Sivu 3/3
Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?
Lähetetty: 12 Loka 2014, 12:48
Kirjoittaja jooseha
Laipallisista tekee samallalailla. Eihän niissä ole muuta eroa kuin laippa. Voi vaan jättää laakeripesät sorvaamatta, kunhan käyttää putkea jonka sisähalkaisija on sama kuin laakerin ulkokehä. Laippa estää sitten laakerin uppoamisen kokonaan putkeen.
Ei olle ollut tarvetta käydä laakerikaupassa kysymässä hintaa noille, kun on tuttu pajayrittäjä, joka ei suostu ottamaan maksua tämmöisistä propellihattuhommista vaikka tyrkytänkin aina
Jos joutuisi etsimään normaalisti hinnoitellun sorvarin, niin varmaan kysyisin tuommoisten laipallisten laakereiden hintaa. Luultavasti haukkuisivat hintansa.
Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?
Lähetetty: 14 Loka 2014, 23:28
Kirjoittaja jooseha
Selvitin tuota urakuulalaakerin kykyä kantaa akselin suuntaista kuormaa ja SKF:n mukaan se on puolet säteen suuntaisesta nimelliskestosta. Joten yksi tuommoinen pyyttonin hyvin passaava 6201 urakuulalaakeri (12X32X10mm) kestää 155kg päittäiskuorman.
Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?
Lähetetty: 18 Loka 2014, 11:10
Kirjoittaja janx
Tämmösiä saa sorvarilta - enää ei puutukaan kun tilat ja hitsausvehkeet.
Työpaikka kielsi kaiken työhön liittymättömän harrastetoiminnan firman vehkeillä ja sen tiloissa.

Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?
Lähetetty: 19 Loka 2014, 21:50
Kirjoittaja Esko M
Hipparionin nivel on PDF-kuvana osoitteessa http://www.saunalahti.fi/dvinci/Joint.pdf
Vaalean vihreä on X100-muovilaakeri, akselitanko on terästä, voisi olla alumiinia. Kartiot pitävät akselin paikoillaan, ettei se ala syödä alumiinirunkoa. Laakerien vaihtoväli näyttää olevan 20.000...25.000 km. Ostettu joskus CollyCompanystä.
Taisin panna tämän PDF-linkin joskus aikaisemminkin tänne foorumille.
Esko (100.000 km nojaillen lähenee)