Sivu 3/8
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 19:31
Kirjoittaja joonas
Itsekkin olen jo mittavirheitä epäillyt kun näyttää piirrettynä erilaiselta, mutta nyt 3. korjauskierroksen jälkeen näyttää edelleen, että olen valitettavasti onnistunut mittaamaan suht ok. Istuimessa oli muuten piirrettynä vain takaviiva, koska se ei ole suotavaa ottaa takarenkaaseen.
Kuvassa alkuperäset mitat katkoviivoilla ja vihree eturengas on edellisen pyörän mittoja. Pyllyn paikkaa ympäröivä kehä approximoi polven kohtaa. Harmaa vaakaviiva kuvaa tuolin korkeutta, 45cm, joka olis noin niinku suunnilleen optimaalisin istumakorkeus. Ei kyllä millään riitä takahaarukan pituus (kehät poljinkeskiön ympärillä) ilman pidennyksiä.
Kampiympyrässä hämää myös se, että se on polkimen akselin keskikohta. Siihen tulee 3cm vielä polkimesta ja kengästä.
Kampikeskiöö vois kyllä vähän laskee ellei sitte toi etuhaarukan yläpää tee ongelmia. Ajoasento on kyllä tossa edellisessä ollu oikeen hyvä. Mielummin polkimet vähä ylhäällä nii vatsalihaksekki saa treeniä 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 21:18
Kirjoittaja jori
Laske vain kampikeskiötä. Mittailin kuvasta, että sylikulma on ollut vanhassa pyörässäsi vain 121 astetta, mikä on 15 astetta liian vähän siinen verrattuna, mitä yleisesti pidetään nojapyörälle sopivana. Me isomahaiset suosimme jopa 25 astetta suurempi sylikulmia jotkut (Petri) vieläkin suurempia. Kampikeskiön laskeminen alemmas mahdollistaa perushaarukan käytön. Olethan huomannut, että etuhaarukkaan laitetaan reilummin offsettiä vinon ohjauskulman takia, jottei tule liian suurta jättöä. Tämäkin lisää etäisyyttä kampikeskiölle. Kyllä minä laittaisin kammet kiinni haarukkaan ja alkaisin mallailla livenä ja jättäisin joutavat piirtelyt insinööreille. 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 21:43
Kirjoittaja joonas
..mutta kun kuvasta näkyy, että menee polvet suuhun, jos laittaa suoraan etuhaarukkaan kiinni.. tai tulee limusiinin mittanen akseliväli.
Jaa siis pitääkö tällasessa olla loiva ohjauskulma vai miksi mainitsit isomman offsetin? Ja miten kampikeskiön laskeminen alemmas tekee perushaarukan käytön mahdolliseksi? Siis vaikuttaako kampikeskiön korkeus tarvittavaan ohjauskulmaan 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 21:47
Kirjoittaja jooseha
Loiva ohjausjulma laskee ne haarukan olkapäät piiloon. Samalla saadan vakio etuhaarukalla ylisuuri jättö, jonka korjaukseen tarvitaan lisää offsettiä.
Noita on loivalla ja pystyllä ohjauskulmalla tekijän mielihalujen mukaan.
edit Keskiön laskemisella saadaan se kauemmas penkistä, jolloin olemassa olevat ketjuhaarukan putken riittää.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 21:51
Kirjoittaja jori
Kiitos jooseha, juuri tuota olin kirjoittamassa. 
Katso mallia toimivista kääntyväkeskiöisistä. Petrin pyörissä on kaikissa lyhyemmät kammet ja hän on summittain sinun mittaisesi. Pikametrin pyörä on myös hyvä malli hyvän pyörän tekemiseksi. Minä kun katson PikaMBBtä ja käännän mielessäni ketjuhaarukkaa siitä 50 milliä eteen, niin siinä se on sinun pyöräsi. Jos haluat, voit toki laskea vähän istuinta alemmas, jolloin kampikeskiötä ei tarvitse laskea istuimeen nähden niin paljon. Istuimen ja kampikeskiön siirto yhteensä vain sen 50 mm.

https://plus.google.com/photos/10017248 ... 2615214001
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 21:52
Kirjoittaja PW
Miun pyörässä tais olla n.79cm penkin etureunasta keskiöön - 170mm kammet, Helsinkinojakki. Sori Jori, tässä pyörässä on piitkät 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 21:55
Kirjoittaja jori
No just menin valehtelemaan, että sun pyörissä on lyhyet kammet kaikissa. Tuota Helsinkinojakkia en muistanut. 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 26 Huhti 2015, 22:22
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:No just menin valehtelemaan, että sun pyörissä on lyhyet kammet kaikissa. Tuota Helsinkinojakkia en muistanut. 
Eiköhän nekin vähän lyhene kohta puolin.
Silmä lepää tuossa Pikametrin pyörässä.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 00:47
Kirjoittaja joonas
No poljinkeskiön laskeminen sai kyllä koko systeemin näyttämään mahdolliselta lukuunottamatta etuhaarukan ahtaumaa. Jos penkkiä laittaa alas niin ahdasta tulee, vaikka keulakulma olisi aika roima.
PikaMBB muuten videosta päätellen jalat ei oikeen näyttäs suoristuvan.
Voisko etupään tehdä niin että laittaskin etuhaarukasta jalat poikki ja vahvistas etuakseli - poljinkeskiö valin, siis takahaarukan jalat ja sitten poljinkeskiöltä jöötimpi putki etuhaarukan tönöön. Etuakseli-keskiö välin vois tehdä toisesta etuhaarukasta niin siinä olis jarrutapit. Sinne kampikeskiön nurkkaan vois sit laittaa kans jotain ekstratukeen.
Jos etuhaarukka toimii takahaarukkana niin kertokaas nyt miks toi ei toimis? Olis jännän näkönenki 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 09:06
Kirjoittaja jori
Vähän vaikea hahmottaa selityksestä, mutta tällaistako tarkoitit.

- JoustokeulaMBB.png (117.93 KiB) Katsottu 3272 kertaa
Tuohon saa sitten helposti myös etujouston, mikä ei kaupunkiajossa ole ollenkaan huono.
Katso lisää aiheesta ja aiheen vierestä: "TÄH! (Täysjousto Hipsu)"
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 14:42
Kirjoittaja joonas
Just melkeen tollasta aattelin! Toi TÄH ei vaan viimesissä posteissa viä ollu kasassa, mut ilmeisesti toimiva systeemi kun kattoo flevobike keuloja.
Tohon sais siis narukeulanki. Onks sellasii rakennettu ennen?
Vois melkeen riittää ainaki ylös-alas väännön osalta alkuperänen takahaarukka. Madalsin meinaan kerran pyörää ja leikkasin stulatuet poikki ja koitin vääntää ketjutukia/takahaarukkaa hyppimällä satulan päällä.. jousti ees taas mut oli työn takana saada vääntymään, ja peräks anto tyhjä poljinkeskiö joka meni soikeeks 
Mitenkäs akseli? Tohon ei taida riittää putki putkessa systeemi.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 15:43
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:Vois melkeen riittää ainaki ylös-alas väännön osalta alkuperänen takahaarukka. Madalsin meinaan kerran pyörää ja leikkasin stulatuet poikki ja koitin vääntää ketjutukia/takahaarukkaa hyppimällä satulan päällä.. jousti ees taas mut oli työn takana saada vääntymään, ja peräks anto tyhjä poljinkeskiö joka meni soikeeks 
Teräsrungoissa aika harvoin on kestävyys ongelma vaan riittävä jäykkyys. Kun etupyörä kallistuu ohjatessa ja huomattava osa pyörän painosta on sen päällä niin rengas muljuaa taipuilevien haarukkaputkien takia niin että tasapainon pitäminen on varmasti hankalaa. Tässä tilanteessahan toinen putki taipuu ylös ja toinen alaspäin, eli kyseessä puutteellinen "kiertojäykkyys".
Jukka
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 17:39
Kirjoittaja jori
Kierto on sitä kun koko kapple kiertyy (kääntyy), vääntö sitä että kappaleen toinen pää kiertyy, vaan toinen pää ei.
Taivutuksen seurauksena pitkähkö kappale muuttuu käyräksi kuin makkara.

Vääntöä tuottaa esim. moottori, jos akselin toista päätä estetään kiertymästä. Vääntöjäykkyys on sitä, että vaatii paljon vääntöä saada aikaan vääntymä.
Tämä puu on pahasti vääntynyt.

Ymmärrän kyllä, että tavallisesti ihmiset käyttävät sanaa vääntynyt, kun oikeasti puheen kohde on taipunut ja sen takia vääntymästä pitää käyttää ilmaisua kiertymä, mutta tuo aiheuttaa sekaannuksia, koska kaikki nuo käsitteet on jo varattu varsinaiseen käyttöönsä ja niiden epätyypillinen käyttö sekoittaa tilannetta.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 19:10
Kirjoittaja joonas
Niin sitten on vielä se haarukan punoutumisjäykkyys.. meneeks se sitte tollaseks.

- punos.jpg (13.29 KiB) Katsottu 3139 kertaa
Kävin kaikki jemmat läpi, joka ei kauaa vienyt, ja löytyi nolla kappaletta sisäkkäin naftisti sopivia putkia etupään akseliks
Tuli siivottuu kaikki rojut joskus ja ei ole yhtään satulaputkea.. paitsi pystärissä paikallaan.
Edit: tuli karmee näklä ku katteli tota makkaraa. Vääntynyt tulee virheellisesti varmaan siitä kun varresta väännetään ja se menee makkaran muotoseks.. oikeempi termi olis siis menneessä aikamuodossa: "vääntänyt" 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 27 Huhti 2015, 21:20
Kirjoittaja jori
Niin sitten on vielä se haarukan punoutumisjäykkyys.. meneeks se sitte tollaseks.[/quote]
En osaa sanoa, kun minulla tuo kuva rajautuu kovin pieneksi, eikä näy siinä näy haarukkaan asti.
