Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python
No täähän on nyt sitten hyvä tutkii. Katotaan miten käy.
Tässähän on nyt taas ihan pikkuinen kampiuskovaisuus juttu myös. Mulla tulee lyhyet kammet. Pythonissa ei niin runtata vaan kierroksia koneeseen.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No täähän on nyt sitten hyvä tutkii. Katotaan miten käy.
Tässähän on nyt taas ihan pikkuinen kampiuskovaisuus juttu myös. Mulla tulee lyhyet kammet. Pythonissa ei niin runtata vaan kierroksia koneeseen.
Pastori kirjoitti:Eiks Jukallakaan ole siellä tehtaanmyymälää mistä saisi kätsysti.
Ikävä kyllä ei. Kakkoslaatua saadaan ostaa sopimuksen tehneestä romuliikkeestä 30% alennuksella. Toissa syksynä sekalaisen kasan hain, mutta noita 40x10 ja 30x10 kokoja ei ollut.
Jukka
Pari prikkaa ja heftiä voi helpottaa ihmisen elämää oikein tiukassa paikassa.
Siis helpompi kasata toi nivel, jos laittaa(hiukan väljät) rikat keskittämään sen holkin sinne keskelle, ja vaiks heftaa viel sen ulemman prikan valmiiks paikoilleen..
Kokemusta aiheesta löytyy..itel on kotikutoset rullasukset, joiden pyöränlaakereiden välis on ainoastaan putkenpätkä. Tosi hermeettinen sorhata se putkiholkki keskelle siel laakereiden välissä kun on vielä samalla aselilla pari irtonaista prikkaa jne... suosittelen.
Härski kirjoitti:Pari prikkaa ja heftiä voi helpottaa ihmisen elämää oikein tiukassa paikassa.
Siis helpompi kasata toi nivel, jos laittaa(hiukan väljät) rikat keskittämään sen holkin sinne keskelle, ja vaiks heftaa viel sen ulemman prikan valmiiks paikoilleen..
Kokemusta aiheesta löytyy..itel on kotikutoset rullasukset, joiden pyöränlaakereiden välis on ainoastaan putkenpätkä. Tosi hermeettinen sorhata se putkiholkki keskelle siel laakereiden välissä kun on vielä samalla aselilla pari irtonaista prikkaa jne... suosittelen.
Turha tehdä noin vaikeasti. Samaan käyttöön käy yhtä hyvin kumilevystä tai vaikka superlonista leikattu rengas tuon holkin yläreunaan. Kyllä se alareuna sinne reikään osuu, kun saa tapilla ohjata. Sitäpaitsi tässä ei alapuolella ole haarukkaa esteenä. Voi helposti koota ylemmän laakerin ja brikan jälkeen osa kerrallaan alta päin.
Ja tossa kun tuo kuva nyt pyörii, ni harjottelen samointen kuvankäsittelyy..
Siis lujuustekniseisti ei olis yhtään väärin tuoda läpi asti sitä pulttia.. tiedän, joutuu joutuu vaivaantumaan ja vääntää kaks reikää, joista toinen vieläpä soikee.
Ja pikku viisteet väliholkissa ja pultissa helppaa asentamista.
Sori. Myönnän et on vähän saivartelua. Kuhan harjoottelen joutessani tota Gimppii.
Härski kirjoitti:Ja tossa kun tuo kuva nyt pyörii, ni harjottelen samointen kuvankäsittelyy..
Siis lujuustekniseisti ei olis yhtään väärin tuoda läpi asti sitä pulttia.. tiedän, joutuu joutuu vaivaantumaan ja vääntää kaks reikää, joista toinen vieläpä soikee.
Ja pikku viisteet väliholkissa ja pultissa helppaa asentamista.Sori. Myönnän et on vähän saivartelua. Kuhan harjoottelen joutessani tota Gimppii.
Olen samaa mieltä paljon tukevampi noin. Itse hitsaisin tuon alemman hitsin sisäpuolelta ensin kulmarautaan ja vasta sitten sovittaisin runkoputkeen kiinni ja yläpuolelta kiinni putkeen ns. tulppahitsinä, niin ei tule ylimääräistä pituutta tapille. Vasta viimeiseksi kiinni kulmarauta putken leikkauspintaan. Katkaisupintaan voi hitsata MIGilläkin ilman sinkityksen poistoa.
PS. Gimpillä Shift-näppäin alhaalla tulee suoria viivoja. Ja käyttämällä kynän sijaan sivellintä viistot viivat eivät muutu sahalaitaisiksi.
jori kirjoitti:Olen samaa mieltä paljon tukevampi noin.
Varmasti on tukevampi. Itse tekisin kuitenkin Pastorin mallin mukaan. Uskon sen olevan riittävän tukeva niinkin
M20 pultin kanta on 30-35mm plus hitsipalko päälle ja se tulee 40mm putkeen. Melkein laitaan asti siis.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Olen samaa mieltä paljon tukevampi noin.
Varmasti on tukevampi. Itse tekisin kuitenkin Pastorin mallin mukaan. Uskon sen olevan riittävän tukeva niinkin
![]()
M20 pultin kanta on 30-35mm plus hitsipalko päälle ja se tulee 40mm putkeen. Melkein laitaan asti siis.
Jos tarkoitus oli hitsata pultin kannan ympäri piena vain kulmaraudan sisäpuolelle, olen samaa mieltä -väsymislujempikin. Sivusuunnassa se on ilman muuta tarpeeksi jäykkä. Suurempia voimia vaativa etu-taka-suunta ei välttämättä. Tuon läpi menevän ruodon tarkoitus on estää runkoputken alapinnan lommahtaminen jarrutuksessa.
Just noin. Sisäpuolelle siis. Pitää harkita tuota pidempää vaihtoehtoa.
Voihan sen hitsata pultin kannastakin joteskin?
Esim. Viistoaa sitä yläpuoltakin niin että se osuu kantaan?
jori kirjoitti:Suurempia voimia vaativa etu-taka-suunta ei välttämättä. Tuon läpi menevän ruodon tarkoitus on estää runkoputken alapinnan lommahtaminen jarrutuksessa.
Joo, en uskalla antaa takuuta Jarrutettaessa tuohon niveleen kohdistuu kuitenkin paljon pienempi kiertävä voima kuin normaalin nojakin emäputki-runkoputki-liitokseen.
Haarukkaputket on nyt 30 millii korkeita.
Aiotko oikeasti etuakselin keskelle haarukkaputkea?
jori kirjoitti:Aiotko oikeasti etuakselin keskelle haarukkaputkea?
Kyllä siihen vissin täytyy ihan dropoutit laitella. Vois helpottaa.
Jotenkin näin.
Tää muuttui nyt rakennusprojektiksi.
Pultti, prikat ja laakerit hankittu.
Melkein valmis