Re: Avus streamliner
Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?
TMS kirjoitti:Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?
Viimeksi tänään (laitan raporttia kohta).
Seuraavaa sessiota kaavailtiin alustavasti ensi viikonlopulle, silloin saattaa olla jopa kaksipäiväiset talkoot.
Edellisen päivityksen jälkeen on tapahtunut mm. seuraavaa:
Korin ylä- ja alapuoliskon jakosaumaan on kaavailtu samantyyppisiä sisäänpäin kääntyviä tasolaippoja kuin esim. Mangossa ja Questissa, ja puoliskojen kiinnitys läpipulttaamalla laipoista. Helpompi protoilla tekniikan kanssa, kun saa yläpuoliskon tarvittaessa irrotettua pois tieltä.
Tasolaippojen laminointia varten muotin jakosaumaan tarvittavaa pleksikaulusta ehdittiin jo hieman aloitella, ja homma jatkuu ensi kerralla, eli kenties jo ensi viikonloppuna. Tuolloin päästäneen tekemään myös muottipintojen loppuhionta ja kiillotus ainakin alapuoliskon osalta, joten ensimmäiset korilaminointikokeilut lähestyvät uhkaavasti.
Pitkästi on matkaa vielä jäljellä proton valmistumiseen, mutta hyvin on projekti kuitenkin edistynyt viime aikoina.
Onko paistamisen tarkoitus nopeuttaa kovettumista vai joku muu syy?
PW kirjoitti:Onko paistamisen tarkoitus nopeuttaa kovettumista vai joku muu syy?
Paistamisen tarkoititus on saattaa kovettumisreaktio nopeammin loppuun.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Onko paistamisen tarkoitus nopeuttaa kovettumista vai joku muu syy?
Paistamisen tarkoititus on saattaa kovettumisreaktio nopeammin loppuun.
Paistaminen korkeammassa lämpötilassa lisää epoksin kovuutta. Käyttämällemme epoksille suositellaan jälkilämmitystä vähintään 50 asteen lämpötilassa 16 tunnin ajan. Nostamalla lämpötilaa tuosta lämmitysaikaa saa lyhennettyä.
Muotin pinta joutuu koville alipainesäkityksessä. Ilman lämpökäsittelyä muottiin painautuisi herkemmin jälkiä laminoitavasta lasi/hiilikuidusta.
Jatkoa tunnin aika-ajon ME:n viestiketjusta, kun alkoi mennä vahvasti Avus-keskusteluksi:
lowrides kirjoitti:TMS kirjoitti:Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?
Kuinka pitkä olit ja mikä kengän numero?
Varmasti saadaan mahtumaan pitemmät kammet. Penkkiähän saa myös siirrettyä ainakin jossain määrin taaksepäin myös, jolloin polkimet siirtyvät myös taaemmas. Ajoasennosta tulee ehkä vähän "kyyrympi" mutta sen ei pitäisi menoa haitata.
Myös klossin paikkaa siirtämällä kengässä taaksepäin ja tarvittaessa kengän leikkaaminen varpaiden kohdalta pois tuo lisää tilaa, tai noiden kyhmyjen lisäämisen alapintaan. Että älä huoli Tero, kyllä me sulle pitkät kammet sinne saadaan (nyt Teppo kiroaa että mitä se taas siellä lupailee
)
En nyt sentään kiroa, mutta yritän olla lupailematta liikoja .
Muistathan toki, että Avuksessa on se etuakseli, johon jalat eivät saa osua. Eli keskiötä ei voi siirrellä ihan yhtä vapaasti taaksepäin kuin perinteisissä kinnereissä. Lyhyillä kuskeilla tämä taasen voi aiheuttaa sen, että kuski jää niin eteen, ettei pää osu korin pienehköön pääaukkoon (näin siis nykyisellä kulkuaukon muotoilulla). Toki pitää nyt muistaa, että ollaan rakentamassa vasta ensimmäistä Avuksen testiprotoa, ja monenlaisia muutoksia varmasti tulee matkan varrella.
Klossin siirtäminen kengässä taaksepäin ei sinällään vähennä jalkojen tarvitsemaa tilaa korin sisällä. Kantapäälle tulee kyllä lisätilaa, mutta samalla varpaat tarvitsevat enemmän tilaa. Keskiön korkeus tarvii joka tapauksessa säätää optimiksi, jos tilankäytön haluaa maksimoida.
Vähiten tilaa vie sellainen ajoasento, jossa keskiö näyttäisi olevan aavistuksen liian kaukana, ja kuski polkee "varpaillaan" eli jalkaterät enemmän vaaka-asennossa.
tm kirjoitti:TMS kirjoitti:Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?
Viimeksi tänään
(laitan raporttia kohta).
Seuraavaa sessiota kaavailtiin alustavasti ensi viikonlopulle, silloin saattaa olla jopa kaksipäiväiset talkoot.
Okei, no onhan teillä vahva tekemisen meininki näköjään päällä sitten.
No täytyy kattoa milloin sitä kerkeäisi mukaan. Nyt kun paremmin kattelin niin näytti vähän siltä tuo kalenteri että voi olla että vasta marraskuun puolella pääsisin.
tm kirjoitti:Jatkoa tunnin aika-ajon ME:n viestiketjusta, kun alkoi mennä vahvasti Avus-keskusteluksi:
lowrides kirjoitti:TMS kirjoitti:Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?
Kuinka pitkä olit ja mikä kengän numero?
Varmasti saadaan mahtumaan pitemmät kammet. Penkkiähän saa myös siirrettyä ainakin jossain määrin taaksepäin myös, jolloin polkimet siirtyvät myös taaemmas. Ajoasennosta tulee ehkä vähän "kyyrympi" mutta sen ei pitäisi menoa haitata.
Myös klossin paikkaa siirtämällä kengässä taaksepäin ja tarvittaessa kengän leikkaaminen varpaiden kohdalta pois tuo lisää tilaa, tai noiden kyhmyjen lisäämisen alapintaan. Että älä huoli Tero, kyllä me sulle pitkät kammet sinne saadaan (nyt Teppo kiroaa että mitä se taas siellä lupailee
)
En nyt sentään kiroa, mutta yritän olla lupailematta liikoja
.
Muistathan toki, että Avuksessa on se etuakseli, johon jalat eivät saa osua. Eli keskiötä ei voi siirrellä ihan yhtä vapaasti taaksepäin kuin perinteisissä kinnereissä. Lyhyillä kuskeilla tämä taasen voi aiheuttaa sen, että kuski jää niin eteen, ettei pää osu korin pienehköön pääaukkoon (näin siis nykyisellä kulkuaukon muotoilulla). Toki pitää nyt muistaa, että ollaan rakentamassa vasta ensimmäistä Avuksen testiprotoa, ja monenlaisia muutoksia varmasti tulee matkan varrella.
Klossin siirtäminen kengässä taaksepäin ei sinällään vähennä jalkojen tarvitsemaa tilaa korin sisällä. Kantapäälle tulee kyllä lisätilaa, mutta samalla varpaat tarvitsevat enemmän tilaa. Keskiön korkeus tarvii joka tapauksessa säätää optimiksi, jos tilankäytön haluaa maksimoida.
Vähiten tilaa vie sellainen ajoasento, jossa keskiö näyttäisi olevan aavistuksen liian kaukana, ja kuski polkee "varpaillaan" eli jalkaterät enemmän vaaka-asennossa.
Niin no mähän olen noin 187 cm pitkä, jalan pituus muistaakseni 89 cm. Kuitenkin niin että tm on minua hieman pidempi, mutta ajamme kuitenkin käytännössä samalla keskiön etäisyydellä, sillä muistaakseni kun Mangoa joku vuosi Nokialla lainasin niin ei tarvinut tehdä mitään säätöjä, vaan ajaa vaan. Kengän koko on 45 (29 cm).
Nuo lyhyet kammet on sinänsä ihan ymmärrettävä asia kun miettiin asian tuon katteen muodon kannalta. Siinä on vaan se huono puoli että käytännössä jos meinaisi joskus kovaa mennä lyhyillä kammilla, niin niillä pitäisi olla kilometreja reilusti alla että jalat tottuisi. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut noin yleensä lyhyiden kampien erinomaisuudesta jos pitäisi kovaa mennä (toisaalta en ole niitä oikeastaan kokeillutkaan koskaan kunnolla). No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.
Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?
TMS kirjoitti:...No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.
Juurikin näin .
TMS kirjoitti:Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?
Virallisissa kuvissahan ei tosiaan ole reikää keulassa. Sellainen sinne ilmaantunee, jos tarvetta ilmenee.
Racehood-versioon (umpikoppa) kulkuluukun kanteen eli tuulilasin eteen on tulossa ilmanottoaukko.
Ei niinkään kuskin tuuletukseen vaan tuulilasin huurtumisen estoon on ollut puhetta kokeilla sähköpuhallintakin, jos muut konstit ei pure (pienet nopeudet, enempi arkiajovaruste, varsinkin kun on kielletty kisahommissa ).
TMS kirjoitti:Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?
...tuohon liittyen vielä : miten olet kokenut DF:n nokka-aukon tuuletuksen tehon? Tod.näk. et enää vähempään tyytyisi?
TMS kirjoitti:Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?
Teppo vastasikin ja tosiaan ilmanottoreijän sijoitusta voidaan kokeilla moneen eri paikkaan. Keulaan en oman kokemuksen ja kuulemani perusteella laittaisi, koska lisää vastusta (jotkut ovat tästä toista mieltä). Luukkujen yhteyteen ja muihin strategisiin paikkoihin saa sijoitettua tarvittavat reijät tyylikkäästi ja toimivasti.