Samaa mieltä saman värin yhteensopivuudesta.
Premnaksen peräkärrykokoelma
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Miehellä olisi ollut haarukan käsittelyn jäljiltä purkki hopeanharmaata vasaralakkaa, mutta se tarttis levittää pensselillä ja tuleekohan siitä sitten suttuinen. Sprayta mie mietin, oliskohan tästä mihinkään: http://www.maston.fi/products/fi/produc ... /p-10-105/. Alkydimaaleja löytyi hyvin paljon mutta löysin siitä vähän juttua että kuivuu todella hitaasti. Vasaralakkaakin näköjään saa myös sprayna.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Vasaralakka on kiva, koska se häivyttää pikku virheet
Onko sulla kiire saada se käyttöön? Kyllä se alkydimaalikin kuivuu samana päivänä. Tahtoo vaan olla kovin pehmeä tuoreeltaan. Useamman päivän kun antaa kuivua, vähenee naarmuuntumisherkkyys oleellisesti.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Spray maalit on ihan ok ratkaisu, kunhan:
-pohja on puhdas ja vanhat maalit on hiottu karheaksi.
-käyttää sekä pohja- että pintamaalia. Kumpikaan yksin ei toimi.
-pohjamaalia mahdollisimman ohut kerros.
Ei kuitenkaan vastaa kestävyydeltään kaks komponenttisia...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
jviirret kirjoitti:Spray maalit on ihan ok ratkaisu, kunhan:
-pohja on puhdas ja vanhat maalit on hiottu karheaksi.
-käyttää sekä pohja- että pintamaalia. Kumpikaan yksin ei toimi.
-pohjamaalia mahdollisimman ohut kerros.
Ei kuitenkaan vastaa kestävyydeltään kaks komponenttisia...Jukka
Spray-maalissa on on muutamia hyviä puolia:
- On nopea ja helppo
- Tulee tasaista ja hyvää jälkeä
- On helppo korjata kolhiintuneet kohdat
Huono puoli:
Ei kestä kolhuja ja naarmaisuja
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
irakas kirjoitti:Huono puoli:
Ei kestä kolhuja ja naarmaisuja
Tuossa on todella suuria eroja johtuen maaleista ja työtavoista. Kaikki sprayt ei ole sitä normaalia mastonin mattamustaa likaiselle pinnalle maalattuna. Jotkut kestää varsin hyvin. Harmi vaan ettei jälkikäteen muista mitä maaleja ne olivat Ei ne kuitenkaan teollisuusmaalien veroisia ole.
Siitä vasaralakasta tuli vielä mieleen että ainakin entisaikaan sietivät varsin hyvin puutteellisia pohjatöitä Nykyään saattaa olla myrkyt niistä poistettu
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Hmm, no pitäskö sitä vasaralakkaa sitten. Mastonin sivuilla ainakin lukee ettei sen kanssa käytetä mitään pohjustusta.
No nyt on sitten testattu kuorman kanssa. Kauppaostokset 12,2kg tarkalleen ja ajo oli välillä aika mielenkiintoista . Kyllä toi kärry vapisi perässä, mutta en tiedä osasinko laittaa puolet ja puolet molemmille puolille. Voin tosin jo käsituntumalta sanoa laukkuja nostaessani että retkikamppeet ei ikinä paina yhtä paljoa.
Mutta ehkä silti on jotain tehtävä. Mietin että pitäisikö vielä hitsata n. 10cm alemmas poikkitasot, jolloin voisi kokeilla laittaa laukkuja saman verran alaspäin. Sen enempää niitä ei viitsi laittaa ettei viistä maata.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Käsittääkseni Hammerite (vasaralakka) on nykyisin kokonaan eri tavaraa kuin se vanha kunnon myrkky. Hajukin on erilainen. Vanhassakin oli se huono puoli, että se vuosien myötä menettää kiiltonsa kokonaan, muuttuu mataksi, yök.
Spray-maalin kolhunkestävyyttä saa parannettua, kun vetää päälle kunnon lakan. Nykyisin on saatavilla myös 2K spray-lakkaa, jossa kovetin laukaistaan purkin sisälle ja sitten on rajallinen aika vetää purkki tyhjäksi. Oma kokemukseni tuollaisesta on erittäin positiivinen - helpompi vetää pinta kunnolla märäksi, kun ei valu niin helposti kuin ohut normi-kilikalilakka.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Premnas kirjoitti:No nyt on sitten testattu kuorman kanssa. Kauppaostokset 12,2kg tarkalleen ja ajo oli välillä aika mielenkiintoista
.
luulen että omituinen fiilis johtuu pyörään kiinni tulevan haarukan vaatimattomasta kiertojäykkyydestä. Kärry pääsee kallistumaan hieman vaikka pyörä on suorassa. Kun pyörällä tehdään tasapainoa ylläpitäviä ohjausliikkeitä, kärry kallistelee puolelta toiselle, mutta koska haarukka on veltto niin sen kallistelut tulee viiveellä pyörään nähden ja aiheuttaa jatkuvaa korjaustarvetta.
Uskoisin että tuohon tottuu kun vaan ajelee menemään. Jos ei totu niin kärryä saa huomattavasti jämäkemmäksi kun siihen kiinnittää ohuet putket näin:
Nivelen kiinnitetään stemmi johon tangot hitsataan kiinni ja toisesta päästä ne saa kiinni vaikka kärryn haarukan tarakan kiinnitys reikiin. Näin nivelessä säilyy purkumahdollisuus ja sen maalipintaa ei tarvi tuhota uusilla hitsauksilla.
Tuollainen kolmiorakenne näyttää kaupallisissa kärryissä olevan, tai sitten haarukkaan tulevat putket ovat paksumpaa tavaraa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
jviirret kirjoitti:luulen että omituinen fiilis johtuu pyörään kiinni tulevan haarukan vaatimattomasta kiertojäykkyydestä.
Mulle tuli ekana mieleen että ritsi heiluu. Pystärissähän etupää on kiinni takakolmiossa. Tässä taas ohuissa pitkissä putkissa. Ne rimpulamallit heiluu jo pystärissäkin
Kaverin kanssa ajo tai videointi selventää varmaan tilannetta
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Luulen myös että kyse on juuri tuosta kuten kuvailit. Vetohaarukka ja systeemi ei ole kuorman alla tarpeeksi jäykkä ja pääsee hieman kallistumaan. En tiedä mitä tässä yhdistelmässä vaikuttaa itse vetojuhdan painojakauma etu- ja takapään kesken, voiko se vaikuttaa?
Tuossahan oli alkuperäisessä haarukassa toisetkin putket, mutta kevennyksen takia otettiin pois. No ehkä ne olis kumminkin voinut jättää ja käyttää että olis tullut tarpeeksi jäykkä .
Voi olla että kuskin harjoittamat ohjaus- ja vaappumisefektit kertautuvat kärryssä liiaksi asti .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Premnas kirjoitti:En tiedä mitä tässä yhdistelmässä vaikuttaa itse vetojuhdan painojakauma etu- ja takapään kesken, voiko se vaikuttaa?
Ei sillä mainittavaa merkitystä ole, mutta kärryn painopisteellä on. Pitäisi olla lastattu niin että aisa painaa veturin takarengasta alaspäin. Jos nostaa, tulee vaappumista ja ohjailua. Mahdollinen kuorman heiluminen on kanssa haitaksi.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Ok, täytyy kokeilla lastata sitä eri tavoin. Laitoin pyörälaukut niin eteen kuin mahdollista. Oliskohan ne sittenkin liian ylhäällä. Toisaalta kun painoin nuo täytetyt laukut tarakkaan kiinni, pyörä pysyi paikoillaan eli siitä voisi päätellä etteivät ne laukut ainakaan kovin paljoa voineet aiheuttaa takarenkaaseen nostetta? Myös kun nosti kärryä hieman niin tunsi sen olevan etupainoinen, ei missään nimessä mikään kiikkulauta...
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Voit myös kokeilla sellaista että kallistelet yhdistelmää paikoillaan kun kärry on lastattuna. Näet että joustaako se tarakasta vai kallisteleeko koko kärry enemmän kuin pyörä.
Asettelee yhdistelmän niin että takaa katsottuna kaikki renkaat ovat linjassa. Sitten kallistat pyörää vaikka 45asteen kulmaan ja kaveri katsoo takaapäin että kallistuuko kärryn rengas 5mm vai 5cm enemmän kuin pyörän rengas. Samalla näkee tarakan vääntymisen määrän.
Jos kärry kallistelee muutamien millien tarkkuudella saman kuin pyörä niin vaatii vain totuttelua, jos huomattavasti enemmän niin sitten kannattaa alkaa harkitsemaan jäykistimiä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen
Jooseha hiffas.
jooseha kirjoitti:Ei sillä mainittavaa merkitystä ole, mutta kärryn painopisteellä on. Pitäisi olla lastattu niin että aisa painaa veturin takarengasta alaspäin
Kärry+kuorman painopisteellä on todellakin merkistä. Mikäli piste on on tukipisteen(renkaan maakosketuskohta) takapuolella, tulee rakenreesta ns. dynaaminen värähtelijä, eli tietyn rajanopeuden ylittyessä syntyy nk. ostoskärrynpyörä ilmiö. Eikä värähtely lakkaa, ennen kuin nopeus putoaa alle rajanopeuden.
Turha taistella tuulimyllyjä ( ja omaa turvallisuutta) vastaan, vaan kannatta suosiolla siirtää, joko painopistettä (riziä) eteenpäin, tai tukipistettä (rengasta) taakke.
Tietty rakennetta jäykistämällä saadaan rajanopeutta hinattua ylemmäs, mutta sama ilmiö jää silti vaanimaan rakenteeseen. Sit joku kaunis päivä kun päättää kärryn kans vähä hurauttaa alamäkeen , nii tulee rumaa jälkeä. Ton ilmiön takia menee ihan autoja tämän tästä ojaan, kun kuormataan kärry väärin.