Sivu 3/19

Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 30 Loka 2015, 11:55
Kirjoittaja PW

Onneks ei oo rahaa :mrgreen:


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 30 Loka 2015, 12:15
Kirjoittaja eemeli

Täytyy tehdä ite :D ... Kovasti olen itsekin mökkipyöräksi haaveillut nelipyöräistä polkuautoa sähköllä. Mökkireitillä on niin ikävä tärinäraidoitettu piennar ja kova liikenne, että mangolla on tuota paskamainen ajaa.


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 30 Loka 2015, 17:06
Kirjoittaja Puusilmä
E-Cruiser kirjoitti:

Tuo on kyllä ehkä hienoin kinneri tällä hetkellä. On muuten vähän vanhan Batmobilen näköinen. Kiiltävän mustana ei kuski tarttis kuin lepakkokypärän :)
Tuo sähköillä on kaikki mitä ihminen tarvitsee.

Näin on! :mrgreen:


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 30 Loka 2015, 17:13
Kirjoittaja tm
eemeli kirjoitti:

Täytyy tehdä ite :D ... Kovasti olen itsekin mökkipyöräksi haaveillut nelipyöräistä polkuautoa sähköllä..

Et ole ainoa :D . Toteutusvuodesta en vaan vielä tiedä...


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 13 Marras 2015, 12:34
Kirjoittaja PW

https://velomobiel.wordpress.com
Yksityiskohtia ja pohdintaa käyttäytymisestä montuissa.


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 14:20
Kirjoittaja PW

https://velomobiel.wordpress.com/2015/1 ... -achteras/ Lisää tarinaa taka-akselin käyttäytymisestä.


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 14:40
Kirjoittaja PW

Ymmärsinkö oikein ett taka-akseli kääntyy vähän?


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 14:44
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein ett taka-akseli kääntyy vähän?

Näyttäisi kääntyvän etupyörien kanssa samaan suuntaan ja mahdollistavan kovan vauhdin väistössä paremmat tulokset. Oudosti tuo kuitenkin oli tuossa ilmaistu. Epävarma olen omastakin tulkinnastani. :roll: Hämmentävä kohta punattu.
Kuva

The front wheels are turned in to the right, the rear axle also turns in to the right. The rear axle will therefore make a tighter turn than it would when it does not steer...


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 14:51
Kirjoittaja PW

Lopussa puhutaan passiivisesta kääntämisestä (passive steering).


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 14:57
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Lopussa puhutaan passiivisesta kääntämisestä (passive steering).

Ymmärsin tuon niin, että taka-akselisto on sellainen, jotta rungon vasemmalle kallistaminen kääntää taka-akselia vastakkaiseen suuntaan, eli ohjaa laitetta kallistuksen suuntaan, jos siis etupyörät ovat paikoillaan. Tämä on toteutettu heilureilla, jotka on kiinnitetty runkoon alemmas kuin akseliin kiinnittyvä nivel, mikä siis enemmän painuessaan kääntää akselin päätä edemmäs kuin vähemmän painuva puoli. :?


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 15:08
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Lopussa puhutaan passiivisesta kääntämisestä (passive steering).

Ymmärsin tuon niin, että taka-akselisto on sellainen, jotta rungon vasemmalle kallistaminen kääntää taka-akselia vastakkaiseen suuntaan, eli ohjaa laitetta kallistuksen suuntaan, jos siis etupyörät ovat paikoillaan. Tämä on toteutettu heilureilla, jotka on kiinnitetty runkoon alemmas kuin akseliin kiinnittyvä nivel, mikä siis enemmän painuessaan kääntää akselin päätä edemmäs kuin vähemmän painuva puoli. :?

Onko tuolla haettu kynnyksen ylitys ominaisuuksia kun siitäkin tekstissä puhutaan?


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 16:42
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

Onko tuolla haettu kynnyksen ylitys ominaisuuksia kun siitäkin tekstissä puhutaan?

Mä käsitin, että siitä tuli tuollainen ihan vahingossa. Suunnittelivat uuden rakenteen ja nyt sitten vasta ovat päässeet tutkimaan, että miten se käyttäytyy.


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 19:01
Kirjoittaja Kaitsu62
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

... Hämmentävä kohta punattu.

The front wheels are turned in to the right, the rear axle also turns in to the right. The rear axle will therefore make a tighter turn than it would when it does not steer...

Minusta siinä tarkoitetaan, että taka-akseli kääntyy kaarteen suuntaan ja taka-akseli tekee tiukemman käännöksen, siis pienemmällä kaartosäteellä.

Epäselvästi sanottu. Mobiili siirtyy vauhdissa sivuttain nopeammin, mutta kääntösäde kasvaa.


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 19:38
Kirjoittaja rutunen
Kaitsu62 kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

... Hämmentävä kohta punattu.

The front wheels are turned in to the right, the rear axle also turns in to the right. The rear axle will therefore make a tighter turn than it would when it does not steer...

Minusta siinä tarkoitetaan, että taka-akseli kääntyy kaarteen suuntaan ja taka-akseli tekee tiukemman käännöksen, siis pienemmällä kaartosäteellä.

Epäselvästi sanottu. Mobiili siirtyy vauhdissa sivuttain nopeammin, mutta kääntösäde kasvaa.

Renault Laguna GT
Lisää muumimusiikkia ja Lagunaa
Samaa lisää tällä kertaa Nissanilla ja poppimusiikilla (kelaa kohtaan 1:01)


Re: nelipyörä Quest

Lähetetty: 16 Marras 2015, 22:12
Kirjoittaja samuel

Honda Prelude 4ws.
Mekaaninen nelipyöräohjaus jossa rattia vähän kääntämällä takapyörät kääntyy samaan suuntaan, sitten suoristuu ja ja suurella rattikulmalla kääntyy eri suuntaan.

Muistaakseni tekun opettaja aikoinaan hehkutti sitä sillä että parkkeerauksessa ketterämpi ja kovemmilla ajonopeuksilla kiertomomentti jää pois/ vähenee autoon vaikuttavista voimista.
(Tai jotain sinne päin, n. 20 vuotta tekusta jo aikaa...)