Sivu 3/4
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 00:08
Kirjoittaja prelude
Kävin tänään lyhyesti ottamassa ensituntumaa tadpoliin (Kiitos rosteri). Ensituntuma on varsin hyvä, hauska, vakaa, ajo asento mahdollistaa laiskottelun kun on väsynyt. Huomasin myös että takapyörä sutii hiekka pohjaisessa ylämäessä tehden ajamisesta epämukavaa. Toinen mikä mietityttää on jarrutus, kovin tuntui perä kevenevän tehden tuntumasta hiukan epävarman. Kokonaisuutena kuitenkin positiivinen kokemus.
Olen nyt kovin miettinyt fatbiken & tadpolen välillä, en vieläkään ole tehnyt päätöstä, mutta kolmityöräiset ovat kuitenkin johdossa tällä hetkellä. Talviajelusta ei taida tadpolella tulla mitään, joten pitää katsoa syssyllä uudestaan jos vaikka pitää hommata toinenkin pyörä 
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 08:22
Kirjoittaja Wacky
prelude kirjoitti:Huomasin myös että takapyörä sutii hiekka pohjaisessa ylämäessä tehden ajamisesta epämukavaa. Toinen mikä mietityttää on jarrutus, kovin tuntui perä kevenevän tehden tuntumasta hiukan epävarman.
Tadpole trikeissä yleinen ongelma on että vetävällä pyörällä on liian pieni osa painosta jotta talviajo onnistuisi, soralla ylämäet voi myös tuottaa tuskaa ja pelkkä nappulainen rengas ei korjaa tätä.
Voimakkaissa jarrutuksissa ei ole mitenkään harvinaista että saa pyörän tapapyörän ilmaan ja jopa etupään iskeytymään maahan, mutta jarrutus on sillon paljon voikkaampi kuin pystypyörällä jolla lentäisit jo ohjaustangon yli sellaisesta jarrutuksesta.
Pienemmissä jarrutuksissa en ole itse huomannut kokeilemissani trikeissä tapapyörän aiheuttavan ongelmia, mutta väärän ohjausgeometrian olen kokenut. Sen huomaa parhaiten jos jarrutat vain toisella etupyörällä ja se saa pyörän ohjautumaan voimakkaasti.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 09:14
Kirjoittaja jori
Aika paljon pystyy painojakaumaan vaikuttamaan tadpolessa siirtämällä penkin niin taakse, kuin menee ja vasta sitten säätämällä etupuomin jaloille sopivaksi. Kun paino on takapyörällä, sutiminen vähenee (ylämäessä vaikutus on erittäin suuri), ja takapyörän jarrutuskevenemäkin pienenee hiukan.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 09:37
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:Aika paljon pystyy painojakaumaan vaikuttamaan tadpolessa siirtämällä penkin niin taakse, kuin menee
Läheskään kaikissa pyörissä ei ole mahdollisuutta siirtää penkkiä merkittäviä määriä taaksepäin eteenkin kaupallisissa tadpole trikeissä näkee harvinaisen vähän optioita tähän.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 10:56
Kirjoittaja irakas
Puheet tadpolen vaikeuksista takapyörän sutimisen suhteen ja ajoon talvella voi lopettaa, kun asentaa toiseen etupyörään riittävän vahvan sähkömottorin. Missään tapauksessa sitä ei kannata asentaa takapyörään. Kaksipyörävedolla ajaminen onnistuu hyvin melko paksussakin hangessa, ja tuskailut vastamäissä loppuvat. 
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 12:28
Kirjoittaja Reiska
irakas kirjoitti:Puheet tadpolen vaikeuksista takapyörän sutimisen suhteen ja ajoon talvella voi lopettaa, kun asentaa toiseen etupyörään riittävän vahvan sähkömottorin. Missään tapauksessa sitä ei kannata asentaa takapyörään. Kaksipyörävedolla ajaminen onnistuu hyvin melko paksussakin hangessa, ja tuskailut vastamäissä loppuvat. 
Eikö tuollainen yksipuoleinen sähkömoottori eturenkaassa aiheuta ohjauksen 'vetoa' vetävän pyörän suuntaan?
Olenkin joskus pohtinut, että onnistuisiko sellainen tadpolen sähköistys, missä olisi sähkömoottori kummassakin eturenkaassa takarenkaan sijaan? Onko kellään tietoa kaupallisesta moottoriohjaimesta, joka osaisi synkroonisesti ohjata kahta avustusmoottoria?
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 17 Touko 2015, 18:27
Kirjoittaja kmb
Wacky kirjoitti:Voimakkaissa jarrutuksissa ei ole mitenkään harvinaista että saa pyörän tapapyörän ilmaan ja jopa etupään iskeytymään maahan.
Tämä riippuu (muiden mainittujen seikkojen ohella) myös painopisteen korkeudesta. Matalemmalla tuota tapahtuu vähemmän herkästi. En ole muistaakseni varsinaisia lukkojarrutuksia tehnyt kaikkein kitkaisimmilla alustoilla, mutta perstuntumalla en ole havainnut vaaraa että peräpää olisi nousemassa ilmaan tai edes keventymässä tavalla joka olisi tehnyt ohjattavuudesta epävarmaa.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 18 Touko 2015, 23:33
Kirjoittaja prelude
Tulipa haettua tuo Klaussin Delta. Testiajolle pääsen vasta myöhemmin viikolla ja huoltokin tuolle pitää tilata (Kenelläkään vinkkiä hyvästä hasen huollosta PK seudulla?)
Sähköavun tuohon vielä rakennan kunhan keksin miten sen näppärästi pyörään liittää. Ketjuvetoinen (sama ketju kuin missä polkimet ovat) ei innosta kun epäilen kestävyyttä.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 19 Touko 2015, 00:20
Kirjoittaja jori
Onneksi olkoon. Teit hyvän valinnan. Tervetuloa myös nojapyöäilijäksi. Reilun kuukauden päästä tulet sitten tapaamaan muita nojakisteja http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=3683 ja kuukauden päästä siitä Nokialle SM-kisoihin haistelemaan tunnelmaa ja näkemään lisää nojapyöriä ja nojapyöräilijöitä. 
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 19 Touko 2015, 10:31
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Onneksi olkoon. Teit hyvän valinnan. Tervetuloa myös nojapyöäilijäksi. Reilun kuukauden päästä tulet sitten tapaamaan muita nojakisteja http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=3683 ja kuukauden päästä siitä Nokialle SM-kisoihin haistelemaan tunnelmaa ja näkemään lisää nojapyöriä ja nojapyöräilijöitä. 
Deltauskonlahkoon lisää seurakuntalaisia 
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 19 Touko 2015, 20:43
Kirjoittaja Härski
prelude kirjoitti:Huomasin myös että takapyörä sutii hiekka pohjaisessa ylämäessä
Itellä oli kans etuvetosella samaa vaivaa, mutta sen jälkeen kun laitoin 17% ovaalin lehden eteen on sutiminen ollut huomattavasti hallitumpaa. Ketjuun kohdistuva voima kun on ovaalilla rattaalla hieman tasaisempi. Suosittelen.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 19 Touko 2015, 21:49
Kirjoittaja janx
Perjantaina on miittinki. 
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 20 Touko 2015, 07:06
Kirjoittaja irakas
prelude kirjoitti:Tulipa haettua tuo Klaussin Delta. Testiajolle pääsen vasta myöhemmin viikolla ja huoltokin tuolle pitää tilata (Kenelläkään vinkkiä hyvästä hasen huollosta PK seudulla?)
Sähköavun tuohon vielä rakennan kunhan keksin miten sen näppärästi pyörään liittää. Ketjuvetoinen (sama ketju kuin missä polkimet ovat) ei innosta kun epäilen kestävyyttä.
Deltaan voi sähköavun laittaa asentamalla motoroitu kiekko eteen.
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 20 Touko 2015, 07:15
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Deltaan voi sähköavun laittaa asentamalla motoroitu kiekko eteen.
Epäilen samaa kuin ketjun aloittajakin pystypyöräkokemuksiensa perusteella:
prelude kirjoitti:Onkos noihin Kettwieseleihin laitettu apua takapyöriin? Itse en keksinyt nopeasti miten sen tuonne ujuttaisi siististi. Edessä kun ylämäessä liukkaalla apu ei juurikaan edes pystypyörässä auta vaikka siinä saa painoa siirettyä pyörälle helpommin.
Entäpä jos uhraisi takapakasta yhden hammasrattaan ja laittaisi sähköavulle oman ketjun?
Jukka
Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.
Lähetetty: 20 Touko 2015, 07:17
Kirjoittaja irakas
Reiska kirjoitti:irakas kirjoitti:Puheet tadpolen vaikeuksista takapyörän sutimisen suhteen ja ajoon talvella voi lopettaa, kun asentaa toiseen etupyörään riittävän vahvan sähkömottorin. Missään tapauksessa sitä ei kannata asentaa takapyörään. Kaksipyörävedolla ajaminen onnistuu hyvin melko paksussakin hangessa, ja tuskailut vastamäissä loppuvat. 
Eikö tuollainen yksipuoleinen sähkömoottori eturenkaassa aiheuta ohjauksen 'vetoa' vetävän pyörän suuntaan?
Olenkin joskus pohtinut, että onnistuisiko sellainen tadpolen sähköistys, missä olisi sähkömoottori kummassakin eturenkaassa takarenkaan sijaan? Onko kellään tietoa kaupallisesta moottoriohjaimesta, joka osaisi synkroonisesti ohjata kahta avustusmoottoria?
Minulla on sekä SH22:ssa ja SH23:ssa napamoottori toisessa eturenkaassa. Ohjauksen veto on niin vähäistä, ettei sitä juuri huomaa varsinkin, kun siihen tottuu. Soutupyörä SH15:ssa on ollut molemmissa etupyörissä napamoottorit, joilla kummallakin oli omat akut ja yhteinen katkaisin.