Sivu 3/10

Re: "Skissi"

Lähetetty: 19 Tammi 2015, 12:28
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Jostain syystä kovaa ajettaviin mbb:hin ei laiteta hamsteritankoja vaikka muissa kovaa ajettavissa ne on yleisiä :wink:

Onko tämä leveän tangon käyttöpakko se syy ettei näitä kovaa ajettavia MMB:tä juuri näy tuolla Nokian kisoissa ;)

No ainakin 2013 oli yksi leveätankoinen rataa kiertämässä. Niin sanottu Open Cockpit tankoasetelma ja vähän optimoimaton mutta eipä tuo vuotta aikaisemmalle tuplalevykiekotetulle lowracerille hävinnyt...

Kuva
Tässä virallinen kisakuva 200m/tunnin ajokokoonpanossa. Tällä hetkellä penkki on enemmän selällään ja puomi emäputken kohdalta reippaan tuuman alempana eli käsivarret lähes vaakatasossa. Ei pitäisi ottaa aerodynamiikassa takkiin juuri lainkaan verrattuna kapeaan hamsteriin.


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 12:29
Kirjoittaja KPS

Kuvassa eka päärungon skissi:

Putket ja matsku

  • 60 x 40 x 2.5mm
  • 40 x 20 x 2 mm
  • AL EN 6063 T6
    Painoarvio: noin 2 kg
    Penkki siirtyi vähän eteen- ja ylöspäin

KPS


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 12:38
Kirjoittaja jviirret

Alkaa näyttämään samalta kuin MBB pyörien "aamunkoitossa"

Kuva

Flevo lowracer. http://flevofan.ligfiets.net/?doc=ch4-02&lang=fi

Jukka


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 12:55
Kirjoittaja jooseha

Järkytyin putkien vahvuuksista. Sitten huomasin niiden materiaalin :oops:
Ketjuvaihteiseen on piirretty turhan pieni etuhammasratas. Sopivan löytämisessa saattaa olla omat ongelmansa.


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 13:01
Kirjoittaja pikametri

Tyylikäs ja perinteikäs rakenne.


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 14:26
Kirjoittaja PW

Jos vetävä etukiekko on pieni, tartteeko takapyöränkään olla isompi? Ja jos niin miksi?
Tämmösiä kysymyksiä löydän päästäni kun kattelen tämän kaltasia etuvetosia 8) :wink:
Onhan tuossa, Flevosta poikkeava ohjausnivelen paikka ja kulma :roll: kuitenkin.


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 14:35
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Jos vetävä etukiekko on pieni, tartteeko takapyöränkään olla isompi? Ja jos niin miksi?

Auttaahan se iso takarengas samallalailla eturenkaan koosta riippumatta. Hyöty ei tietenkään tule kuin takapäähän :wink:
Miksi niiden tarvitsisi olla saman kokoisia?
Joo tiedän vararengas. Taitaakin olla ainoa etu samankokoisista renkaista.


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 14:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onhan tuossa, Flevosta poikkeava ohjausnivelen paikka ja kulma :roll: kuitenkin.

Joo, oli eka kuva noista varsinaisita Flevo-racereista. Tässä ehkä lähimmäs vastaava, muutaman sentin ja asteen ero toki tässäkin

Kuva

Jukka


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 14:50
Kirjoittaja KPS
PW kirjoitti:

Jos vetävä etukiekko on pieni, tartteeko takapyöränkään olla isompi? Ja jos niin miksi?
Tämmösiä kysymyksiä löydän päästäni kun kattelen tämän kaltasia etuvetosia 8) :wink:
Onhan tuossa, Flevosta poikkeava ohjausnivelen paikka ja kulma :roll: kuitenkin.

En mää vaan tiedä. Tämmöset Flevot ja pyyttonit on mulle vieraita vermeitä.

Mutuna etukiekko on ainakin vielä 20 tuumainen seuraavista seikoista johtuen:

  • se on paremman näköinen (nää ei oo siis tärkeysjärjestyksessä)
  • mutuna näkyvyys on parempi
  • eturungon rakenteet voi saada kompakteiksi / pienimuotoisiksi
    => rakenteiden lujuudet kasvavat ja muodonmuutokset ajon aikana jäävät pienemmiksi
  • kääntyvyyys

KPS


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 14:55
Kirjoittaja jooseha
KPS kirjoitti:

Mutuna etukiekko on ainakin vielä 20 tuumainen seuraavista seikoista johtuen:

  • iso rengas ei mahdu kuvan penkin ja keskiön väliin :wink:

Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 14:58
Kirjoittaja PW

Hyvä siitä tullee, teki niin tai näin :mrgreen:


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 15:49
Kirjoittaja samuel
KPS kirjoitti:

En mää vaan tiedä. Tämmöset Flevot ja pyyttonit on mulle vieraita vermeitä.KPS

Flevo: http://flevofan.ligfiets.net/ch4-10/rotensen.jpg

Python: http://www.freelists.org/archives/pytho ... ZPuvdC.jpg

Airbike: http://www.airbike.de/

Siis karkeasti yleistäen eri variaatioita jalkaohjatuista nojakeista.
Jättö, istuinkorkeus, ohjausnivelen paikka ym. kertoo mikä pyörä kyseessä.
Noin niinkuin suunnilleen. (menikö pahasti pieleen?? :? )


Re: "Skissi"

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 17:40
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti:
KPS kirjoitti:

En mää vaan tiedä. Tämmöset Flevot ja pyyttonit on mulle vieraita vermeitä.KPS

Flevo: Kuva

Python: Kuva

Airbike: Kuva

Siis karkeasti yleistäen eri variaatioita jalkaohjatuista nojakeista.
Jättö, istuinkorkeus, ohjausnivelen paikka ym. kertoo mikä pyörä kyseessä.
Noin niinkuin suunnilleen. (menikö pahasti pieleen?? :? )

Tein näin: Etsi "url", korvaa "img".


Re: "Skissi"

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 16:54
Kirjoittaja KPS

Nyte siinä olis osa eturunkoakin, tosin vielä puuttuu parit tuubit (täydentävät rakenteen kolmioksi). Tolla kombinaatiolla eturungon massa on 1.6 kg. Nivelestä ei vielä tarkempaa havaintoa ...eika parista muustakaan seikasta: ohjausgeometria, voimansiirto, jarrut yms ... eikä tuo haarukkaviritelmäkään varmaan ihan tuollasena konkretisoidu.

KPS


Re: "Skissi"

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 17:10
Kirjoittaja Wacky

Tämä muistuttaa siinä määrin yescom pyörää etteikö kannattais ostaa se ja rakentaa jotain muuta?