tuumaisia renkita. Laitoin kuitenkin keulapuomin poikki ja otin pois kaikki ylimääräiset neljä senttiä. Uusi kokeilu penkki laudasta ja vanerista hieman pystympään. Sen jälkeen istumaan niin hyvin ylsi kantapäät maahan. Se on äärirajalla pienestä kiinni.
Penkki oli kolme senttiä liian kaukana, niin polvet tulivat kipeiksi. Siirsin penkkiä eteenpäin ja kallistin samalla viisi astetta lisää. Eipä enään yltäneetkään jalat miellyttävästi maahan vaan oli kurkottelun tunne Vaihdoin sitten etupään 24 tuumaiseksi ja taas yltää kohtuudella jalat maahan. Penkki laski keulan muutoksella 63 sentistä 61 senttiin ja olikos se nyt 3 asteen kallistus muutos. Muutos ei ole lukuna iso, mutta tuntumana se on todella huomattava, rajalla kun ollaan. Mukavana lisänä keskiö laski kuudella sentillä
Tuntuu kyllä että tämä on tälläiselle lyhyt jalkaiselle turhan korkea pyörä. Saapahan syyn tehdä taas uuden
Etujarrun tehottomuudelle löytyi kanssa syy. Siinä käyrässä putkessa oli jousi, joka rajoitti jarrutusvoimaa Otin pois. Varmaan uskaltais vaijeritkin jo lyhentää ja voidella samalla.
Vetelin maalit pintaan ja vähän varustelin. Olisin halunnut tummemman punaisen sävyn tuohon, mutta oli kaupassa loppu ja hyvä niin Hyvin passaa värit yhteen tuon "mahonkipenkin" kanssa. Penkin ja rungon väliin mahtuu kätevästi reppu. Painoa 19,3kg. Ei ole "kevyt" runko kaikki kaikessa
edit Ei tunnu korkealta enää, kun on tottunut
Laita vielä kuva suoraan sivulta.
Sivukuvassa ei näy hieno penkki kunnolla Laitetaan vasen kylki näkösälle, koska oikealla pistää ikävästi silmään valkoinen taittopyörä.
Älä pyydä lähikuvia viimeistelystä
Hieno on. Ja älä välitä, kyllä se taittopyörä kohta alkaa siitä tummumaan
.
Jos nyt ton penkin kiinnikkeen viittisit kuvata läheltä. Tarttisin tommoisen ite nimittäin. Oliko se jokin valmis palikka?
Siisti pyörä, kyllä pieni loppufiksaus ja maalipinta tekee ihmeitä
Jukka
jviirret kirjoitti:Siisti pyörä, kyllä pieni loppufiksaus ja maalipinta tekee ihmeitä
Jukka
Kiitoksia! Tyytyväinen olen itsekin. Näyttää aivan eri pyörältä
Pastori kirjoitti:Hieno on. Ja älä välitä, kyllä se taittopyörä kohta alkaa siitä tummumaan
.
Jos nyt ton penkin kiinnikkeen viittisit kuvata läheltä. Tarttisin tommoisen ite nimittäin. Oliko se jokin valmis palikka?
Kiitokset kehuista. Kyllä tuo taittopyörä tummuu ajan kanssa mikäli se kestää niin kauan. Keskiharjanne on kulunut jo melkein pois
Pyysit kuitenkin detaljikuvaa
Tarkoititko ylä- vai alakiinnikettä? Kuvasin molemmat. Kummatkin on tehty miehekkäästi 4x30mm latasta, kun oli sopivasti jemmassa. Alemmassa on lisänä pakoputkiklemmarin puolikkaat ja kaksi pulttia sekä teippiä suojaamassa maalia.
Tuo alakiinnike ja taittopyörän paikka aiheuttaa sen että pyörää ei voi säätää kaiken mittaisille. Sattuu pahanlaisesti säätövälille. Lyhyille tai pitkille on säätöjä. Toki nojakulma muuttuu samalla kun penkintukitangoissa ei ole muita säätöjä kuin 3 reikää. No itsellehän tää on tarkoitettukin.
Haa, ennennäkemätön ratkaisu laittaa kahden pakoputkiklemmarin peltiosat vastakkain ja liittää ne toisiinsa suorilla pulteilla. Saa sekä penkin kallistuksen-, että etäisyyden säädön helposti. Hieno idea! Oivaltavia ja helppotöisiä rakenteita muutenkin. Onneksi olkoon.
Sopusuhtainen ja muutenkin siisti on. Käsien asento on aika erilainen mitä olen itse pitänyt hyvänä. Eikös tuossa ranne joudu olemaan taivutettuna?
Olen kaikissa pyörissä säätänyt tangon niin että käsi kyynärpäähän asti liki samassa linjassa. Hiiren käyttö on tehnyt ranteet aika herkiksi väärille asennoille.
Joo, hieno lopputulos. Pitäs yrittää viimeistellä itekin vaikka tuo "Helsinkinojakki" jos vaikka menis paremmin kaupaks
Petri
Jarcco kirjoitti:Käsien asento on aika erilainen mitä olen itse pitänyt hyvänä. Eikös tuossa ranne joudu olemaan taivutettuna?
Olen kaikissa pyörissä säätänyt tangon niin että käsi kyynärpäähän asti liki samassa linjassa. Hiiren käyttö on tehnyt ranteet aika herkiksi väärille asennoille.
Jos makaan sängyllä ja pidän kädet rentoina kylkien vieressä on ranteet samassa asennossa kuin tällä ajaessa eli ranteessa ei ole jännityksiä Lisäksi koska käsi on tuettu melkein rannenivelen alta, ranne ei väsy. Clwb:ssä on käsivarren asento sama, mutta koska tanko on poikittain, niin ranne väsyy kohtuu nopeasti.
PW kirjoitti:Joo, hieno lopputulos. Pitäs yrittää viimeistellä itekin vaikka tuo "Helsinkinojakki" jos vaikka menis paremmin kaupaks
Petri
Muista laittaa merkki selvästi näkyviin. Tunnettujen valmistajien tuotteet ovat kysyttyjä
Tässähän ei ole viimeistely kummoinenkaan. Hirveimmät räkimiset on kyllä hiottu pois ennen maalausta. Osa saumoista taas hiomattomia eikä lainkaan kittiä. Kuvattu vaan riittävän kaukaa ettei virheet näy Vaihdoin lisäksi tuon eturenkaan matalapaine kumin sentään 4 baria kestävään valkosivurenkaaseen. Nyt on siis eripari renkaat
Siisti tikkuhan tästä tuli, onnittelut !
jooseha kirjoitti:Jos makaan sängyllä ja pidän kädet rentoina kylkien vieressä on ranteet samassa asennossa kuin tällä ajaessa eli ranteessa ei ole jännityksiä
Lisäksi koska käsi on tuettu melkein rannenivelen alta, ranne ei väsy. Clwb:ssä on käsivarren asento sama, mutta koska tanko on poikittain, niin ranne väsyy kohtuu nopeasti.
Tuo ranteen asento on aika lähellä sama jonka sain aikaiseksi kun tuunasin etuvetosen puomin ja tangon parempaan asentoon.
Aluksi se tuntuu kohtuu rennolta mutta pidempään ajaessa alkaa ainakin minulla vasemman käsivarren lihakset puutua. Todennäköisesti johtuu etuvedon vaatimasta kompensoinnista polkemiseen...
Samalla periaatteella virittelin lowraceriin ohjaustangon aikanaan, hain käsille ja ranteille tanko löysällä niin rennon asennon että ilman temppuja tai puristamista pysyvät kädet tangolla. MetaPhysic:iin en saanut ihan yhtä hyvää kulmaa ja edelleen lowracer on etenkin pidemmillä lenkeillä kaikkein mukavin ajettava noin ergonomiamielessä.
Maasturi taitaa tulla hyvänä kakkosena mutta siinä ergonomia on tuunattu niin että voi rennolla otteella ajaa maastossa käsien turhaa väsymättä. Tien päällä käsien asento ei ole niin mukava kuin maantienojakeissa ja syksyllä kun joutuu maanteiltä siirtymään maasturilla pyöräteille niin aluksi tuntuu kädet vähän väsyvän ennen kuin tottuu, näin ainakin viime syksynä.
Millä maalasit?
Petri
Halvoilla paukkupulloilla. Muutama kerros pohjamaalia ja sitten muutama pintamaalikerros.