Ensi kesän keskusteluteema on siis mittanauha. Eihän poliisia juuri kiinnosta jos ajelee ihmisiksi, mutta monia muita kansalaisia kiinnostaa kyllä.
Jori oli jälleen oikeassa. Luin nimittäin eilen illalla mielenkiinnosta kaikki Trafin uutta muutosta koskevat esitykset ja ajatukset. Niitä on paljon, toistakymmentä liuskaa.
Tuon pykälän henki Trafin näkökulmasta on kieltää kategorisesti kaikki moottoroidut kolmipyöräiset. Esitysteksteissä tuodaan julki moneen kertaan että tarkoitus on sallia kaksipyöräiset moottoroidut polkupyörät. Termi kaksipyöräiset esiintyy teksteissä monta kertaa. Tuo 80cm (polkupyörän maksimileveys) tulee juuri siitä, sähköpolkupyörä rinnastetaan kaksipyöräiseen Trafin ajatuksissa. Ajatuksen henki on siis sallia ainoastaan kaksipyöräiset sähköajoneuvot. Toki noiden rajojen sisälle menee moderni kinneri, mutta pykälän henki on tuo.
Ehdotuksessa mainitaan myös tyyppihyväksyntäpakko, heti sen 80cm ehdotuksen alla. Tämä tulisi voimaan 2017. Tuo sulkisi ulos käytännössä kaikki moottoroidut kinnerit/triket. Ne on tehtaalla tyyppihyväksytty polkupyöriksi, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Joten omavalmistemiehen kannattaa jättää se rälläkkä naulaan, tyyppihyväksyntään ei ole mahdollisuuksia kuitenkaan käytännössä. Toki valmistajan on tuo suht helppo kiertää alkamalla valmistaa moottorikinnereitä heti tehtaalta.
Esityksessä kuitenkin todetaan uusien vaatimusten koskevan käytännössä uusia ajoneuvoja, sillä lukuisten vanhojen liikenteestä poistamista siinä ei vaadita. Esityksessä mainitaan myös omavalmisteet kerran, mutta niistä ei osata sanoa mitään konkreettista. Ei ole selvää, ei olla otettu kantaa miten tämä koskisi omavalmisteita,jne. Mainitaan myös että uusi laki kieltäisi myös monet senioriskootterit, mitä pidetään kohtuuttomana.
Tämä kaikki on hieman ristiriidassa sen usein esitetyn ajatuksen kanssa, että 1000W on tarpeellinen kuormapyörissä. Sinänsä huvittavaa logiikkaa että kaksipyöräisen kuormapyörän saisi moottoroida, mutta ei kolmipyöräistä, jotka etenkin Euroopassa ovat yleisiä. Toki tämä esityshän ei perustu EU-säännökseen, vaan on Suomen omaa sooloilua, jostain käsittämättömästä syystä. Trafi haluaa siis muuttaa uutta EU-säännöstä heti tuoreeltaan. Käsittämätöntä logiikkaa maassa joka aina haluaa ottaa ulkomaiset pykälät annettuna. Ensin mainitaan useasti että rinnastetaan polkupyörään, mutta sitten ei rinnasteta kuitenkaan. Itse en aioi rälläköidä omaani vähemmän turvalliseksi ajaa. Tuollaisesta 40-luvun kinneristä tulisi aivan helvetin kiikkerä noin kapeana, sitä ei ole suunniteltu niin kapeaksi, sen painopiste on takana. Myös mm. Velove Armadillo olisi laiton tuon esityksen nojalla, ja aika moni muukin kolmipyörä/nelipyörä.
Esityksen tarkoitus on helpottaa sähköajoneuvojen yleistymistä liikenteessä
Trafi
