Sivu 3/45

Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 10:42
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Jos takahaarukka on kovin pysty, ei pelkkä naru riitä joustoksi. Totta on, että nylonnaru on selvästi joustavampi, ja siksi parempi tasaamaan kuormia puolten välillä, paremmin kestänytkin minulla, kuin polypropeeninaru, jota aiemmat naruni olivat.

Onko tämä tulkittava niin että nailonnarulla saa vähintään tyydyttävän jouston aikaiseksi, jos haarukka ei ole pysty?

PW kirjoitti:

Voiko haarukan muodolla vaikuttaa jouston suuntaan? Ei aivot taivu teoriaan, välityssuhteisiin ym. :oops:

Haarukassa on kolme paikkaa millä on väliä jousituksen kannalta. Nivelpiste, akselin hahlot ja narun kiinnityspisteet. Muuten muodolla ei ole väliä.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 11:13
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Voiko haarukan muodolla vaikuttaa jouston suuntaan?

jooseha kirjoitti:

Haarukassa on kolme paikkaa millä on väliä jousituksen kannalta. Nivelpiste, akselin hahlot ja narun kiinnityspisteet. Muuten muodolla ei ole väliä.

Juuri näin, mitä tahansa noista muuttaa niin jousituksen ominaisuudet muuttuu, mutta jos muotoa muuttaa niin että em. pisteet pysyy paikoillaan pysyy jousituksen ominaisuudetkin ennallaan.
Mutta jos taivutat haarukan taaksepäin mutkalle ja samalla jatkat sitä niin että akseli menee taemmas niin se vaikuttaa parantavasti joustoliikkeen suuntaan.

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 12:15
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Voiko haarukan muodolla vaikuttaa jouston suuntaan? Ei aivot taivu teoriaan, välityssuhteisiin ym. :oops:
Narunkiinnitys pistettä ei etupäässä saa ilman saalinkia kovin alas.

Narupolven välityssuhde on aika helppo hahmottaa, kun tietää, mitä katsoo. Sivulle jännitetty naru muodostaa kolmion. Puolittamalla tämä kolmio keskeltä kahdeksi, saadaan voimien (ja liikkeiden) suuruuksien suhteet vertaamalla tuon kolmion sivujen pituuksia toisiinsa. Sivun pituus vastaa samaan suuntaan vaikuttavan voiman suuruutta. Vastaavien liikematkojen suuruudet menevät päinvastoin. Vihreän nuolen suuntaisen liikkeen suuruus verrattuna violettiin.

Pieni liike, paljon voimaa. Iso liike vähän voimaa. Voima kertaa liike on työ, joka pysyy vakiona.
Naruvoiman saa mittaamalla, kuinka monta kertaa mitattua violetin voiman suuntaista sivua mahtuu narun suuntaiseen sivuun. Voima kertaa lukumäärä.

Kuvissa siis mitataan alas vetävä (violetti) voiman suuruus ja se kerrotaan sivusuhteella (pitkä sivu jaettuna lyhyellä sivulla), jolloin saadaan vaakasuuntainen (vihreä) voima, joka narujousituksessa tuottaa perän ylhäällä pitävän voiman.

Spliced Yew2.jpg
Spliced Yew2.jpg (84.58 KiB) Katsottu 2600 kertaa
Spliced Yew1.jpg
Spliced Yew1.jpg (106.68 KiB) Katsottu 2600 kertaa

Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 12:29
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Voiko haarukan muodolla vaikuttaa jouston suuntaan?

Mutta jos taivutat haarukan taaksepäin mutkalle ja samalla jatkat sitä niin että akseli menee taemmas niin se vaikuttaa parantavasti joustoliikkeen suuntaan.

Jukka

Tommonen kävi mielessä.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 12:39
Kirjoittaja PW
2014-10-19 12.38.02.jpg
2014-10-19 12.38.02.jpg (199.7 KiB) Katsottu 2584 kertaa

Hittaasti syntyy, 3030mm poikkirauta tulis penkin alle ja sen päistä 2525mm putket taaksepäin penkkiätukien.
Jos malttas tehdä näitä osia pikkuhiljaa ja kasailis sitte kun muoto hahmottuu.
Tuo nivelen sisäputki ei oo suora, rälläkällä vetäsin - voihan sen yrittää oikasta tai tehdä uuden pätkän. Sormissa kun pyörittää ni huomaa laakerin liikkeen.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 12:44
Kirjoittaja jooseha

:shock: nyloc-mutteri. Meinnatko laittaa sisään vielä varmuuden maksimoimiseksi holkinkin?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 12:59
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

:shock: nyloc-mutteri. Meinnatko laittaa sisään vielä varmuuden maksimoimiseksi holkinkin?

Ilman sitä sisäputkea aksiaalisuunnan kantavuus on vain puolet ja vain toisen korvakkeen varassa. Sisäputken avulla laakeroinnin saa kiristettyä yhdeksi murikaksi, joka tukee korvakkeet yhteen ja parantaa akselin suunnan kantavuutta ja nivelen jäykkyyttä kaikkiin suuntiin.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:07
Kirjoittaja jviirret

Eikö akselinsuuntainen kuorma ole kuitenkin yhden laakerin varassa, koska laakeripesä nousee tavallaan hieman irti alemman laakerin ulkokoolista?

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:15
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Eikö akselinsuuntainen kuorma ole kuitenkin yhden laakerin varassa, koska laakeripesä nousee tavallaan hieman irti alemman laakerin ulkokoolista?

Ulkopuolisen rakenteen (haarukan) tukeminen laakerin läpi minua tässä lähinnä kiinnostaa. Kiristämällä laakerin sisäkoolit tuon putken avulla nipuksi aksiallisuunnan voima ei niin pahasti taivuta vain toisen puolen korvaketta, vaan myös toisen puolen rakenne kantaa aksiaalista kuormaa. Laakerin läpi tuo voima tietenkin tulee vain yhden laakerin kuulauran kautta.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:15
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Ilman sitä sisäputkea aksiaalisuunnan kantavuus on vain puolet ja vain toisen korvakkeen varassa. Sisäputken avulla laakeroinnin saa kiristettyä yhdeksi murikaksi, joka tukee korvakkeet yhteen ja parantaa akselin suunnan kantavuutta ja nivelen jäykkyyttä kaikkiin suuntiin.

Pitääkö kantavuuden olla maksimi vai riittääkö riittävä? Mä oletan ettei tuohon tule kouraa. Muuten on 20mm akselimateriaali todella törkeästi ylimitoitettu.
Kyllä sillä holkilla saadaan etuja. En kiistä sitä, mutta en usko näiden etujen olevan kuin teoreettisia.

edit Jos niveltä on tarkoitus aukoa jatkuvasti, säästää holkki mutterin uusimisilta ja kasaaminen käy nopeammin, koska mutterin kiristyksen voi tehdä ilman tarkkuutta.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:41
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

:shock: nyloc-mutteri. Meinnatko laittaa sisään vielä varmuuden maksimoimiseksi holkinkin?

Saas nähdä, en oo viel semmosta putkee löytäny.
Nyt pähkäilen sitä riittääkö jos hitsaan tuon 30*30mm putken 20mm akseliin vai pitäskö se akseli tukea pidemmältä matkalta?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:43
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Ulkopuolisen rakenteen (haarukan) tukeminen laakerin läpi minua tässä lähinnä kiinnostaa. Kiristämällä laakerin sisäkoolit tuon putken avulla nipuksi aksiallisuunnan voima ei niin pahasti taivuta vain toisen puolen korvaketta, vaan myös toisen puolen rakenne kantaa aksiaalista kuormaa.

Välittyy se voima sitä pulttia pitkin ilman holkkiakin sinne toiseen korvaan :wink: . Kouran taipuessa tulee sitten laakereihin vääntöä jollei ole holkkia.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:48
Kirjoittaja PW

Niin ei ollu tarkotus tehdä kouraa, vaan etuhaarukan hitsaan laakeriputkeen ja penkinalusrungon hitsaan akselipulttiin.
Taas tullu niin paljon semmosta teoriaa ettei ymmärrä :oops: aksaalisuuntainen kuorma ?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:49
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Saas nähdä, en oo viel semmosta putkee löytäny.
Nyt pähkäilen sitä riittääkö jos hitsaan tuon 30*30mm putken 20mm akseliin vai pitäskö se akseli tukea pidemmältä matkalta?

Putkeksi käy hieman ylikokoinenkin kunhan se ei ole niin iso että ottaisi laakerin suojiin kiinni.
Mä hitsasin haarukan 20x30mm neliöpalkista. Pultti on hitsattu 30mm sivuun. Lisäksi tulee haarukan päälle pultin kannan viereen latan pätkät ja keskiöstä tukiputki. Näkee sitten kestääkö :roll:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 19 Loka 2014, 13:51
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Taas tullu niin paljon semmosta teoriaa ettei ymmärrä :oops: aksaalikuorma ?

Akselin suuntainen kuorma.
Ei teoriaa tarvikaan ymmärtää :roll: Aika usein teoreetikot ei ymmärrä käytännöstä mitään eikä tekijät teorioista :wink: