Sivu 3/3

Re: Kampien pituus

Lähetetty: 08 Heinä 2013, 17:45
Kirjoittaja irakas

Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään. Sellaiset reijäthän voisi itsekin laittaa mikäli kammessa riittää paksuutta. :roll:

Sakari


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 08 Heinä 2013, 23:02
Kirjoittaja MikaL

Ilmeisesti löytyy. Pieter laittoi juuri tänään minulle viestiä, että hänen wawissaan on nyt sellaiset. Keväällä ajaessani valittelin, että polvet kolisee katteeseen, ja lyhyemmät kammet ilmeisesti auttaisi siihen.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 08 Heinä 2013, 23:16
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään. Sellaiset reijäthän voisi itsekin laittaa mikäli kammessa riittää paksuutta. :roll:

Sakari

Tulee vaan mieleen ett kestääkö kampi ylimääräsiä reikiä ? Tietyst jos on vartavasten tehty riittävän järeeks.

Petri


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 02:37
Kirjoittaja TKorho

Pelle Peloton hattu päähän. Entä jos kampien tilalla olisi enemmän leveyttä omaava rakenne, maksimissaan levy. Ja sitten poljinakselia pystyisi liikuttamaan esim haka-kuvioita pitkin eri kohtiin? Jonkinlainen salpaus tai kynnys tarvittaisiin. Pääosa voimasta kuitenkin normikäytössä menee tiettyyn suuntaan.Toki poljinakselitoleranssit, kiertojäykkyys ja kesto voi vaatia muutaman iteraation. Joo, ja symmetria voisi vaatia naamanliikkeitä.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 03:08
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään.

No pitäähän siinä muuttaa kampien etäisyyttäkin jos ne lyhenee ja se saattaa johtaa ketjun pituuden muutos tarpeeseen...

TKorho kirjoitti:

Pelle Peloton hattu päähän.

Onhan näitä vaikka mitä systeemejä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mutta kun pitäisi alkaa tekemään jotakin niin tipahtaa kinttaat ja aletaan kyselemään foorumilta valmiita :wink:

Jukka


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 09:02
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Mutta kun pitäisi alkaa tekemään jotakin niin tipahtaa kinttaat ja aletaan kyselemään foorumilta valmiita :wink:

No meikäläisen 'porakone, viila ja kaksi vasenta kättä' pajassa ei kovin hienomekaanisia kannata kuvitella tekevänsä. Jos olisi neliskantiin teräskammet, joihin saisi rattaita vaihdettua, niin sitten ehkä poraus-sahaus-ammattimiehen hitsaus tyyppiset operaatiot kävisivät. Itse en tarvitse säädettävyyttä, osaan kyllä päättää minkä mittaiset halutaan. 125 mm olisi tavoitepituus, mutta 152 mm asti voin antaa periksi :-)

Yhtenä vaihtoehtona on tietty kammen kylkee pultattavat kammenlyhentimet jollei muuta ratkaisua löydy.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 09:14
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Itse en tarvitse säädettävyyttä, osaan kyllä päättää minkä mittaiset halutaan. 125 mm olisi tavoitepituus, mutta 152 mm asti voin antaa periksi :-)

Purat lukkopolkimet, hitsaat niiden akselit lattarautaan ja pulttaat läpipulteilla alumiinikampien kylkeen. Sitte kasaat polkimet takaisin. Teräs kammet on valurautaa eikä niihin hitsaaminen noin vain onnistu.

Jukka


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 09:43
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Purat lukkopolkimet, hitsaat niiden akselit lattarautaan ja pulttaat läpipulteilla alumiinikampien kylkeen. Sitte kasaat polkimet takaisin.

No juuri jotain tuon tyyppistä ne 'lyhentimet' tulevatkin olemaan. Tretsissä on tuon tyyppisesti tehty, mutta ruuveilla kampeen kiristettävä malli.

jviirret kirjoitti:

Teräs kammet on valurautaa eikä niihin hitsaaminen noin vain onnistu.

Höh.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 10:56
Kirjoittaja PW
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Teräs kammet on valurautaa eikä niihin hitsaaminen noin vain onnistu.

Höh.

Hyvä etten tienny ku hitsasin, muuten ois jääny tekemättä :wink: 8)

Petri


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 11:10
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Onkohan olemassa sellaisia kampia, joissa kammen varressa olisi vain useampia kierteellä varustettuja reikiä. Kammen lyhentäminen kävisi kätevästi vaihtamalla poljin vain lähempänä akselia olevaan reikään.

No pitäähän siinä muuttaa kampien etäisyyttäkin jos ne lyhenee ja se saattaa johtaa ketjun pituuden muutos tarpeeseen...

TKorho kirjoitti:

Pelle Peloton hattu päähän.

Onhan näitä vaikka mitä systeemejä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mutta kun pitäisi alkaa tekemään jotakin niin tipahtaa kinttaat ja aletaan kyselemään foorumilta valmiita :wink:

Jukan ansiokkaasta listasta puuttui vielä tämä, jota Joonas on menestyksekkäästi käyttänyt. Nyttemmin tehnyt poraamalla 99 mm kammet.
Kuva
Limiliitoskampiviesti: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 25&#p32825
Poraamalla tehdyt: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 58&#p39058


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 12:17
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Jukan ansiokkaasta listasta puuttui vielä tämä, jota Joonas on menestyksekkäästi käyttänyt. Nyttemmin tehnyt poraamalla 99 mm kammet.
Kuva
Limiliitoskampiviesti: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 25&#p32825
Poraamalla tehdyt: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 58&#p39058

Tuohon porattuun en oikein usko, kammissa ei ole tarpeeksi materiaalia, ja ne kierretapitkin pitäisi olla.

Toi liitos-systeemi voisi toimia, pitää harkita sitä jollei viisaampaa ratkaisua irtoa. Edelleen toki otan ne kaupalliset jos kohtuullisella rahalla saa.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 12:18
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Itse en tarvitse säädettävyyttä, osaan kyllä päättää minkä mittaiset halutaan. 125 mm olisi tavoitepituus, mutta 152 mm asti voin antaa periksi :-)

Purat lukkopolkimet, hitsaat niiden akselit lattarautaan ja pulttaat läpipulteilla alumiinikampien kylkeen. Sitte kasaat polkimet takaisin. Teräs kammet on valurautaa eikä niihin hitsaaminen noin vain onnistu.

Jukka

Epäilen ettei valurautaa ole vuosikymmeniin kammissa käytetty, jos koskaan. Valuterästä voi kyllä olla, tai luultavimmin takoterästä. Ne taas ovat hitsattavia. Teräksisiä kampia on nykyään vaikea löytää mistään. Halpispyörien kammet on vielä päällystetty muovilla joka hankaloittaa hommaa.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 12:24
Kirjoittaja tavasti
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jukan ansiokkaasta listasta puuttui vielä tämä, jota Joonas on menestyksekkäästi käyttänyt. Nyttemmin tehnyt poraamalla 99 mm kammet.
Kuva
Limiliitoskampiviesti: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 25&#p32825
Poraamalla tehdyt: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 58&#p39058

Toi liitos-systeemi voisi toimia, pitää harkita sitä jollei viisaampaa ratkaisua irtoa. Edelleen toki otan ne kaupalliset jos kohtuullisella rahalla saa.

Aloin kelata, että jos sahaisi kammen poikki, pätkä välistä pois, ja kahta puolta palat lattarautaa pultaten, niin saisi lyhennettyä halutun määrän, eikä edes q-factor kasvaisi.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 16:19
Kirjoittaja Syväri

Mulla on 135 milliin lyhennetetyt fsa:n gossamer kammet, jotka oon ite porannut ja kierteyttänyt. Toiminut ihan ok. Sellasen mokan tein jossain välissä että asensin polkimia väärinpäin ja onnistuin tuhoamaan osan kierteistä - sen jälkeen kierteytin ne vielä uudestaan (edelleen väärinpäin)... mutta siltikään ne ei oo korkannu ajossa :D (vielä)

Ei tuo silumiini mitä noissa vissiin yleensä käytetään oo mitään parasta ainetta työstää mutta ihan hyvin onnistui.


Re: Kampien pituus

Lähetetty: 12 Huhti 2014, 10:13
Kirjoittaja PW

http://www.raptobike.nl/components/driv ... ksets.html
Raptobikeltä saa nyt 140 mm kampia, 50,- eli samaan hintaan ku heidän muitakin pituuksia.

Petri