Re: nelipyörä Quest
Onneks ei oo rahaa
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onneks ei oo rahaa
Täytyy tehdä ite ... Kovasti olen itsekin mökkipyöräksi haaveillut nelipyöräistä polkuautoa sähköllä. Mökkireitillä on niin ikävä tärinäraidoitettu piennar ja kova liikenne, että mangolla on tuota paskamainen ajaa.
E-Cruiser kirjoitti:Tuo on kyllä ehkä hienoin kinneri tällä hetkellä. On muuten vähän vanhan Batmobilen näköinen. Kiiltävän mustana ei kuski tarttis kuin lepakkokypärän
![]()
Tuo sähköillä on kaikki mitä ihminen tarvitsee.
Näin on!
eemeli kirjoitti:Täytyy tehdä ite
... Kovasti olen itsekin mökkipyöräksi haaveillut nelipyöräistä polkuautoa sähköllä..
Et ole ainoa . Toteutusvuodesta en vaan vielä tiedä...
https://velomobiel.wordpress.com
Yksityiskohtia ja pohdintaa käyttäytymisestä montuissa.
https://velomobiel.wordpress.com/2015/1 ... -achteras/ Lisää tarinaa taka-akselin käyttäytymisestä.
Ymmärsinkö oikein ett taka-akseli kääntyy vähän?
PW kirjoitti:Ymmärsinkö oikein ett taka-akseli kääntyy vähän?
Näyttäisi kääntyvän etupyörien kanssa samaan suuntaan ja mahdollistavan kovan vauhdin väistössä paremmat tulokset. Oudosti tuo kuitenkin oli tuossa ilmaistu. Epävarma olen omastakin tulkinnastani. Hämmentävä kohta punattu.
The front wheels are turned in to the right, the rear axle also turns in to the right. The rear axle will therefore make a tighter turn than it would when it does not steer...
Lopussa puhutaan passiivisesta kääntämisestä (passive steering).
PW kirjoitti:Lopussa puhutaan passiivisesta kääntämisestä (passive steering).
Ymmärsin tuon niin, että taka-akselisto on sellainen, jotta rungon vasemmalle kallistaminen kääntää taka-akselia vastakkaiseen suuntaan, eli ohjaa laitetta kallistuksen suuntaan, jos siis etupyörät ovat paikoillaan. Tämä on toteutettu heilureilla, jotka on kiinnitetty runkoon alemmas kuin akseliin kiinnittyvä nivel, mikä siis enemmän painuessaan kääntää akselin päätä edemmäs kuin vähemmän painuva puoli.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Lopussa puhutaan passiivisesta kääntämisestä (passive steering).
Ymmärsin tuon niin, että taka-akselisto on sellainen, jotta rungon vasemmalle kallistaminen kääntää taka-akselia vastakkaiseen suuntaan, eli ohjaa laitetta kallistuksen suuntaan, jos siis etupyörät ovat paikoillaan. Tämä on toteutettu heilureilla, jotka on kiinnitetty runkoon alemmas kuin akseliin kiinnittyvä nivel, mikä siis enemmän painuessaan kääntää akselin päätä edemmäs kuin vähemmän painuva puoli.
Onko tuolla haettu kynnyksen ylitys ominaisuuksia kun siitäkin tekstissä puhutaan?
PW kirjoitti:Onko tuolla haettu kynnyksen ylitys ominaisuuksia kun siitäkin tekstissä puhutaan?
Mä käsitin, että siitä tuli tuollainen ihan vahingossa. Suunnittelivat uuden rakenteen ja nyt sitten vasta ovat päässeet tutkimaan, että miten se käyttäytyy.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:... Hämmentävä kohta punattu.
The front wheels are turned in to the right, the rear axle also turns in to the right. The rear axle will therefore make a tighter turn than it would when it does not steer...
Minusta siinä tarkoitetaan, että taka-akseli kääntyy kaarteen suuntaan ja taka-akseli tekee tiukemman käännöksen, siis pienemmällä kaartosäteellä.
Epäselvästi sanottu. Mobiili siirtyy vauhdissa sivuttain nopeammin, mutta kääntösäde kasvaa.
Kaitsu62 kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:... Hämmentävä kohta punattu.
The front wheels are turned in to the right, the rear axle also turns in to the right. The rear axle will therefore make a tighter turn than it would when it does not steer...
Minusta siinä tarkoitetaan, että taka-akseli kääntyy kaarteen suuntaan ja taka-akseli tekee tiukemman käännöksen, siis pienemmällä kaartosäteellä.
Epäselvästi sanottu. Mobiili siirtyy vauhdissa sivuttain nopeammin, mutta kääntösäde kasvaa.
Renault Laguna GT
Lisää muumimusiikkia ja Lagunaa
Samaa lisää tällä kertaa Nissanilla ja poppimusiikilla (kelaa kohtaan 1:01)
Honda Prelude 4ws.
Mekaaninen nelipyöräohjaus jossa rattia vähän kääntämällä takapyörät kääntyy samaan suuntaan, sitten suoristuu ja ja suurella rattikulmalla kääntyy eri suuntaan.
Muistaakseni tekun opettaja aikoinaan hehkutti sitä sillä että parkkeerauksessa ketterämpi ja kovemmilla ajonopeuksilla kiertomomentti jää pois/ vähenee autoon vaikuttavista voimista.
(Tai jotain sinne päin, n. 20 vuotta tekusta jo aikaa...)