Sivu 3/8

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 16 Marras 2014, 19:34
Kirjoittaja jviirret

Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans :D

Jukka


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 16 Marras 2014, 20:09
Kirjoittaja vph

Aah, tuo U-tuki olikin mielenkiintoinen lisäys. Sen hitsaus sai koko kelkan vetelemään mukavasti - sen jälkeen piti vetää ulkopuolelle muutama turha sauma jotta sai kapistuksen taas suoraksi. näistä ainakin yksi näkyy tuossa kuvassakin vaikka on jo hiottu.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 16 Marras 2014, 20:13
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans :D

Kestää kestää, mutta painavassa kolmipyörässä tulee aika paljon punoutumismomenttia. Varsinkin, kun painopiste on noin takana. Minusta hyvä ratkaisu, kun haarukan varsien etäisyys toisistaan on suuri ja poikkiputki on noin pitkä. Suurempikaan väliputki ei olisi ollut liikaa. Hienoa työtä muuten. Taivutuksen onnistuminen noin hienosti suorastaan kadehduttaa.
Kuva
Tuo ei liene 130R15 rengas. Laita mieluummin vyörengas, kuten ennakoit. Vyörengas rullaa lähes puolet paremmin kuin ristikudosrengas ja sen pistokestävyys on selvästi parempi. Kolmipyörässä vyörengas kuluu sitäpaitsi tasaisemmin, kuin kallistuvaan pyörään tarkoitettu. Minä laittaisin 2CV Sitikan 125R15 renkaan. Mistä muuten löysit tuon vanteen. Minulla on ollut jo kauan projektina tehdä 2CV-renkainen poljettava. Tuohan sopisi sellaiseen hienosti.
Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 16 Marras 2014, 20:35
Kirjoittaja vph
jori kirjoitti:

Hienoa työtä muuten. Taivutuksen onnistuminen noin hienosti suorastaan kadehduttaa.

Kiitos vaan. En tiedä sitäkö tarkoitit, mutta taivutus on tehty tyylillä rälläkällä lovet -> kaarelle -> hitsaten lovet kiinni -> hiontaa.

jori kirjoitti:

Tuo ei liene 130R15 rengas. Laita mieluummin vyörengas, kuten ennakoit. Vyörengas rullaa lähes puolet paremmin kuin ristikudosrengas ja sen pistokestävyys on selvästi parempi. Kolmipyörässä vyörengas kuluu sitäpaitsi tasaisemmin, kuin kallistuvaan pyörään tarkoitettu. Minä laittaisin 2CV Sitikan 125R15 renkaan. .

Itse asiassa olin kyllä siinä luulossa, että vyörengashan tuo olisi: http://www.allopneus.com/MICHELIN-POWER ... 53875.html
En edes oikein muista miksi päädyin tilaamaan moottoripyörän renkaan tuon misukan X:n sijaan... ehkä hinnan vuoksi - tai sitten tämän: "hypersport motorcycle tyre inspired tread pattern" :roll: . No, helppo vaihdettava. Kiitos heads upista joka tapauksessa!

jori kirjoitti:

Mistä muuten löysit tuon vanteen. Minulla on ollut jo kauan projektina tehdä 2CV-renkainen poljettava. Tuohan sopisi sellaiseen hienosti.

Sehän on ihan normi 2CV:n vanne, josta on keskiö rälläköity pois. 2CV:n vanteen keskiö on pistehitsattu vain muutamasta kohdasta (tai vanhemmissa taitaa olla niitattu?), joten keskiön poisto on nopea homma. Tuo takakiekko renkaineen ja jarrulevyineen etc. painaa muuten kevyet 7 kg :mrgreen:


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 16 Marras 2014, 21:09
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:

Sehän on ihan normi 2CV:n vanne, josta on keskiö rälläköity pois. 2CV:n vanteen keskiö on pistehitsattu vain muutamasta kohdasta (tai vanhemmissa taitaa olla niitattu?), joten keskiön poisto on nopea homma.

Tämä helppo purettavuus oli iloinen uutinen. Täytyypä laittaa 2CV-kiekko hankintaan. :D


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 16 Marras 2014, 22:58
Kirjoittaja vph

2CV:n vanne on siksikin kiitollinen modifioitava, että se on symmetrinen keskiön poiston jälkeen.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 18 Marras 2014, 01:54
Kirjoittaja vph

Harrastin nyt iltasella tasogeometriaa viivoilla ja ympyröillä ja selvitin ohjausvipujen ja -tankojen pituudet piiruspöydällä. Mielestäni viisaampi tapa kuin "normiarvonta" eli ackermanin arpominen useita reikiä poraamalla. Laitan kuvan tähän, en tiedä jaksaako siitä seuraamaan piirtämisen logiikkaa, mutta "ratkaisu" tuossa on tuo 44 mm keskitangon pituus. Ohjauksen paikka (50 mm) ja sivuvipujen pituus (73 mm) oli ensin päätetty visuaalisesti sopiviksi. Käsittääkseni tuossa tulisi ohjauksen mekaanista tehostusta noin 1.66 x.

Kuvassa ehkä hämää, että ratkaisuympyrän keskipiste (=keskiohjausakselin paikka) on niin lähellä pyörien keskilinjaa... eroa näillä on kuitenkin 6 mm (50 - 44). :roll:


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 18 Marras 2014, 11:46
Kirjoittaja Jarcco
vph kirjoitti:

Harrastin nyt iltasella tasogeometriaa viivoilla ja ympyröillä ja selvitin ohjausvipujen ja -tankojen pituudet piiruspöydällä. Mielestäni viisaampi tapa kuin "normiarvonta" eli ackermanin arpominen useita reikiä poraamalla. Laitan kuvan tähän, en tiedä jaksaako siitä seuraamaan piirtämisen logiikkaa, mutta "ratkaisu" tuossa on tuo 44 mm keskitangon pituus. Ohjauksen paikka (50 mm) ja sivuvipujen pituus (73 mm) oli ensin päätetty visuaalisesti sopiviksi. Käsittääkseni tuossa tulisi ohjauksen mekaanista tehostusta noin 1.66 x.

Kuvassa ehkä hämää, että ratkaisuympyrän keskipiste (=keskiohjausakselin paikka) on niin lähellä pyörien keskilinjaa... eroa näillä on kuitenkin 6 mm (50 - 44). :roll:

Ackermannin tarkkaan mitoitukseen löytyy laskentataulukot:http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 105#p56821


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 18 Marras 2014, 21:20
Kirjoittaja vph

Kiitos jarcco. Kokeilin tuota iteratiivista laskuria, se vaikuttaa mainiolta, vaikka ei aivan pilkulleen samoja tuloksia annakaan kuin oma menetelmäni. Käsittääkseni tuokin on puhtaasti tasogeometriaa kuitenkin.

Samalla huomasin tietysti omat virheeni, kun syötin laskuriin arvoja: piirtelin näemmä tuon oman kuvani ihan väärillä mitoilla: käytin kuvassani akseliväliä lähtökohtana, vaikka se on eritoten risukeularakenteessa aivan eri asia kuin ohjausnivelen etäisyys takakeskiöstä. Pitää siis tehdä oma kuva uusiksi enemmän oikein.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 22 Marras 2014, 00:29
Kirjoittaja vph

Pikkuhiljaa tämä projekti etenee, askel eteen ja kaksi taakse, joskus hyvänä päivänä toisinpäin.

Piirtelin ohjausta uusiksi; ehkä se nyt on enemmän oikein. Joka tapauksessa olen aika varma, ettâ tuo jarccon linkittämä excel-laskelma ei sovellu oman vehkeeni geometriaan, se ei huomioi casteria lainkaan (mikä normigeometrialle on varmaan ihan peanuts, mutta tuossa omassani on aika merkittävä asia).

ackerman2.png

Runkoakin jo heppasin kasaan sen verran että se alkaa saada muotoja.
Kuva

Tylsäähän tuo on, joten laitetaan tällainen pajakuva viihdykkeeksi.
Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 22 Marras 2014, 21:21
Kirjoittaja vph

Korvakkeiden valmistusta:
Kuva

Tällaisia niistä tuli:
Kuva

Kuva

ja penkkikin alkaa hahmottua
Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 23 Marras 2014, 19:32
Kirjoittaja tm
vph kirjoitti:

ja penkkikin alkaa hahmottua

Minkäslaista penkkiä olet kaavaillut tuohon: verkko, vaneri, kuitupulkka vai jotain muuta?


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 23 Marras 2014, 20:09
Kirjoittaja vph
tm kirjoitti:

Minkäslaista penkkiä olet kaavaillut tuohon: verkko, vaneri, kuitupulkka vai jotain muuta?

Hyvin yksinkertainen systeemi on tulossa, kaarelle taivutettuja alumiinilattoja poikittain noiden runkoputkien välissä, samaan tyyliin kuin joissakin terassikalusteissa. Ehkä niihin tulee joku päällyste, en tiedä vielä ovatko liian liukkaita ilman.

Kuva

Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 25 Marras 2014, 23:50
Kirjoittaja vph

Sain penkin koeistuttavaan kuntoon. Ilmava peli, mutta saattaa mokoma roikkua liian alhaalla. Etureunaa ehkä ylemmäs, mutta taitaa säätö siirtyä tuonnemmas.

Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 26 Marras 2014, 10:36
Kirjoittaja jori

Lyhennä = kiristä hiukan kahta alempaa alumiininauhaa, niin ei rungon poikkirauta poikkea linjasta.