Sivu 3/9

Re: Kuudeefät vai p302fät - mielipiteen kyselyä projektia va

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 22:12
Kirjoittaja Pastori

Jossain aivojen sopukoissa oli mielikuva että jossain pyörässä on aika loivan kulmikkaat vekit rungossa. Challengen Seiranissahan ne:

Kuva


Re: Kuudeefät vai p302fät - mielipiteen kyselyä projektia va

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 23:19
Kirjoittaja jori

Perustelen vielä hiukan, miksi se puomi on hyvä olla tuolla lailla tanassa ketjulinjan lähellä.

Kuten monasti on kehuttu, on ketjuvoima pienillä eturattailla poljettaessa helposti kolminkertainen polkevan jalan voimiin nähden. Kävellessään jokainen nostaa oman painonsa yhdellä jalalla, joten oman painonsa suuruinen poljinvoima ei ole mikään harvinaisuus. Tuosta varovasti laskemalla 300 kg painoa vastaavat ketjuvoimat eivät siis ole harvinaisia.

Runkoputkea rasittaa moninaiset asiat, mutta myös ketjuvoimista syntyvä taivutusmomentti, joka riippuu ketjuvoiman ja sen tukivoiman kohtisuoran etäisyyden tulosta. Tähän kuvaan on piirretty ketjuvoimien etäisyyksiä sitä tukevan rungon keskilinjasta. Momentti on siis verrannollinen kuvaan merkittyjen etäisyyksien suhteisiin. Tämä tietenkin vain pystytasossa. Vaakatasossa ketjulinja on vakioetäisyydellä rungon keskilinjasta.

Ketjuvoiman varsi.png
Ketjuvoiman varsi.png (174.35 KiB) Katsottu 2775 kertaa

Metan etupuomissa vaikuttaa siis pystytasossa ketjuvoiman synnyttämä alas taivuttava momentti, joka olisi ilman tukireevaa kohdassa A 0,16m x ketjuvoima. Tuo on edellä lasketun 300 kg painovoimaa vastaavan 3kN ketjuvoimalla 480 Nm. Se taivuttaisi puolimetristä 50,8x1,5 teräspuomia 5,5 mm.
Onneksi puomiin on pantu tukireeva, joten momentti on vain B x ketjuvoima kertaa 0,3 m puomia = 1,8mm. Tässä uudessä versiossa taivutusmomentti alas päin on C =17 mm x ketjuvoima x 0,5 m puomia = n. 0,6 mm.
Nämä siis vain pystytasossa, johon on tietenkin kokonaistaipuman, ja momentin myös, takia lisättävä vaakatason taivutus, joka on B momentin luokkaa, mutta vapaa taipuva pituus on suurempi, käytännössä koko ketjulinjan pituinen. Lopputulos on siis, että siirtämällä puomi ketjulinjan viereen sen alas-taipuma pienenee kolmasosaan tuetun Metan puomin ja ketjulinjan tapauksesta, mutta sivutaipuma pysyy summittain ennallaan ja dominoi taipumaa ketjuvoiman vaihtelun suhteen.

Laskelma on erittäin karkea, mutta perustelee, miksi rungon muutos on tehty. On selvä, että Metalla on ollut syynsä tehdä puomista vaakasuora. Ensiksi tulee mieleen säätö ja ulkonäköseikat. Pastori päättää, miten ottaa nämä huomioon.


Re: Kuudeefät vai p302fät - mielipiteen kyselyä projektia va

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 23:26
Kirjoittaja Pastori

Säätyyhän se vaikka olis ton vikan skissin mukainen.

Yllättävän monimutkainen on muuten ton Metan runko. On se kaupallisen tuotteen tekeminen vaikeeta hommaa.


Re: Kuudeefät vai p302fät - mielipiteen kyselyä projektia va

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 23:37
Kirjoittaja jviirret

Olisko tuossa ideaa läskipyöräksi:

Kuva

http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm

Ei tarvi pohtia rungon mutkia, eikä ketjuvoimat vääntele. Eteen sulla oli jo haarukka ja taakse sellaista ei tarvikkaan ;)
Kampien etäisyyden säätö penkkiä siirtämällä. Vai tulisiko liian korkea?

Jukka


Re: Kuudeefät vai p302fät - mielipiteen kyselyä projektia va

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 23:45
Kirjoittaja jooseha

Metan puomi on laajan säätöalueen kannalta järkevämmässä kulmassa. Keskiö mahtuu taaemmas eikä nouse edessä kovin ylös. Kaupallinen kompromissi :D


Re: Kuudeefät vai p302fät - mielipiteen kyselyä projektia va

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 23:47
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Olisko tuossa ideaa läskipyöräksi:

Kuva

http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm

Ei tarvi pohtia rungon mutkia, eikä ketjuvoimat vääntele. Eteen sulla oli jo haarukka ja taakse sellaista ei tarvikkaan ;)
Kampien etäisyyden säätö penkkiä siirtämällä. Vai tulisiko liian korkea?

Eihän tuossa edellä ole vielä selvitelty kuin sivukuvantoa. Voihan se takahaarukka olla olemattakin ja runko vähän sivussa. MIksipä ei. :D


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 13:53
Kirjoittaja Pastori

Nyt tää muuttui yhtäkkiä rakenteluketjuksi. Ketjun nimi onkin nyt muutettu.

Rakentelu käynnistyi kun kävin romukasalla - sieltä löytyi 68 sentin pätkä 50x50x1.5 putkea. Heti muuttui lennossa suunnitelma. Tosta pätkästä tulee nyt se yksi taitos tohon emäputken kohdalle.

Etupuomista ja takapuomista (uusi termi siis) ton sisään menevästä putkesta tehdyt palikat.

Takaosa tulee kiinni ehken pysyvästi - mutta tässähän olisi mahdollisuus rakentaa kahteen palaan irroitettava runko - ainakin sitä voisi siis testata.

Tämä suunnitelma siis toteutuu mikäli löytyy tota pienempää putkea hyllyltä - muuten pitää mennä ihan rautakauppaan asti :)


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 17:54
Kirjoittaja Pastori

No niin. Eka tunti pajahommia takana - tai no – olin sielä tuntiviistoista, mutta tosi ahkerana.

kuudeefätti_09_02_2015.jpg

Taivutin putkeen kulman. Hitsasin sivut umpeen. Porasin reikäsahalla emäputkelle reiän. Katkaisin parikytsenttisen emäputken - summassa, kun en muistanut ottaa haarukkaa mukaan, katotaan pitääkö tehdä uusi.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 14:26
Kirjoittaja PW

Näyttää liian helpolta, teet pajalla palikan ja liität sen kuvaan :mrgreen:


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 14:58
Kirjoittaja jooseha

Äläs ny pw. Hirveän mukava seurata tekemistä, kun ei tarvi sanallisesta selityksestä arvata minkälainen osa on tehty ja minne :mrgreen: Pajasta en ole kateellinen, koska se on toimenkuvan luontaisetu. Paja ois kyllä kiva, mutta ne oppilaat :roll:


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 16:07
Kirjoittaja Pastori

Onneks siellä pajalla ei ole mun omia oppilaita : )

Tänään oli aikaa 10 minsaa. Kerkesin rälläköidä naistenpyörän romusta takaa putkenpätkiä etu- ja takapuomien kiinnityspulteille. Semmoista n. 12millistä johon menee 8 millin pultti.

Tästä tulee siis heavy metal versio kuudeesta.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 11 Helmi 2015, 13:56
Kirjoittaja Pastori

Tänään aamulla oli taasen reiilu tunti aikaa.

Tein keskirunkoon molempiin päihin puomien kiinnitykset. Yläpuolella yksi putki ja alle kaksi. Pultti 8 mm.
Tässä kuva.

2015-02-11_kuudefät_puomit.jpg

Ja hei. Nyt tuli parhaat hitsisaumat ikinä. Tässä alkaa siis pikkuhiljaa oppia.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 11 Helmi 2015, 14:06
Kirjoittaja PW

Halkasetko tuon päällimmäisen putken molemmin puolin :?


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 11 Helmi 2015, 14:17
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Ja hei. Nyt tuli parhaat hitsisaumat ikinä. Tässä alkaa siis pikkuhiljaa oppia.

Nyt on laatu kohdillaan kun tekijäkin on tyytyväinen :D

Jukka


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 11 Helmi 2015, 14:34
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Halkasetko tuon päällimmäisen putken molemmin puolin :?

Joo. Halkaisin. Toiselta puolelta lyhkäisemmin. Katellaan nyt miten tämmöinen ratkaisu toimii.