Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään. Sellaiset reijäthän voisi itsekin laittaa mikäli kammessa riittää paksuutta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ilmeisesti löytyy. Pieter laittoi juuri tänään minulle viestiä, että hänen wawissaan on nyt sellaiset. Keväällä ajaessani valittelin, että polvet kolisee katteeseen, ja lyhyemmät kammet ilmeisesti auttaisi siihen.
Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään. Sellaiset reijäthän voisi itsekin laittaa mikäli kammessa riittää paksuutta.
Sakari
Tulee vaan mieleen ett kestääkö kampi ylimääräsiä reikiä ? Tietyst jos on vartavasten tehty riittävän järeeks.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pelle Peloton hattu päähän. Entä jos kampien tilalla olisi enemmän leveyttä omaava rakenne, maksimissaan levy. Ja sitten poljinakselia pystyisi liikuttamaan esim haka-kuvioita pitkin eri kohtiin? Jonkinlainen salpaus tai kynnys tarvittaisiin. Pääosa voimasta kuitenkin normikäytössä menee tiettyyn suuntaan.Toki poljinakselitoleranssit, kiertojäykkyys ja kesto voi vaatia muutaman iteraation. Joo, ja symmetria voisi vaatia naamanliikkeitä.
Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään.
No pitäähän siinä muuttaa kampien etäisyyttäkin jos ne lyhenee ja se saattaa johtaa ketjun pituuden muutos tarpeeseen...
TKorho kirjoitti:
Pelle Peloton hattu päähän.
Onhan näitä vaikka mitä systeemejä
Mutta kun pitäisi alkaa tekemään jotakin niin tipahtaa kinttaat ja aletaan kyselemään foorumilta valmiita
Mutta kun pitäisi alkaa tekemään jotakin niin tipahtaa kinttaat ja aletaan kyselemään foorumilta valmiita
No meikäläisen 'porakone, viila ja kaksi vasenta kättä' pajassa ei kovin hienomekaanisia kannata kuvitella tekevänsä. Jos olisi neliskantiin teräskammet, joihin saisi rattaita vaihdettua, niin sitten ehkä poraus-sahaus-ammattimiehen hitsaus tyyppiset operaatiot kävisivät. Itse en tarvitse säädettävyyttä, osaan kyllä päättää minkä mittaiset halutaan. 125 mm olisi tavoitepituus, mutta 152 mm asti voin antaa periksi
Yhtenä vaihtoehtona on tietty kammen kylkee pultattavat kammenlyhentimet jollei muuta ratkaisua löydy.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Itse en tarvitse säädettävyyttä, osaan kyllä päättää minkä mittaiset halutaan. 125 mm olisi tavoitepituus, mutta 152 mm asti voin antaa periksi
Purat lukkopolkimet, hitsaat niiden akselit lattarautaan ja pulttaat läpipulteilla alumiinikampien kylkeen. Sitte kasaat polkimet takaisin. Teräs kammet on valurautaa eikä niihin hitsaaminen noin vain onnistu.
Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään.
No pitäähän siinä muuttaa kampien etäisyyttäkin jos ne lyhenee ja se saattaa johtaa ketjun pituuden muutos tarpeeseen...
TKorho kirjoitti:
Pelle Peloton hattu päähän.
Onhan näitä vaikka mitä systeemejä
Mutta kun pitäisi alkaa tekemään jotakin niin tipahtaa kinttaat ja aletaan kyselemään foorumilta valmiita
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuohon porattuun en oikein usko, kammissa ei ole tarpeeksi materiaalia, ja ne kierretapitkin pitäisi olla.
Toi liitos-systeemi voisi toimia, pitää harkita sitä jollei viisaampaa ratkaisua irtoa. Edelleen toki otan ne kaupalliset jos kohtuullisella rahalla saa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Itse en tarvitse säädettävyyttä, osaan kyllä päättää minkä mittaiset halutaan. 125 mm olisi tavoitepituus, mutta 152 mm asti voin antaa periksi
Purat lukkopolkimet, hitsaat niiden akselit lattarautaan ja pulttaat läpipulteilla alumiinikampien kylkeen. Sitte kasaat polkimet takaisin. Teräs kammet on valurautaa eikä niihin hitsaaminen noin vain onnistu.
Jukka
Epäilen ettei valurautaa ole vuosikymmeniin kammissa käytetty, jos koskaan. Valuterästä voi kyllä olla, tai luultavimmin takoterästä. Ne taas ovat hitsattavia. Teräksisiä kampia on nykyään vaikea löytää mistään. Halpispyörien kammet on vielä päällystetty muovilla joka hankaloittaa hommaa.
Toi liitos-systeemi voisi toimia, pitää harkita sitä jollei viisaampaa ratkaisua irtoa. Edelleen toki otan ne kaupalliset jos kohtuullisella rahalla saa.
Aloin kelata, että jos sahaisi kammen poikki, pätkä välistä pois, ja kahta puolta palat lattarautaa pultaten, niin saisi lyhennettyä halutun määrän, eikä edes q-factor kasvaisi.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Mulla on 135 milliin lyhennetetyt fsa:n gossamer kammet, jotka oon ite porannut ja kierteyttänyt. Toiminut ihan ok. Sellasen mokan tein jossain välissä että asensin polkimia väärinpäin ja onnistuin tuhoamaan osan kierteistä - sen jälkeen kierteytin ne vielä uudestaan (edelleen väärinpäin)... mutta siltikään ne ei oo korkannu ajossa (vielä)
Ei tuo silumiini mitä noissa vissiin yleensä käytetään oo mitään parasta ainetta työstää mutta ihan hyvin onnistui.