Sivu 3/8
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 22:05
Kirjoittaja terppa
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 22:27
Kirjoittaja PW
Kehuko ulkomaan kinneristit, minkälaisia hyötyjä saaneensa noilla pyrstöillä?
Petri
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 22:36
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:Kehuko ulkomaan kinneristit, minkälaisia hyötyjä saaneensa noilla pyrstöillä?
Petri
Käsitin, että siitä olisi ihan huomattava hyöty, VeloWagon osaisi kertoa paremmin kun oli asian tiimoilta jutussa.
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 22:49
Kirjoittaja eemeli
Nojoo, ei näitä mun juttuja tosissaan kannata ottaa. Hieno homma, että saadaan lisää osallistujia. Vielä kun saataisiin iloiset pohjanmaan kinneristit innostumaan "kisoista". Hurtilla huumorilla jatketaan...
Sinänsä ihme homma, että "mango ennätykset" on paukkunut tänäkesänä rikki noilla vakioreiteillä. Tänäänkin toi reilu kolmenkympin lenkki 32,8 km/h keskarilla... Helkaman 7v. Kilpurilla joskus polkenut kovempaa, mutta sillloin ajettiin pientareella eikä pyörätiellä...
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 12:20
Kirjoittaja eemeli
terppa kirjoitti:PW kirjoitti:Kehuko ulkomaan kinneristit, minkälaisia hyötyjä saaneensa noilla pyrstöillä?
Petri
Käsitin, että siitä olisi ihan huomattava hyöty, VeloWagon osaisi kertoa paremmin kun oli asian tiimoilta jutussa.
Tuollainen blogi löyty googlen kuvalinkeistä http://wimschermer.blogspot.fi/2013/08/ ... t.html?m=1. Jos oikein ymmärsin niin aikamoinen vauhdinlisäys. Täytyis kai jaksaa kokeilla. Ei tuon varmaan alkuun tarvi olla kovin viimeistelty...
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 20:54
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti:
Sinänsä ihme homma, että "mango ennätykset" on paukkunut tänäkesänä rikki noilla vakioreiteillä. Tänäänkin toi reilu kolmenkympin lenkki 32,8 km/h keskarilla... Helkaman 7v. Kilpurilla joskus polkenut kovempaa, mutta sillloin ajettiin pientareella eikä pyörätiellä...
Eli voinet siis perustaa Mangon runkotehtaan
Mun pitää omassa jotenkin jäykistää edestä, letkuu ikävästi tehoilla polkiessa...
Jos ei aurinko paista niin huomenna haen uretaanipullon kaupasta ja koitan tota takaevää.
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 22:15
Kirjoittaja jviirret
Eikö nuo pyörän aukkojen peitot, ja vielä tärkeämpänä jalan reikien peitot auttaisi enempi?
Linkitän taas tämän nasan ilmanvastustestin kuvan tähän

Kuvan kulmaan merkityistä luvuista näkee kuinka vähän perän jatkaminen ilmanvastusta pienentään. Tuossa on lähtökohta vielä hurjasti "pahempi" kuin mangossa.
Jukka
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 23:47
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:Eikö nuo pyörän aukkojen peitot, ja vielä tärkeämpänä jalan reikien peitot auttaisi enempi?
Joo, mutta ne on helppo ja nopea väkertää vaikka kisapaikalla jos ei saa aiemmin aikaiseksi
Toinen reikä lattiassa menee umpeen kisan ajaksi... Toisesta tulee koneen jäähdytysilma.
Onhan toi kuvassa näkyvä ero melkein 2% ja jos heitellään lukuja hatusta niin reikä lattiassa olisi toiset 2% ja pyöräaukot saman verran lisää niin ollaan 6%:ssa, miksi jättää yksi osa-alue tekemättä?
Kuinka se sitten menee? Jos on virtaviivainen kappale kuten Mango ja sen perä on "väärin" suunniteltu ja jos sen jatkopalalla saisi "oikeaksi" niin eikö se suhteessa voisi olla isompi parannus kuin jos tuollaiselle kuvan laatikolle tehdään häntä?
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 09:24
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Onhan toi kuvassa näkyvä ero melkein 2% ja jos heitellään lukuja hatusta niin reikä lattiassa olisi toiset 2% ja pyöräaukot saman verran lisää niin ollaan 6%:ssa, miksi jättää yksi osa-alue tekemättä?
Luulen että aukko tuollaisella pinnalla jossa ilman virtaus pitäisi olla tasaista on vaikutukseltaan paljon suurempi kuin perän loppuminen vähän kesken. Renkaan aukon etureuna on pinta-alaltaan yhtä suuri kuin perän tasainen kohta ja aukon takareunassa on taas yhtä suuri kohtisuora seinä vastassa. Näitä "ilmajarruja" on vielä kaksi, yksi kummallakin puolella. Perän jatkaminen pidentää ilman kitkapintaa ja sivuvastaiseen suurentaa otsapinta-alaa, mutta aukkojen peittäminen ei heikennä lopputulosta missään olosuhteissa. Ei autojen periäkään ole 70-luvusta venytetty, mutta muuten muodot(myös pohjassa) ovat pyöreämpiä ja aukot minimoitu.
Jukka
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 10:04
Kirjoittaja eemeli
Olikos tuossa Harryn Mangossa myös jalkaaukot peitetty? En kehdannut mennä lähempää katsomaan. Vaikka kyseessä pitkä kaveri niin jalat ei tainnut näkyä polkiessa...
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 10:06
Kirjoittaja jori
Olen Jukan kanssa samaa mieltä -taas- ja olen tästä varmaan aiemminkin tänne kirjoittanut. Kinnerin kylkiä pitkin virtaavan ilman rajakerros paksunee keulan patopisteestä lähtien ja on perään mennessä jo niin paksu ja pyörteinen, ettei perän katkaisu huononna ilmanvastusta merkittävästi. Toki Mangossa katkaisu on aika suuri, joten jotain parannusta lienee mahdollista saada perääkin muotoilemalla, mutta minäkin näkisin tärkeämmäksi edessä muodostuvan pyörteilyn pienentämisen.
Etupyörät toimivat kovaa ajettaessa puhaltimina, jotka pöllyttävät ilmaa pyöränaukon ympärille sekoittamaan kyljen aerodynamiikkaa. Ilman muuta kokeilisin peittää kevyellä keinokuitutrikoolla pyöränaukoista ainakin yläosat. Sopivasti joustava kangas saattaisi kestää muutaman isommankin ohjausliikkeen puhkeamatta tai irtoamatta heti kiinnityksistään, vaikka rengas siihen hiukan jyrkissä käännöksissä hankaisikin. Eihän tuohon kokeiluun mene kuin kahden euron edestä kangastilkkuja ja pari metriä jeesusteippiä.
Jalka-aukot tietenkin kannattaa peittää, jos kantapäät mahtuvat liikkumaan sisäpuolella. -Vähintään toinen, ehkä jopa molemmat, jos peruuttamatta selviää. Ilma-aukoksi jättäisin ajovalon reiän, josta poistaisin lampun. 
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 10:53
Kirjoittaja eemeli
Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 11:44
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...
Eiköhän kyse kokonaisuutenakin ole prosenttiluokan muutoksista, reilu pari prosenttia parantaisi tulostasi 40km-->41km.
Huonona, mutta jonkunlaista suuruusluokkaa antavana esimerkkinä voisi käyttää omia testejä viime Elokuulta. Treenasin Nokiaa varten ja ajoin siellä Highracerillani( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Saavutin ennen Nokiaa ja sen jälkeen nappisuorituksessa noin 30km/h keskinopeuden tunnin ajossa. Kisan jälkeen tein Yescomin ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm ) sen valmistuttua pääsin nappisuorituksessa noin 32-33km/h keskinopeuksia. Eli 10% parannus tunnin ajoon ja sama huippunopeuteen tasaisella(40-->45km/h). Renkaat ovat vertailukelpoiset, eli kaikki ero tulee ilmanvastuksesta.
Väitän että jos mangoon ilman tuulitunnelin apua tekee aukkopeitot joka reikään ja muuttaa ilmanoton etulampun kautta niin voisi päästä suunnilleen saman suuruuiseen tuloksen paranemiseen.
Jukka
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 12:29
Kirjoittaja jori
eemeli kirjoitti:Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...
Tuota eroa voisi varmaan haarukoida vertaamalla Mangoa ja Questiä keskenään. Kreutzotterin mukaan eroa tulee 38.8 km/h - 40.2 km/h, eli vajaa neljä prosenttia, kun ajetaan 180W teholla. Arvaisin, että omatekoisuus pudottaa tuosta reilun prosentin, eli eroa jää noin 3%. Toisaalta se tarkoittaa noin 10W tehoeroa samalla nopeudella.
http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm
Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 13:14
Kirjoittaja eemeli
Kiitos molemmilla vastauksesta!
Voipi olla, että Nokialle pitää ihan testaus mielessä jotakin ylimääräistä katetta rakentaa. Parempi olisi kai, että ylimääräiset katteet olisi helposti irroitettavissa. Ainakin 200m voisi kokeilla katteiden kanssa ja ilman katteita...