Mistä tuollaisia alennuslaareja löytää? Mikä kenä ja mikä myyjä?
Minulla on käytetty ja käyttämätön Z Eye ja käytetystä irrotin levyn, jota käytetään kiinnitykseen ja työnsin peilin tangon vasemman ohjaustangon ja otepehmusteen väliin ja kiristin suuren nippusiteen tangon ja ohjaintapin ympärille plus lisäsin sinitarraa ja suuremman sekä paremman optiikan laajakulmapeilin sen alle. Olisi pitänyt kai kokeilla ohuemmalla nippusiteellä tai kahdella, kun tanko liikkui koko ajan. On aika tarkkaa pyörään istuminen, etten jalalla tökkää peilejä vinoon. Kun väänsin moneen kertaan ajon aikana peiliä osoittamaan oikeaan sivusuuntaan, ohjaus heitteli. Peili kääntyili tärinästä ja mahdollisesti hihan osumisesta tankoon tai peileihin. Alamäessä tärinä jäykimmällä takapuolen jousituksen säädöllä käänsi Zefalin oman peilin alas maata kohti osoittavaksi. Pöh. Sama ongelma esiintyi kyppärään kiinnitettynä tri pyörässä. On kai pakko käyttää pikaliimaa tangon ja kädensijapehmusteen yläpuolelle suoraan ohjaustankoon kiinnittämiseen. Etuvaihtajan tappiin ja jarruihin pääsin esteettä käsiksi hanska kädessä ilman pelkoa peilien tielle tulemisesta.
Valuin peffapehmusteisen pyöräilyhaalarinkin kanssa penkistä, joten luutlavasti polkimet ovat turhan kaukana. En näe ulkopuolella mitään, mikä olisi niin jäykkää, että estäisi puomin työntöä taakse, mutta ei se mokoma liiku yhtään enemmän taakse. Ristiselästä oslen välillä pois keskilinjasta ja se syö tasapainon, kun en ole 50/50 painoltani sivusuunnaassa koko ajan. Kitkaiset vaatteet eivät estä valumista, mutta haittaavat tehokkaasti sivuttain keskiviivalle siirtymistä ja peffan taakse paikalleen penkille siirtymistä grr. Painaa peffaakin väärässä paikassa istuminen. Unohdin kuvata pyörän etupään diagnoosia varten syystä, mikä estää puomin taaemmaksi siirtämistä. Luulen, että noin 2 cm olisi hyvä taakse siirto. Sama asia kai syntyisi 140 mm kammilla, joilla olisi helpompi pyörittää, mutta nyt jo on ykemmillä vaihteilla vaihteiden välit rasittavan suuret kiihdyttämisen kannalta ja alimmat vaihteet reilusti alle kävelynopeuden.
Pyörä muuttuui vakaammaksi ajaa alamäessä töyssyistä huolimatta vauhdin kasvaessa kin keskinopeuksilla. GPS päällä Sportstracker (tiedän epätarkaksi) appin avulla väitetty polkematon suurin nopeus töyssyisessä alamäessä 40 km/h kertoi lähinnä mäen lyhyydstä, vaikka jyrkkyyttä olikin. Kokeeksi suurimmalla eturattaalla parin sadan metrin kiihdytyksellä suurin nopeus tasaisella, luulen kohttuuliisen pienessä tuulessa huippunopeus oli 36 km/h. Vaihteita oli jäljellä, mutta en olisi kai yhtä suurempaa vaihdetta jaksanut pyörittää ja silloinkin kadenssi olisi pudonnut luultavasti liian alas. En laskenut, millä vaihteella olin tosin yhdeksästä. Jos arvata pitäisi 6 tai 7.
Ylämäet menivät jostain syystä mutkaisemmin kuin ennen. Arvaukseni syistä ovat kovimmat ryntäilyt tähän asti, pisin reissu ja eniten ylämäkiä. Eli jalat hapotti kivasti ja säästin koipia tulevien mäkien nousuun ja viimeisenä Linnanmäki ylös otin kärsimyksen rajaamisen kanalta, kun oli jo ihan hapokas olo ja hiki päällä
Aiemmin jäykistin sisäreisiä ja pidin paremmin tasapainoa ja suoraa viivaa yllä ylämäissä, nyt lsumuilin ja hitto, että kiemurtelin paljon. Ei johtunut pelkästään väärässä asennossa istumisesta. Koko ajan en ollut pois ihannepaikasta.
Noin 50 minuuttia ajoa valot ja kaksi datantutkimistaukoa mukana, matka 12,22 km, koko ajan pieniä mäkiä matkassa vähintään ja useampia pienellä eturattaalla ja pienillä vaihteilla jalat hapoilla tehtyjä pienen vauhdin nousuja. Noin 54 % tämän pyörän massalta olevalla tri pyörällä mäet kiipeytyvät ihan eri tavalla ja vauhdilla.
Etupuolen jousituksen säätöihin pääsin helposti käsiksi ja kireimmästä asennosta helpottaminen auttoi mukavasti surekassa kunnossa olevien teiden töyssyjen tasoittamiseen. Seuraava testi on takajousituksen pehmentäminen.
Edelleen sain tietoisesti rentoutua ja nojailla kauemmas penkkiin taakse, mutta osasin hieman paremmin rentoutua ja ohjailla ilman, että kiristän keskivartalon lihaksia. Olen silti aivan liian jäykkä vartalon lihaksilta. Kädet ovat vähän rennompana ja ovat jo ihan ok, paitsi ylämäissä tuppaan pitämään käsiä liian kaukana kyljistä vähän jännittyneinä. Nyt ei enää liiasta vetelystä tai ohajustappien puristamisesta kädet ärsyyntyneet. Knpa saisi keskivartalonkin rentoutettua yhtä paljon ja yhtä nopeasti. Kilometrejä tarvitaan lisää. Itseluottamusta on lisää varsinkin yremmissä mutkissa ja suremmissa vauhdeissa, mutta vielä tuli yksi ongelmakohta ohjaukseen ylääkien ulkopuolellakin. Kuitenkin niin paljon rennompaa oli ajo, että nautinollisus ajamisessa meni ohi tri pyörän, vaikka vauhdit ovatkin alemmat ja paskanjäykkyyttä hätäsellaisen muodossa on vielä olemassa, kun ei hienosäätö ja reagointinopeus ja ohjauksen tarkkuus vielä olekaan pystärin tasolla. Lähelläkään. Ei passaa kaahailla, kun ihmisiä on ympärillä ja pitäisi kai suosiolla uskoa, että kapeilla pyöräteillä vastaantulijoiden vuoksi kannattaa nousta pystyyn istumaan ohjauksen tarkentamiseksi. Edistystä tulee. Nyt oli fyysysiseti vaativin ajo ja jo aiemmin nilkan vamman alueella oli jänteissä jäykkyyttä ajon jälkeisenä päivänä. Huomenna voi olla paikoin jäykkää.
Surffailin jalakholvituki-infon ja tuotteiden perässä. Sellaisiakin löytyy, saatan ostaa jalkaterän ympärille pujotettavan mallin, jossa on jalkaholvia kohottava geelipussi, jonka ei pitäisi lähteä vaeltamaan pois paikaltaan. Lääkärin määräyksestä tarvitsen holvin kohottajaa. Thinsoles -niminen tuote on kehuttu ja kengästä toiseen siirrettävä pohjan jäykistäjä, jos se osoittautuu tärkeäksi. Tosiaalta mitä pyöreämmin pyöritin nyt, sitä vähemmän painetta kohdistui pohjalliseen ja tehovektorit taisivat suuntautua yläosaan jäykempiin paikkoihin tai tukevampia rakenteita vasten, kun en kaahatessa huoammnut kengän yläosan venyvän. Toisaalta kovaa työskennellessä en ehkä huomannut moisia pikkuasioita. Oli ihan riittävää fyysistä kärsimyspalautetta tulossa muutenkin, joten jalkapöydistä tuleva info saattoi jäädä tärkeämmän ja tuskaisemman palautteen alle. Näin lyhyessä ajassa ei tullut ongelmia jalkapohjiin, mutta kesällä monin verroin pidemmät reissut vasta kertovat totuuden.
Oli taas ihan kivat tulet koko ajan, jos ei ajanut tuulelta suojatussa paikassa. Kylläpä on yllättävän neutraali tuulelle kaikista suunnista tämä pyörä ohjaukseltaan.