Sivu 3/4
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 26 Marras 2014, 19:08
Kirjoittaja jori
Yleisesti ottaen kestää varmasti, kunhan rakenne on muuten järkevä. Tee vain ensimmäinen rakennekonsepti ja julkaise täällä, niin voidaan vaikka porukalla laskea jännitykset, jos epäilyttää.
PS. On tämä hitto vie erinomainen jousitusmekanismi tämä 2CV viritys. Nyökkimisenestokin olisi toiminut täydellisesti, jos keinuvivut olisi maltettu tehdä hiukan lyhyemmät. Piti kuitenkin tehdä auto, jolla saattoi oikaista siideripullokuorman kanssa kynnöspellon läpi suorinta tietä torille, joten joustomatkaa piti olla riittävästi siihen. Tiekäytössä olisi vähempikin riittänyt.

Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 26 Marras 2014, 20:27
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti: Tiekäytössä olisi vähempikin riittänyt.
Rättärin keksimisvuonna tiet oli pahimmillaan huonompia kuin nykyajan kynnöspellot...
Jukka
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 11:29
Kirjoittaja Nojanalle
Maksimi leveys pitää olla 800mm , että saa varastoon . Mutta nämä ohjauksen kulmat mietittää . Onko olemassa mitään taulukkoo mistä saisi osviittaa käytettäviin kulmiin . Renkaat ovat 507 , se on pääetty . Muu on viellä luonostelun pohjalla .
Jousitus systeemi on romutettu , sillä haave rakentaa olisi tandemi . Eikä kyseinen jousitus tuli tässä toimimaan . Miksi tandemi , tarkoitus olisi antaa tukitoimintaa näkövammaiselle . Sekä vierä joskus emäntäki ajelulle .
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 11:36
Kirjoittaja Nojanalle
Mitä mieltä raati on traikin ,etuakseliston sijoittamisesta aja-jaan nähden . Silloin kun pyörä on tandem .
Tässä viellä hahmottelen tätä tekelettä . Onko eressä polkevan paras paikka , niin että akseliston poikki piste on mahdollisemman keskellä polkiaa.Eli takaliston alla.
Vai hänen etupuolella . Takapuolella se ei voi olla , sillä yksin polkemisesta ei tulisi mitään .
Tätä kysyn siksi , että tuo ohjaminen olisi mahdollisemman luonevaa.
Kesän aikana piirän sit 1:1 piirustuksen ja tuon sen Nokialle . Jos muuta estettä ei minulle langeteta taas. 
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 11:58
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:Mitä mieltä raati on traikin ,etuakseliston sijoittamisesta aja-jaan nähden . Silloin kun pyörä on tandem .
Kallistumisherkkyyden takia olisi mahdollisimman lähellä painopistettä paras paikka. Jos tuolla pitää kyetä ajamaan ilman repsikkaa, saattaisi olla kätevää tehdä nelipyöräinen salmiakki siten, että kaksi pyörää olisivat rinnan keskellä, ja kaksi vetävää ja kääntyvää edessä ja takana. Tai sitten kääntyviksi etumainen ja keskiakselin pyörät. 
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 12:26
Kirjoittaja Nojanalle
Piiräppä vähän havaitoo tosta , että ymmärrin oikein tuo salmiakin .
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 13:34
Kirjoittaja Härski
Mun veikkaus jorin aivoituksesta.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:10
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:Piiräppä vähän havaitoo tosta , että ymmärrin oikein tuo salmiakin .
Eihän tuossa muuta, kuin kuvittelet Kettwieselin ja tadpoletriken peräkkäin niin, että rinnakkaiset pyörät ovat samat. No, onhan tuo takapää kyllä aika pitkä, jos takakuskikin istuu etuperin, mutta selät vastakkain tällainen malli olisi aika kätevä. Vähän kuin Janus-pyörä apupyörillä keskellä.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:35
Kirjoittaja Vilijami
Pienenä ongelmana näkisin sen, että tuossa on käytännössä yksi rengas ilmassa koko ajan. Paitsi jos sillä ajetaan vain lentokentällä 
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:44
Kirjoittaja jori
Etkö huomaa kuvassa niveltä keskipyörän etupuolella. 
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:51
Kirjoittaja Vilijami
No nyt kun sanot ni huomaan. Liikevara on vaan oltava suuri, ehkä 45 astetta?
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:57
Kirjoittaja jori
Jaa, taisit käsittää väärin tarkoitukseni. Kirjoitin tuonne edelle, että sekä etu- että takapyörä kääntyvät, tai sitten kääntyvät etupyörä ja keskipyörät. Tuollainen Januspyörän tekeminen onnistuisi siis varsin helposti kahdesta kiertyväketjuisesta, jotka kytketään peristään kaksipyöräiseen kärryyn kiinni. Takemman pyörän ketju pannaan ristiin ja ei kun kovaa ajoa.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Huhti 2015, 22:18
Kirjoittaja Vilijami
En usko että käsitin väärin, vaan puhuin ylös-alas suuntaisesta liikkeestä. Penkkien väli on oltava reilu, että kuoppaan tai mäkeen ajettaessa liikevara riittää.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 24 Huhti 2015, 17:20
Kirjoittaja Nojanalle
Tuo nelipyöräisyys on aika vinkee. Kehittelin ideaa ja ajatukseen synty sellainen idea. Mitä jos laittaisin takimaisen polkemaan ,niinkuin janus . Tämän takimaisen polkian runko osuus olisi irotettavissa , vähän saman tapaan kuin auton peräkärry .
Silloin olisi käytössä sekä kolmipyörä , että eräänlainen peräkärryllinen tandemi . Mitä mieltä olette tästä . Samalla voisi nostaa pyörän monikäyttöisyyttä muussakin käytössä . Helpo rakentaa muitakin eri peräkärry ratkaisuja.

Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 24 Huhti 2015, 23:00
Kirjoittaja Vilijami
Niimpä! Sehän vois olla ihan yleismallin perä(noja)pyörä, minkä vois kytkeä mihin vaan kaksi- tai kolmipyörään.